Hallo iedereen,
Ik wou me graag even melden, ik heb mijn 7jarige merrie als sinds veulen, ze is nu een tweetal jaar onder het zadel (pas op 4,5 jaar zadelmak gemaakt wegens een blessure op de wei opgelopen op 3 aan het kroongewricht, hiervoor geopereerd en heb haar dan nog anderhalf jaar laten revalideren op de wei), en ik heb vanaf het begin veel moeite gehad met haar aanleuning. Ondertussen zijn we twee jaar verder, ik heb haar nooit heel zwaar doorgereden, en ze is op vele vlakken verbeterd, vooral in galop laat ze haar heel mooi verzamelen en is de aanleuning zeer constant, maar in draf blijft ze heel moeilijk, ik vind ook dat ze minder goed beweegt als in het begin, en ondertussen hoorde ik ook dat ze een heel moeilijke bouw heeft dus dat mijn zadel er geen goed aan gedaan heeft. (wat ik een beetje kwalijk neem aan de vorige zadelpasser die me toen zei dat mijn zadel zeker voldoende was).
Dus nu heb ik een op maat gemaakt zadel besteld met een weggesneden schouder gedeelte, maar er zijn al een hele tijd dingetjes die meer en meer in mijn hoofd spelen, zeker nadat ik een artikel over KS las in Hoefslag.
Doordat de piste vaak bevroren was deze winter, heb ik amper iets met haar kunnen doen behalve veel stappen ad hand en wat longeren, en ik vond dat ze terug elastischer bewoog in haar lichaam. Dat gaf me al een alarmbelletje, alsook het feit dat ze zich nog steeds zo moeilijk laat schakelen in draf, heel onrustig wordt in de mond en vaak haar staart scheef houdt of zwiept als ik zoiets vraag. Ook is ze zeer ongevoelig op de buik als ik de oefening doe om de rug te bollen (met vingertoppen duwen op de buik), ze heeft een wat holle rug, en sinds kort laat ze ook merken dat ze niet graag meer gezadeld wordt.
Ik vond als jongeling al dat ze altijd met een hele hoge hoofdhouding door de wei ging, en met daarbij een wat hollere rug, maar van zo'n jonge dieren is dat niet altijd duidelijk aangezien het vaak 'naarlingen' zijn die wat overbouwd staan. Ook dat 'hangbuikje' is er altijd wat geweest.
Ook heeft ze altijd al moeilijk gedaan bij het hoeven uitkrabben, de smid... en zet ze zichzelf sinds jong bijna continu in rust op één van haar achterbenen. Tot nu toe hebben dierenartsen echter nooit iets gevonden aan haar. Ze was radiologisch op de benen correct op haar 3, en buigproeven zijn ook nog steeds correct, 2 osteopaten waarvan 1 elk jaar en dan nog een extra om eens een tweede opinie te hebben hebben me ooit nooit iets speciaals kunnen melden, behalve wat 'typische' blokkades die dan volgens hen opgeheven zijn.
Nu kan het gewoon van mijn slecht zadel zijn, en maak ik linken die er misschien niet zijn in blinde angst...maar toch ben ik bang dat het KS is
Ook stel ik me dan de vraag of haar aanleuningsproblemen daar van komen, of omgekeerd heeft ze haar rug net vastgezet door de aanleuningsproblemen....
Nu, ik ben Belgische, en zoals jullie wel weten is het hier in België niet allemaal zo evident om op de juiste vakmensen te vallen, jullie staan zoveel verder in Nederland op alle vlakken dus was mijn eerste vraag naar jullie, heeft er iemand hier een idee in welke kliniek in België ik hiervoor het beste terecht zou kunnen voor eens een uitgebreid onderzoek te kunnen laten doen. Ik wil haar echt eens van binnen en van buiten laten keren, in de hoop dat mijn verzekering dit dekt (ik zal eens moeten opzoeken wat er in de clausules staat ivm kissing spines...).
Alleszins bedankt alle reacties zijn welkom.