PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:05

Weet je wat het banketstaaf is, dat ze dus wel peer reviewed artikelen onderuit halen en doen alsof die schrijvers dom zijn. Maar ondertussen naar jaren nog steeds geen eigen fatsoenlijk artikel uit kunnen brengen. Ik krijg er een beetje Trump ideeen van, alles is fake nieuws maar je eigen verhaal hard maken gebeurt ook niet.
Wetenschappelijk gezien is er dan echt iets niet ok.

Ik had echt gehoopt dat er een goed en betrouwbaar artikel zou worden gepubliceerd door EquiSec. Ik ben namelijk heel erg voor genetisch testen om zo de populatie gezond te maken. Maar het is echt niet mega ingewikkeld om een peer reviewed artikel te publiceren als je data voor elkaar is en je bewijs klopt. Het is wel ingewikkeld als dat niet het geval is, en daarom blijf ik terughoudend.

Minoes

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:35

Ik heb véél research gedaan, en 9 van de 10 paarden met pssm2 (dus óók dmv de genetische test) verbeteren ontzettend door 'het pssm2 dieet'.

Of de testen nou wel of nog niet gevalideerd zijn, maakt mij niet uit. Als mijn paard baat heeft bij de behandeling die eruit voortvloeit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:02

Minoes schreef:
Ik heb véél research gedaan, en 9 van de 10 paarden met pssm2 (dus óók dmv de genetische test) verbeteren ontzettend door 'het pssm2 dieet'.

Of de testen nou wel of nog niet gevalideerd zijn, maakt mij niet uit. Als mijn paard baat heeft bij de behandeling die eruit voortvloeit.

Even advocaat van de duivel, maar wie weet knappen gezonde paarden ook wel op van het pssm2 dieet? Heb je die ook meegenomen als controlegroep? Dus n/n paarden pssm2 dieet aanbieden en monitoren.

Nogmaals, ik vind het super als paarden door een dieet weer goed in hun vel zitten. Ik vind het alleen niet ok om mensen veel geld te laten betalen voor een test die niet gevalideerd is.
En iedereen die dat wel wil doen, moet dat ook vooral doen. En ik hoop dat veel paarden die sukkelen opknappen van zo'n dieet.
Maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die niet eens op de hoogte zijn dat de test niet gevalideerd is.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:06

mooney schreef:
Minoes schreef:

Even advocaat van de duivel, maar wie weet knappen gezonde paarden ook wel op van het pssm2 dieet? Heb je die ook meegenomen als controlegroep? Dus n/n paarden pssm2 dieet aanbieden en monitoren.

Nogmaals, ik vind het super als paarden door een dieet weer goed in hun vel zitten. Ik vind het alleen niet ok om mensen veel geld te laten betalen voor een test die niet gevalideerd is.
En iedereen die dat wel wil doen, moet dat ook vooral doen. En ik hoop dat veel paarden die sukkelen opknappen van zo'n dieet.
Maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die niet eens op de hoogte zijn dat de test niet gevalideerd is.

Nouja, een gezond paard hoeft niet op te knappen natuurlijk. Dus ik verwacht niet dat je daar veel verschil in zal zien.

Een paard met symptomen a la pssm2 die n/n is, daar zou je het zeker bij kunnen proberen. Ik heb helaas die mogelijkheid niet zelf :D

Edit: ze zijn in Amerika (university of minnesota) nog volop aan het testen, met ook een controlegroep. Ik verwacht dat dit hier wel in meegekomen zal worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:18

Ik ben ons ‘gezonde’ paard wel ook in de winter extra eiwitten gaan geven sinds ik weet hoe hard ze die nodig hebben en ons hooi heel arm getest is.
En ik hoor ook wel van andere mensen met niet PSSM paarden dat ze de meerwaarde zijn gaan inzien van het geven van meer eiwitten en evt aminozuren.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:22

Nouvel schreef:
Ik ben ons ‘gezonde’ paard wel ook in de winter extra eiwitten gaan geven sinds ik weet hoe hard ze die nodig hebben en ons hooi heel arm getest is.
En ik hoor ook wel van andere mensen met niet PSSM paarden dat ze de meerwaarde zijn gaan inzien van het geven van meer eiwitten en evt aminozuren.

Ja, eiwitten zijn echt een ondergeschoven kindje.
Een paard moet het tegenwoordig vaak doen van alleen een balancer en hooi, wat op zich prima is qua vermindering van suikers en zetmeel. Maar ik denk dat het belang van de eiwitinname erg wordt onderschat. Het hooi is vaak arm, en het gras in de wei kort..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:24

Ja precies dat. Ik had me dat ook nooit gerealiseerd hoor.
Pas toen ik PSSM ging testen en mijn hooi liet testen kwam ik achter het belang van eiwit en het vaak ontbreken ervan in een paardendieet...

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:28

Hier precies zo hoor... -O-

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:29

Opknappen of verbeteren, gaan we daarover nu vallen?

Nouvel, wat merkte jij aan jouw gezonde paard met het dieet in de winter?

Nogmaals, ik probeer helemaal niet te zeggen dat de pssm2 paarden hier niet ziek zijn.
Ik zeg enkel dat de test niet gevalideerd is en dat opknappen van een pssm2 dieet niet hoeft te betekenen dat een dier pssm2 heeft. Ik denk dat een dusdanig dieet toepasbaar is bij meerdere problemen, en dat ook 'gezonde' paarden mogelijk baat bij zouden hebben.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:54

@mooney mijn opmerking was niet belerend bedoeld. Ik bedoelde alleen dat je met een gezond paard waarschijnlijk weinig verschil zal merken tov een paard met klachten die n/n is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:15

Mooney, nog niet echt iets, ik geef hem nog niet zo lang de eiwitten. Verwacht ook geen enorm verschil maar wil in ieder geval dat hij er geen tekort aan heeft, ben ook met maar een klein beetje begonnen.
Hij had in de winter altijd heel veel stress en spanning, last van zijn maag en ik vind hem nu wel minder stressig, maar of dat door de eiwitten komt, geen idee...

Bij mijn PSSM paard merk ik vooral dat zijn weerstand, die enorm laag is, wat verbeterd lijkt sinds hij eiwitten en aminozuren krijgt.
Verder ben ik bij hem nog heel erg zoekende in wat ik nu aan de PSSM toe moet schrijven en wat aan andere dingen en hoe ik hier het beste op in kan spelen.
Hij heeft dagen dat hij het prima doet en dan ineens een dag dat hij niet wil lopen, heel stijf is, etc...
En hoe dat te verklaren is ben ik dus nog steeds niet uit...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 21:35

Door mijn ervaring met welke symptomen bij welke varianten horen en op welk dieet deze paarden vooruitgang boeken geloof ik echt wel in de juistheid van de tests. Zou ik het fijn vinden als het hele peer review proces rond is? Ja! Alleen al om van het gezeur af te zijn, al vrees ik dat dat nooit gaat gebeuren omdat er concurrerende/rivaliserende onderzoekers en laboratoria bij betrokken zijn die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Zoals zo vaak is het paard daarvan de dupe. Daar heb ik het meeste moeite mee. Veel paarden zouden veel beter geholpen kunnen worden als het menselijk Ego even wordt geparkeerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:36

Ja dat is eigenlijk wel echt heel treurig dat het ego of het geld misschien wel, boven het welzijn van onze dieren staat...

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:14

Ik heb 2 paarden het dieet gegeven in afwachting van de uitslag van de test. Het ene paard dat positief getest werd verbeterde met een week heel erg met het dieet. Het andere paard dat n/n getest werd veranderde er totaal niet op. Bij hem was er een kans vanwege zijn bloedlijn en hij heeft een paar bijzonderheden. Met dieet bleef hij dus even bijzonder.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:26

DenB schreef:
Ik heb 2 paarden het dieet gegeven in afwachting van de uitslag van de test. Het ene paard dat positief getest werd verbeterde met een week heel erg met het dieet. Het andere paard dat n/n getest werd veranderde er totaal niet op. Bij hem was er een kans vanwege zijn bloedlijn en hij heeft een paar bijzonderheden. Met dieet bleef hij dus even bijzonder.

Kijk, dit vind ik nou interessante toevoegingen!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:45

Nou, ik heb er ook 2 een is getest omdat hij spierbevangen was voor mijn gevoel uit het niets. De andere verdenk ik er wel van mijn test ik pas als ik weer echt inkomen heb. ☺️

Voor paard 1 verwachtte ik 2 varianten omdat de beide opa’s p4 en px vererven, maar hij is n/n. Hij is nu een maand geleden bevangen geweest en nog niet weer de oude. Hij is kreupel sinds de aanval, maar misschien duurt opknappen van bevangenheid altijd lang? Ik heb nog nooit een paard bevangen gehad. Ik moet daar qua voeding nog er was fijnafstellen, zo wil ik nog mangaan gaan toevoegen aan het dieet.

Paard 2 zou px kunnen hebben omdat zowel vader als opa die vererven. Maar dat is nog niet getest. Hij heeft enorme zadelnijd, zelfs bij het opdoen van de deken en soms zelfs bij het aanraken van buik en het opstijgen. Verder enorme moeite met het onderbrengen van de achterhand en het buigen/ inklappen van de achterbanden bij het liggen.

Maar beide dus op PSSM dieet omdat dit mijn inziens voor alle paarden nodige voedingsstoffen zijn, zeker bij sport/ inspanning. Er zijn meer belangrijke elementen als voeding. Voorkoming van stress en gelijkmatige goede beweging.

Maar paard 2 knapt ook op van het dieet. Hij wordt echt gespierder, terwijl ik nu echt niet volop kan werken nu door sneeuw.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:53

Esperanza schreef:
Paard 2 zou px kunnen hebben omdat zowel vader als opa die vererven. Maar dat is nog niet getest. Hij heeft enorme zadelnijd, zelfs bij het opdoen van de deken en soms zelfs bij het aanraken van buik en het opstijgen. Verder enorme moeite met het onderbrengen van de achterhand en het buigen/ inklappen van de achterbanden bij het liggen.

Bij deze al eens gekeken naar een maagzweer?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:27

BigBen schreef:
BigBen schreef:
De test op PSSM2 is wetenschappelijk niet gevalideerd.

EquiSeq, de firma die de test op de markt brengt, belooft al twee jaar dat de onderzoeken, resulaten en conclusies in een peer reviewed tijdschrift zullen gepubliceerd worden.
Dat is nog altijd niet gebeurd.

Met andere woorden, de test heeft praktisch geen enkele betekenis, en de resulaten zijn compleet onbetrouwbaar.

Dit is een quote van meer dan twee jaar geleden.

Er is ondertussen niets veranderd.
Equiseq heeft nul komma nul data gepubliceerd, maar biedt nog altijd de test aan, terwijl die in principe niet relevant is.

Als ik kijk naar mijn merrie die met de supplementen van “ik vraag me af of hemelen niet de oplossing gaat zijn” naar “ we kunnen weer gaan rijden” is gegaan
Kan me de hele valideren aan mijn reet roesten eerlijk gezegd

Ik denk dat veel mensen ook een verkeerd beeld van dat valideren hebben

Ik lees soms berichten van mensen die denken dat de tests zelf natte vinger werk zijn ipv gewoon dezelfde dna testen die voor allerhande andere afwijkingen worden gebruikt
Terwijl valideren puur publiceren is en daarmee medewetenschappers de kans krijgen om te reviewen
Want laten we wel wezen, het gros van de paardenhouders gaat er niks mee kunnen
En ja
Had leuk geweest als ze eens een beetje tempe maakten met dat hele validatie gezever
Maar de info voor en na validatie is wat het is
En de resultaten voor mij persoonlijk ook
Van een paard wat compleet aan het instorten was naar een paard waar ik weer goede hoop voor heb qua toekomst en mee aan het werk ben

Daarnaast is equisec wereldwijd niet de enige die die testen doet en niet de enige die onderzoeken doet
Waarbij de verschillende partijen trouwens wel met dezelfde zaken aan komen qua testen enz

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:34

Complete kul.
Validatie is geen "gezever".
Dat soort misprijzend taalgebruik tov wetenschap is typisch voor mensen die zelf te stom zijn om te helpen donderen, en dikwijls zijn dat dezelfde mensen die metéén alle soorten van bijgeloof omarmen, en allerhande complottheorieën promoten.

Validatie is een cruciale stap in het wetenschappelijk proces. Het is het moment waarop alle data op tafel komen, en iedereen voor zichzelf kan bekijken of het verhaal ja dan nee klopt. Het is precies de validatie die het verschil maakt tussen natte vinger werk en betrouwbare informatie.

Jouw paard doet het goed met meer eiwit ?
Fijn, maar met het belang of de betrouwbaarheid van de test van Equisec heeft dat geen bal te maken.
Het zegt alleen dat je hem al vijf jaar te weinig eiwit voert, en het is redelijk belachelijk dat je een fake genetische test nodig hebt om tot dat besef te komen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:06

BigBen schreef:
Complete kul.
Validatie is geen "gezever".
Dat soort misprijzend taalgebruik tov wetenschap is typisch voor mensen die zelf te stom zijn om te helpen donderen, en dikwijls zijn dat dezelfde mensen die metéén alle soorten van bijgeloof omarmen, en allerhande complottheorieën promoten.

Validatie is een cruciale stap in het wetenschappelijk proces. Het is het moment waarop alle data op tafel komen, en iedereen voor zichzelf kan bekijken of het verhaal ja dan nee klopt. Het is precies de validatie die het verschil maakt tussen natte vinger werk en betrouwbare informatie.

Jouw paard doet het goed met meer eiwit ?
Fijn, maar met het belang of de betrouwbaarheid van de test van Equisec heeft dat geen bal te maken.
Het zegt alleen dat je hem al vijf jaar te weinig eiwit voert, en het is redelijk belachelijk dat je een fake genetische test nodig hebt om tot dat besef te komen.

Waarom doet bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie het dan wél goed op precies diezelfde hoeveelheid eiwit?

Overigens gaat het om meer dan alleen eiwit. Ook aanvullende aminozuren en vitamine E zijn cruciaal bij pssm2 paarden.

Bijgeloof.. :') Ik ben ontzettend nuchter; maar bedankt voor de generalisatie!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:12

Minoes schreef:
Waarom doet bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie het dan wél goed op precies diezelfde hoeveelheid eiwit?

Dit slaat nergens op. Jij hebt er geen flauw idee van hoeveel eiwit "bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie" binnen krijgt.

Minoes schreef:
Overigens gaat het om meer dan alleen eiwit. Ook aanvullende aminozuren en vitamine E zijn cruciaal bij pssm2 paarden.

Dat weet ik niet. Er is tot nog toe maar heel erg weinig onderzoek gedaan naar een geschikt dieet voor PSSM2 paarden. Natuurlijk wordt er van alles en nog wat geroepen op FB, maar de wetenschappelijke onderbouw is meestal redelijk dubieus.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:17

BigBen schreef:
Minoes schreef:

Dit slaat nergens op. Jij hebt er geen flauw idee van hoeveel eiwit "bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie" binnen krijgt.

Minoes schreef:

Dat weet ik niet. Er is tot nog toe maar heel erg weinig onderzoek gedaan naar een geschikt dieet voor PSSM2 paarden. Natuurlijk wordt er van alles en nog wat geroepen op FB, maar de wetenschappelijke onderbouw is meestal redelijk dubieus.

"Jij hebt er geen flauw idee van hoeveel eiwit "bijna ieder ander paard zonder de genetische mutatie" binnen krijgt."

Meerdere paarden bij mij op stal worden op exact dezelfde wijzen gehouden en gevoerd. Geen van allen heeft problemen.
Als ze allemaal te weinig eiwit kregen, zouden ze er allemaal net zo slecht als die van mij aan toe moeten zijn. Lijkt mij genoeg te zeggen over de eiwit kwestie. ;)

Je kunt er niet omheen dat het zeer opvallend is dat de positief geteste paarden een veel hogere behoefte hebben aan oa ewit.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:26

Minoes schreef:
Je kunt er niet omheen dat het zeer opvallend is dat de positief geteste paarden een veel hogere behoefte hebben aan oa ewit.

Probeer eens na te denken.

Niemand weet hoeveel paarden positief getest zijn door Equiseq.
Niemand weet hoeveel daarvan positief gereageerd hebben op meer eiwit in het voer.
Niemand weet hoeveel daarvan vroeger veel te weinig eiwit kregen.

Met andere woorden, je weet helemaal niets. En je kunt dus ook niet allerhande conclusies gaan maken.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:46

BigBen schreef:
Minoes schreef:

Probeer eens na te denken.

Niemand weet hoeveel paarden positief getest zijn door Equiseq.
Niemand weet hoeveel daarvan positief gereageerd hebben op meer eiwit in het voer.
Niemand weet hoeveel daarvan vroeger veel te weinig eiwit kregen.

Met andere woorden, je weet helemaal niets. En je kunt dus ook niet allerhande conclusies gaan maken.

Op een normale manier communiceren kan ook, toch? 'Probeer eens na te denken' vind ik niet erg vriendelijk ;)

Het blijft opvallend dat 9 van de 10 paarden in allerlei pssm forums, aanzienlijk verbeteren op het dieet. Veel van deze mensen hebben meerdere paarden, waaronder óók n/n paarden met dezelfde huisvesting die geen symptomen vertonen door 'te weinig eiwit'.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:11

Minoes, ik heb net supergoed nieuws gekregen van mijn chiropractor (oh jee, dat mag ook niet hè?). Mijn paard zat elke keer zo vast dat het wel leek of hij vast had gelegen. Hij was zo slap in de rugbespiering dat het eigenlijk zelfs voor een paard dat alleen in de wei zou staan (ik reed hem regelmatig) niet normaal zou zijn.
Nu ben ik een half jaar verder. Hij is positief getest op pssm2, N/Px en N/K1. Ik ben in augustus begonnen met supplementen.
Vandaag kwam de chiropractor weer (oh ja, niet een zweverige hoor, ze is ook in Utrecht afgestudeerd) en hij blijkt echt enorm vooruit te zijn gegaan.
Leve de pssm testen en leve de supplementen. En ik ben degene die me op pssm heeft gewezen eeuwig dankbaar.