Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 05:15

Hier gisteren een van de zwaarste dagen uit mijn leven/paardencariere gehad.. we hadden op de wagen mental support mee maar hij wilde met geen mogelijkheid laden. We zijn 2 uur bezig geweest en toen nog een uur naar huis. Hulp van dierenartsen, paravets, stalmedewerkers maar ook zij kunnen natuurlijk niet toveren.

Thuis had hij even tijd nodig om te landen. Was eerst heel onrustig dus heb veel met hem moeten lopen wat ook onrustig was. Ging ik vervolgens nog bijna out met dat paard aan de hand, gewoon van pure vermoeidheid en ellende. Gisteren ziek wakker geworden en ik ben ook zwanger dus ik kan minder hebben.

Gelukkig toen alle andere paarden ook op stal gingen keerde de rust. Begon hij voordroog te eten (van al het hooi kiest hiij dat). Muesli wil die weer eten en heb senior priores gehaald dat eet die ook goed. Slobber en grasmix moet die nog niet. Hopelijk nu naar een goed herstel. Hij gaat straks met zijn vriendin de wei op. Vind dat hij het wel goed doet -1 oog. Heb een speciaal masker voor hem verbouwd om de wond te beschermen en ik temperatuur hem inderdaad dagelijks. Ik heb 1x een paard verloren aan een naar binnen geslagen infectie op een miniscuul wondje dus daar ben ik mega panisch op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:06

Ja wat sneu zeg als dat laden dan niet lukt :(:)
Gelukkig eet hij wel voordroog, denk dat dat zacht is, dat hebben ze dan toch op een of andere manier het liefst? Wat zachter voor de maag denk ik.

Kelly staat ook nog steeds wel in het fijne hooi te eten,al valt ze nu natuurlijk wel veel af omdat ze er proppen van maakt.
gister wilde ze wel heel graag van mij wat fijn gemaakte wortel hebben, daarna handje nutrimash van stalgenootje geprobeerd over haar eigen slobber heen en toen at ze al wat meer.
Dus hopelijk gaat dat zo ook als ik weer naar stal ga.

Britta, blije paarden haha :D

Marleen wat een mooie snor!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 08:08

Dubbelfun: Agrobs snor kusjes ontwijk ik liever, al lukt dat niet altijd. :=

Wat ellendig dat het laden zoveel tijd en energie kostte. Fijn dat hij nu weer thuis is en eet, op naar een goed herstel.

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ellepel: gelukkig at ze gisteren wat, hopelijk houdt ze dat vandaag ook weer vol. Proppen blijft toch gedoe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:49

@Queelens: loop jezelf niet voorbij nu. Het klinkt hard maar je kind is belangrijker dan een paard!!
Gelukkig wel goed met rust kunnen afsluiten.

@ellepel: neemt ze van dat fijne hooi niet te grote happen dat ze er zoveel proppen van maakt ?

Het had hier vannacht toch weer harder gevroren dan ze gisteren op het nieuws zeiden; het zand was echt al knisperig onder de voeten. Dus vanavond weer harken/slepen en afzetten én het water weer afsluiten.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:26

Fijn Ellepel.
Als ze zo langzaam weer gaat eten komt het goed.

Ja het is nu echt balanseren tussen zorgen voor een paard maar ook voor mezelf en de baby. In dat laatste ben ik minder goed. Vandaag gelukkig meer tijd voor rust.

Vanmorgen ging hij al vroeg nog in het donker naar buiten maar dat ging heel goed. Staat heel tevreden met zijn vriendin en eet ook prima wat hij nu krijgt. Nu lekker herstellen.

Een veilige foto om te kijken van het masker wat hij nu buiten om krijgt om de hechtingen te beschermen.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:41

Oh dat heb je mooi opgelost!
Als hij dan wel wat gaat schuren houd dat masker het tegen,heel handig :j
Geeft jezelf ook weer wat rust nu en dat ben je wel nodig.

Dubbelfun, Kelly mist iets van 9 kiezen, ze kan wel heel kort,zacht fijn hooi kauwen, maar dan moet ze echt heel kleine hapjes nemen.
Ik heb nu het hooi ook in een net gedaan,dan moet ze wat kleinere hapjes nemen.
Denk echt dat ze flink last van haar maag heeft en daarom nu de slobber zo slecht wil.
Vanmorgen deed ze verder wel weer gewoon normaal,blij dat ik er aan kwam.
Kwam ook naar me toe, wilde wel eten,maar nog steeds veel te weinig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:11

ellepel schreef:
Denk echt dat ze flink last van haar maag heeft en daarom nu de slobber zo slecht wil.
Wat zou er dan in de slobber zitten dat ze er meer last van haar maag van zou hebben ??
Heeft ze het eerder wel met graagte gegeten ??
Heb je al wel eens een maagbeschermer gegeven ??

Hier staan ze lekker in hun blootje te eten. Beide ook eerst eens goed geborsteld, daar waren ze ook wel weer aan toe na al die dekendagen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:24

Ik heb geen flauw idee, ze heeft altijd goed de slobber gegeten.
Wel eens eerder wat dagen niet fit en dan liet ze het ook staan,maar het is nu al vanaf woensdag.
Ik heb echt geen,geen idee.
Omeprazol zou misschien kunnen,maar hoop eigenlijk dat het een bijwerking is van de sulfatrim en dat het uit zichzelf bij trekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:52

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:13

Krijgt ze nog koortsremmer? Daar kreeg mijne echt enorme buikpijn van. D'r koorts was zo weg maar als ze maar een halve hap probeerde te nemen en weg slikte kreeg ze echt zichbaar pijn. Xe heeft toen was dagen omeprazol gehad en dat ging toen snel beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:57

Die spuit die ze woensdagavond kreeg was volgens mij niglumine, staat ook bijwerking maagpijn.
En de sulfatrim kreeg ze tot gister. staat ook bij bijwerkingen maagpijn.
Weet je ze kan zich niet goed voelen,maar eet dan na een dag wel weer.
En zoals gister ook, ik bood haar wat kleine stukjes wortel aan, en wilde ze dat heel graag, is ook gras aan het zoeken,
Maar die slobber ( masters) ligt haar nu te zwaar op de maag.

Ik ga vanmiddag kijken of ze wel puur geweekte wiesencobs lust, had gister wat nutrimash van stalgenootje,dat wilde ze ook wel.
Beetje kijken wat wel wil.

Staat me ook nog bij dat toen appie met die gebroken kaak zat kreeg hij ook sulfatrim,toen wilde hij ook zowat geen slobber eten.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:15

DubbelFun schreef:
Omeprazol heeft ook best heftige bijwerkingen.
Een natuurlijk alternatief is mastiha-poeder
https://www.bol.com/nl/nl/p/natuurlijke ... %20Mastiha!
Zelf heb ik Missy toentertijd wel eens een kuur Pronutrin gegeven, dat hielp ook wel goed.

Welke bijwerkingen heeft omepazol dan? Ik dacht altijd dat dat zo weinig kwaad kon. Peri staat er nu ook nog op.

Hier helaas KO met koorts op de bank. Denk dat mijn lijf even klaar was met de stress.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:16

ellepel schreef:
Die spuit die ze woensdagavond kreeg was volgens mij niglumine, staat ook bijwerking maagpijn.
En de sulfatrim kreeg ze tot gister. staat ook bij bijwerkingen maagpijn.
Weet je ze kan zich niet goed voelen,maar eet dan na een dag wel weer.
En zoals gister ook, ik bood haar wat kleine stukjes wortel aan, en wilde ze dat heel graag, is ook gras aan het zoeken,
Maar die slobber ( masters) ligt haar nu te zwaar op de maag.

Ik ga vanmiddag kijken of ze wel puur geweekte wiesencobs lust, had gister wat nutrimash van stalgenootje,dat wilde ze ook wel.
Beetje kijken wat wel wil.

Staat me ook nog bij dat toen appie met die gebroken kaak zat kreeg hij ook sulfatrim,toen wilde hij ook zowat geen slobber eten.

Lastig he. Peri heeft het ook hoor. Dit wel en dat niet. Op aanraden van de homeopaat geef ik Iberogast druppels. Dat schijnt ook fijn te zijn bij maagproblemen en goed voor de eetlust. Kan je gewoon bij de Kruidvat halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:13

Het maakt uit of er geprikt is of via de mond gegeven. Bijwerkingen bij paarden worden vaak niet gemeld zoals bij mensen, maar een tekort aan magnesium is er een van en meer kans op infecties in de maag of darmen vanwege de lagere zuurtegraad.
Die laatste heb ik zelf ook mogen ervaren toen een HA mij veel te lang op de maagzuurremmers had gezet. Toen er in het ziekenhuis een gastroscopie werd gedaan bleek ik een fikse schimmelinfectie in de slokdarm/opening maag te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:04

Wat interessant van die magnesium,dat wist ik helemaal niet.

Kelly is sowieso heel gevoelig op de maag hoor, ik gaf haar eens een tijd duivelsklauw,daar kreeg ze ook last van.
Maar het gaat de goede kant op <3
Ze kwam meteen, wilde graag best wel wat van de geweekte wiesencobs eten, wilde ook even met me kriebelen.
Ze was nou helemaal niet meer zo in zichzelf gekeerd,ogen mooi helder.

Queelens, ja iberogast heb ik vaker gehoord, schijnt ook bij milde koliek te kunnen?
Van omeprazol heb ik gelezen dat lang gebruik kankerverwekkend kan zijn( Google even)
Maar ik ken echt zoveel mensen die bij hun medicatie dan omeprazol hebben en dat dag in dag uit slikken.
Heb het wel eens tegen iemand gezegd van hee dat is eigenlijk niet zo gezond,maar dat interesseert ze gewoon niet

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:15

Goedemorgen,

Hier helaas weer proppen vanaf gisterenavond, dierenarts komt a.s. vrijdag weer langs... Pff, het ging zo goed... maar nu een maand later toch weer opnieuw proppen... Nu is deze baal hooi ook wel wat anders, het is zachter hooi en langer...

Fijn dat het beter gaat met Kelly en ze de wiesencobs wel wilde eten en ook meer zichzelf was :) Hopelijk zet dit zo door!

Queleens, goed opgelost met het masker! Fijn dat de operatie goed is gegaan. Nu even aan jezelf denken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:10

Balen van de proppen weer... kun je aan ander hooi komen om te kijken of dat minder proppen geeft ??

Hier weer een knisperige paddock en een Jasmijn die blijkbaar graag Appaloosa zou willen zijn (zat helemaal onder de houtkrullen :) ).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:17

Ik heb hier nog drie pakken Tophay staan (dat krijgt hij nu niet) dus die ga ik vanavond even proberen. Hij propt nog niet van alles maar het zit hem duidelijk niet lekker. Ik zag het gisterenavond op de camera al, hij begon met geeuwen bij zijn hooinet (stress) daarna een schraap met zijn been (stress) toen begon hij te eten met zijn mond open en zijn tong erbij te gebruiken. Hij heeft zijn hooinet vannacht bijna helemaal leeggegeten en ik had een aantal proppen.

Hopelijk gaat het tophay beter, ik moet dus nog hooi gaan bestellen en nu twijfel ik... waar doe ik goed aan, het lijkt erop dat hij harder hooi makkelijker vind en dat het niet te lang moet zijn. Nu bestel ik altijd bij Corsten maar lastig nu....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:19

Sneu als hij er zo last van heeft en je die tekenen ook geeft. Echt beetje onmacht dat ze dan lijken te hebben he :(:) Hopelijk helpt dat TopHay wat beter :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:23

Ja je ziet dat hij zo graag wil maar het frustreert hem ook dat het niet zo makkelijk gaat.. Heel sneu.. Naja we gaan maar weer even terug op meer pap en hartog senior en hooi voor erbij voor de kauwbewegingen. Zo zou graag willen dat ik het zelf kon oplossen, maar helaas... Ik hoop maar dat ze vrijdag weer iets voor hem kunnen betekenen en zo ja dan hopelijk voor een wat langere duur.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:36

Hoop ik ook Somebitch. Als ze proppen gaan maken is het soms niet anders, maar als ze er ongemak van hebben vind ik wel echt heel lastig. Vond ik met mijn merrie ook, die zat me dan echt aan te kijken en alle voerplaatsen af om te proberen of een ander hapje wel lukte :(:) gelukkig gaat dat momenteel wel goed *klopt af*

Dubbelfun wel lekker geslapen dus <3

Ellepel fijn dat het wel weer steeds ietsjes beter gaat. Kan best hoor dat die slobber nu nog even te veel is. Hopelijk snel weer alles de oude :(:)

Queelens wat een slimme oplossing zo met het masker. Heeft hij er veel last van? Hoe gaat het vandaag? Laten de andere paarde het masker wel op? :=

Hier zojuist bevestiging wat ik al vermoedde; mijn kleine pony heeft slaapdeprivatie. Ze ligt al een tijdje niet, wat samenhangt met haar luchtwegproblemen. Afgelopen weekend was ik helemaal in de gloria dat ik haar eindelijk zag liggen én zag dat ze een REM slaap pakte, maar bij het wakker worden kwam ze in een nare hoestbui terecht die echt wel een tijdje duurde en veel van haar vergde. Zo juist zag ik dat ze staand stond te slapen en daarbij bijna omviel...

Ik vind dit echt heel lastig. Ik weet waar het vandaan komt, maar meer dan dat we op dit moment doen kunnen we niet echt. Het heeft wellicht tijd nodig om weer beterder te worden qua longen, maar ondertussen heeft het ook wel effecten op de weerstand als je niet goed kunt slapen. Ik heb ook altijd gezegd; als mijn paarden niet meer kunnen gaan liggen dan is het klaar... Met de gedachten alsin door artrose en het bewegingsapparatuur. Maar dit hakt er ook wel hard in bij mij en ik vind het zo erg voor haar |( |(

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:34

Ja, ik merk dat ik wel echt baal van die proppen hoor... Ik vind het zelf ook niet fijn en ben bang dat hij dan weer te kort komt of maagzweren gaat ontwikkelen, het hele bos zie ik al weer voor me..

He wat naar Tancreda, door de luchtwegen gaat ze nu dus niet slapen? Snap ik opzich ook wel als ze in zo'n nare hoestbui terecht is gekomen. Merk je wel verbetering in de luchtwegen? Het geval van als ze niet meer kunnen liggen dan is het klaar zo sta ik er ook in maar in de situatie waarin jij nu zit vind ik het anders. Het komt dus door de luchtwegen, als het goed is knappen de luchtwegen straks weer op en zou het probleem verholpen moeten zijn... Lastig....

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:10

He tancreda wat vervelend. Ze krijgt dat door de longproblemen dat ze niet durft te gaan liggen ofzo? Dan is het hopen dat je de longen snel onder controle krijgt.

Somebitch, snap wel dat je daar van baalt ja. Ook een puzzel met hooi. Vaak zijn fijne korte stengels van een tweede snede fijn.

Hij staat met een merrietje dus dat scheelt. Merries zijn niet zo van het slopen, spelen en trekken aan spullen. Het is net zo’n oud getrouwd stel. Willen graag samen zijn en uit een hooibak eten (ze hebben er twee) maar wel naar elkaar fitten dan en lelijk kijken. Het is altijd hilarisch om te zien en ze doen het uit liefde :=
De tape laat einde weide dag wel los maar dan savonds weer nieuwe tape erop. Hij rolt meestal sochtends als eerste zodra hij buiten komt dus het is vooral daarvoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:11

@Tancreda4: wat sneu van de pony. Dit zou juist de beste tijd moeten zijn voor paarden met longproblemen; lekker fris en droog.
Kon bij Missy altijd goed merken dat die met koud/droog weer meer lucht had dan zomers bij warm/vochtig weer.

@Queelens: je beschrijft de relatie van Boon en Jasmijn ook precies :)

Net 2 nieuwe hooibalen rechtop gezet en open gesneden, want ik meng nog steeds het hooi van het ene hooiboertje met het van de nieuwe bezorgde batch. Loop even de schuur uit, kom terug en beide balen liggen voor de ingang |o én ik had blijkbaar een 'foute' broek aan want alles bleef er in hangen |(

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:14

Ook wel heel toevallig dat nu hij sinds gisterenavond weer proppen maakt hij nu weer overdag even een dutje in zijn stal aan het doen is.... -O-

Haha Queelens, een echte haat liefde verhouding dus :P Heel herkenbaar wel haha

Oo niet handig DubbelFun zowel van de balen hooi niet als van je broek :o