Dat was ook het mooiste geweest om hem direct terug te plaatsen maar eerst is hij natuurlijk nog suf en daarna vonden ze het risico te groot. Hij staat ook niet met één hengst meer maar in een heel koppel van een stuk of 7 hengsten en één ruin.
Pf volgende week wordt onze goedgekeurd 6 jr hengst toch maar gecastreerd, in de kliniek op de tafel. Ben benieuwd....
libralietje
Geplaatst: 08-09-10 21:36
creabea schreef:
Pf volgende week wordt onze goedgekeurd 6 jr hengst toch maar gecastreerd, in de kliniek op de tafel. Ben benieuwd....
waarom castreren jullie een goedgekeurde hengst? waar is ie goedgekeurd dan?
gr lie
Odeale
Geplaatst: 09-09-10 08:28
Gisteren op ziekenbezoek geweest. Het gaat naar omstandigheden goed met hem. Het was (nog) niet gezwollen. Hij was alleen wat sloom. Maar hij at zijn lekkers met smaak. Gisteren en vandaag nog penicilline spuiten en dan kan hij met een paar dagen weer terug bij de anderen. Daar staat hij nou naast. Gelukkig gaat dat goed.
we castreren een goedgekeurde hengst omdat hij echt heel lastig is als hengst. Vooral op concours en in de les is het te lastig werken. De 20 merries die hij per jaar dekt, dat weegt niet op tegen de last die je ervan hebt de overige 9 maanden per jaar. Bovendien kan hij nooit eens lekker lang in de wei naast of met andere paarden. En krijgt hij als ruin, denk ik, een paardwaardiger bestaan.
Ik heb Flynn op de kliniek laten castreren, op verzoek van de kliniek zelf ivm tijd. Flynn kwam onder het bloed uit z'n dichte box zetten, is de trailer opgedrukt en weer in het land bij zijn mams gezet. Hij liep wat wijdbeens het land in, maar verder nooit meer last van gehad. Nooit afgespoeld of mee gewandeld. Wandelen deed hij zelf wel, en van de DA hoefde ik niet te spoelen/koelen. Wond was nog deels open zodat de troep eruit kon, het is allemaal prima genezen.
Odeale
Geplaatst: 09-09-10 12:07
Vind ik ook creabea
En Berdien, terug bij zijn moeder in? Hoe oud was hij dan? Ze zijn toch nog 4-6 weken vruchtbaar?
Tja, was geen makkelijke keuze, maar toch meer voordelen van het castreren dan nadelen op kunnen sommen.... Nu maar hopen dat de ingreep meevalt en dat hij snel weer hersteld is... Fijn dat jullie het ook een goede keuze vinden
Hij was 9 maanden en is gecastreerd voor hij zich als hengst begon te gedragen (de stakker heeft nooit zijn hormonen gevoeld geloof ik ), vandaar dat hij direct terug kon
Ik heb een 3,5 jarige hengst (nog wel, dat weet hij alleen nog niet ) en hij komt eind september uit de opfok en wordt dan gecastreerd.
Ik vind het allemaal best spannend en weet nog niet zo goed wat ik kan verwachten. De afspraak met de DA is iig gepland. Hij wordt onder volledige narcose gebracht en dan gecastreerd, waarbij ook meteen de buikwand wordt gesloten. Na de castratie blijft hij minimaal 1 dag daar, zodat hij in de gaten kan worden gehouden en ze bij complicaties meteen kunnen ingrijpen.
Iemand mss nog wat tips om rekening mee te houden / waar ik op moet letten etc?
Zorgen dat hij niet al te gekke sprongen maakt, veel stappen en goed in d egaten houden of het gaat zwellen.
Hier gaat het erg goed, ik spoel het wel af. Maar weinig zwelling, bloeden/wondvocht druppen is nu ook gestopt en het ziet er verder erg goed uit. Meneer is nu al wat rustiger, stond vandaag keurig stil toen ik het ging spoelen. Durf hem nog niet vast te zetten, dus longeerlijn door de ring, maar helemaal gee strakke lijn. Hij stond keurig stil en was aan het kijken wat ik allemaal aan het doen was.
missje
Geplaatst: 09-09-10 18:47
waarom spoelen dan asl het toch niet gezwollen is??
Omdat er wel stukjes vlas opzat en omdat het mij is aangeraden. Dat doen ze hier op de stalling altijd, de enige keer dat het niet is gebeurd is het ontzettend gaan ontsteken.
sorayamagic2
Geplaatst: 09-09-10 18:50
vanaf hou oud kan je je hengstje eingelijk laten castreren? of wat is het beste?
Mijn toen-nog-hengst-zonder-hormonen is met dus 9 maanden gecastreerd. Hij stond met zijn moeder en andere merries die hij _niet_ mocht dekken, apart zetten wilde ik niet. Kliniek ging akkoord met castratie, alles was ook netjes ingedaald. Hij heeft er absoluut niet onder geleden, het is echt een stoere (grote! ) kerel geworden met het karakter van een.. hum... mietje
Odeale
Geplaatst: 10-09-10 10:19
Ík dacht ook vanaf 1 of 1.5 jaar. Ligt ook een beetje aan de hengst zelf. Of het al goed is ingedaald ed. Maar goed, er zijn dus uitzonderingen mogelijk zoals hierboven beschreven.
Afspoelen is mij ook afgeraden en sowieso met gewoon leidingwater vanwege de bacterien die daar in zitten.
Jibbel, bij mij is het op stal (in de wasplaats) gedaan, staande. Het is gedaan door een dierenarts. Hij vertelde dat hij wel wat afsloot omdat anders als hij een navelbreukje zou hebben de darmen naar buiten zouden komen. Hij zal dus de buikwand hebben afgesloten ws. Door een castreur wordt de buikwand niet gesloten dat weet ik wel. Hij zei dat niet veel da's het op deze manier deden maar of hij nou staande bedoelde of het sluiten vd buikwand dat is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij bedoelde hij het sluiten. Eigenlijk heeft hij dus die twee gecombineerd, staande en liggend. Ik vond dit een goede oplossing.
Volledige narcose brengt ook risico's met zich mee met opstaan ed.
Opletten dat het niet te erg opzwelt. Dat geen gekke sprongen maakt heb je niet echt in de hand lijkt mij.
En mij is verteld dat (direct) weidegang het beste is voor de bloedsomloop. Mijne is gelijk teruggegaan naar de weide.
De weidegang zal niet helemaal meevallen denk ik. Hij komt nl. uit de opfok, waar ze nu 24/7 in de wei staan en komt naar huis omdat ze dan weer terug op stal gaan. Op de stal waar hij komt te staan, gaan ze alleen nog het land op als het droog genoeg is, maar nu staan ze ook alweer een week binnen omdat het te nat is. Dus het zal me benieuwen..
De risico's van de narcose ben ik me wel bewust van, maar ik vertrouw daarin op mijn DA.
Hoe lang duurt het (normaal gesproken zonder complicaties) tot de wond genezen is?
Odeale
Geplaatst: 10-09-10 11:34
Daarom heb ik het nu laten doen. Hij komt 1 november, na de zomeropfok naar huis. Dan zou het weer slechter zijn en ook omdat hij anders niet direct bij zijn moeder en onze ruin in kan.
Die mogelijkheid heb jij niet?
Hij staat nu in de weide naast zijn koppel en komt dit weekend er weer bij in te staan.
Nee, helaas niet. Sowieso vind ik het geen prettig idee dat hij nu gecastreerd wordt, ivm vliegen en de eigenaren van de opfok gaan niet elke dag het weiland in om bij de paarden te kijken. Dus stel dat er een ontsteking zou komen, zit er mss wel te lange tijd tussen voordat het ontdekt wordt. Vandaar mijn keus om het te doen zodra hij uit de opfok komt. Eigenlijk had ik nog wel een half jaar willen wachten, maar dat was ook niet mogelijk ivm pensionstalling.
Tja, hier kanhij niet gelijk de wei op. Komt dan in een ruinengroep te staan die hij nog niet kent, dus zal de eerste dag veel rennen en gek doen zijn. Het risico dat de wond opengaat wil ik niet nemen. Daarom stap ik nu elke dag minimaal een half uur met hem.
Odeale
Geplaatst: 10-09-10 14:13
Ik moet zeggen dat er bijna geen vliegen zijn hier nu. Het was er deze week gelukkig ideaal weer voor. Anders had ik het ook niet gedaan.
Bij ons woont de pensionhouder er bij en houdt het in de gaten dus dat is heel erg fijn.
Nee Juangi, dat lijkt mij ook niet goed dan nee.
Juangi
Geplaatst: 11-09-10 18:36
Bah, kwam ik vandaag bij meneer, had een halfuurtje, zie ik dat zijn koker gezwollen is. Nog niet enorm, maar wel meer... Dus gelijk naar pensioneigenaar gegaan en die raadde me aan om afte spuiten en flink te lopen. Dus gedaan, uiteindelijk iets geslonken, volgens hem waren dat soort zwellingen normaal. Het rare is, dat hij het nu pas krijgt, gister heb ik niet kunnen komen, dus misschien had hij het gisteren al... Verder gedraagt hij zich niet ziek, niet sloom en meneer is vandaag voor het eerst gaan rollen en heeft nog gekke sprongen gemaakt. Hoop echt zo dat het geen ontsteking is!
Iemand tips om de zwelling te meer te minderen? Op de wei is hier dus echt geen oplossing. Zijn 2 groepen, merries en ruinen (en ponys, beide geslachten). Meneer komt uiteindelik bij deruinen te staan, vandaag aan 1 van de ruinen (rustige tinker) laten snuffelen en gelijk kwam zijn hengstengedrag naar boven, trappen, steigeren en klauwen anar hem toe.. Hoop ook dat dat gauw over is.
Ik heb weleens als tip gekregen om Arnica te geven (homeopathisch middel). Ik weet niet of het werkt, maar het schijnt zwellingen en beurse plekken tegen te gaan.
missje
Geplaatst: 11-09-10 22:26
is ook heel normaal.vocht zakt naar het laagste punt. Gewoon lekker laten stappen,zo vaak en veel mogelyk