Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Minoes schreef:Ik heb véél research gedaan, en 9 van de 10 paarden met pssm2 (dus óók dmv de genetische test) verbeteren ontzettend door 'het pssm2 dieet'.
Of de testen nou wel of nog niet gevalideerd zijn, maakt mij niet uit. Als mijn paard baat heeft bij de behandeling die eruit voortvloeit.
mooney schreef:Minoes schreef:Ik heb véél research gedaan, en 9 van de 10 paarden met pssm2 (dus óók dmv de genetische test) verbeteren ontzettend door 'het pssm2 dieet'.
Of de testen nou wel of nog niet gevalideerd zijn, maakt mij niet uit. Als mijn paard baat heeft bij de behandeling die eruit voortvloeit.
Even advocaat van de duivel, maar wie weet knappen gezonde paarden ook wel op van het pssm2 dieet? Heb je die ook meegenomen als controlegroep? Dus n/n paarden pssm2 dieet aanbieden en monitoren.
Nogmaals, ik vind het super als paarden door een dieet weer goed in hun vel zitten. Ik vind het alleen niet ok om mensen veel geld te laten betalen voor een test die niet gevalideerd is.
En iedereen die dat wel wil doen, moet dat ook vooral doen. En ik hoop dat veel paarden die sukkelen opknappen van zo'n dieet.
Maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die niet eens op de hoogte zijn dat de test niet gevalideerd is.
Nouvel schreef:Ik ben ons ‘gezonde’ paard wel ook in de winter extra eiwitten gaan geven sinds ik weet hoe hard ze die nodig hebben en ons hooi heel arm getest is.
En ik hoor ook wel van andere mensen met niet PSSM paarden dat ze de meerwaarde zijn gaan inzien van het geven van meer eiwitten en evt aminozuren.
DenB schreef:Ik heb 2 paarden het dieet gegeven in afwachting van de uitslag van de test. Het ene paard dat positief getest werd verbeterde met een week heel erg met het dieet. Het andere paard dat n/n getest werd veranderde er totaal niet op. Bij hem was er een kans vanwege zijn bloedlijn en hij heeft een paar bijzonderheden. Met dieet bleef hij dus even bijzonder.
Esperanza schreef:Paard 2 zou px kunnen hebben omdat zowel vader als opa die vererven. Maar dat is nog niet getest. Hij heeft enorme zadelnijd, zelfs bij het opdoen van de deken en soms zelfs bij het aanraken van buik en het opstijgen. Verder enorme moeite met het onderbrengen van de achterhand en het buigen/ inklappen van de achterbanden bij het liggen.
BigBen schreef:BigBen schreef:De test op PSSM2 is wetenschappelijk niet gevalideerd.
EquiSeq, de firma die de test op de markt brengt, belooft al twee jaar dat de onderzoeken, resulaten en conclusies in een peer reviewed tijdschrift zullen gepubliceerd worden.
Dat is nog altijd niet gebeurd.
Met andere woorden, de test heeft praktisch geen enkele betekenis, en de resulaten zijn compleet onbetrouwbaar.
Dit is een quote van meer dan twee jaar geleden.
Er is ondertussen niets veranderd.
Equiseq heeft nul komma nul data gepubliceerd, maar biedt nog altijd de test aan, terwijl die in principe niet relevant is.
BigBen schreef:Complete kul.
Validatie is geen "gezever".
Dat soort misprijzend taalgebruik tov wetenschap is typisch voor mensen die zelf te stom zijn om te helpen donderen, en dikwijls zijn dat dezelfde mensen die metéén alle soorten van bijgeloof omarmen, en allerhande complottheorieën promoten.
Validatie is een cruciale stap in het wetenschappelijk proces. Het is het moment waarop alle data op tafel komen, en iedereen voor zichzelf kan bekijken of het verhaal ja dan nee klopt. Het is precies de validatie die het verschil maakt tussen natte vinger werk en betrouwbare informatie.
Jouw paard doet het goed met meer eiwit ?
Fijn, maar met het belang of de betrouwbaarheid van de test van Equisec heeft dat geen bal te maken.
Het zegt alleen dat je hem al vijf jaar te weinig eiwit voert, en het is redelijk belachelijk dat je een fake genetische test nodig hebt om tot dat besef te komen.
Minoes schreef:Waarom doet bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie het dan wél goed op precies diezelfde hoeveelheid eiwit?
Minoes schreef:Overigens gaat het om meer dan alleen eiwit. Ook aanvullende aminozuren en vitamine E zijn cruciaal bij pssm2 paarden.
BigBen schreef:Minoes schreef:Waarom doet bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie het dan wél goed op precies diezelfde hoeveelheid eiwit?
Dit slaat nergens op. Jij hebt er geen flauw idee van hoeveel eiwit "bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie" binnen krijgt.Minoes schreef:Overigens gaat het om meer dan alleen eiwit. Ook aanvullende aminozuren en vitamine E zijn cruciaal bij pssm2 paarden.
Dat weet ik niet. Er is tot nog toe maar heel erg weinig onderzoek gedaan naar een geschikt dieet voor PSSM2 paarden. Natuurlijk wordt er van alles en nog wat geroepen op FB, maar de wetenschappelijke onderbouw is meestal redelijk dubieus.
Minoes schreef:Je kunt er niet omheen dat het zeer opvallend is dat de positief geteste paarden een veel hogere behoefte hebben aan oa ewit.
BigBen schreef:Minoes schreef:Je kunt er niet omheen dat het zeer opvallend is dat de positief geteste paarden een veel hogere behoefte hebben aan oa ewit.
Probeer eens na te denken.
Niemand weet hoeveel paarden positief getest zijn door Equiseq.
Niemand weet hoeveel daarvan positief gereageerd hebben op meer eiwit in het voer.
Niemand weet hoeveel daarvan vroeger veel te weinig eiwit kregen.
Met andere woorden, je weet helemaal niets. En je kunt dus ook niet allerhande conclusies gaan maken.