[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:40

geluksvogel schreef:
kiara waarom heb jij een regendekentje om?

Ze staat ook in een inloopstal met paddock en dat is dus dag en nacht buiten (of in het stalletje).
Omdat in het voorjaar de kriebel-tijd begint, en ik niet wil dat ze dan óók nog kriebels krijgt door het verliezen van een dikke wintervacht, krijgt ze 'swinters een deken om.
Eerst een ongevoerde ademende regendeken, en daarna een iets dikkere.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:03

Ik heb Ivanka afgelopen zomer die druppels van Cullico gegeven en het ging echt heel de zomer super! Een week terug is ze ziek geweest en ben ik ermee gestopt, ze had flinke koorts en kreeg dus ook medicijnen. Uit angst dat de druppels de medicijnen zouden beinvloeden, heb ik het even gelaten voor wat het was. En met de gedachte: het gaat nu toch goed. Maakte ik me er ook niet zo druk om...

Maar ze is dus weer begonnen. En flink... Verdrietig . Gelukkig begint het weer nu wat koeler te worden.
Op haar hoofd verschillende plekken die open liggen, ze schuurt haar manen nu weer flink en haar staart laat ze ook niet met rust...
*zucht*
Gelukkig is het alweer oktober, laat het maar snel een nachtje vriezen, dan zijn de meeste alweer kapot.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:23

Kiara schreef:
geluksvogel schreef:
kiara waarom heb jij een regendekentje om?

Ze staat ook in een inloopstal met paddock en dat is dus dag en nacht buiten (of in het stalletje).
Omdat in het voorjaar de kriebel-tijd begint, en ik niet wil dat ze dan óók nog kriebels krijgt door het verliezen van een dikke wintervacht, krijgt ze 'swinters een deken om.
Eerst een ongevoerde ademende regendeken, en daarna een iets dikkere.

dus je hebt eerst een ongevoerde erop. maar als je die dan in de winter afdoet, heeft ze toch een minder dikke wintervacht dan normaal? en waarom heeft ze nog meer kriebels bij het verharen? en heb je dan eentje met hals?

thanks Haha!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:21

geluksvogel schreef:
en waarom heeft ze nog meer kriebels bij het verharen?

Losse haren in de vacht (bij het in de rui zijn) kúnnen ook voor jeuk zorgen, vandaar Knipoog

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:43

Ik vind het zulk rotweer... Ik weet niet wat ik moet doen met de deken. Ze staat 24 uur per dag buiten, ik denk dat ik vanmiddag de deken maar afhaal. Tis zulk k*t weer..
Dadelijk vat ze kou ofzo..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:52

ik heb ook een ongevoerde regendeken erop liggen bovenop de exzeemdeken (zodat haar buik en bovenkant hals toch nog goed beschermd zijn). ze krijgt gewoon een wintervacht hoor!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:04

atreyuevita schreef:
ik heb ook een ongevoerde regendeken erop liggen bovenop de exzeemdeken (zodat haar buik en bovenkant hals toch nog goed beschermd zijn). ze krijgt gewoon een wintervacht hoor!

maar de hals dan? als het giet van de regen is die wel doorweekt Scheve mond

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:20

Vrijdag en zaterdag de deken maar afgedaan. Dat is goed gegaan, maar vandaag de deken weer opgedaan. Er waren allemaal kleine vliegjes in de lucht, dus maar het zekere voor het onzekere...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:50

Vraagje voor de mensen hier: hebben jullie paarden met dit herfstweer nog steeds verschijnselen van zomereczeem (jeuk) of is dat over?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:58

nou dat zal ik je vertellen Haha!
t ging met ap eigenlijk best wel goed, totdat ik ineens ergens begin afgelopen week zag dat ie toch zijn staart en manen had geschuurd..
dus klachten zijn er nog echt wel..
ja zodra het gras maar op is, dan zijn er ook geen vliegjes meer en kunnen de paardjes eindelijk weer es wat manen en staart laten groeien Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:21

Mijn merrie staat nu bijna niet meer op het kale weitje en krijgt veel hooi gevoerd. Klein beetje krachtvoer. De deken is afgelopen maandag afgegaan en het gaat nog goed. Hoofd schuurt ze niet meer en ook de staart niet. Een beetje de manen, die ik goed vet houd met leovet huidolie. Dat gaat prima. Elk paard schuurt natuurlijk wel eens wat.
Vandaag een foto gemaakt van hoe haar manen er nu uit zien:

Afbeelding

Het eerste stuk is minstens 5 cm gegroeid, het laatste stuk was helemaal kaal en is nu al zover aangegroeid. We zijn pas in juni gestart met deken.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:37

Mijne heeft ook nog steeds zijn deken op, nou ja wat er nog van over is Boos! . Ik had ook gelezen over die regendeken en er afgelopen zaterdag 1 gekocht. Zijn deken bleef toch wel lang nat na een regenbui.
Hij heeft welgeteld 1 dag zijn deken opgehad voordat hij helamaal aan vlarden is getrokken Hamer Nu moet ie dus maar zonder doen Boos!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:02

jeetje das niet mooi Verdrietig

mijne lijkt nu qua manen op een fjord! helemaal eraf en rechtopstaant. echt niet leuk!

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:34

ik heb zaterdag ook de deken afgedaan omdat ze helemaal doorweekt was en ik bang was dat ze kou zou vatten.....
Nu heeft ze wel weer geschuurt maar niet zo heel veel, ik smeer haar manen in met ecxeembalsem en hoop dat het goed gaat tot de vliegjes weg zijn........ het wordt gelukkig steeds kouder.... laat de vorst maar komen!!!!!!!
Het is al bijna zuidlaardermarkt en dan is het meestal goed koud!!!!!!!

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:35

Vanita had gisteren echt weer last ervan. Nou was het gister ook best warm, dat wel

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:40

tinkiebel schreef:
Mijne heeft ook nog steeds zijn deken op, nou ja wat er nog van over is Boos! . Ik had ook gelezen over die regendeken en er afgelopen zaterdag 1 gekocht. Zijn deken bleef toch wel lang nat na een regenbui.
Hij heeft welgeteld 1 dag zijn deken opgehad voordat hij helamaal aan vlarden is getrokken Hamer Nu moet ie dus maar zonder doen Boos!

Herkenbaar! Maryanne heeft haar deken ook al helemaal aan flarden gescheurd, en die dekens zijn zo duur...
Hele achterflap was gescheurd, en we hadden er een nieuwe lap stof overheen genaaid, dat had ze na een paar weken ook al weer stuk.. Daarna nog eens met de hand genaaid (je kan de deken eigenlijk niet mee naar huis nemen, 1 dag zonder deken en ze schuurt zich al helemaal stuk), maar goed dat was ook weer binnen een paar dagen stuk.. Toen hebben we het maar zo gelaten, omdat ze de deken nog maar een week of 2 op hoefde.. Nu loopt ze zonder deken, en het gaat nog goed tot nu toe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:52

tinkiebel schreef:

ja tuurlijk moet ie dan maar zonder deken verder, hij heeft het tenslotte expres gedaan. Stout paard Koe

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:07

Maryanne schreef:
tinkiebel schreef:

Herkenbaar! Maryanne heeft haar deken ook al helemaal aan flarden gescheurd, en die dekens zijn zo duur...
Hele achterflap was gescheurd, en we hadden er een nieuwe lap stof overheen genaaid, dat had ze na een paar weken ook al weer stuk.. Daarna nog eens met de hand genaaid (je kan de deken eigenlijk niet mee naar huis nemen, 1 dag zonder deken en ze schuurt zich al helemaal stuk), maar goed dat was ook weer binnen een paar dagen stuk.. Toen hebben we het maar zo gelaten, omdat ze de deken nog maar een week of 2 op hoefde.. Nu loopt ze zonder deken, en het gaat nog goed tot nu toe.

Vanita staat ook al 2 weken zonder deken omdat hij echt helemaal kapot was. Tot nu toe gaat het ook best goed.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:02

hier nog eentje die al ruim 2 weken zonder staat en ook hier gaat het hartstikke goed Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:18

Kinke schreef:
tinkiebel schreef:

ja tuurlijk moet ie dan maar zonder deken verder, hij heeft het tenslotte expres gedaan. Stout paard Koe

Je paard snapt echt niet dat hij nu geen dek op krijgt omdat hij hem kapot heeft gemaakt... Bloos

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:19

Die van mij heeft mét dek nog steds jeuk.... Boos!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:29

Mijn pony heeft haar eczeemdeken ook na 2 jaar helemaal gesloopt. Ze loopt nu alleen met 100 grams deken snachts en overdag regendeken 0 grams en met de jeuk van mijn pony gaat het heel goed !!. ze staat nu snachts weer op stal en ze schuurt niet meer. ze heeft nog wel 3 plekjes rond dr manen maar dr manen zijn alweer wat aangegroeid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:50

atreyuevita schreef:
Je paard snapt echt niet dat hij nu geen dek op krijgt omdat hij hem kapot heeft gemaakt... Bloos

inderdaad, bovendien laat je je paard toch niet vergaan van de jeuk omdat jij baalt dat de deken kapot is??? Boos!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:14

En daarnaast weet ik niet wanneer je met de deken begonnen bent (of te enthousiast te vroeg hebt af gedaan, waardoor er nieuwe jeuk is ontstaan dus), maar mocht je de deken nu al vanaf het begin van het eczeemseizoen op hebben gehad bij haar, dan zou ik er toch maar eens aan gaan denken of het bij jouw paard geen andere oorzaak kan hebben waarom ze jeuk heeft.

Ik hou van lekker weer... Maar niet van die rotmuggen die mijn paard nu pesten Verdrietig . Jasses zeg, wat heeft ze er toch veel last van! Ik smeer me te pleures, maar het lijkt niet te helpen... Wat een ellende.
Heel de zomer zo goed gegaan en nu weer terug bij af Verdrietig .

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:09

Bij Raya gaat het super. Ze staat nog wel onder de deken maar de manenkam is niet hard en het opvallendste is...
Ze zweet weer! Ze heeft een hele poos niet kunnen zweten, en dat is vaak bij zomereczemers ook een probleem.
Je kon echt rijden tot je ze er bij neerviel maar niet zweten. En nu kan ze weer zweten, me happy Haha!
Haar afvalstoffen kan ze dus door het zweten weer kwijt. Heeft de zeewier en het kruidenmengsel met brandnetel, paardenbloem, klis en andere dingen hebben dus wel wat geholpen.

Maar het dekentje blijft op, tot dat het echt kouder wordt en het weer slechter.