[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:53

En voor de hoody is er toch een regenonderdeken die ongevoerd is, zou je dat dan niet kunnen doen?

Wisse had het wel warm toen ik vandaag op stal kwam, was wat zweterig op de hals en schouder, niet bij de flanken ofzo.
Maar stond ook vrolijk in de volle zon, terwijl hij op allerlei plekken in de schaduw kan gaan staan, dus vraag me af in hoeverre hij er dan last van heeft. Vorig jaar trof ik hem in de zomer wel vaak in de schaduw aan, dus als hij het echt te warm heeft gaat hij er wil in staan.

Heb gereden en hij was behoorlijk nat na het rijden, dus even lekker afgespoeld na het rijden. Toen ik daarna de deken opdeed was hij behoorlijk warm onder de deken, omdat hij zo nat was. Voelde erg dampig onder de deken, dus heb nadat ze deken opwas, nog even onder de deken doorgespoten op schouder en hals, met de tuinslang. Ach en toen ook maar de deken zelf even onder de kraan gedaan, toen voelde hij weer lekker fris aan. Daarna ging hij rollen in het zand en voelde hij nog koeler aan omdat het aan de deken bleef plakken.
Die zal het vast niet eer warm hebben gehad in elk geval :)

Het schuren lijkt nu weer afgezakt gelukkig, heb hem vrijdag gewassen en nu nog geen enkel teken van opnieuw schuren, hals ziet er mooi rustig uit, staart was alweer rustig.
Alleen boven op zijn hoofd, net achter de oren, daar blijft het lastig. Dat laat hij ook niet wassen dus het is ook echt nog vettig daar op de manen. Zit wel een deken over (icm hoofdkap, dus altijd bedekt) dus daar ligt het niet aan.
Iemand daar nog tips voor?

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:07

opisop_shop schreef:
En voor de hoody is er toch een regenonderdeken die ongevoerd is, zou je dat dan niet kunnen doen?

Wisse had het wel warm toen ik vandaag op stal kwam, was wat zweterig op de hals en schouder, niet bij de flanken ofzo.
Maar stond ook vrolijk in de volle zon, terwijl hij op allerlei plekken in de schaduw kan gaan staan, dus vraag me af in hoeverre hij er dan last van heeft. Vorig jaar trof ik hem in de zomer wel vaak in de schaduw aan, dus als hij het echt te warm heeft gaat hij er wil in staan.

Heb gereden en hij was behoorlijk nat na het rijden, dus even lekker afgespoeld na het rijden. Toen ik daarna de deken opdeed was hij behoorlijk warm onder de deken, omdat hij zo nat was. Voelde erg dampig onder de deken, dus heb nadat ze deken opwas, nog even onder de deken doorgespoten op schouder en hals, met de tuinslang. Ach en toen ook maar de deken zelf even onder de kraan gedaan, toen voelde hij weer lekker fris aan. Daarna ging hij rollen in het zand en voelde hij nog koeler aan omdat het aan de deken bleef plakken.
Die zal het vast niet eer warm hebben gehad in elk geval :)

Het schuren lijkt nu weer afgezakt gelukkig, heb hem vrijdag gewassen en nu nog geen enkel teken van opnieuw schuren, hals ziet er mooi rustig uit, staart was alweer rustig.
Alleen boven op zijn hoofd, net achter de oren, daar blijft het lastig. Dat laat hij ook niet wassen dus het is ook echt nog vettig daar op de manen. Zit wel een deken over (icm hoofdkap, dus altijd bedekt) dus daar ligt het niet aan.
Iemand daar nog tips voor?

Ik heb wel een kleine tip voor dat wassen achter zn oren/hoofd.
Die van mij vind dat ook niet echt een feest nl ;)

Ik neem mn emmertje lauw/warm water en giet met een klein plastic flesje het langzaam met kleine beetje tussen en achter zn oren om de shampoo uit te spoelen.
(Ik gebruik maar heel weinig shampoo omdat je t daar natuurlijk nooit daar helemaal perfect krijgt uitgespoeld)
Afgelopen week heb ik dit dus gedaan en t ging zoveel beter als dat je daar de slang op zet.
Hopelijk lukt t bij jou zo ook een beetje
Al kan je zo alleen maar een beetje de vettigheid eruit 'spoelen' met water zonder echt te wassen.
T geeft toch iets verlichting ;)
Succes!!

marieke1983

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:35

Je kunt ook een spons vol laten zuigen met water en deze langzaamaan leegknijpen.

Bij die van mij had ik laatst een klein gietertje gebruikt met een hele lange tuit, werkte ook niet verkeerd ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:40

tja ik weet t.
Maar ook als ik daar iets wil smeren met mijn hand trekt hij zn hoofd opzij en gooit hem de lucht in zodat ik er bijna niet bij kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:13

pak een washandje?
en dan niet te nat,gewoon vochtig, veel paarden zijn bang omdat dat een heel gevoelige plek is as je ze daar aanraak.
maar ga er mee bezig om hem op commando te leren zakken met het hoofd?
desnoods een krukje er bij zodat je lekker hoog staat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:22

Ik kom weer even binnenvallen. :o
Mijn merrie blijft ontzettend veel jeuk aan haar buik hebben, weten jullie iets wat ik daar aan kan doen. De rest van haar lichaam heeft ze nauwelijks last, alleen haar buik echt heel erg!
Daarom zijn we dit jaar al overgestapt op een deken met buikflap, maar ze blijft veel last hebben. (gaan liggen en dan met haar buik over de grond schuren, steeds willen dat ik haar kriebel onder haar buik, etc.).
Bedankt!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:45

Bedekt de buikflap echt de plekken waar ze jeuk heeft of heeft ze ook jeuk bij haar uier? Als ze jeuk heeft bij haar uier is misschien een uierbeschermer dan wel wat. Bij Atorka zijn die te bestellen. Wat je kan doen tegen de jeuk is even uitproberen. Bij Senna helpt Shapley's MTG er goed. Alleen dit is zo'n vieze vette bende geworden dat haar staart verstikt is geraakt en het daar nu vrij kaal is.

Senna is doodsbang voor water en ook voor de waterslang. Die staat te rillen als een rietje als ik met dat ding aan kom. Afspuiten gaat steeds beter en ik kan nu al bijna bij haar oren komen. Je moet vooral heel veel geduld hebben en het heel rustig doen. Senna zakt met haar hoofd als ik haar oren aai, dat vind ze heerlijk. Bij Sen kon ik in het begin ook amper wat in haar manen spuiten. Dan werd ze helemaal panisch en probeerde ze me plat te drukken tegen de muur. Waarschijnlijk heeft ze met water en met spuiten slechte ervaringen. Nu weet ze ondertussen dat het allemaal wel meevalt en zelfs best wel fijn is, gaat het al stukken beter.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:16

Herkenbaar met smeren etc... Heaven heeft een enorme hekel aan smeren in de manen. Het is echt een crime. :P Maargoed, dan moet je gewoon snel zijn, ze gaat het nooit leuk vinden.

Ben altijd dus nog smerende met Befix en je hoort me niet klagen. De manenkam is weer rustig, d'r staart is soms nog wel wat wild, maargoed. Gelukkig heeft ze dikke manen en staart geërft. :D

Heb een paar foto's van de manen gemaakt zojuist:
Afbeelding

Afbeelding

Allemaal nog smerend met Befix dus en ik ben er nog altijd niet over uit of het daadwerkelijk ZE is, had dan ook verwacht dat ze elke middag bij binnengaan de bixbak en de muren zou bespringen om te jeuken. :+ Maar het scheelt nog wel dat ze op een stuk land staat zonder boswal en ze rond 16.00u binnen gaan. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:12

carmen ,smeer je de buik ook ergens mee in?
probeer anders een zalf voor mensen die tegen jeuk is?
kom zo niet op de naam maar via de drogist kun je wel wat krijgen wat helpen kan

VitaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:49

Hoi Sodeletuut,
Mijn merrie heeft ook een rand onder haar buik die altijd jeukt en dar ben ik Derfen voor gaan gebruiken. Gaat erg goed. Ze jeukt niet meer en de huid is mooi aan het genezen. Te koop bij een paar webwinkels en ook in proefverpakking.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:35

op=op: ik gebruik ook altijd washandjes voor het hoofd.
Emmer water en dan washandje, gaat prima!
Wel zachtjes doen uiteraard.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:16

Jamilla heeft nog steeds jeuk, vooral op haar maantop. Ze staat toch Meulenkamp deken incl. hoofdkap. Heb nu zo'n koeien oormerk ding besteld en die Endure spray. Hoop dat het helpt.

Die Derfen werkt ook? En hoe lang, wat is het precies? Waar te bestellen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:13

Heb het gekocht, Derfsen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:18

De goedkoopste oplossing die ook nog eens werkt; Eldena bodylotion in de blauwe fles. Kost 1,69 euro bij de Aldi. Ik heb 4 paarden die schuren; van licht tot tot bloedens toe. En al deze paarden hebben dit jaar nog niet geschuurd! Mijn paarden staan momenteel gewoon van 8 tot 8 in de weide en daarna op stal.

Wie gaat het ook eens proberen en mij vertellen dat het werkt?!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:22

Staan ze met of zonder deken?

(Kom je nu mee, heb net bijna 150 aan spul uitgegeven hahahaha)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:26

Allemaal zonder deken.....Heb niet eens een deken... :D

Geld heb ik ook al genoeg uitgegeven; kocht tot nu toe altijd Wiemerskamper, een super produkt hoor, heeft ook erg goed geholpen. Maar voor 2 liter betaal je 110 euro en ik gebruik ongeveer 5 liter per jaar... :$
Van dit spul kan ik nog heel wat kopen voordat ik op dat bedrag kom. Ik gebruik ongeveer 1 fles per 5- 7 dagen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:28

Dat is nog eens een goede tip Frisiangirl! :j

Hier waait het al een paar dagen flink, dus qua schuren is het hier nu rustig...
Als het goed is krijg ik morgen mijn nieuwe deken binnen... Maar goed ook, deze gaat maar verder en verder stuk.. :o

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:33

Zou ik je toch eens aanraden naar de Aldi te rijden. Zelfs als ze in de weide lopen en ik ze schudden zie, dan haal ik ze binnen, smeer ze in en de volgende dag geen schuurplekken!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:34

Ja als ze jeuk hebben schuren ze met deken en al, hoeveel dekens er hier al door zijn gegaan... Ik heb nog een dijkwei waar ik ze nu opzet, die ligt hoog en weinig bomen. Daar waait het altijd meer en komt eigenlijk geen daas. Daar heeft Miepie sowieso minder last.

Ben benieuwd met mijn bestelde spullen. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:40

Mijn tante gebruikte altijd van de Schlecker de blauwe huismerk bodylotion, grote fles. Dat hielp nij haar fries ook tegen het schuren.

Maar een paard met ZE, kan toch niet door enkel een vettige lotion te smeren, stoppen met schuren of wel?!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:45

Hier gaat de deken opt moment gewoon stuk van t stoeien met de rest ipv het schuren :o
De deken was al niet veel meer, maar nu werd het echt tijd voor een nieuwe.. Ook vanwege het feit dat ik hem had uitgeleend en dus kapot heb terug gehad ^)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:54

opisop_shop schreef:
Mijn tante gebruikte altijd van de Schlecker de blauwe huismerk bodylotion, grote fles. Dat hielp nij haar fries ook tegen het schuren.

Maar een paard met ZE, kan toch niet door enkel een vettige lotion te smeren, stoppen met schuren of wel?!

Toch wel. Ik heb er 1 bij die in 2004 een heel stuk van zijn manen heeft afgeschuurd en ook zijn staart schuurde. Vanaf 2006 heb ik Wiemerskamper gebruikt, heel intensief elke dag gesmeerd en nu, in 2010 kan ik zeggen dat mijn paard bijna exceemvrij is. De gewoonte om te schuren neemt af. Misschien wordt hij er resistent tegen, ik kan het je niet zeggen. Op dagen dat er heel veel muggetjes zijn, smeer ik hem ´s morgens in en hij schuurt gewoon niet.

Ik heb vorig jaar gezegd dat ik al mijn paarden ga verkopen, ik kon er niet meer tegen al dat geschuur. Nu heb ik een middel, dat van aldi, waar ik mijn paarden gewoon kan houden zoals ik dat wil; de hele dag buiten. En zonder dat ik ´s morgens de stal inloopt en bijna niet durf te kijken wat er nu weer afgeschuurd is...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:13

Ja stoeien... hier heeft een paard het gepresteerd om op de bilriem te staan, was ik ook erg blij mee. Hebben jullie ook dat de elastieken zo snel achteruit gaan door de zon?

Hier staan ze 24/7 buiten dus ik kan bv niet gaan smeren voordat ze naar buiten gaan. Dat denk dat bodylotion dan al afvalt...

Ik ga het iig proberen met een oormerk, Endure en Derfen. Voorlopig met deken erbij op, we zien wel of die er met de tijd af kan, als eerst de jeuk maar stopt.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 01:57

Ik heb nog een keer de foto's van vroeger van mijn paard geupload in de hoop dat iemand het herkent.... In principe is het ieder jaar hetzelfde liedje, maakt niet uit waar ze staat. En nee het is geen schimmel, echt niet. Zonder deken in een gewone wei, hoogzomer wordt ze ook knettergek. Ze heeft al menig boom omgeschuurd want ze gooit zich er vol tegenaan. Nu hebben we ook nog een dijkwei en in combi met een deken scheelt dit dag en nacht. Ze heeft dan gelukkig een minium aan plekken. Rijden zonder vliegendeken in het dazen seizoen moet je ook niet proberen want van elke steek wordt ze ook weer knettergek... Staart blijft heel, manen kam ook. Manen gaan er wel wat af door de hals te schuren aan bomen. Bloedonderzoek is bij dit paard als ze niet om zijn minst doodziek is een beetje lastig... en als je ook niet weet waar je naar moet zoeken... Ze staat nu met de Amigo Mio op de dijk en gaat tot nu toe goed. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:58

Zijn die plekken eerst bultjes of niet?

Een van mijn verzorgpaarden had ook ooit zo'n plekjes. Maar die had van te voren bultjes gehad, bleken eiwitbultjes te zijn (kwam bij haar van 't gras).