[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:42

Odysseus schreef:
Uppojono schreef:
Inmiddels heeft mijn paard 2 PENS-behandelingen gehad in Orvelte. Met 1 week ertussen. Ik merk nog totaal geen verschil. Ik twijfel enorm hoe nu verder. De 3e behandeling zou gedaan moeten worden als de klachten weer terug kwamen. Meestal na enkele weken, een 4e dan na enkele maanden. Nu er totaal geen vermindering van de klachten is, twijfel ik of ik de 3e behandeling wel moet gaan doen.



Het advies is sowieso drie behandelingen ongeacht wel of geen effect op de eerste twee. Er is blijkbaar nog een grote groep paarden die pas bij de derde behandeling resultaat laat zien.

Wel ontzettend balen natuurlijk dat de eerste twee nog niets hebben gedaan.


Ja, ik denk dat ik het ook maar gewoon moet doen. Maar ik had in elk geval wel íets van effect verwacht. Helaas.

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:19


nnicolex

Berichten: 1239
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:58

Xritt schreef:
Even snel een vraag tussendoor. Heeft iemand dit wel eens gebruikt? Of wat vinden jullie hiervan?
[ [url=m/d4p5ES.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.dochorse.nl/naf-seasonaze.html


Wat betreft NAF, ik zou even terugzoeken in dit topic. Hier zijn veel berichten over te vinden dat het niks doet… :( Ja je bankrekening laten verminderen.. ik heb het ook ooit gekocht maar mijn paard at het niet en nav dit topic heb ik het weggegooid.

Het andere product ken ik niet!

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:59

Zou best kunnen werken.

Mijn paard schud ook door de pollen. Ook getest door de dierenarts dat ze voor diverse grassen en bomen allergisch is,
Geen last van zon of wind.

En ik heb baat bij een puur hepato voor de lever.
En geef puur pollen bij.

Maar dat van de lever en toen nog wat andere dingen ben ik begonnen bij een klassiek homeopaat.
Van 2 uur buiten kunnen staan naar weer een hele dag.
Van niet meer kunnen eten omdat alles opgezwollen was, naar gewoon eten.
Van continu jeuk en haar mond kapot schuren. En continue een drupneus.
Naar nog wel eens een krabbel of een druppeltje.
En ook met rijden, heel af en toe eens een tikje, maar dan denk ik dat er ook echt een vliegje zit, daar reageert ze gewoon feller op dan mijn andere paarden.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:25

Van naf is zelfs een uitspraak geweest! Dat het niet meer deed da een placebo.

En dat geld eigenlijk voor al deze middeltjes. Beweren dat iets helpt maar onderzoeken wijzen uit dat het niet werkzaam is.

Mijn paard heeft een hele erge pollenallergie en uit wanhoop heb ik destijds ook van alles geprobeerd maar het helpt allemaal niks! En dat zeggen de onderzoeken ook...

Bij pollenallergie speelt namelijk het toeval enorm mee. Mijn paard kan van de 1 op de andere dag ineens ophouden of heel veel minder zijn.

Bij mijn paard helpen maar een paar dingen. Cetirizine, Budesonide en flixotide. Dit is ook onderzocht en werkzaam bevonden.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:28

NAF is aangepakt door de Reclame Code Commissie omdat het niets doet tegen hoofdschudden. Mag daarom niet meer als “Shakerelief” verkocht worden en heet nu “Seasonaze”. Ze hopen natuurlijk wel dat je nog gelooft dat het tegen headshaking werkt ;)

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:49

Headshaking is natuurlijk ook niet 1 ding. De ene heeft de pollen, de ander wind de ander door de zenuw, wat met pollen weer niet is.

Klopt, het is helaas niet voor elk hetzelfde want dan was er voor elk paard de oplossing.
Mijn merrie heeft het nu vanaf 2019.
Waar ik dacht dat het eenmalig zou zijn omdat het toen lange tijd droog was, kwam het in maart 2020 weer gewoon terug. En elk jaar daarna, alleen herken ik het nu bij het aller eerste begin en start ik met de druppels.

Zo stond ze als een 2 uur buiten was.
Kon nog eten, maar ondertussen wel zwaaien met het hoofd om van het nare gevoel af te komen.
Ook snel jeuken tussendoor.
Je ziet haar oren al opzij hangen, heeft ze anders nooit.
En als we dan een kwartier verder waren dan at ze niet meer, ging ze met de oren opzij in de wei staan en reageerde nergens meer op, sloot zich compleet af.

Stond ze dan even binnen begon ze weer wakkerder te worden en namen de klachten af.
Dan stond ze in eerste instantie nog dat typische tikken te doen met haar hoofd, maar ook dan langer binnen nam dat ook af.


Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:55

Wat je zegt klopt niet. Pollenallergie kan prima ook de zenuw zijn. Er zijn seizoensgebonden shakers die reageren op pollen maar wel met de zenuw.

Wat jou paard zien laat vind ik heel typisch trigeminaal en dat kan prima seizoensgebonden in het pollen seizoen zijn.

Paarden die alleen pollenallergie hebben die hebben er heel erg vaak equine zomer astma bij. Wat ook een logisch gevolg van elkaar is.

wilmameer
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:06

Spenk schreef:
Wat je zegt klopt niet. Pollenallergie kan prima ook de zenuw zijn. Er zijn seizoensgebonden shakers die reageren op pollen maar wel met de zenuw.

Wat jou paard zien laat vind ik heel typisch trigeminaal en dat kan prima seizoensgebonden in het pollen seizoen zijn.

Paarden die alleen pollenallergie hebben die hebben er heel erg vaak equine zomer astma bij. Wat ook een logisch gevolg van elkaar is.


Klopt, de mijne is een trigeminaal schudder, waarbij ze ook reageert als de pollen hoger zijn.

Dinsdag starten we eindelijk met de PENS. We moesten dit uitstellen door rhino uitbraak op stal. Ik hoop zo dat het genoeg gaat doen voor haar

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:35

Afbeelding

Bedankt voor de antwoorden.
Seasonaze helpt bij ons denk ik wel. Ik geef dit samen met 2 pillen cetrizine in de ochtend en avond. Om de 7 dagen geef ik ook puur pollen. En we rijden met een neusnet. 3 weken geleden was hij nog heel erg aan het schudden. Sinds 2 weken een stuk minder. Het enige wat we sinds die tijd geven is Seasonaze en we hebben nu voer van Mijten. Ik dacht dat het Nova mix heet. Dit is tegen allergische reacties. Ik heb deze tip van iemand gekregen die een pony had die ook veel deed schudden. Door dit voer is het enorm verminder. Dus wie weet ligt het aan het voer.

Vorig jaar zaten we aan de medicatie via Utrecht. Nu hebben we het nog niet hoeven te gebruiken.

Ik ben vooral benieuwd of iemand shaker gard heeft gebruikt. Over NAF heb ik de verhalen gelezen. Daarom had ik het eerst niet gekocht.

Malenka

Berichten: 7617
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:37

Hoe weet je wat er effect heeft als je zo veel tegelijkertijd doet?

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:38

Oké. Nou hoe dan ook. Allemaal anders. :)
Tot nu heeft mijne baat bij voornamelijk de lever druppels.
Iets wat ik nooit had bedacht zonder klassiek homeopaat.

Dus misschien voor iemand hier ook een oplossing zo iemand langs te laten komen.

wilmameer
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:06

DuoPenotti schreef:
Oké. Nou hoe dan ook. Allemaal anders. :)
Tot nu heeft mijne baat bij voornamelijk de lever druppels.
Iets wat ik nooit had bedacht zonder klassiek homeopaat.

Dus misschien voor iemand hier ook een oplossing zo iemand langs te laten komen.


Gelukkig werkt het voor jou!
Wij hebben al die paden al bewandeld, want bij ons begon het ‘simpel’ met wat we dachten pollenallergie. Helaas nu dus opgebouwd naar trigeminaal schudden bij bijna elk weertype.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:08

Verschrikkelijk. |(

Ja ook mijn angst dat dit ooit niet meer werkt.
Het is zo verschrikkelijk naar om ze zo te zien.

Hopelijk gaat de pens werken. Duim met je mee.

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:16

Malenka schreef:
Hoe weet je wat er effect heeft als je zo veel tegelijkertijd doet?


Steeds iets toevoegen of veranderen en dan een paar weken wachten om te kijken wat het doet. Puur pollen geef ik elk jaar en begin ik mee in februari. Neusnetje rijden we vanaf maart/april mee en dan begin ik ook met de cetrizine. Ik heb dit aangekeken. Hij bleef schudden. Toen de seazonase toegevoegd. Normaal zou ik wachten en pas na een tijdje het voer veranderen. Maar toevallig ging diegene van wie ik de tip had voer bestellen. Dus heeft ze voor ons ook besteld omdat we het hier in de buurt niet kunnen krijgen.

Bij ons werkt niet 1 ding. Maar voor nu meerdere dingen samen. Binnenkort probeer ik er wat af te halen om te kijken wat er gebeurd.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:35

Als je verschil op Seasonaze ziet is de conclusie vooral dat je zelf gevoelig bent voor het placebo by proxy effect. In de studie naar Seasonaze zagen de eigenaren ongeveer 30% verbetering op Seasonaze, evenveel als op de placebo. Je ziet dus verschil, maar dat is net zoveel effect als dat je een "leeg" poeder geeft (de placebo) en dus gewoon andere interpretatie van het gedrag. Het is niet voor niets dat ze niet meer de suggestie mogen wekken dat het iets voor hoofdschudden doet.

Vier pillen cetirizine zetten ook geen zoden aan de dijk tenzij je een miniatuurpaard van maximaal 100 kg hebt. Is hetzelfde als een 1/8e paracetamol nemen bij migraine. Als je cetirizine serieus wil proberen zul je de adviesdosis aan moeten houden van 0,2-0,5 mg per kg lichaamsgewicht paard en dan het liefst die dosis tweemaaldaags.

wilmameer
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:57

Odysseus schreef:
Als je verschil op Seasonaze ziet is de conclusie vooral dat je zelf gevoelig bent voor het placebo by proxy effect. In de studie naar Seasonaze zagen de eigenaren ongeveer 30% verbetering op Seasonaze, evenveel als op de placebo. Je ziet dus verschil, maar dat is net zoveel effect als dat je een "leeg" poeder geeft (de placebo) en dus gewoon andere interpretatie van het gedrag. Het is niet voor niets dat ze niet meer de suggestie mogen wekken dat het iets voor hoofdschudden doet.

Vier pillen cetirizine zetten ook geen zoden aan de dijk tenzij je een miniatuurpaard van maximaal 100 kg hebt. Is hetzelfde als een 1/8e paracetamol nemen bij migraine. Als je cetirizine serieus wil proberen zul je de adviesdosis aan moeten houden van 0,2-0,5 mg per kg lichaamsgewicht paard en dan het liefst die dosis tweemaaldaags.


Dat van de cetirizine kan ik beamen. Wij hebben dat ook geprobeerd en zaten op 2x14 pillen per dag, mijn paard weegt 670 kg. Helaas minimaal effect, dus toen zijn we het volgende gaan proberen

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:59

Ik heb het gelezen over het placebo effect. Ik dacht, ik waag het er gewoon op.
Of het nu wel of niet werkt, of misschien versterkt wordt of een ander supplement verstrekt. Het lijkt oprecht te helpen. Van eerst schudden en lastig met rijden. Na een paar dagen seazonase en ander voer, kunnen we hem gewoon rijden. Soms een keer wat proesten of kleine tikjes. Maar het schudden is over. Dit is nu al een aantal weken zo. Vorige jaar en het jaar daarvoor stond hij op medicatie vanuit Utrecht.

We hebben een B pony. We gebruiken 3 pillen cetrizine per x. Ik dacht 2, maar mijn man doet er altijd 3 in zegt hij net.

Misschien ligt het toch aan het voer. De bak Seazonaze is bijna leeg. Ik ga dan even stoppen om te kijken wat er gebeurd.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:08

Ik snap het hoor Xritt en vanuit je wanhoop ben je gewoon bereid om elk poeder erin te gooien. Daarom ben ik soms extra fel op de supplementen waarvan we gewoon wéten dat het gebakken lucht is. De fabrikanten proberen je van alles wijs te maken in je wanhoop. Wat wel het proberen waard is, is magnesium.
Hoe zwaar is een Bpony, een kilo of 250-300? Dan zou de adviesdosis tweemaaldaags 6 tot 15 pillen (dus 12 tot 30 pillen per dag) zijn. Dan geef je het middel de kans om daadwerkelijk wat te doen en kun je goed beoordelen.
Ik dacht in eerste instantie ook dat 7 pillen cetirizine per dat wat bij mijn paard deden, tot ik op advies van Utrecht het omhoog gooide naar 55 pillen per dag en ik helemaal geen verschil zag. Ik had gewoon mezelf gefopt.


En headshaking is ook gewoon wispelturig. Mijn paard zit al drie jaar achter elkaar op een "maximaal" effect van de PENS van rond de 52 weken.
En nu ineens, in het vierde jaar zitten we op al op 70 weken effect (1 jaar en 4 maanden) en nog steeds "going strong"... Ik heb er geen verklaring voor en als ik nu toevallig een supplement was gaan bijvoeren had ik dus onbedoeld het effect waarschijnlijk daar op verklaard :o .

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:06

Sorry, kom ik weer met een vraag.

Met welk interval zouden jullie de 3e PENS doen? Tussen 1 en 2 zat 1 week en dit had dus geen effect. Vanwege vakantie moet ik nu kiezen tussen 1 of 3 weken tussen PENS 2 en 3.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:17

Lastig maar Utrecht zegt altijd “te snel behandelen kan niet, te laat wel”.

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 06:16

Odysseus schreef:
Lastig maar Utrecht zegt altijd “te snel behandelen kan niet, te laat wel”.


Dank je wel, dan gaan we morgen weer

Xritt
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:12

Uppojono schreef:
Sorry, kom ik weer met een vraag.

Met welk interval zouden jullie de 3e PENS doen? Tussen 1 en 2 zat 1 week en dit had dus geen effect. Vanwege vakantie moet ik nu kiezen tussen 1 of 3 weken tussen PENS 2 en 3.


Mag ik vragen hoe duur een PENS behandeling is?

wilmameer
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-11-23

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:38

350 excl eventuele reis of verblijfskosten

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:36

Bij ons €221,79,- per keer.