[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:29

Misschien is mijn vraag al heel vaak gesteld maar op welke leeftijd is het het best voor een shet te castreren?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:33

als de ballen uitgedaald zijn,meestal vanaf 9 maanden moet het lukken

Juangi

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:44

Jaa, maar had het eigenlijk niet verwacht. Zag er eerst zo rustig uit, en toen plots gezwollen. (was wel 1 dag niet geweest, zo druk!) Dus was wel even schrikken!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:38

Tot een dag of vier na de castratie blijft het zwellen. Daarna moet de zwelling langzaam af gaan nemen.

Flaver, er is geen beste leeftijd, dat is puur welke reden je voor castratie hebt.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:01

Gisteren bij mijn mannetje geweest. Hij staat alweer bij zijn maatjes in de weide. Hij lijkt er niet onder geleden te hebben. Wond ziet er goed uit niet gezwollen geweest oid.

Juangi hoe is het met jouw paardje?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:51

Met Cas gaat het erg goed! Gister had hij weer een zwelling, dus heb hem maar gelongeerd en ben daarna lekker buiten met hem gaan wandelen, rond de 2u lang. Arm ding :(:) (was langer dan gepland) Maar daarna was de zwelling wel mooi weg, geen ontsteking dus!

Verwacht dat het vandaag wel weer gezwollen zal zijn, aangezien meneer dus de hele dag op stal staat...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:41

Zo, en hoe gaat het nu bij jullie?

Hier gaat het erg goed, na de lange wandeling is de zwelling helemaal weg en nu nogsteeds. Is dus super voor hem geweest. Nu koel ik niet meer, wel longeren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:55

Fijn dat er hier alleen maar positieve berichten zijn mbt de castratie.
Die van mij is volgende week aan de beurt..

Het komt echt steeds sneller dichterbij, vind het zooo spannend!!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:44

Wie heeft er een hengt/ruin op jonge leeftijd laten castreren.

Ik heb een hengstenveulen, fjord(maar doet er niet echt toe)
Die nu nog als hengst door t leven gaat, die op 30 mei 2009 is geboren, dus nu 1 jaar is en 4 maand.

Hij staat nu nog lekker in de wei, maar.. door het natte weer komt ie waarschijnlijk binnenkort weer binnen, dan komt ie bijna niet naar buiten, helaas, opfok heeft dat niet helemaal.. zo nu en dan doe ik hem er even uit!

Maar afgelopen jaar, was hij zeer vervelend, bijten, trappen met voorbeen, een andere hengst bij hem in de stal heeft een andere hengst zeg maar vermoord, nek gebroken,, Foster (mijn hengst dus) die heeft die neigingen ook om op andere hengsten hun nek te springen, en is overal de baas over, zo heb ik van t voorjaar een trap tegen hoofd gehad,, dus eigenlijks is het het beste om het ruin te laten worden, uit voorzorg voor dat er iets mis gaat..

Zijn er nadelen dat ie op jonge leeftijd gecastreedr word?
Hoor wel eens dat ie dan niet groot meer word, maar weet niet of ik dat moet geloven..

Hormonen heeft ie nu al genoeg, daarvoor hoef ik hem niet langer hengst te houden,, en ja die mooie hengstennek,, is toch ook een kwestie van trainen straks??

Wat zeggen jullie??

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:50

Hij zal juist groter worden na de castratie, alleen heeft hij geen 'mooi' hengstenuiterlijk meer. Hoe jonger je hem laat castreren, (vaak) hoe minder dik zijn nek word. Dan loop je kans op een iel halsje, maar om dat nou af te wegen tegen zijn vervelende gedrag...

Ik zou het persoonlijk laten doen als hij nu al zo vervelend is..

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:52

ja zo zit ik ook!!
Die nek is ook een kwestie van trainen,, mijn merrie was ook een iel nekje, maar is nu ook aardig gespierd..

Ik denk dat ik hem maar laat castreren, die kant ging ik ook al op.. haha!!

Hoe kan het dan dat ie groter word na een castratie?? door dat ie dan zijn energie ander verbruikt dan als ie nog hengst is, dan is ie zeg maar gewoon gevaarlijk...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:54

Jaa, zijn energie gaat nu vooral naar hengst zijn, naar meer hormonen produceren. Als hij gecastreerd is zal groter worden omdat zijn energie dan niet opgaat aan hengst zijn, maar echt naar groei zal gaan. Merk nu al met de mijne dat hij al gegroeid is!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:38

Mijn jonkie is geboren op 15 mei 2009 en alweer een poosje ruin. ;)
Hij doet het helemaal prima, loopt lekker met zijn moeder en een vriendje.
Ik weet nog steeds niet wat ik van de verhalen moet geloven, zowel over de maat als over de body. Gezien ik er ken die op 3-jarige leeftijd zijn gecastreerd en compleet het hengstenuiterlijk kwijt zijn geraakt. Maar ook ruinen die vroeg gecastreerd zijn en wel uiterlijk hebben. Evenals de maat. Ik ken er eentje is met 8 maanden gecastreerd en heeft niet zoveel maat gekregen als volle broer en zus.
Dus nou ja, soms is castreren gewoon beter, en zou het zeker niet laten om de verhalen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:35

hier is zac ook al voor zijn 1e verjaardag gecastreerd.
geen spijt van gehad en alles is goed gegaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:07

Morge! :wave:

Gisteren heb ik dan eindelijk mijn jonkie opgehaald en meteen naar de kliniek gebracht. Vandaag wordt hij gecastreerd. Hopelijk gaat alles goed!

Hij wordt overigens onder volledige narcose via de lies gecastreerd (ivm zijn leeftijd en mogelijke risico's).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:15

morguh :D

succes!!!
ik heb die van mij 3 weken geleden laten ruinen, en wat was ik gespannen!!
nog nooit eerder mee gemaakt, en dan sta je daar weer in je eentje (omdat de hulp troepen te laat waren!! |o )
maar gelukkig viel het allemaal reuze mee.

ik lees dat jij het in de kliniek laat doen, dan heb je als genoeg mensen met kennis om je heen.

ik had er een erger gevoel over vooraf, en het viel echt wel mee.

hij is een paar daagjes een beetje flauwer geweest, maar dat lijkt me ook niet meer als normaal als je pijn hebt tussen je benen!!
er was verder gelukkig weinig zwelling, en met een kleine week zag alles er alweer super uit, en was hij weer helemaal zichzelf.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:26

Ik heb het idd ook nog niet eerder meegemaakt, dus vind het idd wel spannend. Maar ik ga ervan uit dat ze in de kliniek wel weten wat ze doen, dus ik geef het maar uit handen. :)

Ik word gebeld zodra hij weer staat na de operatie, en als alles goed is en blijft, mag hij morgen alweer naar huis! :)

Had die van jou veel gewichtsverlies? Want ik hoor nogal eens dat ze echt even een knauw krijgen en flink kunnen vermageren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:52

jibbel: mijn jonkie had idd ook wat gewichtsverlies, maar gewoon op oude voet blijven voere, het komt echt wel goed :j

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:55

Vrijdag is het zover dan word Nash samen met nog 3 vriendjes gecastreerd ben benieuwd hoe het gaat.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:17

Hier wordt normaal volgende week dinsdag ook mijn hengstje gecastreerd. Het weer moet wel meezitten (dus geen regen de hele dag) want het gebeurt al liggend op de wei....
Ik hoop dat het meevalt, ik kijk er al zeker niet naar uit :(

Hoe lang na castratie moet hij nog apart blijven staan ? Ik lees hier vaak 6 weken tot 8 weken, heb ookal gehoord dat na 2 - 3 het zaad ook al wel dood is en de kans heel klein is ?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:53

Jibbel schreef:
Ik heb het idd ook nog niet eerder meegemaakt, dus vind het idd wel spannend. Maar ik ga ervan uit dat ze in de kliniek wel weten wat ze doen, dus ik geef het maar uit handen. :)

Ik word gebeld zodra hij weer staat na de operatie, en als alles goed is en blijft, mag hij morgen alweer naar huis! :)

Had die van jou veel gewichtsverlies? Want ik hoor nogal eens dat ze echt even een knauw krijgen en flink kunnen vermageren.

hij heeft wel wat gewicht verloren, maar ik weet niet zeker of dat nu puur door het castreren is gekomen, want hij is op maandag geruint en de woensdag daarvoor heb ik hem verhuist.
dus het was nogal veel in een hele korte tijd voor hem om te verwerken.
achteraf ben ik wel blij dat ik het toen heb laten doen, nu mag hij nl ook niet meer op de wei.

ik kreeg wel als advies van de DA om hem minder te voeren zodat er minder druk op zijn buik zou staan.
maar hier heb ik me niet aan gehouden omdat hij echt wel zijn voer gewoon nodig had, en niet veel reserve.

vind je het niet jammer dat je er niet bij mag zijn?? ik wil graag altijd alles zien wat of er met mijn paard gebeurt, o.a. daarom wilde ik hem in de wei laten doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:57

Ik had er idd wel graag bij willen zijn, maar omdat ze niet wisten of het gisteren of vandaag zou gebeuren, kon het niet. En voor mij was het niet haalbaar om vandaag nog een dag vrij te nemen.

Stiekem begin ik m nu toch wel te knijpen..ik ga ervan uit dat ze hem vanmorgen zo'n beetje zijn gaan behandelen en ik heb nog niks gehoord...:=

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:08

spannend hoor!!!

eigenlijk stelt het allemaal niet veel voor, maar als eigenaar is het best heftig: ZE GAAN IN JE PAARD SNIJDEN!!!

en je ben er niet eens bij!!!

het komt echt wel goed, en zeker over paarden die in de kliniek worden gedaan heb ik alleen maar goede verhalen gehoord!!!

ik zenuw wel met je mee!!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:19

haha, thnx! Tis vooral de tijd die het duur he..Ze hebben van 8-9 spreekuur, stel dat ze dan koffie doen en om half 10 gaan onderzoeken, trek daar een haf uur - uur voor uit, dan paard onder narcose, operatie (half uurtje ofzo?)
Dan zou hij nu ongeveer wel klaar moeten zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe lang het duurt voordat ze weer ter been zijn.

Als ik het zo bekijk heb ik nog geen reden om te stressen! :P (stiekem doe ik het toch, haha)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:30

haha ja ik snap je helemaal hoor, ik stond ook gespannen als een veer!!!

bij mij was ze er om 15:00 en om 16:00 was ze weer weg, toen heb ik nog een tijd bij hem in de wei gezeten, want het duurde toen nog best wel lang voordat hij weer op de been was.
als hij weer wakker was moest ik ook proberen om hem zo lang mogelijk te laten liggen, dat was beter voor de wond.
hij heeft tot 17:00 gelegen, en toen krabbelde hij weer overeind.

ik heb toen even met hem door de wei gestapt totdat hij weer wat steviger op zijn pootjes stond (arm schaapje!!) en toen heb ik hem op stal gezet om verder bij te komen.
op de wei zou hij weer gaan eten, en dat kan natuurlijk meer kwaad als goed, dus daarom maar naar binnen.

om 18:00 ben ik toen naar huis gegaan, en hij was alweer behoorlijk helder.
pas om 22:00 heeft hij toen eten gekregen, even voor de zekerheid.

dus het is nu nog geen tijd om te panieken hoor!!!
beter dat ze er goed de tijd voor nemen dan dat ze het afraffelen!!! toch???