Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zephyr

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:40

Nee niet echt, alhoewel ik wel het idee heb dat ze iets minder last heeft, maar dat komt waarschijnlijk door de pijnstillers...
nog 40 minuten wachten....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:49

Heel erg raar dat je zo lang op uitslag moet wachten. Toen Angel in de kliniek stond en er werd bloed afgenomen, kreeg ik binnen 10 minuten te horen hoe de waarden waren.
Misschien hebben ze zelf geen apparatuur die het kan meten en moeten ze het uitbesteden.
Mijn eigen DA kon ieder geval een deel onderzoek doen en wilde ik specifieker dan moest het opgestuurd worden naar een laboratorium.
Pijnstillers lijken mij allang uit gewerkt te zijn. Die heeft ze toch vanmorgen gehad?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:00

lingehoeve heeft alles juist wel. al het bloed van de omliggende da gaat daar heen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:04

spierspanning: maandagsziekte?
of heel misschien tetanus?

hoop voor jullie dat er snel iets duidelijk is, bepaalde symptomen van AM hebben een overlap met andere aandoeningen..
sterkte en beterschap voor het paard, ik volg dit even mee.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:13

Pfff het is in ieder geval zeer waarschijnlijk geen am. Wat het precies wel is kon niet gezegd worden. Misschien een soort van griep ofzo....ze moet met een aantal dagen opknappen en ik moet elke dag 10 min met haar wandelen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:28

Zephyr schreef:
Pfff het is in ieder geval zeer waarschijnlijk geen am. Wat het precies wel is kon niet gezegd worden. Misschien een soort van griep ofzo....ze moet met een aantal dagen opknappen en ik moet elke dag 10 min met haar wandelen.

gefeliciteerd! Hoop dat ze snel weer opknapt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:33

Gelukkig maar dat het geen AM is, ik hoop dat ze snel opknapt!

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:43

Heb net gewandeld en dat ging echt goed, ze werdt steeds soepeler....nog niet perfect, maar het helpt misschien wel....Spieren zijn nog wel hard en stijf, dus we zullen het afwachten... hopelijk knapt ze snel op....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:13

ohh men super dat het de goede kant uit gaat...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:57

Zephyr: hoe gaat het met je pony?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:24

Ik heb vanmorgen even gebeld en hoorde dat ze vanmorgen weer nogal verkrampt en pijnlijk was, maar na de pijnstillers en stappen wel de wei in gegaan is en erg opgewekt is (deze pony is zowiezo erg opgewekt en vriendelijk altijd) en dat ze in de wei rustig rondloopt en lekker wat staat te grazen.
Ze heeft nog steeds geen koorts maar is wel wat zweterig, met name onder de manen. Maar dat zijn onze andere paarden nu ook, wat wil je eigenlijk met deze temperaturen...

Ik ben heel benieuwd waar dit heen gaat, maar het ziet er in elk geval wel goed uit.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:39

Gelukkig dat het beter gaat!

Weet iemand ook of de zieke blaadjes in kuil of hooi óók AM veroorzaken?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:31

voor zover mij bekend wordt AM vooral opgedaan in de wei, en na wind etc.
daarom wordt geadviseerd hooi bij te voeren.
nu misschien bekend is dat de esdoorn de veroorzaker is zal het advies zijn paarden niet bij esdoorns te zetten.

tot nu toe zijn er weinig gevallen van AM bij paarden gemeld die niet op de wei stonden maar het uit kuil hooi of brok moeten hebben gehaald.
het is wel eens voor gekomen, dus zeker weten dat het in droge vorm niet meer schadelijk is doe ik niet.
misschien moet daarvoor de bacterië of schimmel of wat dat is op het esdoornblad eens worden onderzocht,
zodat we weten bij welke omstandigheden het wel of niet overleeft / vermeerderd / sterft / 'slaapt' / wel of niet giftig is / enz.
lijkt me heel boeiend, ben zelf alleen niet bekend met de micro biologie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:03

Ik kan me voorstellen dat het in kuil best verder leeft, daar groeit sowieso al vrij snel schimmel in..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:44

Dus je moet als je kuil/hooi koopt goed opletten of het grasland in de buurt van esdoorns ligt..
Mss wel handig voor leveranciers om hier op te letten net als bij JKK.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:54

heb nog iets

veel paarden hier in de omgeving die het hebben gehad stonden op arme zandgrond!!!! deze paarden hebben zowiezo grote kans op seleniumtekort en schijnen misschien wel sneller deze ziekte te krijgen... deze link is gelegd door mensen die ik ken met ook een geval dat het heeft overleeft!! volgens mij is hier nu onderzoek naar gaande!!
maar het paard laten testen op seleniumtekort kan geen kwaad ;) helemaal niet als je dus op arme zandgrond staat!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:23

Mijn paarden staan al jaren op zandgrond en de ene die ik heb laten testen zit qua selenium op 125 (100-200 vormale waarde).
Ga iig niet zomaar selenium bijvoeren, want dat is ook niet goed !!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:01

De marge tussen 'veilig' Selenium en een fatale dosis is maar heel erg klein. Zomaar Selenium bij gaan voeren zonder doelgerichte bloedonderzoeken noem ik zelfs gevaarlijk.
Dubbeldun: heel goed!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:21

ik zeg dus ook testen ;) niet zomaar voeren... Black krijgt nu wel selenium bij.. moet van de da ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:38

Ik vind dat jullie er toch iets te snel van uitgaan dat de esdoorn de schuldige is hoor. Dit is enkel een theorie die zover ik weet in Nederland geopperd is. Is nog totaal niet bewezen en de andere Europese landen steunen het niet eens. Dus let een beetje op, de oorzaak is nog steeds niet bekend...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:57

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:58

Jaba, daar heb je gelijk in. Echter, beter safe than sorry toch?
Kleine moeite voor paardenhouders om eventueel aanwezig esdoornblad te verwijderen. Het is wel opmerkelijk dat in veel gevallen het toch blijkt te kloppen. Ik zou het risico geeneens willen nemen...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:02

De mail van de UU was anders duidelijk genoeg !!
Onderwerp: Centraal topic over atypische myopathie.

DubbelDun schreef:
Ik ben erg blij met onderstaande mail:

Citaat:
Namens dhr. van der Kolk kan ik u berichten dat het inderdaad de pathogene schimmel Rhytisma acerinum is.

Met vriendelijke groet,

RB

Het gaat dus idd om de zwarte inktvlekkenziekte !!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esdoorn (naar onderen scrollen)
[/quote]

Als ik mij niet vergis, was dit toch een antwoord op een mail die jij gestuurd had, met de vraag om welke schimmel het precies ging, waarvan men DACHT dat het de veroorzaker was? Het spijt me je te moeten ontgoochelen, maar deze theorie is nog geenszins bewezen! Ik heb het nagevraagd op de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke en daar zegt men dat het nog steeds niet bewezen is. Men DENKT in Nederland dat het dit wel eens zou kunnen zijn, maar Duitsland bijvoorbeeld geeft nog een andere oorzaak aan en er is effectief nog niemand die weet wat de exacte oorzaak nu eigenlijk is. Het is nog steeds een vermoeden. Er moeten proeven gebeuren om dit te bevestigen, oa dus paarden die besmette schimmel laten eten en kijken of ze er inderdaad atypische myopathie van krijgen. Als dit niet gebeurd is, dan is er nog niets bewezen... Dus neen, oorzaak is nog steeds niet bekend... Er zijn hier in dit topic ook al paarden geweest die AM hadden en die GEEN esdoorns in de buurt hebben, dus de theorie is niet sluitend... Luik voert hier onderzoek naar en verzamelt en onderzoekt alle aangegeven gevallen en zij duiden ook de esdoorn niet aan als veroorzaker...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:16

In dat geval zou het handig zijn als de verschillende lab's eens goed samen gingen werken en geen verhalen de wereld in gooien die dus blijkbaar wetenschappelijk niet onderbouwd zijn !!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:26

Ze gooien geen verhalen de wereld in, maar enkel denkpistes en theoriën.
Die kan je dus zowieso niet voor waar aannemen tot ze bewezen zijn.
Of het nu over esdoorns gaat of over clostridium of over nog iets anders, het zijn allemaal mogelijkheden maar niets is sluitend.

Iedereen vraagt en zoekt hier maar naar 1 duidelijk antwoord maar ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat dat er simpelweg niet is. Misschien is het iets multifactorieel waardoor er geen touw aan vast te knopen is.