Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:50

Zijn die niet hip vernieuwd? Ik heb er namelijk een zonder halster klip, enkel aan te doen met klitteband achter het hoofd. Tig jaar geleden aangeschaft (2009 ofzo). Ben bang dat ook die nu langer is? Iemand een XS IR korf die diegene kan opmeten?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:08

Haha ik weet niet of ze nu "hip" zijn, maar voor zover ik weet is dit zo'n beetje de enige dit laag is en ook nog wat wijder uit loopt naar boven. De meeste zijn recht en daardoor komt de kaak helemaal klem te zitten. Ik heb voor mijn cob maat pony een L, dus dat heeft voor jou niet veel zin om op te meten denk ik ;)
Er zit wel een clip aan het halster en een klittenband gedeelte voor de veiligheid.
Hier zie je hoe hij bij mijn pony zit: klik

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:11

Bedankt!!

Ik zag dat Paardendrogist de IR heeft, dus daar de gok genomen om te bestellen. Ik had de XS maar die had de PD niet meer op voorraad (langere levertijd) dus ben ik voor een maatje groter gegaan. En hij past!!! :):) :):) Nu nog even de neusgaten eruit knippen en dan is hij helemaal klaar. Hij is wel dieper dan de xs die ik nu heb, ietsjes dieper, maar niet te diep. In ieder geval niet in die zin dat hij gaat schuren/klemmen aan de bovenkant omdat het te krab wordt. Hij zit mooi ruim.

Afbeelding

Ruimte zat :)
Afbeelding

http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... a3b0b4.jpg

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:57

*\o/* *D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:58

Haha, inderdaad een dansje waard, ik had al verschillende korfjes van 3 verschillende winkels weer terug moeten brengen :P

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:27

Die van mij doen het ook super met zo'n korf om. Ik kan ze nu met een gerust hart een paar uur op de wei zetten.

Voor mijn ene pony toch een groter maatje korf genomen omdat hij schuurwondjes kreeg en dit gaat perfect. Ik heb die van IR maat M (shetlandponys).

Mijn maat S gaat dus de verkoop in mocht iemand interesse hebben ;)
Helemaal nog heel, €12,50

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:19

ik heb dus een shet jaarling beetje aan de dikke kant, zal ik zo'n graasmasker opdoen of niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:22

Peachy, paar dagen eerder en ik had hem over genomen :P

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:51

Haha Tancreda4, hij stond al wel op bokt markt O:)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:00

Heb van de week wat foto's gemaakt van mijn paardje nu, om het verschil te laten zien.

Voordat ik dit jaar met het graasmasker begon:
(Foto is van 05-01-14, ik ben dit jaar begin februari begonnen met graasmasker. Heb helaas geen betere standfoto.)

Afbeelding

En nu, na 5 maanden 24/7 met GreenGuard graasmasker:
Afbeelding

Afbeelding

Ze is nu nog iets te dik.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:11

heb na twee jaar nieuwe graasmasker gekocht een standaard zwarte kap met rubber aan de onderkant vind dat ze er nog netjes mee omgegaan is hihi heb trouwens voor het af krijgen een oplossing gevonden.

geen vliegenmasker eronder maar een standaard draatjes vliegenfrontriem aan haar halster vast gemaakt nu lukt het eraf halen niet meer tijdens het rollen:)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:52

@dorientjuh, ziet er al goed uit!

@Sheeltje2 Dat is ook een handige oplossing! Ga ik zeker onthouden!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:36

Sinds gister heeft mijn fjord ook een graasmasker om haar snoet. Ik had het graasmasker al even in de kast liggen maar vond het nog niet nodig omdat ze op een hele schrale weide stonden, nu sinds 2 weken zijn ze verplaats naar een nieuw groot stuk weide. Toch geen korf om gedaan het leek me zo sneu, maarja een ziek paard is erger natuurlijk. Aangezien ik haar met de dag dikker zag worden zag ik toch wel in dat ik er niet meer onderuit kon komen want zelfs de paarden waarbij je de ribben kon tellen hebben nu een buikje dus moet je nagaan met een fjord :P .. Ik had haar zo mooi op gewicht dus vind die dikke pens vreselijk zonde, en we zijn elke dag (op 1 vrij dagje na) aan het werk dus daar kan het niet aan liggen!

Gelukkig leek ze het goed op te pakken, eerste kwartier wist ze niet wat ze er mee aan moest maar na die 15 minuutjes ging ze toch eten :D.. Zag wel duidelijk dat ze het moeilijk vind haha ze loopt nu ook meer door de wei heen te struinen. Wel heb ik het eet gat wat ruimer gemaakt. Later gaan we wel de overstap maken met een kleiner gat :)... Hopelijk gaat het masker werken en zit die nog om (kan vanavond pas kijken) lees regelmatig dat ze afgaan en wondjes krijgen. Masker valt bij mijn mijn paard wel lekker ruim :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:53

Ik heb ondertussen 2 soorten graasmasker geprobeerd (1 van Best Friend, en een Tough One) en een greenguard getest, mijn pony accepteert het absoluut niet. Ze heeft uren lang niets gegeten, door het masker heen iets geven pikte ze ook niet, ze werd helemaal panisch en onrustig. Heb echt van alles geprobeerd maar ze moest niks hebben en raakte er echt van in paniek.
Zodra ze een sprietje gras tegen haar neus voelde paniekte ze al, geen succes dus, arm beest.
Helaas voor ons dus geen oplossing -O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:15

heb je het al geprobeerd door het gat groter te maken?
of ligt het aan het ding om haar neus überhaupt? Dat zou je wellicht kunnen oefenen door de hele bodem er desnoods uit te snijden en dan later een nieuwe halen met gat erin?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:22

Je hebt wel een lekkere ruime gekocht anne_bento?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:16

ja, de eerste was heeeel ruim, de 2e gewoon goed en de greenguard ook heel ruim. Gat bij de eerste was klein, bij de 2e groot, bij de greenguard gewoon zoals daar de gaten zijn. Ik denk dat het om het feit gaat dat ze het ding om d'r neus heeft.. het is een haflinger die veel over heeft voor eten, maar worteltjes, brokjes, gras, ze at helemaal niks meer :(

Toen het masker eenmaal af was heeft ze nog een kwartier verward gestaan en durfde nieteens meer gras te eten, ze probeerde na een kwartier heel voorzichtig een uitgedroogde tak die er lag en daarna heel voorzichtig een grasje, heeft echt even geduurd voor ze weer durfde te eten.

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:41

Een graasmasker maakt je paard niet echt dunner.
Het zorgt er alleen voor dat je paard niet te veel gras eet.
Als ze te veel gras eet, krijgt ze te veel eiwit binnen.
en te veel eiwit zorgt voor hoefbevangenheid.

Maar mss een stoffen graasmasker?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:07

Mijn paard wordt zeer zeker wel dunner van het graasmasker, ook als ik niks verander aan het beweeg- en voerschema. :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:28

Natuurlijk, ze krijgen al met al toch minder gras binnen, misschien zal niet ieder paard er direct van afvallen maar het voorkomt misschien wel het nog dikker worden :-)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:11

Oh ze vallen er zeker wel van af . Minder eten =afvallen

Die van ons krijgen weinig beweging en vallen dus echt alleen af door een masker op te doen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:08

Ze vallen inderdaad wel af met een graaskorf, maar ook met korf kunnen ze hoefbevangen worden. (het voorbeeld staat bij mij op stal :( ) Ook al krijgen ze minder gras binnen, er zit nog altijd fructaan in en daardoor kan het dan alsnog mis gaan.

Het is dus maar net waarvoor je een korf gebruikt;
1. Dikke pens = super oplossing (lichaam van het paard went er op een gegeven moment wel aan, dus kan het resultaat in de loop der tijd minder worden)
2. (kans op) Hoefbevangen = deels een oplossing

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:26

het was bij onze hoefbevangen paardje de oplossing verschilt per paard denk ik

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:54

Leedebee schreef:
Ze vallen inderdaad wel af met een graaskorf, maar ook met korf kunnen ze hoefbevangen worden. (het voorbeeld staat bij mij op stal :( ) Ook al krijgen ze minder gras binnen, er zit nog altijd fructaan in en daardoor kan het dan alsnog mis gaan.

Het is dus maar net waarvoor je een korf gebruikt;
1. Dikke pens = super oplossing (lichaam van het paard went er op een gegeven moment wel aan, dus kan het resultaat in de loop der tijd minder worden)
2. (kans op) Hoefbevangen = deels een oplossing

Was dat paard bij jou op stal op het moment dat hij hoefbevangen werd, te dik of op een gezond gewicht? :)

Overigens schijnt hoefbevangenheid voor een groot deel een hormonale kwestie te zijn, is pas ontdekt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:41

Hij was wel op gewicht (mede dankzij de korf), maar is ook IR, dus dat speelt ook mee ;-) Plus dat het een Welsh cob type is en een verleden heeft met hoefbevangenheid. Daardoor is en blijft hij er ook altijd gevoelig voor :-[ De korf is een goed hulpmiddel, maar in zijn geval is geen gras gewoon nog beter.