[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:03

Die van mij heeft een mega hangkoker. Sinds april/mei ofzo al. Niet het onbehaarde deel, maar echt het deel daarboven. En met twee van die strengen die van voren komen zeg maar. Zal er wel eens een foto van maken.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:42

Ik heb niet alle pagina's gelezen... Maar ik heb een 20-jarige merrie met IR. Sinds eerste pinksterdag voer ik haar nu GlucoBalance.
Mijn paard heeft 1 & 2 mei 24 uur buiten gestaan en toen was ze voor het tweede jaar hoefbevangen. Ze staat nu 24/7 op de paddock. Dit is met dit soort weersomstandigheden niet altijd ideaal... Maar 1 nacht binnen leverde mij een scheurspier in haar bil (waardoor we 5 weken niet normaal konden rijden...) op en ze is zo verschrikkelijk nat op stal...
Mijn paard krijgt 3x per dag een volle kruiwagen geweekt kuil. 's Ochtends een halve kilo Havens Natural Balance, 3 soeplepels geweekte Seniorus Priorus van Subli, 1 schep magnesium en 1 schepje knoflook. 's Avonds hetzelfde maar dan ook nog 1 schepje GB.
Haar spieren is ze ondertussen helemaal kwijt en ze lijkt nu echt een beetje oud paard. Ik hoop maar dat ik haar spieren snel weer teruggetraind krijg, nu heeft ze echt een dakjeskont en rug.

Komt het afvallen jullie bekend voor met de GB ? En zijn er meer van jullie die het idee hebben dat IR zorgt voor slechtwerkende sluitspieren ? Wanneer ik mijn paard rij loopt er een straal urine langs haar achterbenen.

Ik heb er heel bewust voor gekozen haar niet meer te laten grazen. Niet aan de hand, niet onder het zadel niet op de wei, gewoonweg helemaal geen gras.
Ze staat tussen 20 andere paarden in, maar dan wel alleen in haar paddock. In het begin hebben we haar beste vriendin er wel eens bijgezet, maar daar is mijn omaatje niet van gediend. Het is haar territorium !

Zonder twijfel is mijn paard qua aandacht afschuwelijk verwend ! Ze staat aan het begin dus iedereen die het terrein op komt geeft haar aandacht, maar iedereen op stal is streng op zichzelf, anderen en bezoekers ! Geen gras, geen suikerklontje, geen snoepjes, geen brokjes, geen brood, geen appel en als ze haar eens iets willen geven vragen ze het altijd eerst aan mij !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:50

hmm zou stress niet deels het probleem kunnen zijn? een paard alleen is maar een paard alleen, immers, en je geeft aan dat het paard smacht naar aandacht, hoe verwend ook.

als je kijkt op de site van NMLhealth, dan staat daar bij de GB een stukje over vermageren, nl dat je de dosering moet halveren of zelfs moet stoppen.

waarom krijgt het paard geen gras, en wel kuil? waarom dan geen hooi?

over de urine zou ik persoonlijk een DA raadplegen, spierstijfheid, tying up achtige verschijnselen e.d. zijn bekend bij IR, maar van plas laten lopen heb ik nog nooit gehoord.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:05

@ Gero-Justine: wat jij beschrijft zijn symptomen van Cushing (PPID): o.a. zeer frequent urineren en spierverlies. Je zou er verstandig aan doen je DA te vragen een ACTH-test te laten uitvoeren ( NB: géén dexamethason supressietest als je paard bevangen is geweest) !

IR is onder controle te houden met het juiste, uitgebalanceerde dieet en management - voor Cushing heb je medicijnen nodig, daar helpt alleen een dieet niet (denk aan Pergolide/ L-Alcar)en is toedienen van Gb of andere zelfhulp middelen weggegooid geld.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:18

@ merrieveulen: Sorry, maar stress kent mijn paard niet ! Ze smacht niet naar die aandacht hoor, die krijgt ze gewoon. Ze staat ook rustig in een hoek te kijken met zoiets van zoek het uit !
Ik weet voor mijzelf gewoon niet zo goed of het vermageren nu komt door de GB of dat het gewoon een vertekening is door de spieren die verdwijnen. Voor dat ze de spierscheuring had, was ze ook al een maand aan de GB en was ze gewoon nog mooi gevuld met spieren. Het hooi is hier verschrikkelijk moeilijk te krijgen en mijn DA vond het prima als ik geweekt kuil zou voeren. Hij kent mijn lieve omaatje ook al weer wat jaartjes, die heeft altijd kuil gekregen !

@ Jannepauli: het wordt nu spannend of het spierverlies blijft, of dat ik die het komende half jaar weer enigszins terug kan trainen, ze had ze namelijk echt flink ! Mijn DA ziet er nog geen Cushing paard in... Daarvoor ziet ze er nog te goed uit, geen extreem krullend haar, en het urineren is en blijft een verhaal apart... Ze zijn er eigenlijk allemaal heilig van overtuigd dat het puur IR is, die kenmerken zijn eigenlijk ook alleen maar duidelijk door de vetbulten boven haar ogen, maar vorig jaar ook door bloedonderzoek bewezen.
Ik weet wel uit een vorig topic dat er meer mensen waren die dat urineren herkennen, maar dat blijven lopen vind ik apart. Nou heeft ze ook een enigszins openstaande muts en vroeger veulens gehad ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:31

Extreem krullend haar (hirsutisme) wordt helemaal niet zo vaak gezien in Cushing paarden als je wel zou denken - het komt zeker niet voor in de eerste stadia van Cushing. Wat wel een mede-indicator kan zijn is slechte vachtwisseling, maar ook een wat doffe, stugge vacht. En mensen denken dan vaak dat het een vitaminegebrek is.
Jouw paard vertoont een aantal klassieke signalen - een DA zou gewoon moeten testen om zeker te zijn. Vetbulten boven de ogen zijn ook een indicatie.

Wat mij betreft is "meten is weten" - klinische interpretatie als "het ziet er niet uit als een PPID-paard" zou voor mij geen optie zijn. Ik zou het om te beginnen willen uitsluiten. Daarbij: in de literatuur is overigens ruimschoots bewezen dat Cushing gevolgd kan worden door IR en vervolgens kan resulteren in hoefbevangenheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:02

@ jannepauli, dat is idd ook wat bij mij bekend is, dat 'dergelijke ziekten' over het algemeen verband houden. wij hebben twee jaar terug een paard hoefbevangen gehad op stal (gelukkig geen paard van mijzelf), waarbij ook direct gedacht werd aan Cushing, wat dus ook getest is. paard had geen cushing, persoonlijk ben ik er vrij zeker van dat hij wel IR had/ heeft (een aantal symptomen zijn nog steeds aanwezig).

@ Gero-justine, ook al heeft ze altijd kuil gekregen zou ik dat toch niet uitsluiten als mogelijke risicofactor, aangezien bepaalde stoffen ook pas na verloop van tijd kunnen ophopen en dus ook pas later voor klachten zorgen. wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk daaraan ligt, maar 100% uitsluiten zou ik het niet direct, zeker niet als het paard geen gras mag.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:02

Met enige schroom, omdat ik het zo verschrikkelijk vind hoe ie er op de 1e foto uit ziet plaats ik toch wat plaatjes. En ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Dit is de foto van zondag de 21e waar ik erg van schrok. Zo vadsig en zo'n ongelukkige uitstraling. Toen ging bij mij de knop om, nu moet het anders.
Afbeelding

Dit is een foto van zijn koker, waarvan ik al een hele tijd vind dat ie te dik is. Maar iedereen wimpelt het weg en zegt dat ik me niet zo druk moet maken.
Afbeelding

En dit is een foto van vandaag. Sinds afgelopen dinsdag aan de gluco en op dieeët. Het is omdat je het graag wil natuurlijk, maar toch heb ik het idee dat ie er wat minder opgeblazen uitziet. De hangende koker valt nog wel erg op.
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:13

ik vind hem er op de tweede foto ook wel wat beter uitzien, minder pafferig. nu moet ik ook wel zeggen dat het zadel wat vertekent. zijn koker is inderdaad heel opvallend, mijn Welsh heeft dat dus ook een heel klein beetje, maar lang niet zoals jouw paard. zijn kroonranden lijken ook erg vol te staan, of is dat enkel vacht?

nog iets opvallends vind ik het algehele rompmodel, het borstbeen (wat het diepste punt zou moeten zijn) zit als het ware hoger dan de rest van de romp. nu komt dat met alleen een bol (vol) buikje ook wel voor, maar je ziet als het ware over de hele lijn het lichaam naar achteren toe omvangrijker worden. vind ik zoiets typisch, ik zag dat bij mijn Welsh ook. momenteel gaat hij mooi terug naar een normaler model, zeg maar. de bovenlijn van jouw paard oogt wat schraal, klopt dat?

verder zie ik dingen die enorm overeenkomen met de haflinger van mijn zusje, en die verdenk ik ook van IR, aangezien zij het al eerder gehad heeft. onze beestjes staan momenteel op dieet en krijgen extra magnesium. ik heb, zoals ik al eerder schreef, zeker de indruk dat dat werkt.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:31

De bovenlijn is idd schraal. En ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. Heb dat dus gezocht in meer voeren etc, maar dat helpt niet. Terwijl we dus wel veel longeren [pessoa] en lange afstanden rijden. Ik zou de bovenlijn ook erg graag voller zien, maar heb al maar geaccepteerd dat dat niet gaat gebeuren. Als iemand nog tips heeft houd ik me aanbevolen. Paard wordt in ieder geval 1 á 2 keer per jaar nagekeken door een osteo. En de schrale bovenlijn is daar nog nooit mee opgelost. Alles wat onder hangt zou zich eigenlijk wat naar boven moeten verplaatsen.

De kroonrand is me trouwens nog nooit opgevallen, dat daar vocht zit. Zal het eens in de gaten houden. Wat zou dat kunnen betekenen dan, overvulde kroonranden??

Hij wordt idd naar achteren toe omvangrijker, het is niet in verhouding. En door die dikke hangkoker lijkt het volgens mij nog eens extra omvangrijker.

Ik hoop in ieder geval dat hij weer wat gezonder en mooier gaat worden met de weg die we nu ingeslagen zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:04

Hey Haukieboy!
De foto's zijn duidelijk, en herkenbaar... hij oogt inderdaad futloos en in zichzelf gekeerd. Ik vind dat erg herkenbaar, Saela had dat ook.
dat pafferige.... en die 'gelatenheid'.
De hele vochthuishouding lijkt ook wat ontregeld bij vlagen, en zo kunnen ze per dag meer of minder opgeblazen ogen...
Ik heb, toen Saela zo futloos leek, het ook eerst gezocht in ander/ meer voer (zoals heel veel mensen)... uiteindelijk werd het erger.
We moesten eigen 'from scratch' beginnen, en van daaruit weer opbouwen.
Ik heb haar laten prikken, maar ook laten doormeten... beide methoden zijn volstrekt legitiem, maar zelf heb ik vaak het idee dat je toch al snel vrij goed kunt beoordelen of jouw paard suikergevoelig is of niet...
Toch is het lijf na lange tijd soms al zo ontregeld dat je meer moet aanpakken dan het dieet.... en dan zul je hem toch moeten laten checken.
Ik zou wel oppassen dat je nu niet te rigoureus aan het werk gaat.... Je hebt ze verplaatst van de PP naar de paddock? Dan lopen ze natuurlijk minder op een dag.... Wellicht zou je er juist voor kunnen kiezen het PP in stand te houden, met enigszins smalle paden die ze kaal lopen zodat ze daar niet veel vanaf kunnen halen maar toch de hele dag lopen te zoeken naar een spriet?
Ga beide pony's gewoon eerst 2% van hun huidige gewicht voeren, maar week het... of week de helft.
Voer je kuil of hooi?
Wat krijgen je pony's naast hun ruwvoer nog meer? (tel alles mee, snoepjes, appel, brood, whatever... alles meetellen).
Afvallen kost ook weer energie (hoe tegenstrijdig) en met te weinig ruwvoer gaan ze juist 'hamsteren' en vallen ze niet meer af... Bovendien moeten ze flink bezig blijven en die darmen moeten op gang blijven. Je kunt ook een deel vervangen door stro, of bijv 2 hooinetten over elkaar doen....

De bovenlijn is in aanleg bij Saela ook niet 'super'... qua bouw dan...
Dat is bij mij na het aanschaffen van een echt maatzadel en het werken aan de hand veranderd, ze heeft nu een nette gevulde bovenlijn.
Dat werken aan de hand moest wel, want rijtechnisch kon ik het niet altijd goed genoeg voor elkaar krijgen... inmiddels gaat ook dat beter.
Er zijn ook nog wel wat leuke dingetjes die je kunt doen om hem te helpen bewust te worden van de juiste spieren, daar kunnen we nog wel eens over mailen... anders vervuilen we de boel hier zo.

Nog een vraag: zijn bij Hauk de lendenen ook wat 'boller'? Dat lijkt een beetje zo... maar misschien vertekend de foto ietwat?

ps... nog ff op een rij... (help me mensen als ik dingen verkeerd zeg... er zitten hier mensen met nog meer ervaring!)
- voer ze 2% van hun huidige lichaamsgewicht/ vervang een deel door stro of week een deel.
- geen krachtvoer/ geen granen/ geen appels/ geen brood/ niks.... geen snoeperij!
- koop een zak Pre Alpin Aspero van Agrobs (of vergelijkbaar iets) en geef daar een flinke hand van, meng dat met een goede multivitamine (hij krijgt immers minder vitaminen binnen door beperkt/ geen gras en evt geweekt hooi). Ik gebruik de multivitamine van de groene os... daar doe je lang mee.
- zorg dat hij 5x per week iets doet, maar kijk goed naar zijn energielevel... geen ellenlange ritten als hij daar de energie niet voor lijkt te hebben. Accepteer even dat het eerst iets minder gaat, maar door ingrijpen komt er al snel meer energie terug en door niet teveel te vragen groeit het vertrouwen bij hem ook weer dat hij het werk goed aankan.

Tot slot is het misschien goed te kijken of alles 'lekker werkt'.... en zou je hem kunnen laten doormeten, ik weet niet of daarvoor open staat? Bij Saela bleek de nier-blaasfunctie wel wat hulp te kunnen gebruiken... en door daar druppels voor te gebruiken is ze flink opgeknapt....

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:27

Ze staan idd niet meer op het weiland. Maar dat is niet ivm dit alles, maar omdat het weer niet echt mee werkt. We zitten hier op klei-grond en het is 1 dikke natte bende.

Wat ik voer is:
- het hooi, en dat is voordroog
- marstall force [vitamines]
- marstall faser light
En thats it, verder niks. Ik wil even afwachten hoe het met de dosis 6 kg hooi per dag gaat. Ze lijken nu op het moment niet idioot van de honger en er zit in voordroog toch net iets meer dan in gewoon hooi. Wellicht is het een optie om iets meer te voeren en dan eerst te weken. Wat stro geven kan misschien ook ,maar de boer hier heeft niet echt goede kwaliteit liggen vind ik.

En hauk zijn lendenen bollen idd. En dat heeft ie eigenlijk altijd wel wat. Ik ben dus benieuwd of dit nu ook gaat verdwijnen.

We longeren regelmatig met de pessoa. Werken aan de hand lijkt me ook wel wat maar ik heb daar geen ervaring in en wil het niet verkeerd doen. Ik hoop steeds dat hier nog eens een goede cursus wordt georganiseerd. Heb zelf ook geprobeerd om dit op touw te zetten, maar er was erg weinig tot geen animo voor.

Ik heb hem wel eens eerder laten doormeten. Daar kwam toen uit dat zijn lever/nieren een opkikker konden gebruiken en ik heb toen detox comp gegeven/gekregen. Maar ik kon niet echt merken of dat nou zoveel effect had. En ik heb nu in dit topic gelezen dat het geven van drainage kuren niet echt goed is om te geven bij IR gevoelige paarden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:41

Haukieboy, heb je zijn heupen ook wel eens laten nakijken door een osteo? Vind dat eerder afwijkend op de foto lijken dan zijn lendenen. Kan ook zijn dat als die heupen niet goed 'staan' daarom zijn bovenlijn minder gespierd is. Mss kan hij daardoor de rugspieren niet goed gebruiken?!

Die overvulde koker is duidelijk een teken van het niet goed kunnen afvoeren van afvalstoffen.

Bij de Gluco Balance wordt juist Detox aangeraden voor het afvoeren van afvalstoffen. Lees de bijsluiter maar eens op internet.

edit; moet eerlijk zeggen dat ik hem helemaal niet dik vind.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:45

Citaat:
Haukieboy, heb je zijn heupen ook wel eens laten nakijken door een osteo? Vind dat eerder afwijkend op de foto lijken dan zijn lendenen. Kan ook zijn dat als die heupen niet goed 'staan' daarom zijn bovenlijn minder gespierd is. Mss kan hij daardoor de rugspieren niet goed gebruiken?!

Tja, dat vind ik zelf dus ook. Ze staan naar mijn idee te hoog. Ik wil daar dan ook op korte termijn naar laten kijken. Ik hoop dat steffi v.d. laarse hier binnenkort weer in de buurt komt. Daar wacht ik eigenlijk op en daar wil ik dan met hem naartoe. Het lag in de planning dat ze hier in september zou komen en ik hoop dus dat dat door gaat.

Het is ook maar net hoe hij staat. Op foto 1 vallen mij die heupen ook op, maar op de laatste foto valt het dan weer mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:53

Kom weer even binnenwaaien, heb vorig jaar een tijd actief hier mee gepost toen het zo slecht met mijn toentertijd bevangen shetlandertje was. Gelukkig gaat het nu steeds beter met haar en ziet ze er ook beter uit.

Zo was ze toen ze vorig jaar winter bevangen werd en ik haar heb laten testen op ir.
Afbeelding
In november dat jaar was ik het gekwakkel moe en ben ik met haar naar de kliniek in Roosendaal gereden. Daar is ze bekapt en kreeg ze een ijzer, waardoor we eindelijk door de pijn heen konden breken en ik weer met haar kon wandelen. Verder kreeg ik te horen dat ze drastisch moest afvallen. Daar was ik toen overigens al hard mee bezig, maar het lukte niet echt. Toen heb ik ze voor een groot deel op graszaadhooi gezet en ben ik rustig het wandelen gaan opbouwen. Langzaamaan zag ik verbetering.

Nu is haar manenkam zachter, gootje in de rug weg, net als de appelkont en ik kan haar ribben voelen. Mijn gewone dierenarts kent haar niet terug!
Afbeelding

Eigenlijk wil ik haar in het voorjaar nog een keer laten testen om te zien hoe de waarden verschoven zijn, maar dat kan wel wachten, heb voorlopig genoeg aan de dierenarts betaald.

Overigens van die kale bovenlijn komt me bekent voor. Mijn welsh Amber is ook erg kaal op haar bovenlijn na haar dieet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:06

Op foto 1 vallen die heupen op, maar zie je geen bollig bij de lendenen.... bij foto 2 lijken de heupen juist mee te vallen en lijken de lendenen wel weer bol... zo zie je maar dat op basis van 1 of 2 foto's iets zeggen toch lastig is.
Ik ben er vanuit gegaan dat er met die heupen niks aan de hand is wanneer je 2x pj iemand hem laat doorkijken....
Hij kan hooguit wat minder goed onderbrengen, en de rug loslaten door zijn bouw... maar dat heeft Saela ook, en zou uiteindelijk toch moeten lukken....
Kan je Steffi niet eens vragen om wat bredere adviezen? Zij kan je zadel checken, wellicht gerichte trainingsadviezen geven en wellicht aangeven hoe je hem kunt helpen eventuele overtollige afvalstoffen kwijt te raken?

Als je eens terugbladert in dit topic kom je voorbeelden van paarden tegen echt heel erg ziek zijn, en ook zeer dik... Haukie valt niet in die categorie, maar goed... Saela is ook nooit moddervet geweest.... meer 'opgeblazen'...
Maar zij had wel die typische IR plekken waar ze vet opsloeg: schouder, nek, rond staart.... ook dat zie ik bij Hauk toch minder.
Het feit dat hij wat schraler staat en daardoor wat minder opgeblazen oogt, doet je denken dat het hem zeker goed doet.... dat zou ik dus zeker volhouden.

Er zijn ook heel wat 'schrale' paarden (binnenvetters) die zo IR als de pietjes zijn, en toch zeer slank zijn....
Ti's wat dat betreft echt een puzzel.... ieder paard heeft ook weer een andere aanleiding gehad om een dergelijke aandoening te ontwikkelen, en ieder paard heeft ook weer een andere behandeling nodig....
Beweging en rantsoenering blijven echter wel de twee pijlers....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:07

Potverdikkie Capopjekop! Wat is die ontzettend opgeknapt! Petje af!!!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:29

Ik heb hier nog wel een potje drainage compositum staan van de groene os. Zou ik die ook kunnen geven ipv de detox?

Moet trouwens zeggen dat het hart me wel even weer in de keel klopt. Overvulde kroonranden, afwijkende heupen, wahhhhhhhhhhh.

En dat shetje, jeetje die is echt opgeknapt!!!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:20

Even een vraagje ... mijn IR paardje heeft ook artrose, zou ik haar primeval gelatinaat kunnen geven denken jullie?? Volgens de website zouden er geen vulstoffen en/of suikers aan dit product zijn toegevoegd.

Ze krijgt nu de joint comp van Phytonics maar het lijkt erop dat ze daarvan gaat schuren. (ik test het wel nog even verder uit of het schuren daar nu echt van komt)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:03

@ capopjekop, dat ziet er goed uit zeg! de bolle buik vind ik nog wel opvallend, iemand enig idee hoe het komt dat sommigen dat lijken vast te houden? bij mijn beestjes gaat het super, eigenlijk geen klachten (ik was er ook wel heel snel bij), maar Flicka's buik krijg ik gewoon niet dunner, staat naar mijn zin te bol. Zneddie ziet er wel goed uit, ik zal eens kijken of ik foto's kan plaatsen eerdaags.

maar goed, Flicka staat dus ook op dieet, krijgt geen eigen hooi meer maar eet wat met Zneddie mee 's avonds en overdag voer ik haar in kleine porties, ze krijgen Healthy Herbs met Mg chelaat van paardnatuurlijk. verder hebben ze twee verschillende likstenen. gras krijgen ze heel beperkt, als de groei eruit is mag dat evt wat meer worden maar dan moeten de overige voorwaarden eerst wel goed zijn.

@ Haukieboy, overvulde kroonranden kunnen een teken zijn van diverse, uiteenlopende zaken. meest voorkomend is gebrek aan beweging, een variant op stalbenen heb je dan als het ware. verder kan het ook een teken zijn van ophopende afvalstoffen, daar duidt de hangende gevulde koker uiteindelijk ook op, immers. maar goed het kan dus ook vacht zijn, voel het even na, voor de zekerheid. je zou de kroonranden kunnen masseren, indien het wel vocht is. daarmee stimuleer je de doorbloeding.

mijn Welsh A Zneddie had ook altijd een naar mijn zin te schrale bovenlijn (gup is pas vijf hoor, dus niet zó gek, hij wordt ook niet bereden, ik werk hem 99% vanaf de grond, doe VD, klassieke dressuur etc.), hij kwam goed bij toen ik hem kwikbeet ging voeren, dit is een voorgekookte suikerbietenpulp die je maar tien min. hoeft te weken. echt een aanzettertje (maakt ook snel dik dus voor vadsige dieren niet direct keuze nummer één, maar het is wél geschikt voor IR paarden en paarden met (risico op) hoefbevangenheid). momenteel krijgt hij het niet omdat ik me dus zorgen maak dat hij weleens in een prestadium van IR zou kunnen hangen. hij krijgt dus ook alleen HH met Mg.
voorheen viel hij héél snel terug als hij even geen kwikbeet kreeg, nu blijft hij bovenin aardig goed. maar zoals ik al zei is hij vijf en een half, en dus eigenlijk pas twee jaar aan het werk, en dat heel kalm aan. en hij is een laatbloeier, pas sinds dit voorjaar zie je hem meer man worden.

maar goed, ik heb een aantal leuke en nuttige oefeningen voor het losmaken en houden van de rug, bekken en heupen, die ik zelf ook gebruik voor mijn dieren. je ziet dat het de zijgangen bijvoorbeeld een stuk makkelijker uitvoerbaar maakt, evenals de lengtebuiging op zich. ik heb bij Zneddie zeker veranderingen gezien daarmee, hij beweegt lekker en 'rolt' goed, en dat merk je in alles. waar zit jij ergens, misschien kan ik je helpen met een aantal oefeningen te gaan doen.

ik zou jouw paard weleens willen zien bewegen, hij heeft een hellend kruis dat een stugge uitstraling maakt, het oogt bijna alsof hij zijn kont ingetrokken houdt zeg maar. voor zo'n paard zou het niet verkeerd zijn om oefeningen te gaan doen waarbij hij zich lang en plat maakt, afgewissels met stukjes verzameling, maar dat vooral niet te lang. verder dus het losmaken van heupen en bekken.

zelf heb ik mijn dieren laten behandelen door Ellen Door, zij geeft je ook dergelijke oefeningen mee (en laat vooral ook veel aan je eigen fantasie over 'maakt niet uit hóé, als hij díé beweging maar gaat maken'), en komt later terug om te kijken of je op de goede weg bent.
tijdens de behandeling wordt het paard geheel losgewerkt zeg maar, alle gewrichten worden zo grondig mogelijk gecontroleerd en gevoeld. ze laat je ook zelf voelen en reikt handvatten aan, geeft aan waarop je moet letten.
maar goed, dat is puur het stukje fysiek, en elk paard heeft nu eenmaal zijn beperkingen. dat is niet erg, maar er is ook altijd wel íéts te verbeteren. en los van het feit dat het erg goed is voor het lijf, is zo met je paard werken ook nog eens heel erg leuk, voor beiden.

maar goed dat dus even los van de IR, ik dwaal af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:21

@ Haukieboy: NIET DOEN! Niet in paniek raken joh ;-) (al ken ik dat wel, ook een hypochonder he?... hihihi!)

Kijk, jouw paard heeft ook een hellend kruis.... en daarmee staat hij iets 'steiler'.
Dit is iets wat je heel veel ziet bij IJslanders, ook bij Farsaell bijvoorbeeld... nou, het heeft hem nooit in de weg gezeten.
Als er echt iets 'vreselijk' engs was aan die heupen, dan had Steffi dat ALLANG gezien... no worries dus.
Wanneer je saela op een bepaalde manier op de foto zet zou je er ook geen dubbeltje voor geven, mijn nieuwe exemplaar idem dito.

Een paard dat iets overbouwd is, of een steiler achterbeen heeft bijvoorbeeld... kan gewoon iets lastiger onderbrengen.
Tel daarbij op dat veel mensen met IJslander ook nog eens flink gefocussed zijn op de tolt, wat bij een niet goed getraind lijf toch snel uitnodigt tot teveel spierspanning op de verkeerde plaatsen... en je hebt een strakke of schrale bovenlijn.
Ik ben daarom toen maar een poos alleen gaan focussen op alle andere gangen behalve de tolt.

Jouw paard is jong, sterk, en je hebt alle tijd van de wereld om lekker uit te knobbelen wat voor hem goed werkt.
Het is echt een zoektocht.... voor mij werkte het werken aan de hand ook heel goed, maar nu ga ik weer meer ohz doen... en ook dat vraagt weer om wat meer lessen/ handigheid aanleren.....
Ik ben benieuwd wat voor oefeningen jij doet merrieveulen!

Die kroonranden zien er bij saela en swartie ook zo uit.... maar dat is toch gewoon vacht :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:36

@ Merrieveulen: Ze is extreem afgevallen door de jaren heen, ze is namelijk nog wel dikker geweest dan op de eerste foto :o Dus ik denk dat die bolle buik over een tijd wel minder wordt als we straks intensiever gaan mennen met de shetten. En verder is het volgens mijn eigen dierenarts voornamelijk hooi waardoor de buik opbolt, 's ochtends lijkt ze minder opgezwollen te zijn, overdag kunnen ze bijna continu graszaadhooi knabbelen. Een bokker vertelde me ook nog dat een hangbuik eventueel op cushing kan duiden, maar ik denk dat ze me in de kliniek daar wel op gewezen hadden als ze Grietje daar van verdachten.

Overigens is de eerste foto in wintervacht en de tweede in zomervacht, dat vertekent ook, al merk ik in het dagelijkse leven iedere dag weer hoe lekker ze nu in haar vel zit.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:49

Kukkie schreef:
Tanden zijn aan de voorkant afgesleten. De kauwvlakken dus niet, maar echt de stukken tandhals die vanuit het tandvlees groeien. En daar zie je nu al die ringen van de kauwvlakken al in.

Kukkie, naar aanleiding van jou schrijven ben ik ook de mond van mijn paard ingedoken en ja hoor ook bij haar zijn tanden aan de voorkant afgesleten. Wat een domper, het ging perfect met de greenguard. Nu is het niet erg meer er is niet zoveel gevaar aan haar lijf te zien, maar voor het volgende voorjaar zal het weer een toestand worden. Ik wil wel dat ze tanden overhoud!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:28

Ninx schreef:
@ Haukieboy: NIET DOEN! Niet in paniek raken joh ;-) (al ken ik dat wel, ook een hypochonder he?... hihihi!)

Kijk, jouw paard heeft ook een hellend kruis.... en daarmee staat hij iets 'steiler'.
Dit is iets wat je heel veel ziet bij IJslanders, ook bij Farsaell bijvoorbeeld... nou, het heeft hem nooit in de weg gezeten.
Als er echt iets 'vreselijk' engs was aan die heupen, dan had Steffi dat ALLANG gezien... no worries dus.
Wanneer je saela op een bepaalde manier op de foto zet zou je er ook geen dubbeltje voor geven, mijn nieuwe exemplaar idem dito.

Een paard dat iets overbouwd is, of een steiler achterbeen heeft bijvoorbeeld... kan gewoon iets lastiger onderbrengen.
Tel daarbij op dat veel mensen met IJslander ook nog eens flink gefocussed zijn op de tolt, wat bij een niet goed getraind lijf toch snel uitnodigt tot teveel spierspanning op de verkeerde plaatsen... en je hebt een strakke of schrale bovenlijn.
Ik ben daarom toen maar een poos alleen gaan focussen op alle andere gangen behalve de tolt.

Jouw paard is jong, sterk, en je hebt alle tijd van de wereld om lekker uit te knobbelen wat voor hem goed werkt.
Het is echt een zoektocht.... voor mij werkte het werken aan de hand ook heel goed, maar nu ga ik weer meer ohz doen... en ook dat vraagt weer om wat meer lessen/ handigheid aanleren.....
Ik ben benieuwd wat voor oefeningen jij doet merrieveulen!

Die kroonranden zien er bij saela en swartie ook zo uit.... maar dat is toch gewoon vacht :-)

Jep, hypochonder eerste klas. En dan werk ik ook nog in het ziekenhuis op de OK, goeie combi haha

Hauk is nog nooit bij steffi geweest hoor, zou de eerste keer zijn. Heleen heeft hem altijd behandeld en die bevalt eigenlijk prima. Even één keer een uitstapje naar iemand anders gemaakt, maar die vond ik mwahhhh. Die zei wel dat zijn bekken te vast zat, maar ze kon het niet los krijgen. Hauk hield erg vast. Ik zal dat dus met rijden en longeren moeten oplossen denk ik. De reden dat ik eens naar steffi wil is omdat zei ook dierenarts is en ook aan accupunctuur doet. Misschien zou dit iets voor hauk kunnen zijn. Maar ik moet dus even afwachten wanneer ze weer bij ron en hetty komt.

Een steil kruis wordt volgens mij bij de ijslanders wel als groot voordeel gezien toch? Meende dat ik dat eens had gelezen. Het is wel een gang die bij hauk spanning oproept. Ik ben de laatste tijd wel veel met deze gang bezig geweest, vooral om hem er soepeler en ontspannener in te krijgen. Misschien moet ik dit idd weer een tijdje laten rusten en weer veel gaan draven.

Nou ja, dit verhaal is natuurlijk ook allemaal weer heeeellll OT. Ik ben nog maar net met de GB begonnen, maar ben toch wel benieuwd of ik straks ook dat wauw gevoel krijg betreffende soepeler spieren/gangen enzo. Dat lees ik nl ook heel veel her en der en dat zou een mooi kadootje zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:09

Gero_Justine schreef:
@ merrieveulen: Sorry, maar stress kent mijn paard niet ! Ze smacht niet naar die aandacht hoor, die krijgt ze gewoon. Ze staat ook rustig in een hoek te kijken met zoiets van zoek het uit !
Ik weet voor mijzelf gewoon niet zo goed of het vermageren nu komt door de GB of dat het gewoon een vertekening is door de spieren die verdwijnen. Voor dat ze de spierscheuring had, was ze ook al een maand aan de GB en was ze gewoon nog mooi gevuld met spieren. Het hooi is hier verschrikkelijk moeilijk te krijgen en mijn DA vond het prima als ik geweekt kuil zou voeren. Hij kent mijn lieve omaatje ook al weer wat jaartjes, die heeft altijd kuil gekregen !

@ Jannepauli: het wordt nu spannend of het spierverlies blijft, of dat ik die het komende half jaar weer enigszins terug kan trainen, ze had ze namelijk echt flink ! Mijn DA ziet er nog geen Cushing paard in... Daarvoor ziet ze er nog te goed uit, geen extreem krullend haar, en het urineren is en blijft een verhaal apart... Ze zijn er eigenlijk allemaal heilig van overtuigd dat het puur IR is, die kenmerken zijn eigenlijk ook alleen maar duidelijk door de vetbulten boven haar ogen, maar vorig jaar ook door bloedonderzoek bewezen.
Ik weet wel uit een vorig topic dat er meer mensen waren die dat urineren herkennen, maar dat blijven lopen vind ik apart. Nou heeft ze ook een enigszins openstaande muts en vroeger veulens gehad ...

Bij vrouwen kan het een gevolg zijn van bevallingen en/of bekkenproblemen. Zou dat bij het paard misschien ook mee kunnen spelen? Dat ze daardoor de controle over de bekkenbodemspieren wat kwijt is en niet meer goed afsluit/aanspant?