[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:57

ik heb me voor mijn eerste volledige zomereczeem-seizoen ook voorgenomen alles bij te gaan houden :) schrijf nu sowieso al 2 maanden alles in een schriftje, voer, extra's, gedrag, wondjes :)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:33

naar aanleiding over mijn vraag over de diagnose.

op veel door dierenartsen en biologen geschreven sites worden veel en veel meer oorzaken voor zomerschuren genoemd, iedereen noemt alleen eczeem door de vliegjes zomereczeem,andere oorzaken hebben hun eigen benaming. de meeste waarschuwen dan ook dat je voor een goede diagnose alle andere oorzaken moet uitsluiten. dus bloedonderzoek,biopt en schraapsel.
verder is het nu eenmaal een rare aandoening je bestrijdt nooit de aandoening de allergie/overgevoeligheid, maar de secundaire verschijnselen eerst is er jeuk, al lastig genoeg.
dan gaat het paard schuren en ontstaan er huidbeschadigingen en die kunnen weer aangedaan worden met alle andere dingen als schimmels,vliegen,bacterieen,etc.

ik heb ondertussen voor mezelf wel duidelijk dat zomereczeem door vliegjes(culicoides) worden veroorzaakt. maar natuurlijk waarom zou een paard geen insuline -intollerantie kunnen hebben en daardoor schuren. want ook dat schijnt jeuk te kunnen veroorzaken. de oorzaak is anders de uiterlijke verschijnselen hetzelfde. moeten we misschien voortaan suikerjeuk moeten noemen, een vraagje hoe verklaren ze hierbij dat de verschijnselen alleen in het vliegenseizoen optreedt.
eczeempaarden die opgestald staan in de zomer krijgen soms na een buitenrit of een uurtje in de paddock op de verkeerde tijd gewoon schuren en eczeem, hun voer verandert niet?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:56

Ik denk dat het toch te maken heeft met triggers in het voorjaar, in de zomer en in het najaar. Ik denk ook niet dat het sec het mugje (culocoide) is. Misschien wel mede maar ik zie het mugje echt als een van de triggers. Wat het dan wel is weet ik niet, maar suikers in het gras, misschien wel stofjes vanuit de bomen en planten die ze binnen krijgen waar ze op reageren..UV straling? Ik weet het niet, maar ik denk echt dat het niet alleen door die mug komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:20

ik weet bij appie wel 80% zeker dat hij iets met fructaan/insuline heeft.
heb de veearts nog gevraagd om daarop te testen,maar ik was de laatste keer voor algeheel bloedonderzoek,mestonderzoek en voorijkosten meer dan 300 euro kwijt
( wil nu niemand ontmoedigen hoor haha)

en die insulinetest schijnt ook heel erg duur te zijn,dus dat laat ik maar even. ;)

hebben we trouwens in het verleden ook wel uitgespit dat fructaan/gras zeker een trigger is bij zomereczeem.

alleen was het bij appie wel zo dat hij 3 jaar geleden toen hij op een stuk zand stond en hij in mei begon te schuren.
dus dan was het bij ap in elk geval niet de hoofdreden waarom hij schuurt in de zomer..

bepaald gras verergerd het wel,dan krijgt hij een dikke manenkam en meer jeuk.
dat is meestal op gras onder de 6cm en als hij gewoon echt teveel gras vreet :P

ik denk wel zo:
je hebt paarden die hoefbevangen worden van fructaan/gras en je hebt een groep die er zomereczeem van krijgt.

daarom raad ik ook wel aan dat als je de mogelijkheid hebt en je paard zit in een schuurfase,
zet hem 4 weken op een paddock en kijk wat er gebeurd.
trekt het weg dan heeft je dier iets met gras...blijft het dan is het toch vliegjes..

ik ben trouwens zo onderhand wel nieuwsgierig wie er achter de naam tug schuilt?
je hebt helemaal geen profiel.
:P heb je zelf nu nog wel paarden dan?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:22

Ik merk dat de zon bij mijn pony heel veel invloed heeft op haar schuren.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:33

tug schreef:
biologisch versus niet biologisch.

biologische producten onstaan als je een product bijvoorbeeld haver op biologische wijze teelt,
het biologisch heeft dus te maken met hoe je het teelt. je moet je dan ook aan heel veel extra regels houden. je hebt dus nog steeds haver, je veranderd niets aan de eigenschappen, als je paard gevoelig zou zijn voor iets dat in de haverkorrels zit dan kun je ook geen biologische haver voeren. als je biologische teelt googelt staan die extra regels er vast bij.

Thnx!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:04

tug is gewoon een nieuwsgierig aagje, dat al hele rijen paarden heel zien gaan en komen,door ziekte kan ik nu geen paarden meer verzorgen laat staan rijden of verzorgen.
behalve nieuwsgierig heb ik ook een bloedhekel aan dingen zomaar aannemen,behalve wat tijd kost het vaak weinig moeite om dingen na te gaan. altijd veel meegemaakt met paardenziekten omdat wij vaak paarden opknapten. mijn merrie met cushing werd stram van de bevangenheid door een DA als leidend aan hoefkatrol,tetanus of buikvliesontsteking benoemd, de volgende DA kende ik al jaren en leende mij zijn boeken en gaf steeds kundig commentaar. zo kwamen we wat later bleek inderdaad uit op cushing.
bij zomereczeem wil het geval dat er zoveel verschil of overeenkomst is met andere dingen die jeuk geven en schuren. in steeds meer landen wordt onchocerciasis vastgesteld als bijvoorbeeld een oorzaak en hier krijg je als opmerking dat is uitgestorven door de ivermectine.
kijk dat wil ik dan wel even zeker weten. gevolg is wel dat mijn laatste paard nu niet meer uren op zijn benen staat te rillen na een wormenkuur.
nu heb ik heel erg veel tijd,dus voorlopig zijn jullie nog niet van me af

groetjes

tug

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:42

Vind dat je een heel duidelijke uitleg hebt tug, dus ben wel blij met je...
maar dan nu even over de onderzoeken.. De mijne kun je dus geen bloed aftappen. Wordt een strijd die niet zonder verdoving zal kunnen en om zover te gaan? De manentest, die hier al een paar keer genoemd is, is dat volgens jullie ook een betrouwbare manier om erachter te komen of het ZE is?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:01

Zammie, die van mij is negatief getest op ZE, maar ik kan je dus pas echt uitsluitsel geven in het voorjaar/zomer ;). Paardje is nu wel behandeld met een 2 weken durende reinigingskuur...eens kijken of het jeuken nu weg blijft.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:18

nathalie weet je nog waar en hoe ze dat exact testen.
heb wat meer zoektermen nodig.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:22

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:29

Hoe meer ik lees over zomerczeem en andere oorzaken van jeuk hoe minder ik overtuigd ben van ZE bij Colonel.
Ik krijg als het goed is volgende week een Boett-deken binnen dus als het toch ZE is dan heeft hij daar in elk geval baat bij. Morgen gaan we een goede microscoop halen om zelf korstjes en huidschraapsels te kunnen bekijken, wellicht zitten er mijten of ander ongedierte (goede tip Tug, thanks).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:48

ik vond nog wel wat info over de dikke koker van appie.
schijnt ook voor te komen bij selenium tekort.
ja dat heeft ie en krijgt hij nu extra.
ook las ik weer dat bepaalde mineralen de opname kunnen remmen van selenium,
alleen weer zo frustrerend dat nergens op internet te vinden is welke dat dan zijn -O-

ik bel maandag maar es de dierenarts, voor die hele hoge rekening mag ze van mij wel even bellen met Utrecht en vragen oif zij weten hoe dat zit.

tug:
welkom op bokt,!!!
zulke mensen als jij ben ik blij mee :D :j

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:01

ellepel

som wel handig zo'n gewone boekenkast.

antagonisten van selenium: zwavel en sulfaat

behoefte geschat op 0,1 mg per kilo droge stof

teveel selenium is giftig 3 tot 4 mg per kilo drogestof: kreupelheid,slechte hoeven haarverlies van manen en staart.

bron: paardenvoeding in de praktijk, groene reeks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:11

komt het er dan op neer dat hij een te hoge opname kan hebben van zwavel en sulfaat?

ben echt van alles aan het uitzoeken geweest,schijnt namelijk ook nog dat via drinkwater paarden ook e.e.a verkeerd binnen kunnen krijgen.
zo hebben we op stal dus wel grondwater voor de paarden om te drinken,maar is dat afgekeurd omdat er veel te veel ijzer in zit.
dus krijgen ze nu leidingwater.

ik was zelf nooit er op gekomen om antagonist op te zoeken van selenium ,want dan krijg ik dus wel info.
Citaat:
Wisselwerking met medicijnen, vitaminen of mineralen:

Belasting met zware metalen,

Veel zink,

Veel zwavel: verhoogt de seleenbehoefte.

Vitamine C: kan de resorptie van seleen verminderen als het met een anorganische seleenvorm wordt gebruikt.

Vitamine E: voorkomt oxidatie, die kan leiden tot afbraak van de lichaamschemicalien.

dank je tug! hier ga ik weer even verder mee aan de slag!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:28

haha, en als je dan gaat zoeken naar info vind je altijd wel iets waarvan je denkt..."hmmmm" >;)

Citaat:
Het zware metaal cadmium is één van de meest uitgesproken veroorzakers van prostaatkanker; het wordt vaak in verhoogde concentraties aangetroffen in de prostaat bij mannen met prostaatvergroting. Het mineraal selenium, dat erg weinig in onze voeding voorkomt, is de voornaamste antagonist van cadmium. Selenium kan (evenals zink overigens) de werking van cadmium blokkeren en de uitscheiding ervan bevorderen.

oke je mag niet vergelijken,dat weet ik en man en ruin dat verschilt natuurlijk wel heel veel,maar het is wel toevallig dat appie nu eigenlijk een vergrote prostaat heeft toch? :P

ik denk toch wel....dat het grootste probleem bij dieren met zomereczeem is dat ze niet goed de afvalstoffen in het lichaam kwijt kunnen.
ook al wijzen bloedonderzoeken bij mijn dier dan uit dat alle organen prima functioneren toch zit er iets niet helemaal goed.

daarom is het ook vaak zo dat na een goede reinigingskuur veel dieren zo enorm opknappen..
of bij gebruik van kruiden die reinigend werken dat dat ook zo goed werkt.
zo heb ik in het verleden wel een kuur gebruikt van gedroogde brandnetel wat ook zo goed op de huid werkte..

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:04

Even snel een vraagje, geen zin om het hele topic door te spitten. Kan iemand me een samenvatting geven van de Hippo-Eczema bevindingen? Is het de moeite waard om eens te proberen of niet?

Ik moet helaas toch weer aan de jeuk beginnen denken, nu we al half februari zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:39

moet je bij de zoekfunctie intypen: hippo eczema.
dan krijg je berichten van mensen die het geprobeerd hebben.

als je hen nou een berichtje stuurt of het geholpen heeft dan weet je dat meteen.
kennis van me heeft het ook geprobeerd en haar paard is er wel van opgeknapt.
paard is niet eczeem vrij geworden daardoor maar de klachten waren wel enorm afgenomen.
paard had een veel mooiere huid, minder jeuk en was energieker.
denk wel dat het iets is om te gaan proberen :j

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:47

eerste bevindingen en linken.

culicoides bestrijden kan eigenlijk alleen direct op het betreffende paard, het vrouwtje heeft bloed nodig om eieren te kunnen leggen. dat bloed hoeft niet van jouw paard te zijn, sterker nog ieder
zoogdier of in elk geval heel veel soorten kan dat bloed leveren.
ook niet lijders worden gestoken (eigen waarneming en diverse rapportages).
alle toegelaten bestrijdingsmiddelen bevatten een werkzame stof op basis van natuurlijk pyretrine
(diverse schrijfwijzen) of de chemische variant daarvan = permetrine. ook deltrametrin, tetrametrin horen tot deze zelfde groep. in het verleden bleek steeds dat overal het zelfde of vrijwel het zelfde middel gebruiken heel snel tot resistentie leidt.

de meeste kans op resultaat in de aanpak van zomereczeem is te verwachten door medicatie die inwerkt op de immuunreactie in het paard.
op het moment dat een lijder gestoken wordt vindt er een veel te heftige aanvalsreactie op de vreemde stof (culicoides-speeksel) en wordt er massaal histamine vrijgemaakt en die veroorzaken de jeuk.
anti-histaminepreparaten werken niet of nauwelijks in op paarden.

er is wel een link te leggen(= nog geen bewezen feit!) met voedsel dat veel histamine bevat.
mensen met een "histamine-intollerantie" hebben vaak ook andere allergieen/reacties.
ik kan me er in vinden dat paarden met zomereczeem al veel histamine hebben en dat je met histaminerijk voer het lichaam overlaad. de reactie lees: jeuk zou dan zeker kunnen toenemen.

histamine afbreken zou in de darm moeten gebeuren, door bepaalde enzymen(=hulpstof), zou
kunnen dat door bepaald voer, deze enzymen al druk bezig zijn of voortijdig afbreken.

als er eenmaal reactie is (lees: jeuk) dan zien wij alleen het schuren en de huidbeschadigingen die ontstaan.

kwam als histaminerijke voeding o.a. tegen: knoflook,honing,vismeel(zat vroeger een tijd in brok)
visproducten(levertraan???),pepermunt en munt,soja(ook slaolie) en bandnetel.

lees er niet een DA of een student-DA mee, mooi promotieonderzoek!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:00

tug er lezen hier veel mensen van buitenaf mee.
zo had de hippo eczema namelijk lactose er in zitten, toen wij hier riepen dat we dat zo raar vonden kwam er ineens binnen no time bericht dat de lactose er uit was gehaald.
toevallig he :D

dat verhaal met de histamine ben ik wel es mee bezig geweest omdat appie namelijk ook headshaker is.
daardoor had ik hem dus ook de brandnetel gegeven,maar voor zijn headshaking heb ik geen verschil gemerkt.
wel kreeg hij een mooiere vacht toen, zit ook veel ijzer in brandnetel he.

ik heb net een zak equiral structuurmix gehaald.
kwam namelijk ook ergens tegen dat lucerne( die daar ook in zit) weinig selenium bevat ,maar wel een proces aanstuurd in het lichaam waardoor selenium beter opgenomen zou worden.
lijtk me sowieso wel een goed voer om eens te proberen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:10

Ik kom even weer binnenvallen hoor.. :o

Hoe denken jullie over Snijmais?
Ik wil graag mn paard wat laten aankomen, en ik las dat snijmais daar voor zorgt.
Alleen zit daar geen rommel in waardoor de jeuk erger zou kunnen worden?
Iemand ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:29

Mijn pony heeft snijmais gehad op vorige stal , ze werd dr dik en sloom van en zat slecht in dr vacht dus daar mochten ze dr weer vanaf halen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:38

Sodeletuut schreef:
Ik kom even weer binnenvallen hoor.. :o

Hoe denken jullie over Snijmais?
Ik wil graag mn paard wat laten aankomen, en ik las dat snijmais daar voor zorgt.
Alleen zit daar geen rommel in waardoor de jeuk erger zou kunnen worden?
Iemand ervaring?

Een kleine tip ga niet rommelen met snijmais of uberhoud mais..
waarom zoek je niet iets in de vorm van slobber of ander dikmaker !
snijmais geef je aan koeien paarden horen dat na mijn idee niet te eten ! ze worden er wel dik van in zeer korte tijd maar snel in kort tijd dik is niet zo goed voor ze..
waarom wil je je paard eigenlijk dikker hebben? is hij zo mager dan? en anders gewoon meer hooi geven

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:41

ik geef mijn oudje (geen ZE) bietenpulp met zemelen, maar dat voer ik dus pas een week. Veel en goed voordroog of "rijkere" brokken kunnen ook al veel helpen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:38

carmen:( sodeletuut)
is misty mager dan?
als jij namelijk een topic over haar opent met foto's zie ik een slank gebouwd paard wat op mij helemaal niet mager overkomt.
mais bevat trouwens veel energie en als je al een dier hebt wat druk is dan kan ze nog drukker worden.

stap anders over op cavalor pianissimo,daar zitten kruiden in waardoor paarden rustiger worden.( kun je kopen bij Udding in Assen)
stalgenootje van me voert het ook en haar paard is van schrikkerige zenuwpees veranderd in een heel relaxed dier.

heb je trouwens alle andere tips van iedereen nou al geprobeerd?
(tandarts,andere wormenkuur etc..)