Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jemawi schreef:Hallo iedereen,
Ik kom ook even langs omdat ik graag wat meer wil weten. Een stalgenoot wees me erop dat mijn bejaarde merrie best eens cushing zou kunnen hebben.
Ik heb een paar vragen, wellicht kan één of meerdere van jullie deze beantwoorden?
-ben op zoek naar zoveel mogelijk info, wat is het precies, is het ernstig en kan ik iets aan medicijnen geven? (mocht het vastgesteld worden door de DA)
-mijn paard haart voor het eerst heel 'raar' uit dit jaar. Het begon normaal maar nu blijven verschillende plekken achter, oa. onder het hoofd, onder de buik en op de borst. Kan dit erbij horen?
-hebben paarden met cushing áltijd krulletjes in de vacht?
-hoe zien jullie paarden er in de zomer(vacht) uit? Een foto van vorig jaar zomer staat in mijn profiel.
Alvast bedankt!
Jemawi schreef:Ireen, bedankt voor je foto! Je haf ziet er indd super uit en ik begin nu zo ondertussen te begrijpen dat het ontzettend veel kanten op kan.
Die van mij ziet er net zo mooi uit als die van jou in de zomer.
Hoe oud is ze en hoe ben je erachter gekomen?
rumay schreef:Bij Rava is vandaag bloed getapt omdat ze niet ok is en het toch zeer waarschijnlijk bevangenheid is maar dan meer van de spieren.
Ik had ook specifiek gevraagd de nieren te checken omdat ze gister bruine urine had.
Maar tot mijn verbazing en die van de VA zijn alle waardes goed![]()
De nieren zijn ok, de lever ook, de sierenzymen en spierzuren zijn ook ok en de rode en witte bloedlichaampjes ook
De VA snapt het niet en ik nog minder, de hoeven zijn niet warm ze heeft enorme spierspanning in haar hele lijf en ze reageert amper op kloppen op de hoef. Allemaal tegenstrijdigheden.
Wie het weet mag het zeggen
Ze heeft andere pijnstillers gehad (Rava heeft DNA en geen chip, dus ze mag niet voor de slacht alleen voor destructie indien het zover gaat komen) die vele malen sterker zijn.
En de bruine urine (ochtend) kan komen door te weinig drinken op stal 's nachts omdat draaien te pijnlijk is.
Zodra ze weer enigzins mobiel is prop ik haar in de trailer en gaan we maar weer naar Laarakker om te kijken of ze daar nog meer info voor me hebben.
Ben blij dat ik geen kinderen heb en een goeie baan.