[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:43

Mijn EMS patient (IR plus hoefbevangen) heeft ook altijd haar vetplekken gehouden, zelfs toen ze op een gegeven moment een veulen aan de voet had en heel erg slank werd.
De bedoeling was geweest het veulen de hele winter bij de moeder te laten lopen maar is toen toch op 5,5 maand gespeend omdat Indiana botten liet zien waarvan ik voorheen niet wist dat ze ze had.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 05:40

maaike2800 schreef:
het bloed is verzonden naar deventer geloof ik. vit en mineralen tekort is ook getest en was niet te laag. volgens de dierenarts is het paard gezond, maar hij blijft nu afvallen en daar maken we ons toch zorgen over.

is er bij de vitamines ook gekeken naar het selenium/vitamine E gehalte in het bloed?

seleniumtekort geeft dezelfde symptomen namelijk ook en komt nogal eens voor bij paarden die sober hooi krijgen en erg weinig aanvullende vitamines

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:45

Heeft iemand ervaring dat bij gebruik van de Glucobalance jeuk kan ontstaan of erger worden?
Sinds vier dagen geef ik het aan mijn merrie en vandaag ontdekte ik wat kale plekjes in haar manen, terwijl het dit jaar
eigenlijk best goed ging. En op stal bleef ze maar jeuken, met bijna elk deel van haar lichaam.
Zonde, het ging zo goed...morgen even de DA bellen.

jolin

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:37

Ik weet niet waar je woont maar er zitten nu ook wel heeel veeeel steekvliegen enz.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:16

Weet iemand hoelang je glucobalance mag geven? Is dat onbeperkt of moet je een pauze inlassen op een gegeven moment?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:25

dianalamboo schreef:
Weet iemand hoelang je glucobalance mag geven? Is dat onbeperkt of moet je een pauze inlassen op een gegeven moment?

mijn stalhoudster moest er in de wintermnd mee stoppen en 1 maand voor hij de wei weer opging beginnen.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:27

Wij zijn na de weideperiode gestopt met de glucobalance en een maand voordat ze de wei weer op gingen begonnen. Tot nu toe gaat het hier gelukkig goed.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:02

Wij zijn vandaag begonnen maar kon nergens vinden hoelang en krijg veel verschillende antwoorden. Nu lopen ze nog wel even op het land dus geven het door. Hopelijk zien wij ook de goede resultaten van de glucobalance

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:09

ik ben eergister begonnen. Heb haar gemeten met meetlint om bij te kunnen houden of ze in omvang toeneemt of afneemt. Ze had gister een staldeur naar het voordroog op een kier gevonden, gevolg was dat de manenkam weer lekker breed opgezet was en haar hoeven heet. Balen dus...Ze kan echt niet tegen "onbeperkt" voordroog op het moment.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:22

Nou, we zijn bijna 1 week verder met de glucobalance en of het kan weten we niet, maar de haflinger is veel minder stijf. Zet zijn achterbenen in de afdruk van zijn voorbenen en dit continu en beide kanten. Heeft dit nog nooit gedaan en is nu toch al 7. Afvallen gaat lukken. Zijn lekker bezig en begint al lekker drilpudding te worden. Het vel is een beetje te ruim haha. Wij zijn tot nu toe al erg tevreden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:37

joyce B schreef:
ik ben eergister begonnen. Heb haar gemeten met meetlint om bij te kunnen houden of ze in omvang toeneemt of afneemt. Ze had gister een staldeur naar het voordroog op een kier gevonden, gevolg was dat de manenkam weer lekker breed opgezet was en haar hoeven heet. Balen dus...Ze kan echt niet tegen "onbeperkt" voordroog op het moment.

Ik ben erg benieuwd hoe het zal uitpakken met de GB. Ik hoop dat je resultaat boekt.
Gaat het verder redelijk met haar? Afgezien van het voordroog incident?

Is de voordroog geschikt voor haar? Voor mijn dame is zelfs dat toch niet helemaal goed, die gaat op 'gewoon' hooi toch beter merk ik....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:38

dianalamboo schreef:
Nou, we zijn bijna 1 week verder met de glucobalance en of het kan weten we niet, maar de haflinger is veel minder stijf. Zet zijn achterbenen in de afdruk van zijn voorbenen en dit continu en beide kanten. Heeft dit nog nooit gedaan en is nu toch al 7. Afvallen gaat lukken. Zijn lekker bezig en begint al lekker drilpudding te worden. Het vel is een beetje te ruim haha. Wij zijn tot nu toe al erg tevreden

Ha! Dat is goed nieuws... ook altijd leuk om te lezen.
Mijn merrie blijft ook veel beter in vorm met de GB. Ik ben er erg tevreden over!
Succes met afvallen!!!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:40

Wij kunnen ook geen voordroog geven. Paard wordt echt te zwaar, dikke manenkam, stijf, jeuk. Wij hebben gelukkig een adres voor hooi van onbemest land en pas gemaaid na de langste dag dus super uitgegroeid. Ze doen het er erg goed op.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:04

ellepel schreef:
maaike2800 schreef:
het bloed is verzonden naar deventer geloof ik. vit en mineralen tekort is ook getest en was niet te laag. volgens de dierenarts is het paard gezond, maar hij blijft nu afvallen en daar maken we ons toch zorgen over.

is er bij de vitamines ook gekeken naar het selenium/vitamine E gehalte in het bloed?

seleniumtekort geeft dezelfde symptomen namelijk ook en komt nogal eens voor bij paarden die sober hooi krijgen en erg weinig aanvullende vitamines

ja selenium en vit E waren ook goed.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:50

Even weer een vraagje: heeft iemand van jullie ervaring met de brokken van voergezond? Welke brok voer je dan? Dit ter vervanging van de pavo nature`s best muesli. Haflinger is inmiddels goed op gewicht, heeft weer looplust en ziet er goed uit gelukkig. Maar we hebben het idee dat hij toch te weinig voedingsstoffen binnen krijgt en meer bijvoeren met pavo is echt geen optie aangezien hier toch 24% suiker en zetmeel in zit. Hij krijgt al meer hooi, maar das niet genoeg. (helaas wel weer kreupel.... heeft zich verstapt op de natte bodem, dus weer even rustig aan doen)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:18

Mandyke schreef:
ellepel schreef:
denk dat het misschien wel leuk is als mensen nu vertellen hoe het met hun insulineresistente paard is en misschien een fototje van toen en nu neerzetten??

Ik heb alvast een VOOR-foto
Afbeelding

Ik hoop over enkele maanden of zelfs jaar ofzo deze reactie te kunnen quoten en daarbij een veel gezonder paard te kunnen tonen!

Ik heb net een foto gemaakt van mijn paardje wat ondertussen 4 maand glucobalance krijgt. Ze voelt zich al terug wat beter in haar vel wat aan de foto toch te zien is vind ik, maar we hebben toch nog een lange weg te gaan. We zijn net terug begonnen met wandelingen maken en wat rijden in de piste om dit verder op te bouwen.

Afbeelding

Hopelijk gaat het zo verder kan ik jullie in de toekomst een nog betere foto van een nog gezonder paard laten zien.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:10

Hmm. Ik ben me gisteren rot geschrokken.

Mijn merie stond de 2 voorgaande jaren af en toe met de Greenguard. Dit jaar heeft ze hem vaker om gehad, wat resulteerde in een heerlijk gezond en slank paardje dat al 4 jaar verstopt zat in haar eigen vet.

Maar nu blijkt dat ze nog maar de helft van haar voortanden over heeft. De lijnen die normaal leeftijd aangeven zie je aan de voorkant zitten. Er is een heleboel afgesleten! En ze is pas 6, 5 jaar.

Ik ben dus ten einde raad, want dit was samen met GlucoBalance de enige manier om haar op gewicht te houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:30

ai, dat is balen. Wel een goede waarschuwing voor mensen die de GG gebruiken om hem dus niet dag en nacht om te laten voor lange periodes. Dan zal er toch en combinatie moeten zijn met deels met en deels zonder (al dan niet op gras, paddock of stal)

Mijn merrie is overigens volgens het meetlint zo'n 40 kg afgevallen in 2 weken tijd. Is dat realistisch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:47

kukkie:
hoe zijn die voortanden dan afgesleten?
door die greenguard?
heb je geen luchtzuiger dat het daarvan komt?
maar,gras kunnen ze met kortere tanden toch ook gewoon eten?

als het van de greenguard komt zou ik wel contact met ze opnemen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:08

joyce B schreef:
ai, dat is balen. Wel een goede waarschuwing voor mensen die de GG gebruiken om hem dus niet dag en nacht om te laten voor lange periodes. Dan zal er toch en combinatie moeten zijn met deels met en deels zonder (al dan niet op gras, paddock of stal)

Mijn merrie is overigens volgens het meetlint zo'n 40 kg afgevallen in 2 weken tijd. Is dat realistisch?

Heb je wel op precies dezlfde plaats gemeten als de eerste keer?
Op zich is het niet zo vreemd: in de eerste dieet-periode valt een paard meestal snel af en verdwijnt ook vaak de grasbuik. Na korte tijd zou het afvallen zich echter wat moeten stabiliseren en gaat het afvallen minder snel. Wel in de gaten houden want als het heel snel blijft gaan en ze te veel gewicht verliest, is natuurlijk ook niet goed.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:54

Tanden zijn aan de voorkant afgesleten. De kauwvlakken dus niet, maar echt de stukken tandhals die vanuit het tandvlees groeien. En daar zie je nu al die ringen van de kauwvlakken al in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:07

wat balen zeg!
en je kan je paard niet op kaal land neer zetten?
geen mogelijkheid op je stalling dat ze iets voor je maken?

ik zou wel contact opnemen met greenguard,want dit kan natuurlijk niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:19

Jannepauli schreef:
joyce B schreef:

Heb je wel op precies dezlfde plaats gemeten als de eerste keer?
Op zich is het niet zo vreemd: in de eerste dieet-periode valt een paard meestal snel af en verdwijnt ook vaak de grasbuik. Na korte tijd zou het afvallen zich echter wat moeten stabiliseren en gaat het afvallen minder snel. Wel in de gaten houden want als het heel snel blijft gaan en ze te veel gewicht verliest, is natuurlijk ook niet goed.

Ik meet ook de buikomtrek op het dikste punt en die is nog aardig bol. Toen ze uit de kliniek kwam met 2x per dag voordroog was ze haar hele ruwvoerbuik kwijt, en die heeft ze nu wel weer terug. Ze hongert dus nog niet uit voor mijn gevoel.
Ook is ze haar vetlaag nog niet kwijt op haar ribben. Wordt wel ietsje minder qua oppervlakte en dikte volgens mij, maar er zit nog een `babyvet`laagje.
Ik houd het wel in de gaten. Heb hier een mooi voorbeeld staan van een pony (logee) die op het randje zit, dus zodra mijn paard die kant op dreigt te gaan weet ik dat ik weer wat meer zou kunnen voeren...

Ik heb in elk geval voederstro gehaald en samen met het natuurhooi hoop ik dat ik mijn paard en de te dikke pony komende winter af kan laten vallen tot netjes slank. Mijn paard heb ik wel vertrouwen in, maar die pony zal lastiger worden...

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:29

Ook ik heb al enige tijd het vermoeden dat mijn paard IR heeft of in ieder geval IR gevoelig is. Vorig jaar oktober al eens laten prikken, maar het bloed was niet goed aan gekomen en er kon dus geen bepaling plaats vinden. Omdat ik al her en der op internet had gelezen dat de diagnose stellen dmv bloed prikken moeilijk is, heb ik niet weer laten prikken.

Afgelopen weekend stuurde iemand mij foto's van mijn paardje die tijdens een tocht hier waren gemaakt. Ik schrok toch wel dusdanig van de foto in zij aanzicht. Zo ongelukkig en opgeblazen zag meer ijslandertje er uit. Alhoewel hij maar zo'n 3 uurtjes per dag op gras staat [niet echt lang gras] met een korf om en samen met zijn shet vriendinnetje zo'n 7 kilo hooi p/dag krijgt moet er dus nog meer gebeuren.

Ik heb dus GB besteld en daar zijn we dinsdag mee begonnen. De weidegang heb ik beperkt naar 2 uurtjes met korf om en het hooi [voordroog] naar beneden geschroeft tot 4 kg p/dag. Nu met dit weer staan ze niet op de wei en voer ik 6 kg hooi p/dag voor de 2 paardjes.

Aangezien ik graag lange afstanden rij wil ik toch wel dat hij genoeg energie heeft. Op dit moment is ie weinig in de mood om wat te doen. En of dit nu komt door de verhaarperiode, het rantsoen of iets anders dat vind ik moeilijk inschatten. Over 2 weken rijden we de vierdaagse in Zorgvlied. Hij komt dan op een pensionstal te staan met weidegang en ik hou mijn hart al een beetje vast. Hopelijk kan hij daar in een stuk waar erg weinig gras staat. Ik ga daar volgende week eens polshoogte nemen, maar ik heb alwel begrepen dat dat te regelen valt.

Nu ben ik dus op zoek naar voer waar hij wel genoeg energie van kan krijgen. Ik voer de marstall force brokjes al, omdat het aanbod aan ruwvoer en gras toch al erg laag ligt betreffende vitamientjes. Tevens heb ik net een zak marstall faser light gehaald. Dit is speciaal ontwikkeld voor IR paarden. Verder vraag ik me af of het geven van lucerne verantwoord is en of iemand weet hoe het met de subli omega 369 mix zit. Dit voerde ik hem altijd voor zijn spiertjes, maar heb het nu even afgebouwd. Zou ik zowel de lucerne en de subli kunnen blijven voeren, wat denken jullie????

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:43

@ haukieboy, Dodson & Horrell en St Hippolyt en Healthy Herbs hebben voer dat speciaal geschikt is voor sobere rassen, alsook voor paarden met risico op Hoefbevangenheid en dergelijke klachten.

Kukkie schreef:
Tanden zijn aan de voorkant afgesleten. De kauwvlakken dus niet, maar echt de stukken tandhals die vanuit het tandvlees groeien. En daar zie je nu al die ringen van de kauwvlakken al in.

geen GG meer, maar een gewone goedkope graaskorf (wij hebben ze o.a. van Agradi, één van Ir en ééntje van Krebl, beide zitten prima, hoewel het altijd even zoeken is naar de beste manier van verstellen, aangezien alle riempjes verstelbaar zijn en het ene paard het probeert uit te doen over de oren, het andere door het bakje over de neus te trekken en sommige helemaal niet).

ik heb het idee dat de mijne er ook aan beginnen te komen, aan de IR. wij hebben een haflinger merrie die we direct na aanschaf aan een Mg kuur gehad hebben zoals beschreven op Paardnatuurlijk. dit sloeg goed aan, voor we haar kregen (paard stond bij een buurman en mijn zusje verzorgde haar daar al) was ze moddervet, en wel zó dat mijn zusje de eerste tijd helemaal niet heeft gereden, zij weegt zo'n 50 kilo maar omdat het paard zó dik was wilden we er per sé niet nog meer gewicht bij op zetten. goed, eenmaal wat afgevallen kon dat wel weer, we hebben haar gekocht en met behulp van dieet en Mg goed laten afvallen. verder gebruiken we al jaren een graaskorf, want aanleg om dik te worden houdt ze toch.

helaas heeft ze dit jaar weer klachten (we zijn een poosje gestopt met Mg toevoegen omdat we voer hebben met hogere Mg waardes en het zo goed ging, geen klachten), die zich vooral uiten in jeukerigheid. ook is ze afgelopen voorjaar (ze kregen voordroog in de winter) ook weer wat aangekomen. we zijn gelijk gaan ingrijpen en het afvallen leek goed te gaan, alleen is er een stukje van zo'n 20 cm manenkam dat we nooit helemaal hebben weggekregen. op dit stukje begon ze jeuk te krijgen, en ook aan de staartaanzet. we zijn ook weer Mg gaan voeren.

half september gaat ons hele spul voor bloedonderzoek, dus nu al te heftig ingrijpen willen we aan de ene kant niet omdat je dan waardes krijgt die eigenlijk niet overeenkomen met de waardes tijdens normale gang van zaken, echter het zo laten kan natuurlijk ook niet. we zijn dus voorzichtig aan het uitproberen en vooral het dieet, paardje moet echt goed dunner worden. ze heeft enkele maanden zonder korf kunnen lopen zonder aan te komen, en zelfs iets af te vallen (in de hele droge periode), maar nu het gras flink groeit valt het dus vies tegen.

maar goed, da's paard één. mijn twee ponies (kruising Shet en Welsh A-tje) verdenk ik er ook van, hoewel die God zij dank wegens hun formaat niet in een normale groep staan, kan ik ze zelf voeren (zij krijgen alleen hooi, geen kuil of voordroog). ze krijgen beperkt gras en verder hooi in kleine porties. als bijvoer hebben wij sinds kort Healthy Herbs, hiervoor hadden we voer van Dodson & Horrell en St Hippolyt.
mijn ponies werden ook wat dik, niets geks en geen harde manenkam, maar wel te dik naar mijn zin. ze hebben beide niet erg grote vetkussentjes bij de staartaanzet. meest opvallend vind ik de kleine 'vetzakjes' rond koker en vlak voor de uier, toen ik deze zag opkomen begonnen de alarmbellen te rinkelen. de kruising Shet was de laatste tijd ook niet fijn met rijden, zij is meestal best heet en werkwillig, maar nu niet, ze was niet erg beweeglijk en soms gewoon niet vooruit te branden. men weet het aan het feit dat ze geen ijzers heeft (loopt aangespannen), maar mijn gevoel zei dat dat het niet was, immers ze heeft zich altijd nog zonder ijzers gered.
dit heeft een tijdje zo doorgedaan, op zich prima fijne ponies maar wel moeite met afvallen, ook al stelde ik het dieet steeds wat bij en was ik weer begonnen met kleine hoeveelheden Mg.

nu is het zo, dat ik sinds vier dagen de dosis Mg verhoogd heb. niet naar kuurhoogte, maar wel een stukje meer dan wat ik ze gaf als normale onderhoudsdosis. gisteren heb ik mijn merrie voor de wagen gehad, ze stapte al vlot weg maar met rijden was ze bijna niet te herkennen, ik moest zelfs even écht fors erbij omdat ze zo bomvol energie en plezier had en dat een beetje te gek werd.

zelf vind ik het nogal opvallend dat ze ineens, na wéken aanmodderen, zo is terwijl ik ze sinds een paar dagen dus meer Mg ben gaan geven.

van jullie wil ik graag meningen horen, als het kan. zelf denk ik toch wel aan IR, de weides bij de stalling waar ze staan zijn eigenlijk veel te goed, bijna alle paarden hebben wel vage schuurklachten tot ronduit zomereczeem klachten, permanente mok, noem het maar. door ons dieet aan te passen zijn onze paarden tot dusver vrij gebleven van dergelijke klachten, maar het lijkt er nu toch op dat het niet helemaal goed gaat.

de symptomen:

- moeilijk afvallen
- vetzakjes voor de uier/ rond koker
- vetkussentjes bij staartaanzet
- vetklontjes aan de schouder
- jeukklachten, m.n. staartaanzet maar bij de haflinger merrie ook de manenkam, deze is dus ook dik
- paarden zijn in overconditie, maar op dit punt niet direct moddervet, ribben zijn nog te voelen (bij haflinger het minst makkelijk)
- gebrek aan looplust/ weinig energie

goed, het bloedonderzoek komt er dus half september, verder heb ik ze toch maar vast op de verhoogde Mg dosis gezet voor nu. eigenlijk wilden we ook, afhankelijk van wat er uit het bloedonderzoek komt, een Groene Leem reinigingskuur gaan geven, maar ik begrijp dat dat niet slim is?