[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:21

koenlover schreef:
Homiafortuna schreef:
Ik lees dat een aantal van jullie de Pavo Speedibeet voeren. Ik ben proefpersoon, maar ik krijg het er bij mijn paarden niet in. Ik geef het 's avonds en de volgende ochtend staat het er nog. Er is hoogstens 1 hapje van gegeven. Als ik het gewone voer er overheen gooi, eten ze alleen dat er af. Aten jullie paarden het meteen of heeft het enige tijd geduurd?

Bij mij verschilt het per paard, 4 van de 6 willen er niets van weten en de andere 2 lusten het erg graag. Ik koop het daarom niet meer.

Het is erg goed voor de maag en darmen en door het calcium ook nog eens goede hulp in strijd tegen het maagzuur van mijn luchtzuiger dus ik geef dit liever dan dat ik Pronutrin oid moet gaan geven waar ook Pectine in zit. Ik ben wel blij en opgelucht dat hij het binnen een week lekker is gaan vinden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:49

De verschillen tussen YHT en de andere balancer zijn behoorlijk groot; in YHT ontbreekt nogal wat:

Your Horse Trace:
1000 mg syntetische vitamine E (dl-alpha-tocopherol)
900 mg zink (zinkoxide)
300mg koper (kopersulfaat-hepta-hydrat)
10mg biotine
2mg jodium
1mg selenium (selenium gist)
2,5 g methionine (dl- methionin)
5g lysine (l-lysin)
10g biergist van levensmiddelenkwaliteit
5 g Zout natrium (natrium chloride)
5 g mg Magnesium (magnesium oxide)

Balancer van Susanne Buysse:
---
Calcium 10 gram
Fosfor 5 gram
Magnesium 6 gram
Natrium 4 gram
Vitamine E 1.500 IE
Vitamine A 15.000 IE
Vitamine D 3.000 IE
Vitamine B6 80 mg
Biotine 17000 mcg
Foliumzuur 8 mg
Zink 875 mg
Koper 250 mg
Jodium 3 mg
Selenium 1,2 mg
Lysine 5 gram
Methionine 2 gram

Dikgedrukt is wat bij YHT ontbreekt, plus zoals ik al schreef: bij YHT moet je toch nog verschillende zaken toevoegen: bv lijnzaad (of lz olie) omdat anders de Vit E niet opgenomen kan worden. Daarnaast heeft YHT biergist als pro-bioticum - dat zit bij de andere balancer er ook in maar dan in de vorm van vezels van appel.

Van een aantal sporenelementen zit YHT hoger ( en sommige lager) , maar die zijn waarschijnlijk gebaseerd op de USA norm. In Europa gelden lagere normen en zijn de hogere USA normen officieel niet toegestaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:04

Voor degenen die nog een ander volledig supplementje zoeken, nu we het toch over supplementen hebben...Formula4feet van Equilife ! Zeer tevreden over :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:09

Pandora2 schreef:
Voor degenen die nog een ander volledig supplementje zoeken, nu we het toch over supplementen hebben...Formula4feet van Equilife ! Zeer tevreden over :j

schijnt nog veel suiker te bevatten..... geen idee alleen waar ik dat gelezen heb en of het waar is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:13

Maris schreef:
schijnt nog veel suiker te bevatten..... geen idee alleen waar ik dat gelezen heb en of het waar is.

Huh?? Denk het niet hoor ! Is speciaal samengesteld voor (ex)- hoefbevangen paarden door de laminitis-clinic in Engeland om te geven naast een rantsoen van hooi...denk niet dat die er dan veel suiker gaan inpompen :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:21

Lijkt me idd ook hoor, en toch heb ik het ergens gelezen ( maar geen idee of dat waar is hoor !!!) Mwha zal vast niet kloppen, maar was voor mij wel de reden dat ik dat niet geef.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:01

koenlover schreef:
Ik heb dan weer de balancer van equilin (http://www.equilin.nl). Ik heb nu even de tijd niet om ze te vergelijken maar wel mooi om te zien dat er toch nog zoveel verschil in wat voor een leek vrijwel dezelfde producten lijkt. Het is dus echt de moeite waard om je daar verder in te verdiepen.

(trouwens: de balancer van equilin vinden mijn paarden niet zo lekker dus krijgen ze meestal de basic van equilin en daar doen ze het ook erg goed op).

Ik vind het ook erg interessant om deze producten met elkaar te vergelijken.

Vaak hebben de samenstellers ook de cursus bij Dr. Kellon gevolgd en toch is er verschil in samenstelling. Helaas kan ik geen hooianalyse laten doen, dat zou het allemaal stukken makkelijker maken.
Maar goed, dit is allemaal off-topic en ik kan natuurlijk niet voor de samenstellers van de verschillende supplementen spreken. Ik ben in elk geval tevreden over YHT; lijnzaad geef ik sowieso elke dag, ik maal het zelf in de koffiemolen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:04

Citaat:
Jannepauli schreef:
De verschillen tussen YHT en de andere balancer zijn behoorlijk groot; in YHT ontbreekt nogal wat:

Of in de Balancer zit onnodig veel???Zou toch ook kunnen.
De samenstellers zullen hun eigen motieven hebben om juist die samenstelling te maken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:17

Jannepauli schreef:
Mijn paarden krijgen nu twee x daags Speedibeet van Pavo ( slechts 5% suiker, dus veel lager dan de genoemde voeren) met een aanvulling van de Balancer die door Suzanne Buysse van "Je Paard gezond en fit" gemaakt wordt.

Interessant dit. Ik geef nu Senior priores en dit lijkt daar wel een goede vervanger voor. In de priores zit 4 % suiker en 11 % zetmeel. Dat is nog wel aardig wat.

Ik heb net 2 zakken cavalor-fiberforce besteld bij de voerleverancier waar ik normaal de havens koop en die wilden dat wel doen gelukkig. Vrijdag hebben ze het in huis. Ik ben heel benieuwd hoe die het er op gaat doen. Ik stop dan met de Havens maar blijf nog wel wat priores erbij geven. Hij krijgt geweekt denk ik een halve schep. Ongeweekt dus nog minder per keer. Maar hij ziet er heel goed uit en normaal rond deze tijd in de winter is hij heel erg ribbig.

Echinacea druppels haal je die gewoon bij de drogist? Dezelfde die je zelf ook neemt als je ziek bent?
Wil dat wel gaan proberen voor zijn vieze ogen.

Verder doet hij het trouwens heel erg goed sinds hij aan de Prascend zit. Hij speelt weer met andere ruinen wat hij al een tijdje niet meer deed en ik dacht dat dat kwam omdat hij gewoon ouder werd namelijk 26 maar is dus toch de cushing geweest. Heerlijk om hem weer zo te zien.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:18

monsera schreef:
Jannepauli schreef:
Mijn paarden krijgen nu twee x daags Speedibeet van Pavo ( slechts 5% suiker, dus veel lager dan de genoemde voeren) met een aanvulling van de Balancer die door Suzanne Buysse van "Je Paard gezond en fit" gemaakt wordt.

Interessant dit. Ik geef nu Senior priores en dit lijkt daar wel een goede vervanger voor. In de priores zit 4 % suiker en 11 % zetmeel. Dat is nog wel aardig wat.

Ik heb net 2 zakken cavalor-fiberforce besteld bij de voerleverancier waar ik normaal de havens koop en die wilden dat wel doen gelukkig. Vrijdag hebben ze het in huis. Ik ben heel benieuwd hoe die het er op gaat doen. Ik stop dan met de Havens maar blijf nog wel wat priores erbij geven. Hij krijgt geweekt denk ik een halve schep. Ongeweekt dus nog minder per keer. Maar hij ziet er heel goed uit en normaal rond deze tijd in de winter is hij heel erg ribbig.

Echinacea druppels haal je die gewoon bij de drogist? Dezelfde die je zelf ook neemt als je ziek bent?
Wil dat wel gaan proberen voor zijn vieze ogen.

Verder doet hij het trouwens heel erg goed sinds hij aan de Prascend zit. Hij speelt weer met andere ruinen wat hij al een tijdje niet meer deed en ik dacht dat dat kwam omdat hij gewoon ouder werd namelijk 26 maar is dus toch de cushing geweest. Heerlijk om hem weer zo te zien.

Ja Echinecea haal je bij de drogist, kruidvat bv, ik ben begonnen met tabletten, fijnmalen.
Ook o.a voor de vieze oogjes. en weerstand. Slik ze zelf ook.
ik heb voor tabletten gekozen die kan ik dan gemalen door het voer doen, en druppels is dat lastiger

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:07

Nammie schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Care4life.
Speedibeet met wat mix erdoor. Of een goe. Vitamine mineralen brokje. Ga nu binnenkort Victorious secret voeren. Ook omdat ik dan geen extra magnesium hoef toe te voegen.

Hihi , ik krijg hele vreemde dingen te zien als ik Victorious secret in google gooi...

Hihi misschien spel ik het wel verkeerd. Victorious secret 200 oid.
Een pellet vorm vitamine/mineralen

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:15

Victoria's secret, ben je daar niet mee in de war? :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:17

IMJ schreef:

Dat dacht ik dus ook

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:18

Ikke niet hoor.
Het heet echt zo.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:20

Linkje? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:21

IMJ schreef:

Was dat geen lingerielijn?Misschien wat voor Pablo? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:23

Hahaha besteld bij de Pabo? Geerke?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:35

Lol.
Zal linkje zoeken.
Maar of ik via gsm kan posten, ben bang van niet ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:37

geerke schreef:
IMJ schreef:

Was dat geen lingerielijn?Misschien wat voor Pablo? ;)

Whoehaha, ja :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:39

ik heb een string besteld voor Pablo...met tijgerprint.Een hele grote..
Sorry...ik word melig :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:42

sexy!!
De merries zullen zo wel in de rij staan voor hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:56

Hahaha, Aww arme ouwe bok, moet die op zijn oude dag nog de gigolo gaan uithangen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:59

Zo zie ik pablo nu voor me -> <<)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:18

10tje2 schreef:
Of in de Balancer zit onnodig veel???Zou toch ook kunnen.
De samenstellers zullen hun eigen motieven hebben om juist die samenstelling te maken.

Nee, zeker niet te veel alhoewel ik best snap dat je het product van Astrid wilt verdedigen.
De samenstellers van YHT/ Astrid, als die van Je Paard gezond en fit/ Suzanne Buysse zijn inderdaad ex-studenten van Kellon - net als ik trouwens - en de verschillen die er in zitten is dat YHT zich waarschijnlijk gebaseerd heeft op de amerikaanse supplementsnormen, die hoger liggen dan de Europese normen. Daarmee bedoel ik overigens niet de richtlijnen van de NRC (Nutriënt Requirements for Horses) want die geven alleen de basisbehoeftes aan. Maar Dr Kellon adviseert vaak hoger te supplementeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:28

Pandora2 schreef:
Maris schreef:

Huh?? Denk het niet hoor ! Is speciaal samengesteld voor (ex)- hoefbevangen paarden door de laminitis-clinic in Engeland om te geven naast een rantsoen van hooi...denk niet dat die er dan veel suiker gaan inpompen :o

In F4F zit 8,4% zetmeel, dat is ook suiker (omzetting naar glucose) maar Equilife geeft verder geen uitgebreidere informatie.
Het is wel een zeer compleet supplement,maar de vraag is of je dan niet teveel onnodige zaken geeft. Vergeet niet dat het ontwikkeld is voor Hoefbevangenheid, niet voor Cushing of IR paarden. Wat mij betreft twee nadelen: er zit ijzer in én BHT (butylated hydroxytoluene) een chemische antioxidant.