[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:14

Als een paard werkt worden de longblaasjes geactiveerd en nemen meer zuurstof op. Hierdoor is hij minder benauwd. Natuurlijk kun je een paard met COPD niet overlasten, meestal geven ze zelf wel aan wanneer het genoeg is.
Longblaasjes waar de rek uit is (die dood zijn) zullen nooit meer beter worden. Eenmaal een verminderde longfunctie is blijvend.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:02

dus eigenlijk goed om een paard met stofallergie matig te laten lopen?
die van mij loopt dag en nacht buiten....

en nu na de winter weer meer aan het werk...

maar vanwaar komt dan dat geluid bij het ademen als ik mijn hoofd tegen zijn buik leg?

of is dit altijd bij COPD?

het knijpen valt bij hem wel mee....je ziet iets naknijpen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:30

Beweging is idd beter dan stilstaan.
Dat geluid is niet bij mijn COPD'er alleen het knijpen in de flanken.
Dus misschien speelt er bij jou iets meer/anders.

_Mari_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:42

Hallo allemaal,
ik ben jullie berichten gaan volgen.
Ik heb een tinker van bijna 8 jaar en hij is bijna drie jaar in mijn bezit. Ik kreeg hem in de zomer en meteen in november was het raak, Als ik gereden had en aan het uitstappen was kreeg hij last van een enkele bloeddruppel aan het neusgat per keer. Niet dat het eruit stroomde of meerdere druppels, enkel 1 druppel licht rood (je moest goed kijken) met vocht dus deels doorzichtig. Ik heb toen meteen de DA ingeschakeld en zei adviseerde mij om naar de kliniek te gaan. Hij heeft daar eerst gelongeerd en daarna een scopie uitgevoerd. Aan het einde van de luchtpijp waar de longingang moet zijn was er een heel klein spoorte bloed te zien en de Da van de kliniek zei meteen dat het een longbloeding was. Ik heb hem twee maanden op rust moeten houden en altijd omega olie blijven geven. na deze maanden heb ik er maanden over gedaan om hem weer in orde te krijgen en weer rustig te gaan rijden totdat we weer op het niveau waren , waar we gebleven waren. Onze paarden gaan in April/Mei het land op. Ik ben ongeveer in Maart weer begonnen met rijden, szafir had nergens last van. Hele zomer ging het prima met mijn mannetje totdat het precies weer november werd (afgelopen november). Ik ben weer naar dezelfde kliniek gegaan en heb toen zelf gezegd dat ik eerst ga rijden en dan een scopie zodat we die bloedneus konden uitlokken. Eerst is hij aan het ECG voor het hart gelegd die was prima, hierna ben ik een half uur intensief gaan rijden. Na een half uur - drie kwartier met uitstappen had hij inderdaad een bloedneus. Szafir is meteen weer aan het ECG apparaat gezet , bleek zijn hartslag juist doodnormaal te zijn (zou iets verhoogd moeten zijn met werken), dus dit betekende dat hij een mooie conditie had en met zijn hart niks mis mee was. Een scopie liet GEEN bloed zien in de luchtwegen, dit tot grote verbazing van de twee DA's van de kliniek. Er is toen een longspoeling gedaan en na een week kreeg ik te horen dat het toch een longbloeder was omdat er bloedcellen waren gevonden. Vanuit mijn eigen werk weet ik als szafir met rijden per ongeluk verslikt zou hebben en dat er wat vocht in de longen terecht komt en het bloed uit een vaatje in de luchtweg vandaan komt, dat dit natuurlijk bloed oplevert in je longspoeling.
Ik heb toen die vrijdag nog utrecht kliniek gebeld en we kregen een internist aan de telefoon die het allemaal niet zo vertrouwde. Die internist heeft netjes alle informatie opgevraagd vanuit slootdorp en we moesten maandag daar komen. Toen ik daar aankwam kreeg hij een klinisch onderzoek en zag er allemaal goed uit, het ademen door een zak gaf wel iets verhoogde ademhalingfrequentie maar niet schokkend. Dat was normaal. Ik heb hem wederom een half uur gelongeerd, en tijdens de scopie GEEN bloed te zien. De internist was bang dat er een schimmel in de luchtzakken zou zitten. Szafir werd verdooft en GEEN bijzonderheden in de luchtzakken. Hij gaf de conclusie dat het mogelijk een stofallergie moest zijn en dat ik hem nat hooi moest voeren en het liefst op houtkrullen zetten. aangezien ik dit bovenop de stallingsgeld moet doen , heb ik in overleg met de internist besproken om szafir nog even op stro te laten staan (aangezien ons hooi bij t opstrooien niet stoffig is).
Szafir kreeg een ventipulmin kuurtje van 14 dagen mee en deze ben ik meteen gaan geven. ik merkte al iets verschil , maar ik vind het normaal als een paard hard gewerkt heeft dat hij na een half uur- drie kwartier flink staat te pompen.... daarom stap ik hem minstens 20 minuten uit , maken altijd een wandeling ervan. Deze kuur heeft hij eind november gehad en tot vandaag ging het rijden goed, geen bloedneuzen en reden we weer wedstrijden. Helemaal BLIJ :).......
Vandaag drie kwartier gereden , het word steeds iets zwaarder voor hem met het trainen we leren steeds meer nieuwe dingen. Vandaag had hij met uitstappen dat ik ernaast liep een kleine mini bloeddruppel gemengd met vocht aan zijn neusvleugel hangen, daarna volgde niks meer. Ik moet zeggen dat het stikbenauwd weer was, ik had zelf moeite met ademen soms zo vies weer. Ik kan mij dan wel voorstellen dat je met een stofallergie een vaatje stukmaakt omdat hij zwaarder ademt.
Nu ga ik morgen overleggen met de internist uit utrecht en zal hij mogelijk toch op andere bodembedekking moeten .... alleen ik heb zo'n grapjas die alles eet enzo haha dus houtkrul en vlas maak ik mij zorgen over zit ik straks weer met een slokdarmverstopping ofzo. Hij komt ongeveer vier uur per dag buiten op mijn pensionstal in een kudde en staat in een stallencomplex waarbij hetzelfde klimaat is als buiten, dus is erg open en er staan nog twee paarden naast hem met een stofallergie toevallig vanuit een andere stalling gekomen. Hen paarden hoesten zo nu en dan wel en dan krijgen ze weer een supplement. Szafir begon vorige week even twee keer te kuchen (het leek alsof hij even stikte in iets) en daarna niks meer aan de hand. de staleigenaresse heeft hem gisteren even horen hoesten weer alsof er even wat vast zat, hij hoest dus niet veel en heeft ook nooit in die twee jaar gehoest als klacht bij de stofallergie. dat vond de internist ook al zo bijzonder. Ik voer nu wel sinds drie dagen foenegriek. Misschien afhankelijk wat de internist morgen zegt, wil ik starten met een kuurtje groene os luchtwegkruiden voor een aantal weken.
Ik ben benieuwd wat ik te horen krijg. Ik twijfel of ik geen echte allergietest moet laten doen en of hij niet een officiele longfunctietest moet krijgen................moeilijk is het.

Ik hoop wat van jullie te horen , ik lees namelijk nooit echt over bloedneuzen bij stofallergieen. Alleen is utrecht ervan overtuigd dat het geen longbloedingen kunnen zijn als hij maanden geen bloed heeft en dan een paar keer wel. Dan zou het bij elke keer als er intensief werk word verricht , een bloedneus moeten optreden............
Hoop wat van jullie te horen :) , beetje moedeloos ben ik..
Groetjes marielle !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:18

Kunnen het niet gewoon dunne haarvaten zijn, dat die knappen bij inspanning (veel/diep ademhalen). Mensen hebben dat ook weleens. Daar worden dan wat haarvaatjes dichtgebrand, met wisselend effect overigens.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:29

Ik Heb een vraag over mijn paardje.
gisteren heb ik haar voor de kar laten lopen
maar elke keer dat ik wou draven moest ze hoesten. ook zo nu en dan in stap
het moest van heel ver komen en tijdens het hoesten plaste ze ook gelijk steeds kleine beetjes
naar maten we maten we veder waren werd het wel iets minder.

'
paard is sinds 3 dagen weer op bouwend in de wei heeft gisteren een goed uur in de wei gestaan en ongeveer 3 a 4 uur in de bak
staat opstal op hout krullen en hooi is goed

dit is me gisteren pas voor het eerst opgevallen eerder hoesten ze nooit
wat kan dit zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:59

tsja,kan een verkoudheid zijn, bijvoorbeeld door de wisseling van weer of een virusje.
Houd het even in de gaten,vertrouw je het niet of duurt het enkele dagen,bel dan een dierenarts.
Mijn ervaring is dat hoest snel chronisch wordt en dan veel kan beschadigen.
Verder veel naar buiten,frisse lucht!!!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:27

Bedankt,

ja ik ga het zeker in de gaten houden.
hoop eigenlijk het vandaag niet meer te horen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:40

Ik zet het hier maar even neer. Ik heb nog 4 nieuwe potten Ventipulmin staan ivm overlijden van mijn paard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:02

@ Veranadautje,
Misschien heeft je paard last van pollen?

Even een kleine update:
Mijn paard was al een soort van 'opgegeven' door vorige pensionhouders dat het nooit iets zou worden met zijn gehoest, hij staat vanaf september dag en nacht buiten en heeft sinds dien nauwelijks meer gehoest, heel soms een klein kuchje aan het begin. Verder heeft hij in een keer een mega conditie en is hij helemaal happy. Zelfs nu, met al die pollen is er niks aan de hand. Ik ben helemaal blij dat mijn paard gewoon door zoiets simpels weer een waardig bestaan heeft :D

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:19

Mijn paard (18 jaar) heeft COPD (70/80% longinhoud) en heeft erg veel last van hoesten en slijm. Hiervoor heeft hij van de DA een spuit corticosteroiden gehad, 10 dagen iedere ochtend 4 tabletten prednison en 10 dagen lang 2x per dag equipulmin. Ik merkte iets verschil dat het minder werd, maar na deze gehele kuur was het weer raak. Op het moment dat hij tussen zijn stro aan het snuffelen/eten is of zijn hooi eet, is er niets aan de hand. Aangezien mijn paard ook allergisch is voor kuil/voordroog hooi, kan ik hem niets anders dan hooi geven. Maar wanneer hij te snel drinkt of gulzig zijn voer/wortels opeet, begint hij flink te hoesten met het laten van scheten. Dan haal ik hem direct uit stal en ga even wandelen of stukje draven, en wanneer hij dan gras gaat eten wordt hij rustig en verdwijnt het hoesten weer. Hij staat iedere ochtend in de paddock en geeft dan af en toe een kuchje. Binnenkort mogen ze het land op en dan staat hij tot 16.00 uur op het land. Omdat hij ook zware artrose in zijn nekwervels heeft (krijgt hij homeopathisch middel Horseflex voor), is het niet mogelijk (gezien dekens en zijn rustmoment) om hem 24/7 buiten te zetten. Verder komt er geen slijm uit zijn neus oid, maar hij doet wel moeite om het eruit te krijgen alleen lukt dat niet. Hij klinkt op dat moment dan benauwd. Ik ben sinds donderdag begonnen met puur broncho 1x per dag 4 gram en wanneer ik het inspuit, begint hij ff flink te hoesten. Daarna is het weer over. Maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat puur broncho gaat werken, hoeveel je totaal per dag moet geven, hoeveel uren er tussen de 2x per dag 4 gram dosis moet zitten. Dit staat namelijk niet goed vermeld bij de verpakking. Weet dus ook even niet meer wat ik moet doen pfff.... Tevens vind ik hem afgevallen, voer nu slobber bij maar moet dat in kleine beetjes gaan geven, want merkte dat hij hier ook flink van gaat hoesten. Ook lijkt hij iets uitgedroogd omdat zijn vel bij het beetpakken niet elastisch weer terugtrekt. Moet ik nu 2-3 weken afwachten, omdat puur broncho homeopathisch is en dan misschien pas gaat werken? De DA wilde hem misschien preventief op een lage dosis prednison zetten, maar dat wil ik echt niet. Ook hebben ze niet een direct middel wat het slijm meteen oplost, dus geen idee of DA's überhaupt zo'n middel hebben. Of moet ik een bronchoscopie laten uitvoeren? Ik ben dus even ten einde raad dus hopelijk hebben jullie nog tips!!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:39

Staat hij alleen de ochtend in de paddock ? En de rest op stal ?

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:52

ja klopt, ochtend tot 13 uur buiten en dan op stal totdat mijn verzorgster hem eruit haalt of ik in de avond er zelf ben. Er is helaas geen mogelijkheid voor een uitloopstal (en hier in de Randstad ook slecht te vinden). Het rare is alleen dat als hij niets anders op stal krijgt dan zijn voer, hooi en stro hij niet zulke mega hoestbuien krijgt. Wat toch wonderbaarlijk is bij een paard met COPD, want dan zou je zeggen dat hij met zijn neus in de stro al gaat hoesten. 3 Dierenartsen hebben iig COPD geconstateerd, dus daar kom ik helaas niet onderuit!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:06

Ja, gek is dat. Mijn paard heeft stofallergie, maar hoestte nauwelijks al hij met zijn neus in het droge hooi zat. Ik ben wel bang dat je echt een plek moet gaan zoeken waar hij meer naar buiten gaat. Is volgens mij echt de enige oplossing. Ik zit er ook mee hoor. Ik sta op een hele fijne plek en die van mij staat iedere dag van 8 uur tot 5 uur buiten op de wei, ook in de winter. En ik ga toch op zoek naar een andere plek als het niet beter wordt. Hij moet naar buiten als het hoesten niet stopt.

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:48

Heeft nog iemand ervaring met een paard dat tijdens het longeren niet hoest en met rijden wel?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:11

elke_fyfel schreef:
Heeft nog iemand ervaring met een paard dat tijdens het longeren niet hoest en met rijden wel?

Is dat standaard zo? Of zijn de omstandigheden anders? Rij je bijvoorbeeld in een stoffige bak en longEren in de wei ? Zoiets?
Bij mij gebeurt het ook wel dat hij de ene keer niet of nauwelijks hoest en de andere keer wel.

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:15

Ja altijd, tijdens longeren niet en zodra ik erop stap begint het hoesten. Ze hoest al jaren 1 keertje tijdens aandraven. Maar sinds een maand is dit verergert naar zeker zeven keer hoesten tijdens aandraven, en soms ook tijdens aangaloperen. Dierenarts erbij gehaald die beginnende dampigheid als oordeel gaf. Ze staat nu op een kuur ventipulmin en stof wordt zoveel mogelijk gemeden. Ze wordt in de zomer met een neusnetje gereden ivm pollenallergie/hooikoorts.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:28

Ja, hetzelfde als bij mij zo'n beetje. Die van mij staat nu alleen op een kuur pretnison.
Het is bij mij eigenlijk niet opgevallen dat hij niet hoest bij longeren. Dat doe ik niet zo vaak eigenlijk.
Staat die vanjou snachts op stal?

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:30

Ja helaas wel.. Ze komt rond 6u buiten en gaat tegen 21u weer naar stal..
Heb je goede ervaringen met die pretnison?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:37

Van 6 uur smorgens tot 9 uur s avonds ? Das beter als bij mij dan. Bij ons van 8 tot 16.00 of 17.00.
Toto nu toe hoest hij wel minder. Ik ben nu dag 6 onderweg in de kuur. Ben ook overgegaan op voordroog.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:33

mijn paard heeft dat ook, onder het longeren hoest ze nooit. en met rijden wel.
gebeurt in de zelfde rijbak..

mijne staat aan de predniselon en helaas maar de dierenarts heeft aangegeven dat we moeten proberen af te bouwen en misschien stoppen maar denkt dat ze er nooit meer vanaf komt :(

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:21

Heb je een mogelijkheid je paard 24/7 naar buiten te doen? Wilatj ?
Ik overweeg dat nl. Wel indien het niet minder wordt. Is voor mij ook niet gemakkelijk, want dan moet ik bij mijn fijne stal weg |(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:46

bertine37 schreef:
Ja, gek is dat. Mijn paard heeft stofallergie, maar hoestte nauwelijks al hij met zijn neus in het droge hooi zat. Ik ben wel bang dat je echt een plek moet gaan zoeken waar hij meer naar buiten gaat. Is volgens mij echt de enige oplossing. Ik zit er ook mee hoor. Ik sta op een hele fijne plek en die van mij staat iedere dag van 8 uur tot 5 uur buiten op de wei, ook in de winter. En ik ga toch op zoek naar een andere plek als het niet beter wordt. Hij moet naar buiten als het hoesten niet stopt.

Het is jammer dat je van plek moet veranderen, dat had ik toen ook. Maar ik zag naar een paar dagen al verschil toen hij net 24/7 buiten stond. Het was in een keer een veel vrolijker en actiever paard.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:43

bertine37 schreef:
Heb je een mogelijkheid je paard 24/7 naar buiten te doen? Wilatj ?
Ik overweeg dat nl. Wel indien het niet minder wordt. Is voor mij ook niet gemakkelijk, want dan moet ik bij mijn fijne stal weg |(

24/7 buiten heb ik een maand geprobeerd, en lever mij hetzelfde op als snachts in een buitenstal.
en dat staat ze nu en geeft mij zelf vooral met dit weer toch een fijner gevoel.

hoesten wordt overigens bij mijn pony niet erger door haar bijv. langer op stal te houden.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:26

Hallo allemaal,
Ook mijn pony hoest al een tijd. In de winter van 2011/2012 is dit begonnen. Zodra je ging aandraven kuchte of proeste hij een aantal keer en brieste hij flink, maar daarna was het wel klaar. Ook na het rollen in de paddock gaf hij een kuch en heel soms op stal als hij het zijn hoofd door het luikje stond (hij hangt dan wel met zijn luchtpijp op de rand dus misschien helpt dat er aan mee). De DA is toen langs geweest en constateerde toen met een bronchoscopie dat hij waarschijnlijk een irritatie had op zijn luchtwegen. We kregen toen equipilmin, equimicin (slijm oplossers) en prednisolon. Dit moesten we 10 dagen geven. Het was een klein beetje verminderd, hi na de medicatie maar hij bleef nog steeds kuchen tijdens het aandraven. Uiteindelijk toch een second opinion laten doen bij een andere DA omdat het maar niet verbeterden. Ook deze constateerde een irritatie op de luchtwegen. We kregen dezelfde medicatie mee, maar dit keer voor 6 weken! Het verbeterde weer een klein beetje, maar dat kuchje bleef bij het aandraven. We zijn toen gaan zoeken naar supplementen tegen het hoesten. Meerdere supplementen geprobeerd (o.a. fenegriek poeder, puur broncho) en uiteindelijk zijn we hem haarlemmer olie blijven geven, in pil vorm. Ook hier verbeterde hij van. Heel soms gaf hij nog een kuchje, maar al een stuk minder vaak als eerst en soms brieste hij 1 keer en was het klaar. Maar sinds een paar weken is het weer erger geworden. Hij kucht weer flink tijdens het aandraven, maar ook tijdens het rijden zelf.

Nu zit ik zelf te denken aan een allergie. Dat kan zijn voor pollen maar misschien ook voor stof. De afgelopen 2 dagen was het weer niet zo best, er waren weinig pollen, en het hoesten was alweer een stuk minder. Nog steeds een kuch maar lang niet zo erg als bij het warme weer (meer pollen in de lucht).
Hij hoest voornamelijk als hij in beweging is, dus tijdens het longeren of rijden. Als hij eenmaal is 'opgestart' is het eigenlijk weg, maar de laatste tijd is het weer erger. In stal hoest hij bijna niet, heel soms als hij met zijn hoofd uit het luikje staat maar dat kan dus ook komen omdat hij met zijn luchtpijp op de rand komt en dat dan voor een prikkeling zorgt.
Mijn pony komt veel buiten in de paddock en sinds een maandje ook weer op het land. Ook heeft hij een luik in zijn stal waar hij door naar buiten kan kijken en dat doet hij dan ook vaak. Hij krijgt kuil en hij staat op vlas. Het stalklimaat is niet perfect bij ons helaas. Het is niet super hoog en er zijn ook nog paarden en pony's die op stro staan dus ook redelijk wat stof.

Mijn vraag is nu wat kan ik het beste doen, welke middeltjes zouden eventueel kunnen helpen? Ik heb zelf zitten denken aan Bisolvon, een van de manege paarden reageerde hier heel goed op. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag.