Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:06

Nou de fysio was zeer verwonderd vorige week stond er nog een stijve plank die geen stap verzetten en vandaag ging mevrouw aan de wandel en dacht met de naaldjes hm aan mijn lijf geen polonaise, helaas voor haar toch die polonaise.
Ze vond haar 100% beter :D geworden ze was losser in haar spieren en huid en belaste haar benen volledig en de volgelopen benen tja een kwestie van weer meer gaan bewegen rustig aan.

Dus vanaf morgen maar weer het land op en neer wandelen en dit per week opvoeren.

Ik ben blij *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:13

SUPER RUMAY, GO RAVA GO :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:48

Wat fijn Rumay!! Hoe gaat het nu?

En hoe gaat het met de andere paarden?
Evita staat met graaskorf (en dekentje) dag en nacht op het land in een nieuwe groep van 10 merries. Het gaat super, ze wordt goed geaccepteerd! Helaas kreeg ze blaren van de graaskorf, dus morgen ga ik zo'n greenguard proberen.
Hier op stal staan wel al 6 paarden hoefbevangen inmiddels, erg zielig. 1 van die merries is er net een beetje vanaf maar schijnt er heel slecht aan toe geweest te zijn. Ze viel me gelijk op toen ik hier op stal kwam, lange vacht (de eigenaresse was haar aan het knippen), hoefbevangen, weinig bespiering/mager, ze drinkt heel veel en ze heeft de leeftijd voor cushing. Ik heb het laten vallen bij de eigenaar en uitgelegd wat de ziekte inhoudt en dat er medicijnen zijn, maar ze wilde er niet echt aan geloof ik, ze zou het wel een keer aan de veearts vragen.. Ik weet niet zo goed wat ik er verder aan kan doen, ik wil me ook niet opdringen en sta tenslotte nog maar heel kort hier op stal. Gelukkig gaat het nu vrij goed met de pony, maar het knaagt wel aan me dat ik weet dat er medicatie bestaat die haar misschien een heel stuk beter zou laten voelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:30

Ireen: ik ken dat, ipv dat mensen denken mijn paard kan er veel op vooruit gaan als ze behandeld worden zitten ze in een ontkenningsfase want nee cushing dat heeft hun paard niet. Alsof het een schande is ofzo, ik snap het ook niet echt.. Het lijkt haast of ze liever een behaard, oud en zwak paard hebben en dat dan goedpraten vanuit het feit dat ie oud wordt, dus niets aan te doen. Ik dacht vroeger ook, ons paard wordt oud, dan verharen ze nu eenmaal slechter, maar dat is niet zo. Als een paard op conditie is en verder in orde is, dan verhaart ie in principe gewoon goed, tenzij er iets niet lekker zit of evt cushing heeft. En allicht ouderdom komt met gebreken, dus slijtage kan, maar het interen op spieren etc en de lange vacht dat herken je zoo. Sneu inderdaad voor zo'n paard. Je zou evt foto's van je eigen paard kunnen laten zien, of een link naar goede artikelen. Maar goed, uiteindelijk moet de eigenaar er voor openstaan.

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:17

Bij ons op stal staat er ook eentje, als die niet Cushing had ... nou dan vrat ik m'n schoen op. Prototype mamoet om het zo maar te zeggen, zelfs de kleur paste :P Maargoed, eigenares heeft toch maar bloedtestje laten doen en daar kwam het dan ook naar voren. Ze wil alleen niet met pergolide beginnen (nou is die op zich qua locomotie ook niet heel raar ofzo) ...

Peter gaat nog steeds niet goed, hij komt er maar niet bovenop. Hij vreet wel heel goed, daar is niets mis mee ... maar hij heeft zo ontzettend last van z'n lijf. Terwijl ik hem heel best kan hoeven uitkrabben, hoefsmid kon inderdaad ook niet rare hoefbevangen activiteit in de hoeven vinden laatst. Moet dan toch iets met spieren oid dergelijks zijn? Hij heeft iig behoorlijk last, ligt veel en loopt weinig. Ja al grazende komt ie opeens heel snel ergens, maar ik moet hem echt op sleeptouw mee ergens heen sleuren.

Heb hem nog steeds op die 1 pil pergolide per dag, halve meer is zeker niet aan te raden bij zo'n kleine als Peter met z'n 1,24m?
Verder heb ik nu toch maar weer Biomag erbij gekocht (ff wat extra magnesium dan alleen de glucosamine complex) en m'n moeder wil het nu toch maar weer aan een half zakje buut doen. Dan krijgt ie weer zo'n beetje hetzelfde als waar die afgelopen herfst er weer mee bovenop is gekomen. Hopelijk lukt dat dan nu weer.

Die manenkam .. dat is echt een super graadmeter bij hem. Toen die afgelopen winter zo super gezond en actief was, was die boterzacht. Hij begon weer te kwakkelen en het wordt weer bikkelhard. De ene dag meer dan de ander, dan denk ik van 'oh het gaat de goede kant op' .. maar helaas -O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:32

Ik zou hem inderdaad lekker ondersteunen met de biomag, helpt ook erg met stofwisseling en spierspanning en daar heeft ie zo te horen ook last van. Arme petertje. Wij geven provarium breeding erbij (zodat we voor mijn gevoel althans met een "lagere" dosis pergolide toe kunnen), misschien is dat nog een optie voor Petertje, een klein schepje provarium breeding per dag? Je weet het soms niet hè? Provarium breeding is niet zo duur, dat scheelt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:36

Lappie_Lap ik herken jouw probleem met Petertje dat heeft Rava ook, niet echt bevangen volgens alles en toch beroerd lopen.
Het gaat langzamerhand iets beter met Rava ben gestop met de pijnstillers om te kijken hoe ze herstelt.
De fysio komt vanmiddag nog een keer.
Het is ook raar zodra Rava zich slechter ging voelen doet de vacht meteen mee weer lange haren en veel huidvet.
Nu gaat dat ook weer iets beter ze verhaart weer.
De fysio heeft volgende week een cursus ofzoiets dan zou ze dit eens navragen of dit herkend wordt.

Even iets off topic afgelopen zaterdag is Rumay (zoon Rava) verhuist van de opfok naar iets vlak bij mijn huis.
Even een foto

Afbeelding

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:25

Ik meld me weer even nav mijn eerdere posts, afgelopen woensdag is zo goed als zeker cushing geconstateerd. Zoals al eerder gezegd, maar toch valt het ff rouw op mn dak.
De DA zei me nog dat ze met gemak 30 kunnen worden, maar ja, mijn dame is al 28. (had haar voor het eerst ze wist de leeftijd van May niet).

Heb een bloedonderzoek laten doen en krijg maandag de uitslag, wellicht nav de uitslag een vervolgonderzoek.
De DA vertelde me dat een behandeling (pergolide) zo kostbaar is. Klopt dat?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:47

Ik denk dat ik gem. 600 euro per jaar kwijt ben aan Pergolide Jemawi.

Rumay, wat fijn dat het nu beter met Rava gaat!! Eindelijk zeg :) .
En knappe zoon heeft ze, ga je hem inrijden van de zomer? (of hoe oud is hij eigenlijk :o ? )

Lappie, vervelend dat Petertje nog steeds niet goed gaat... ik zou hem denk ik ook eerder ondersteunen met een ander supplement dan de pergolide omhoog te gooien, hij krijgt al best wat in zn lijfje. Net zoveel als Ivanka iig en die is toch een tikkeltje groter als Peter :(:) .

Irene, gaat het beter met de greenguard nu? Ook slecht eigenlijk dat ze blaren kreeg van die graaskorf, dat is niet echt de bedoeling natuurlijk...
Hoe bevalt het verder op je nieuwe stal?
Vervelend is dat idd als andere mensen er niet voor open staan, je zegt het alleen maar omdat je het beste voor hebt met hun paard... jammer dat sommige mensen dat niet oppikken...

Fargo, hoe gaat het met Willy? Staan ze nog steeds all in the club in de loopstallen? :)

Hier gaat het wel redelijk, Ivanka begint ein-de-lijk weer wat beter op gewicht te komen. Ze krijgen nu dagelijks een stukje rantsoen bij (Aidan vervloekt me dat het elke keer maar een klein stukje is :D ) en daar doet ze het super op. Sinds ik dat doe begint ze eindelijk weer wat aan te komen.
Verder zit ze ook een stuk beter in haar vel als een tijdje geleden, wordt elke keer bedolven onder de kusjes als ik in de wei ben en dat is lang geleden... Zie echt mn knuffelpaard weer terug en die heb ik lang gemist :+: .

Met de andere twee gaat het ook goed, Aidan heeft bijna 2 weken niks gedaan, omdat zijn sarcoïd werd behandeld. Maar dat is nu achter de rug en de sarcoïd is zo goed als weg, dus hij moet nu weer aan de bak om de overtollige kilootjes kwijt te raken ;) . Want zo langzaam als Ivanka aankomt, zo snel vliegen de kilo's er bij zoonlief aan :+ ...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:25

Tinne fijn dat het beter gaat met Ivanka +:)+

Met Rava gaat het ook beetje bij beetje beter maar heel langzaam helaas.
En zoonlief is 4 dus moet ie na mijn vakantie aan de bak, ben de komende 2 weken weg.

Het blijft zo lastig en moeizaam.

Jemawi ik betaal ca € 30,00 per doosje pergolide en doe hier normaal 30 dagen mee en als het weer heel goed gaat met Rava gaan we weer terug naar een half per dag.
Ja het kost geld maar goed zodra je beesten hebt kost het geld :D
En ik heb ook de provarium breeding maar met een pot doe ik best lang weet niet precies hoe lang, maar zeker 3 maanden en die kost zo'n € 20

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:39

Jemawi schreef:
Ik meld me weer even nav mijn eerdere posts, afgelopen woensdag is zo goed als zeker cushing geconstateerd. Zoals al eerder gezegd, maar toch valt het ff rouw op mn dak.
De DA zei me nog dat ze met gemak 30 kunnen worden, maar ja, mijn dame is al 28. (had haar voor het eerst ze wist de leeftijd van May niet).

Heb een bloedonderzoek laten doen en krijg maandag de uitslag, wellicht nav de uitslag een vervolgonderzoek.
De DA vertelde me dat een behandeling (pergolide) zo kostbaar is. Klopt dat?

DA's weten volgens mij niet echt hoeveel geld we maandelijks aan een paard besteden. Ook willy doet het met 1 doosje per maand en dat kost inderdaad zo ongeveer 30 euro, dus dat is per jaar 360 eur.
30 eur per maand is minder dan de voorrijkosten en/of behandeling van een DA ;-) en bij mij ook minder dan de smid kost. Ik vind het wel meevallen. Maar zoals gezegd DA's kennen de kosten van paardeneigenaren niet echt en ze weten ook vaak niet hoe duur (of inmiddels relatief goedkoop) pergolide is. Provarium Breeding kost inderdaad tussen de 18 en 20 euro ofzo.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:23

Bedankt voor jullie informatie.

Ik zou verder graag van de cushing kenners willen weten wat jullie van mijn merrie vinden:

Afbeelding

Ze is 28 en ziet er nu voor het eerst zo uit. Kwam voorheen altijd perfect door het haar. Ook onder haar buik hangt nog een heel pak, wat niet echt goed loslaat.
De DA die geweest is, overigens voor het eerst mijn paard zag, zei dat mijn merrie het 'schoolvoorbeeld' Cushing is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:52

Wat doet de provarium breeding nou precies? Kan je dit ook zonder overleg met de DA geven? De mijne heeft lang haar, en een harde manenkam, helpt het daartegen misschien? Hij staat nu op de wei 24/7 en krijgt wel al magnesium. Hij staat alleen van juni t/m augustus op de wei.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:37

Provarium breeding brengt niet het ACTH omlaag.
Er is een onderzoek geweest Comparison of Vitex agnus castus Extract
and Pergolide in Treatment of Equine
Cushing’s Syndrome
Jill Beech, VMD; Mark T. Donaldson, VMD; and Sue Lindborg, BS, CAHT

Het beschrijft een experiment waarbij paarden Vitex extract toegediend
werd over een periode van twee tot zes maanden. Na die periode werd de
ACTH concentratie gemeten. ACTH is een indicatie van hoe ziek het
paard is (hoe hoger de concentratie, des te zieker het paard). Daarna
werd een ander middel (pergolide) toegediend gedurende drie of meer
maanden. De onderzoekers constateren dat het toedienen van Vitex
extract niet voor een verlaging van de ACTH concentratie zorgt en
concluderen dat Vitex extract dus niet helpt om Cushing te behandelen.
Ze raden het dus af om Vitex extract als een middel te gebruiken om
Cushing te behandelen. Pergolide hielp wel (voor alle paarden behalve
eentje), maar de onderzoekers merken wel op dat ze een hogere
pergolide dosering hebben gebruikt dan door de meeste dierenartsen
toegediend wordt.

Dan vond ik online een 'onderzoek' waar ik erg mijn twijfels bij heb.

De link http://www.laminitis.org/Vitex%20trial.html

De amateuristische opzet van dit onderzoek doet bij mij vermoeden dat
je de resultaten niet te serieus moet nemen. Sommige paarden kregen
bijvoorbeeld medicatie voor laminitis en de dosering werd voor een
aantal paarden gedurende het onderzoek aangepast. De klinische
waarnemingen werden door de paardenhouders gedaan i.p.v. de
onderzoekers en dat kan voor een inconsequente beoordeling van de
gezondheid van de paarden zorgen. Bovendien zijn deze waarnemingen wel
erg subjectief en is er geen negatieve controle gebruikt (zieke
paarden die het middel niet toegediend kregen: misschien werden die
ook wel actiever en minder depressief in de loop van de tijd!). De
resultaten van de ACTH test zijn niet statistisch geanalyseerd, maar
laten geen verbetering zien. De auteurs beschrijven niet of the ACTH
concentraties significant lager waren na het gebruik van het Vitex
extract en bijna net zoveel paarden (12) lieten een afname van de
concentratie zien als een toename (9). Vier paarden lieten geen
verandering zien. Als je hier een statistische text op los zou laten
zou er beslist uit komen dat het toedienen van Vitex extract niets
geholpen heeft! Hetzelfde geldt voor de insuline en cortisol
resultaten. De conclusie van de auteurs is dus juist: voor zover het
m.b.v. dit onderzoek te bepalen valt, heeft het toedienen van het
Vitex extract geen effect op de variabelen (ACTH, etc.) die
gerelateerd zijn aan Cushing. De conclusie dat de paarden
minder depressief werden gaat mij daarentegen te ver, omdat dat
gedeelte van het onderzoek niet op een objectieve manier uitgevoerd is.

Ik heb het er ook met mijn dierenarts over gehad en zijn mening. "Het artikel van Jill Beech is inderdaad zeer serieus te nemen. Ik ga er dan ook eerst zonder meer van uit dat Vitex extract niet in aanmerking komt voor paarden met Cushing."

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:29

Ok, dank je voor het duidelijke antwoord.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:46

EstherHegt, ik vind het een beetje raar en behoorlijk vervelend dat je dit topic binnenkomt vallen om weer datzelfde onderzoek naar voren te schuiven terwijl er in dit topic en in Nederland en in de WERELD genoeg paarden te vinden zijn die enorme verbetering ondervinden van het krijgen van Provarium Breeding dan wel het actieve ingrediënt dat de basis daartoe vormt.

Het antwoord op de vraag is dus dat er veel paarden, zeker degenen die er nog niet erg aan toe zijn (=met name nog niet hoefbevangen zijn geweest) en ook veel ponies goed reageren op het geven van chasteberry (engelse naam voor ingredient in Provarium Breeding). Er is een onderzoek geweest waarbij met name het geven van een lage dosis chasteberry groot effect had op paarden. In de USA en in Engeland zijn er veel eigenaren die hun paarden chasteberry geven met goede resultaten. Met name paarden die er dus nog niet zo erg aan toe zijn hebben er baat bij, maar ook de zwaardere gevallen kunnen er van op knappen. Dit is geen exacte wetenschap, het ene paard is het andere niet en of het voor jouw paard iets doet is een kwestie van uitproberen in overleg met je DA. Er zijn ook wel degelijk DA's die het gebruik van Provarium Breeding adviseren!!!!
Verder zijn er paarden die pergolide niet lusten of zeer sterk reageren op de bijwerkingen ervan (duizelig, misselijk, geen trek in eten), dat zou betekenen dat je verder weinig voor zo'n paard zou kunnen doen, maar niets is minder waar. In zo'n geval kan chasteberry/provarium breeding ook nog steeds verlichting brengen.

Ons paard (dat er echt slecht aan toe was 3,5 jaar terug) verbeterde al zeer sterk met provarium breeding, toen wij nog geen recept + pergolide van onze DA konden krijgen. Wij geven pergolide en lage dosis provarium breeding om dat te ondersteunen. Chasteberry is een kruid dat al eeuwen gebruikt wordt voor vrouwen in de overgang (hormonale problemen) en monikken gebruikten het om kuis te blijven (hormonen onder controle te houden) daarom heet het ook wel kuiskruid. In USA werd het kruid ook gebruikt voor moeilijke, te hormonale hengsten en merries. Dat is óók nog steeds een functie van het kruid. Cushings is een hormonaal probleem: overproductie van cortisol. Chasteberry helpt deze wanorde te herstellen. Sommige paarden reageren er minder op, maar dat is dus een kwestie van uitproberen.
Pergolide heeft bijwerkingen zoals misselijkheid en invloed op het hart, dus is het wenselijk om hier zo weinig mogelijk (dus juiste zo laag mogelijke maar natuurlijk wel effectieve dosis) te gebruiken zeker als je nog langere tijd door wilt met je paard. Daarom geven wij ook provarium breeding om het paard op natuurlijke kruidenbasis te ondersteunen en om met een relatief lage dosis pergolide ons paard goed te laten functioneren.

Sorry voor het lange verhaal, maar elk paard verdient een kans en niet elk paard is het zelfde. Ik geloof in kennis en ervaring delen en deze positieve ervaringen zijn er al jaren in USA en Engeland en ook in Nederland (Laarakkers is bekende arts die Provarium Breeding voorschrijft o.a. en dat is zeker niet de minste DA)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:25

Jemawi schreef:
Bedankt voor jullie informatie.

Ik zou verder graag van de cushing kenners willen weten wat jullie van mijn merrie vinden:

http://i15.photobucket.com/albums/a399/ ... s-0040.jpg

Ze is 28 en ziet er nu voor het eerst zo uit. Kwam voorheen altijd perfect door het haar. Ook onder haar buik hangt nog een heel pak, wat niet echt goed loslaat.
De DA die geweest is, overigens voor het eerst mijn paard zag, zei dat mijn merrie het 'schoolvoorbeeld' Cushing is.

Ze heeft precies dezelfde soort vacht en op dezelfde plaatsen als mijn pony toen ze er wat slechter aan toe was, alleen heeft jouw merrie het al iets duidelijker. Ik heb deze foto's hier al eens geplaatst maar zo is de vacht van mijn pony toen geweest;

Afbeelding
Afbeelding

Heeft ze verder ook cushing symptomen of dat niet?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:03

@Ireen; nee, eigenlijk niet. Dat was waar ik in het begin ook over viel. Ze heeft alleen soms last van heftige infecties door teken, maar volgens de DA heeft dat niet per definitie met Cushing te maken. Heftige infecties word wel in het rijtje genoemd.
Ze is 3 jaar geleden verhuisd en sindsdien gaat het juist veel beter. Ook de uitslag van het bloedonderzoek van afgelopen woensdag was goed.

Jij vind de foto dus kloppen?
Ze heeft indd plekken die jouw pony ook heeft/had.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:22

Het zou kunnen, maar wel vreemd dat ze dan verder echt geen symptomen heeft.. Mij is overigens verteld dat zo´n vacht ook kan ontstaan door een vitaminegebrek of worminfectie, maar dat was bij mijn pony niet het geval.

JCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:12

Hallo Fargo en alle anderen met helaas Cushing-ervaring.

Ik wil even een update geven over hoe het nu gaat met mijn Kim (29 jaar), maar eerst wil ik Fargo bedanken voor de informatie over Provariumbreeding en magesium. Ik ben ongeveer zes weken geleden begonnen met het geven hiervan en ik merkte al binnen een dag of drie positief resultaat. Ik heb toen besloten om hier in ieder geval mee door te gaan en dan begin juni een onderzoek te laten doen door de dierenarts. Van tevoren heb ik e.e.a. met hem doorgesproken omdat ik bang was voor hoefbevangenheid. Hij heeft mij uitgelegd dat de test waarmee je kans hebt op hoefbevangenheid eigenlijk alleen maar gebruikt wordt om vast te stellen of het een tumor aan de bijnieren betreft. Hij vond dat niet relevant om te weten. Met een bloedonderzoek zou het in ieder geval duidelijk worden en dan was er geen kans op hoefbevangenheid. Dus dat heb ik laten doen. Uitslag: suikerziekte. Hij heeft een dieet geadviseerd van "ouderwets" hooi, dus geen kuil gras/hooi en geen brok meer. Verder mag ze ook niet in een vette wei. Ik krijg gelukkig medewerking op de pensionstal waar ik sta. Dus het voer is geen probleem. Gisteren was haar stal al niet meer nat maar gewoon vochtig. Kim gedraagt zich sinds ik met de kruiden begonnen ben ook weer heel anders. Ze is niet meer zo depri. Dus ik ga er in ieder geval mee door. Verder krijgt ze ook elke dag zeewier en knoflook. Ik wil me nog verder verdiepen in andere kruiden die eventueel goed zouden kunnen zijn. Zodra ik daar iets meer over weet laat ik het in ieder geval weten. Succes allemaal en bedankt voor de info.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:34

Kom even binnenvallen; in het hbv topic heb een vraag gesteld, die voor jullie misschien ook relevant is, en misschien weet iemand hier een antwoord op mijn vraag:
Ben aan het nadenken: kort gras bevat vaak meer fructaan dan lang gras. Zeg: anderhalf keer zoveel? Lang gras 10 % kort gras 25%? (ja, ik weet dat er ooit ergens ter wereld zelfs 70 of 80 % is gemeten, maar dat is wel heel erg extreem.

Stel: paard staat een uur in lang gras, eet daarvan in dat uur 2 kilo. Krijgt dan dus 200 gram suiker binnen.

Paard staat een uur in gemillimeterd gras, ik heb eens staan kijken, naar mijn idee eten ze in dat uur nog geen kwart van wat ze in de lange wei eten. Maar goed: een kwart, is dus 500 gram gras, met een fructaan gehalte van 25%, dat is 125 gram suiker.

Is dit bij benadering een juiste redenering, denken jullie?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:27

Ireen_ schreef:
Het zou kunnen, maar wel vreemd dat ze dan verder echt geen symptomen heeft.. Mij is overigens verteld dat zo´n vacht ook kan ontstaan door een vitaminegebrek of worminfectie, maar dat was bij mijn pony niet het geval.

Dat zou toch wat zijn..dit soort zaken brengen me weer aan het twijfelen. Ze heeft namelijk verder niks wat er maar op moet lijken wat met Cushing te maken heeft, maar eerder in dit topic werd me verteld dat ze niet persé symptonen hoeft te hebben.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd op tijd ontwormt heb, maar niet op alle soorten wormen. Moet ik wormen kunnen vinden in de mest?
Ik ga in overleg met mijn ouders het vervolgonderzoek doen, want ik wil het graag zeker weten.

Wat en hoe is er bij jouw pony onderzocht?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:01

Afbeelding
dit is mijn pony met cushing. (20 jr vermoeden we dat ze is)
Een bloedonderzoek heb ik niet laten doen, dat vindt mijn DA niet nodig. De symptomen zijn overduidelijk.

Ze is een aantal weken terug ziek geworden, maar wil maar niet genezen. Ik hoop echt dat ze er bovenop komt.
Overlaatst is de tandarts geweest en dr tanden gaan ook achteruit. Holtes waar eten in blijft zitten en een paar zweren.
Voor de rest valt het mee, ze blinkt nog, draaft (naar dr bak eten) en houdt alles in de gaten.
Ze is wel wat mager (niet te zien op de foto, daar had ze hear van 15 cm. Ze is gisteren geschoren en dan zie je dat ze ingevallen is aan de flanken), maar ik probeer dr nu zolang mogelijk in lang gras te zetten en dat begint te helpen. Ik heb wel wat bang voor het fructaan, maar op andere dingen reageert ze niet en brokjes vindt ze moeilijk om te kauwen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:53

Mijn paard leek eerst ook niet op een cushing paard, wel vermoedde ik IR.
Heb hem toen verder laten onderzoeken en helaas was dit waar, maar ook in combinatie met cushing.
Toch vielen heel wat puzzel stukkjes achteraf wel op zijn plek.
Onne is in korte tijd hard achter uit gegaan, van sportpaard tot echt cushing paard.
Het gaat best redelijk met hem , en je ziet dat even op de wei hem goed doet.
Onne krijg geen medicijnen, zoals de meeste hier.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:06

Zoals Dorienn hier post, zo ken ik ook Cushing van 'vroeger'.
Voor mijzelf is zo'n foto een typisch cushing paard, die van mij niet. Maar de experts zullen het wel weten ;)

Onne, wat bedoel je met IR?

Overigens, mocht die van mij een wormbesmetting hebben, had dit dan niet in het bloed te zien moeten zijn?