[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanda1980

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:59

Helaas gaan die dekens vanaf een bepaalde maat. In de buurt kan ik alleen de qhp vinden in maatje 115.....niet de duurste, maar het gaat snel kapot, dus uiteindelijk toch duur -O-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:00

Zo, ik heb voor Zyta een nieuwe Boett besteld :D

We doen nu alweer 2 jaar met 2dehanse boettjes en die beginnen nu toch wel uit elkaar te vallen.

Ik zit met een paard ZONDER jeuk, maar zoals elk jaar is er 1 stuk in de manenkam waar de manen uitvallen door de wrijving van het deken :(

Niemand die daar toevallig een oplossing voor weet?

Ik ben gewoon al blij met een jeukvrij paard, met de Boett doet ze het heel goed :)

Nog een extra vraag, ik heb 3 soorten weiland:

- weiland 1: bemest met koe-of varkensmest, elk stuk 'bloeit' een week of 6 - 8 en staat dus dik in het gras
- weiland 2: onbemest en staat kort, is de nachtweide van mijn niet zomereczemer
- weiland 3: onbemest in volle bloei, graszaad zal daar nu over een goede maand wel opstaan

WELK weiland is eigenlijk het best voor mijn zomereczemer??

Elke dag zou ze rond 18h even op de wei kunnen, verder staat ze op de paddock met hooi (2de snit).

Kan het kwaad als ze een half uurtje per dag graast? Met kleine afgezette stukjes zodat ze geen half uur echt vreet vreet vreet.

Ik heb nu schrik dat ze jeuk krijgt vanaf ze een grasspriet binnen krijgt :D

Verder smeer ik met Derfen en spray ik de manen om de dag in met Show Sheen voor de boel glad te houden.

Van zodra het warm genoeg is was ik de boel ook, niet altijd per se met zeep, maar gewoon dat het eens kan luchten :)

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:04

Niet die met koeien/varkensmest in ieder geval! Zo slecht voor paarden :(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:14

@paulinevdl: ben ik idd ook geen fan van, maar helaas helaas, ik huur weiland en heb het gelukkig al gedaan gekregen dat de helft NIET bemest wordt, hopelijk slaat hij volgend jaar gans het stuk over :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:12

Blij met mn nieuwe boett incl hoofdkap, 24/7 op pp en n uurtje op gras met graaskorf en t gaat vooralsnog goed. Klipjes van mn hoofdkap foetsie .. Waar kan ik die los bestellen ( ik haal ze er ff af dan raak ik ze niet kwijt, wel dus .... Sukkeltje

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:14

Heb mn wei gemest met biologische koemestkorrels, 3 zakken voor 6000 m2, das niet intensief bemest. Zolang t mn eigen grond niet is kan ik niet zo veel . Ik zou graag bemesten met meststof voor paarden en grasmengeling zoner engels raaigras... Nog ff sparen voor eigen stukkie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:35

Nou,mijn ervaring is dat gras gras is. :D

wel of je voorjaarsgras hebt,of lang uitgebloeid of een kort afgegraasd weiland :j

Appie staat nu een uur per dag in gras, en dat is gewoon gras op een looppad.
niet bemest,niks.,maar wel lang en sappig :)
maar meneer heeft dus nu flinke jeuk en wilde mijn zadelkast vanmiddag al omgooien met zijn kont }>

Maakt niet uit in welk gras ik hem zet,als hij een uur lang zich vol kan eten aan sappig gras krijgt hij jeuk.
zou ik hem daarentegen op een afgegraasd stuk zetten,dan kan hij daar een hele dag
op rond sjouwen zonder jeuk.
beste voor hem is een stuk dat de paarden dan hebben leeggegeten en ze verweid worden.
wat er dan nog op staat is voor hem echt perfect :j

En bemest,tja ik heb overal al gestaan met hem en op elk soort bemest gras,maar als het lang en sappig gras is krijgt hij jeuk.

Dus komt hij daar gewoon niet in :D
of nou ja, een uurtje dan zoals nu..thats it, verder moet hij het maar doen met ruwvoer en zijn pitamientjes :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:48

Paardlief komt nu 20-30 minuutjes op gras dat niet zo 'vol' en lang en sappig is.
Ik geef haar nu echt stukje per stukje, centimeters per keer, wat bij :')

Ik durf niet gaan experimenteren O:)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:09

Sally heeft nu sinds maandag een eczeemdeken op. Helaas ben ik door omstandigheden sindsdien niet meer op stal geweest. Hopelijk kan ik morgen weer, ik ben benieuwd of de plekjes en bulten minder zijn geworden.
Volgens mijn vriendin, die haar nagelopen heeft van de week, blijft hij in ieder geval goed liggen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:19

Ik ben inmiddels weer met derfen aan de gang. Het meisje dat idefix rijd had hem per ongeluk na het rijden zonder deken buiten gezet 's nachts zijn er helemaal geen muggen :D ). Erg lief bedoelt maar helaas zijn er 's morgens wel mugjes en heeft hij allemaal plekjes op zijn hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:27

Oeps :+

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:33

Ik kom hier even binnenvallen.
Mijn fjordenmerrie van 17 heeft opeens last van ontzettende jeuk op een gedeelte van de hals en schuurt hierbij haar manen en zelfs een stukje van de huid kapot. Nu heb ik haar al ruim zeven jaar en heeft ze nog nooit zo erg geschuurd. Kan het dat een paard zomaar uit het niets zomereczeem ontwikkelt of kan het een reactie zijn op het nieuwe gras? Ze is namelijk wel een beetje aan de maat op het moment. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:16

ellepel schreef:
Oeps :+

Ze zij het ook zo onschuldig dat ik niet boos kon worden haha :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:17

Nicole_tal schreef:
Ik kom hier even binnenvallen.
Mijn fjordenmerrie van 17 heeft opeens last van ontzettende jeuk op een gedeelte van de hals en schuurt hierbij haar manen en zelfs een stukje van de huid kapot. Nu heb ik haar al ruim zeven jaar en heeft ze nog nooit zo erg geschuurd. Kan het dat een paard zomaar uit het niets zomereczeem ontwikkelt of kan het een reactie zijn op het nieuwe gras? Ze is namelijk wel een beetje aan de maat op het moment. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Zet haar eens goed op dieet. Waarschijnlijk wat eiwit intolerantie en daarom de jeuk. Heeft ze ook een harde manenkam of bultjes op haar lichaam?

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 06:20

Hoi, ik heb inmiddels m'n paard van gras af gehaald en maandag komt de DA. Ze schuurt meteen minder maar nog wel wat.Hanenkam is hard en dik. Ik heb telefonisch overleg met dierenarts gehad en zij zegt mij dat gras allergie (of andere allergie) lastig aan te tonen is dmv bloed. Ik weet nu niet zo goed wat ik dan kan verwachten van DA bezoek. Ik verwachtte bloedafname en dat het daarmee dan aangetoond kan worden. Hebben jullie nog tips waar ik tijdens het bezoek Vd DA op moet letten, wat ik moet vragen etc?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:12

Bij die dikke manenkam zou ik even vragen of selenium tekort ook kan.
Appie heeft jaren een dikke manenkam gehad, tot hij een tekort aan selenium kreeg(door sober voeren) sindsdien geef ik selenium bij en geen dikke manenkam meer.
ook al zou hij in het gras staanofvraag naar magnesiumtekort,cat kan ook

Nicole, pony het gras uit, zit stikvol suiker waar ze van groeien en jeuk van krijgen.
beter wat minder en flink laten bewegen ls dat kan zodat je dier wat af valt :j

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:26

Manenkam is niet echt hard, eiwitbulten is ze wel gevoelig voor, maar dit jaar nog niet gezien. Ik ga verder met haar dieet plus meer bewegen. Hopelijk is ze er dan snel vanaf!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:05

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:00

Hallo Allemaal,

Sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen, maar ik zit met een dubio.
Het paard van mijn moeder Prince een zwarte Tinker ruin van 15jaar met erg veel behang heeft deze sinds vorige week kale plekken rond zijn voor pluk, hij heeft er duidelijk erg jeuk van, hij kan echt niet meer in zijn box want dan vallen de schotten er zowat uit zo erg gaat hij staan schuren met zijn hele lichaam (maar alleen onder zijn voor pluk is het kaal)
Ik zag gister wel dat het steeds meer door begint te lopen onder zijn manen.. Is dit een begin van zomereczeem?
Ik heb het gewassen met Tea Tree shampoo en smeer het elkedag in met Anti jeuk en schuurgel, het ziet er wel rustig uit geen bloed ofzo maar vind het zo naar voor hem dat hij zo'n jeuk heeft.

Wat adviseren jullie ons om te doen? we zitten vooral te twijfelen over een eczeem deken maar we vragen of af of we daar nu niet te laat mij zijn, en of hij het daar niet nog warmer en meer jeuk onder krijgt.

Dankjullie wel voor het lezen. :o

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:06

Het seizoen duurt nog lang. Een deken kan de cirkel van jeuk doorbreken..

Puur Allergie werkt ook goed naar mijn mening ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:49

Deken op en zeker in het begin ook onder de deken flink smeren met een anti-jeuk middel. Anders heb je kans dat hij de deken kapot schuurt.

Goed opletten dat je een eczeemdeken koopt en geen vliegendeken.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:48

Bedankt voor jullie reacties, nee ik heb inderdaad al onderzoek gedaan naar verschillende eczeem dekens :)
wel ben ik bang dat hij het extra warm krijgt daar onder, hoe ervaren jullie dat?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:04

Ik heb 2 paarden rondom de klok met een RSIH op staan en allebei hebben ze het niet zo warm dat ze erg zweten onder de deken.
Met hele hete dagen haal ik ze weleens af op het heetst van de dag, dan zijn er toch niet zoveel knutten.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:36

Rachel ik heb voor aura ook die hoofdkap bevalt prima. Ik heb alleen dat netje bij de neus eraf gehaald. Ze staat samen met een dartmoor en die is nogal van het friemelen maar de kap blijft mooi zitten. Heb er nu een voor de reserve erbij gekocht :) bontje onderaan bij de neus die borstel ik af en toe zodat het vuil eruit gaat anders ben ik bang dat het gaat schuren.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:32

Iemand iets wat ik kan smeren op mijn pony zijn hoofd?
Hij schuurt helaas aan de waterbak, heb echt al 10 verschillende maskers geprobeert en niks past hem goed/of het zit over zijn ogen omdat de puber die er bij loopt het van zijn hoofd probeert te trekken. Ben dus op zoek naar iets dat ik kan smeren. Heb reeds derfen geprobeerd maar dit had geen effect.
Het moet niks irriterends/pikkends zijn want het is voornamelijk rondom zijn ogen.