[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 01:16

Ik zou haar om te beginnen eens voor de zekerheid laten onderzoeken op wormen. Het blijkt dat een heel groot aantal paarden dat bij klinieken wordt behandeld tegen koliek toch een wormbesmetting hebben (bijvoorbeeld omdat wormen resistent zijn geworden, of omdat de ingekapselde vorm van de kleine strongyliden op het moment van inkapselen niet gevoelig is voor de meeste wormmiddelen). Dan heb je ontwormd en vlak daarna komen ze tevoorschijn.

Ik zou een combi doen.. wormen uitsluiten, dan iets geven dat het maag-darmstelsel ondersteunt. En de band rustig afbouwen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:18

Anya schreef:
Ik zou haar om te beginnen eens voor de zekerheid laten onderzoeken op wormen. Het blijkt dat een heel groot aantal paarden dat bij klinieken wordt behandeld tegen koliek toch een wormbesmetting hebben (bijvoorbeeld omdat wormen resistent zijn geworden, of omdat de ingekapselde vorm van de kleine strongyliden op het moment van inkapselen niet gevoelig is voor de meeste wormmiddelen). Dan heb je ontwormd en vlak daarna komen ze tevoorschijn.

Ik zou een combi doen.. wormen uitsluiten, dan iets geven dat het maag-darmstelsel ondersteunt. En de band rustig afbouwen.

Wormen ed is al gedaan... tevens krijgt hij al maagcompositum en een meusli die de darmwerking bevoorderd met daardoor omega-olie Knipoog
Bij de koliek-aanval die hij donderdag had kwam er na de olie-behandeling er een mest-klont uit met veel stro erin... dus dat was de reden geweest. Dit had de VA ook gevoeld met opvoelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 01:20

hoe ziet het voeren eruit (hoeveel en wanneer).
hoeveel weidegang krijgt je paard?
staat je paard op stro of op zaagsel?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:32

Weidegang heeft hij dit moment niet... wel los in de bak en meerder momenten stapmolen en rijden. Dit heeft trouwens geen effect op de frequentie van het luchtzuigen. Stal is een ruime stal, 1,5 paards bijna.
Ik heb hem nog niet zo lang en hij is van jongs af aan gewend 23/7 op stal te staan... dus relatief komt hij er nu veel uit.

Verder krijgt hij over drie giften verdeeld 3/4 schep bix, 2x schep meusli (buiten voertijden om) en onbeperkt hooi.
Hij staat op stro... zaagsel is geen optie, normaal eet hij ook nooit veel stro, waarschijnlijk heeft hij die dag weinig hooi gekregen tijdens de gift Ach gut

De meesten zeggen laat de band om, want dan doet hij het niet... maar dat vind ik niet fair Knipoog Ik zie hem liever zonder. Hij zuigt dan ws weinig omdat de band oncomfortabel is bij het zuigen (zo staat die afgesteld... of voerbak-hoogte staat die niet strak, als hij zuigt=hoger wel.)

ik blijf edit-ten Bloos Clown
Ik heb hem nu ook een grote jollybal in stal gegeven... staat hij nu continu mee te vechten en te zwaaien. Heb hem vanmiddag ook nog helemaal niet zien zuigen, ook niet toen hij even zonder band stond.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 01:37

stro is juist goed Ja
alhoewel niet alle stro geschikt is voor consumptie.
Voer is ook vrij normaal en onbeperkt hooi is oke.

Vrije uitloop of weidegang heeft op twee manieren effect op luchtzuigen. De meeste paarden luchtzuigen niet in de wei. En door de hele dag te kunnen lopen en kleine beetjes te eten (de maag is maar heel klein) is een betere vertering van voedsel mogelijk. Paarden lopen van nature kilometers per dag en eten steeds kleine beetjes. Dat lopen is nodig voor de spijsvertering. Dus probeer de beweging in ieder geval zoveel mogelijk over de dag te verdelen.

Ik zou idd voor een spijsverteringsondersteunend middel gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:46

Ja het is vreselijk dat weidegang nu nog niet mogelijk is, zomerseizoen misschien wel. Los in de bak op paddock zuigt hij trouwens ook Scheve mond Als je even met hem het weiland op gaat neemt hij twee happen gras en gaat dan op zoek naar een hek om zijn tanden in te zetten. in de stapmolen (zonder band) probeert hij steeds het hek vast te pakken om te zuigen... het is echt een die-hard zuiger Ach gut
Hij is ook al vanaf jonge leeftijd zuiger, hoogst waarschijnlijk vanaf het afspenen.
Door de compositum had ik goede hoop, het leek echt 80% minder te zijn... band af gedaan en hij is meteen weer gaan zuigen.
Ik verdeel de beweging altijd zo veel mogelijk doe ik bij mijn ouwetje ook.
Ze komen er beide sowieso 2 a 3 keer per dag uit, minimaal een uur per keer. Meestak 1x rijden en de 2e/3e keer stapmolen en los in de bak. Ik blijf het jammer vinden dat er te weinig weidegang is in onze regio, ik sta echt op een topstal maar er is zo'n klein stukje land en dat moet verdeeld worden over ruim 100 paarden... dus de veulens, drachtigen ouden en zieken hebben voorrang Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:54

Oh wat e trouwens op viel met de klinische keuring.. ze konden nergens aan zien/horen/voelen dat hij een luchtzuiger was, ook aan zijn tanden is niets te zien. Het is dat wij het zeiden anders hadden ze het niet een gemerkt. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:51

ja ik heb veel geluk in twente met de weidegang Ja
Mijn paarden staan in een gigantische wei en doorgaans is er genoeg gras (alleen nu niet meer).

je kunt prikpaaltjes met lint voor het hek/houten palen zetten. Wordt de wei iets kleiner van, maar ik heb ze nog nooit op een prikpaaltje zien zuigen. En dat kun je snel neerzetten en weer opruimen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:32

Anya schreef:
Ariebren schreef:
Mijn 2 jarige Quarter merrie stond dag en nacht te kribbebijten op haar ijzeren drinkwater bakje. Voerbak en alles wat verder rondslingerde in haar loopstal.
Haar mondhoeken waren er helemaal rauw van.

Sinds 2 weken zit er een stroomdraadje om het waterbakje heen.
Ze heeft natuurlijk een paar keer daar een goede opdonder van gehad.
Nu zuigt ze geen lucht meer, ook niet op de voerbak.
En ze is een stuk levendiger geworden

Ik heb hier wel drie keer een zinnetje getikt en weer weggehaald.
Maar ik schrijf toch op wat ik hiervan vind. Dit is in mijn optiek dierenmishandeling.
De basisbehoefte van een paard op zo'n wijze compromitteren. Bah.
Had dan een ton water op de grond gezet.

Die ton, of te wel een emmer water is 's avonds neergezet.
Het is altijd moeilijk om een ervaring hier neer te zetten.

Maar wat mij wel is opgevallen, voor het schrikdraadje om de waterbak heen, stond ze op alles wat ze tegenkwam te kribbebijten, zuigen.
Na het schrikdraadje langs en NIET op het waterbakje is ze ermee gestopt.

Ook de voerbak en water emmers laat ze nu met rust. !!!!

Verklaar dat maar eens.!!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:44

Makkelijk Ariebren, die heeft een paar keer een flinke optater gehad en kijkt nu wel beter uit. Ach, tis maar waar je voor kiest. Sommige mensen kiezen er bijvoorbeeld voor om hun paard rustig en met respect in te rijden. Anderen kiezen ervoor om hun jonkie eerst half verrot te slaan, flink bang te maken en dan het zadel erop te gooien. Beiden methodes hebben hetzelfde effect; je kan op je paard rijden. Maar als het op diervriendelijkheid aankomt... Sorry, maar ik kan me echt niet vinden in de methode die jij gebruikt om je luchtzuiger te laten stoppen met luchtzuigen. En dat je dan ook nog eens hier trots komt vertellen hoe jij je je probleem hebt opgelost. Sorry hoor, maar had dat nou echt niet anders gekund

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:55

@Ariebren : wat jij doet is het gevolg bestrijden en niet de oorzaak aanpakken. Bij het laatste zouden zowel je paard als jij veel meer plezier hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:59

DubbelDun schreef:
@Ariebren : wat jij doet is het gevolg bestrijden en niet de oorzaak aanpakken. Bij het laatste zouden zowel je paard als jij veel meer plezier hebben.

ja en die gevolgen pak je aan op de meest dieronvriendelijke manier die ik kan verzinnen.
Heb je enig idee hoe water stroom geleid?
Arme dier, waarschijnlijk met een bek vol water een paar keer een optater gehad. Om te janken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:14

Ik ga helemaal mee met de 3 reacties hierboven. Heb genoeg ellende geizen en gehoord! En met een beetje logisch nadenken en gezond verstand zijn dit dingen waar ik dus echt absoluut nooit aan zou beginnen. Wat een ellende! Ik wil niet weten hoe je paardje zich voelt! En bovendien een 2 jarige...daar moet dus echt al veel mis zijn gegaan in haar jonge jaren!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:16

Jullie beeld vorming is niet goed.
Voorlopig staat er een springlevend, enthousiast paardje voor mij. Die gewoon weer naar mij toekomt in plaatst van te staan kribbebijten op de waterbak.
Een heel groot verschil met de luchtzuig periode.

Ik heb gewoon heel veel geluk gehad dat ze nu van die verslaving af is.

En wat is zieliger:
Kapotte lippen, afgesleten tanden, broodmager, geen belangstelling wat er gebeurd. In de buitenbak staan en weggejaagd worden door haar stalgenootjes.

Of een opdonder van het schrikdraad en daarna weer een heerlijk levendig paardje zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:20

ja hoor mijn beeldvorming is prima.
Dit soort argumenten hoorde je een paar eeuwen terug ook als psychiaters gingen uitleggen waarom electroshock heel mensvriendelijk was.

Ik ben wel uitgepraat met jou Ja
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-02-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:20

Sorry Ariebren, mij overtuig je niet, ik blijf het een verwerpelijke methode vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:22

Ariebren: heb je dit topic gelezen? Er is genoeg te doen om slijtage aan de tanden te voorkomen. Kapotte lippen heb ik bij luchtzuigers nog nooit gehoord! Mager zijn etc heeft niets met t luchtzuigen te maken! Dat heeft te maken met onderliggende verteringsproblemen die je op deze manier absoluut niet hebt aangepakt!
En als t luchtzuigen eenmaal permanent aanwezig is, door een verandering in de hersenen, dan komen ze er niet vanaf! Het kan zijn dat je paardje nu even niet zuigt, maar als ze de kans krijgt, begint ze weer! En wanneer je niets aan haar maagdarmkanaal doet, zal die kans dat ze opnieuw begint alleen maar groter zijn. Daarnaast loop je het risico dat ze een ander stereotiep gedrag gaat ontwikkelen.

Ik wil echt niet weten hoeveel pijn je paardje had door de schokken en ik mag hopen dat t draad inmiddels weg is... Blijft erg triest dat onze lieve viervoeters zo vergevingsgezind zijn en zo weinig snappen van wat er gebeurt dat ze nogg blij zijn mensen die ze pijn doen te zien... Verdrietig

Ik vind beide dingen die je noemt hardstikke zielig! Het kan ook anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:23

Anya schreef:
ja hoor mij beeldvorming is prima.
Dit soort argumenten hoorde je een paar eeuwen terug ook als psychiaters gingen uitleggen waarom electroshock heel mensvriendelijk was.

Ik ben wel uitgepraat met jou Ja

Ja Als je echt niet wil zien wat voor schade je aanricht en blijkbaar ook niet de moeite neemt dit topic door te lezen ipv gewoon even een 'oplossing' te droppen...nee sorry

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:25

Ik lees hier vaak mee en post af en toe wat, maar hier slaat mijn mond toch echt van open.
Een stroomdraadje rond de waterbak.. Bah zeg!
Hierboven is genoeg gezegd, maar volgens mij dringt het niet tot je door.
Misschien is het een optie dit topic door te lezen, er staan zoveel nuttige tips in.. doe er wat mee Lachen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:29

Ach dames, jullie hebben allemaal nog steeds een luchtzuig probleem.
Ik niet meer.!!!!!!!
En dat vind ik het belangrijkste.
Deze methode van schrikdraadjes heb ik 10 jaar geleden ook al eens toegepast bij een Arabier.
Als Bokt genoeg geheugen heeft staat het nog ergens.

En waarom zijn de dames zo anti schrikdraad??

Elke paarden -, koeienwei heeft schrikdraad.
Ik zie elke zomer weer dat de merries met veulen, haar veulen verteld hoe eng die draadjes zijn.
De merrie loopt met haar veulen een rondje langs het schrikdraad raster.
En daarna, elk veulen probeert toch het schrikdraad uit.
Eén keer zeer doen is beter dan dood gaan.

Het bekende verhaal van de kindertjes, de kachel is heet.
Eén keer het handje op de kachel en het kind weet dat de kachel heel erg heet is.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-02-08 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:30

Negeert de dierenmishandelaar verder.. wat is mijn paard blij dat ze niet van jou is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:35

Ariebren schreef:
Ach dames, jullie hebben allemaal nog steeds een luchtzuig probleem.
Ik niet meer.!!!!!!!
En dat vind ik het belangrijkste.
Deze methode van schrikdraadjes heb ik 10 jaar geleden ook al eens toegepast bij een Arabier.Als Bokt genoeg geheugen heeft staat het nog ergens.
Dan heb je in die 10 jaar helaas wat dit betreft nog niet veel bijgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:38

Nee hoor, mijn paard heeft geen probleem. Ze is juist erg happy en kerngezond! En ik heb ook geen probleem, en zeker niet met haar luchtzuigen.

Jouw paard heeft daarentegen wel een probleem: haar eigenaar... Rolleyes

En in zekere zin heb ik ook een probleem: ik heb problemen met toezien hoe paarden lijdzaam allerhande dingen ondergaan omdat hun eigenaren problemen hebben met een bepaalde voor hun zeer normale en functionele gedraging! Verdrietig

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:45

Mijn oude pony was een luchtzuiger en is een jaartje of 27 geworden:D
Je leert het ze toch niet af, wij hebben al heel veel geprobeerd toen. Sambal op de bak smeren maar dan vinden ze wel een andere manier van luchtzuigen of ze doen het niet meer. Totdat ze weer ergens staan waar het wel kan en dan doen ze het toch weer.
Maar die methode met dat stroomdraad dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Boos!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:46

Dus Skippy1 vindt het normaal dat de lippen, de melktanden en de gezondheid van een paardje naar de kl... gaan.