Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:32

Ben uiteraard wel heel erg blij te horen dat jullie het onder controle hebben... Ik houd zeker een oogje op dit topic!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:45

Hallo iedereen,

Ik kom ook even langs omdat ik graag wat meer wil weten. Een stalgenoot wees me erop dat mijn bejaarde merrie best eens cushing zou kunnen hebben.
Ik heb een paar vragen, wellicht kan één of meerdere van jullie deze beantwoorden?

-ben op zoek naar zoveel mogelijk info, wat is het precies, is het ernstig en kan ik iets aan medicijnen geven? (mocht het vastgesteld worden door de DA)
-mijn paard haart voor het eerst heel 'raar' uit dit jaar. Het begon normaal maar nu blijven verschillende plekken achter, oa. onder het hoofd, onder de buik en op de borst. Kan dit erbij horen?
-hebben paarden met cushing áltijd krulletjes in de vacht?
-hoe zien jullie paarden er in de zomer(vacht) uit? Een foto van vorig jaar zomer staat in mijn profiel.

Alvast bedankt! :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:27

Jemawi schreef:
Hallo iedereen,

Ik kom ook even langs omdat ik graag wat meer wil weten. Een stalgenoot wees me erop dat mijn bejaarde merrie best eens cushing zou kunnen hebben.
Ik heb een paar vragen, wellicht kan één of meerdere van jullie deze beantwoorden?

-ben op zoek naar zoveel mogelijk info, wat is het precies, is het ernstig en kan ik iets aan medicijnen geven? (mocht het vastgesteld worden door de DA)
-mijn paard haart voor het eerst heel 'raar' uit dit jaar. Het begon normaal maar nu blijven verschillende plekken achter, oa. onder het hoofd, onder de buik en op de borst. Kan dit erbij horen?
-hebben paarden met cushing áltijd krulletjes in de vacht?
-hoe zien jullie paarden er in de zomer(vacht) uit? Een foto van vorig jaar zomer staat in mijn profiel.

Alvast bedankt! :)

Dit was het topic dat ik ongeveer 4 jaar geleden heb geopend over toen mijn paard het had. Het zijn maar drie pagina's en goed te overlezen. staat een uitgebreide uitleg over de symptomen overzichtelijk opgesteld... Staat ook een verslag van voordat mijn paard overleed en van daarna... best vreemd om dat nu weer terug gelezen te hebben...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:28

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:36

Bedankt voor je link. Er staat wel wat info in waar ik wat mee kan.
Als een simpel bloedonderzoek uitsluitsel kan geven kan ik dat best doen.

Het is voor het eerst dat ze nu zo raar uithaart, maar het gaat wel goed. Ze begon met hele happen tegelijk en dat neemt langzaam af. Alleen sommige plaatsen blijven wat achter.
Als ik het zo lees, is mijn paard zeker geen 'typisch cushing paard'. Ze is juist heel fit en vrolijk, geen enkel teken van bevangenheid, niet mager, geen hangbuik, geen vetophoping boven de ogen etc.

Moet wel eerlijk zeggen dat de DA me wees op cushing afgelopen winter door de krulletjes op haar hals in de wintervacht, maar ik heb dat weggewuifd. Ze heeft immers dik haar in de winter en het had geregend, logisch dat het wat gekruld opdroogt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:43

vermagering komt door spierverlies en doordat ze niet meer de tijd krijgt om voeding uit haar voedsel te halen doordat het lichaam aangespoort word door het snel doorsturen van voedsel door de tumoren ( dit even heel simpel uitgelegd) dus die symptomen zouden later kunnen komen. Maar mijn dierenarts vertelde me dat heel erg veel paarden cushing krijgen, maar dat dit vaak in een erg laat stadium gebeurd en dat vaak een paard aan ouderdom dood gaan of zo iets voordat ze dus last krijgen van de symptomen, dus dat je het niet eens merkt. Maar goed, ik denk dat iedere dierenarts wel zijn idee erover heeft...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:20

Jemawi je hebt diverse stadia en kenmerken van Cushing als jouw paard fit en vrolijk is wil niet zeggen dat ze het niet heeft.
Helaas is het met een simpele bloedtest niet altijd aan te tonen.
Geen hangbuik, en al die andere kenmerken, kan nog komen over een ? tijd.
Vaak is het zo als er nog weinig kenmerken zijn en je begint met medicijnen dit het beste aanslaat maar de Cushing gaat nooit meer weg.
In de Wiki kan je veel lezen over Cushing of er eens goed voor gaan zitten en dit topic door te lezen staan ook erg veel kenmerken in, maar ook tips.
Als je paard Cushing laat zien hebben ze het vaak al langere tijd

LecyTinker helaas weet ik wat het is om een paard te moeten laten inslapen heb al 2x deze beslissing moeten nemen en als het zo doorgaat met Rava wordt dat 3x.
Nooit een makkelijke beslissing maar gelukkig mogen we die beslissing nemen om je paard verder lijden te besparen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:34

Mijn paard heeft ook alleen lang haar en een harde manenkam, maar dat heeft ie al heel lang. ik dacht ook dat hij geen Cushing zou hebben, maar na getest te zijn heeft hij het helaas toch wel.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:37

Je hebt helemaal gelijk. Enkel bedoelde ik ermee dat het misschien weleens niet zou kunnen.
En eigenlijk, heel eerlijk wil ik er helemaal niet aan. Ik merk aan mezelf dat ik alles in de wind sla.
Moet het maar even laten waaien allemaal.

Maar ondanks dat een bloedonderzoek geen uitsluitsel kan geven, wil ik het wel proberen.
Zijn er nog andere manieren om het te testen?

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:44

ik heb mijn shetlander merrie moeten laten inslapen, in het begin dacht ik alleen aan hoefbevangenheid, maar de klachten werden alleen maar erger en erger. echt zielig voor het beestje

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:17

Dit was mijn pony afgelopen zomer, Jemawi, en zo ziet ze er nu ook weer uit qua vacht;
Afbeelding
Dat zegt dus helaas niet altijd iets.
In de winter van 2007/2008 heeft ze wel duidelijk krulletjes gehad op de achterbenen, hals en achter haar oren.

Evita zal ook nog in een vrij licht stadium zijn vermoed ik, ze heeft verder niet zo veel klachten (wel een harde manenkam!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:30

Fronika schreef:
ik heb mijn shetlander merrie moeten laten inslapen, in het begin dacht ik alleen aan hoefbevangenheid, maar de klachten werden alleen maar erger en erger. echt zielig voor het beestje

och gos....wat triest...sterkte ermee! soms is het beter ze uit hun lijden te verlossen....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:23

Ireen, bedankt voor je foto! Je haf ziet er indd super uit en ik begin nu zo ondertussen te begrijpen dat het ontzettend veel kanten op kan.
Die van mij ziet er net zo mooi uit als die van jou in de zomer.

Hoe oud is ze en hoe ben je erachter gekomen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:31

Bij Rava is vandaag bloed getapt omdat ze niet ok is en het toch zeer waarschijnlijk bevangenheid is maar dan meer van de spieren.
Ik had ook specifiek gevraagd de nieren te checken omdat ze gister bruine urine had.
Maar tot mijn verbazing en die van de VA zijn alle waardes goed :?
De nieren zijn ok, de lever ook, de sierenzymen en spierzuren zijn ook ok en de rode en witte bloedlichaampjes ook
De VA snapt het niet en ik nog minder, de hoeven zijn niet warm ze heeft enorme spierspanning in haar hele lijf en ze reageert amper op kloppen op de hoef. Allemaal tegenstrijdigheden.

Wie het weet mag het zeggen
Ze heeft andere pijnstillers gehad (Rava heeft DNA en geen chip, dus ze mag niet voor de slacht alleen voor destructie indien het zover gaat komen) die vele malen sterker zijn.
En de bruine urine (ochtend) kan komen door te weinig drinken op stal 's nachts omdat draaien te pijnlijk is.
Zodra ze weer enigzins mobiel is prop ik haar in de trailer en gaan we maar weer naar Laarakker om te kijken of ze daar nog meer info voor me hebben.
Ben blij dat ik geen kinderen heb en een goeie baan. ;)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:46

Kunnen ze niet aan huis komen ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:26

Jemawi schreef:
Ireen, bedankt voor je foto! Je haf ziet er indd super uit en ik begin nu zo ondertussen te begrijpen dat het ontzettend veel kanten op kan.
Die van mij ziet er net zo mooi uit als die van jou in de zomer.

Hoe oud is ze en hoe ben je erachter gekomen?

Bij die van mij is zomer en winter ook een heel verschil :j

zomer: http://album.partyflock.nl/10779034.jpg

winter: http://album.partyflock.nl/58617917.jpg

Rien is nu 29, vorig jaar is er cushing geconstateerd, maar ws had ze het al veel langer onder de leden.
Het is alleen een paard wat dwars door alle symptomen heel walst ;) Ik zie de symptomen wel... maar voor een buitenstaander zijn ze veelal niet te herkennen (enkel de krulvacht in de winter).
Ze was dit jaar, net als voorgaande jaren trouwens haar vacht weer verbazend snel kwijt... sneller dan sommige jonkies hier.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:18

Rumay wat vervelend dat je eigenlijk nog niet veel meer weet! Ik hoop dat er gauw wat verbetering zal optreden.

Hier gaat alles gelukkig best goed. Willy speelt elke avond in de loopstal met uitloop met het paard of de paarden die op dat moment niet door ons gelongeerd of bereden wordt. Afhankelijk van hoe druk hij zich heeft gemaakt wordt hij ook gelongeerd (of als eerste gelongeerd) en eergisteren is hij nog lekker een half uurtje bereden. In het weekend waarschijnlijk weer even rijden op zondag met de baas.. Hij speelt dus heel wat af. Zit eigenlijk ook nog best wel in zijn haar, maar glanst en kijkt goed uit zijn ogen, eet zeer goed en zijn bespiering ziet er ook heel goed uit. Zijn mokbeen is zeker voor zijn doen mooi dun en hij heeft ook weinig mokproblemen, dat is al een hele tijd heel goed onder controle en rustig. Hij heeft dus mooie slanke benen en zijn hoeven houden zihc ook heel erg goed, weinig problemen met de hoefstralen etc.
Er staat nog een nieuwe pony bij ons op stal die waarschijnlijk cushing heeft, die is gisteren geschoren, er zat een heel mooie strakke pony onder al dat haar. Die zal het nu een stuk minder warm hebben en veel minder jeuk. Wel grappig, iedereen op stal zegt tegen haar, vlgs mij heeft je pony cushing. Ze hebben willy o.a. al die jaren meegemaakt en zijn toch een beetje mede-expert geworden. Toch wel goed dat er meer mensen zien dat er iets met een paard/pony aan de hand is zonder dat je aan je lot wordt overgelaten.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:36

Hoi allemaal,

Even off topic, hebben jullie nog zin in een meeting ?
Zoals ik al eerder voorstelde, zou het bij mij bv kunnen.
Heb genoeg ruimte en stoelen.
Woon zelf in Vianen vlak bij Utrecht, dus in het midden van het land.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:41

rumay schreef:
Bij Rava is vandaag bloed getapt omdat ze niet ok is en het toch zeer waarschijnlijk bevangenheid is maar dan meer van de spieren.
Ik had ook specifiek gevraagd de nieren te checken omdat ze gister bruine urine had.
Maar tot mijn verbazing en die van de VA zijn alle waardes goed :?
De nieren zijn ok, de lever ook, de sierenzymen en spierzuren zijn ook ok en de rode en witte bloedlichaampjes ook
De VA snapt het niet en ik nog minder, de hoeven zijn niet warm ze heeft enorme spierspanning in haar hele lijf en ze reageert amper op kloppen op de hoef. Allemaal tegenstrijdigheden.

Wie het weet mag het zeggen
Ze heeft andere pijnstillers gehad (Rava heeft DNA en geen chip, dus ze mag niet voor de slacht alleen voor destructie indien het zover gaat komen) die vele malen sterker zijn.
En de bruine urine (ochtend) kan komen door te weinig drinken op stal 's nachts omdat draaien te pijnlijk is.
Zodra ze weer enigzins mobiel is prop ik haar in de trailer en gaan we maar weer naar Laarakker om te kijken of ze daar nog meer info voor me hebben.
Ben blij dat ik geen kinderen heb en een goeie baan. ;)

oei....het is net of ik even terug ga in de tijd .....mijn paard had excact hetzelfde.....alle bloedproeven goed alleen kwam hij niet meer van z'n plaats,je kon ook met een hamer op zijn hoeven slaan.....geen reactie.
Kompleet verstijfd....

Onne;wat de meeting betreft....ik zou dolgraag willen,maar zit een beetje ver.....enne....ik heb geen cushing paard.....wel IR...ach,ook een hormonale stoornis.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:03

Wat mij betreft zou dat niet uitmaken hoor, Onne is er ook IR bij en mij andere is zijn insuline ook te hoog.
Dus je zou welkom zijn hoor.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:08

Vind de meeting nog steeds een goed plan ben voor
En ach IR is verwant aan

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:46

Vind meeting ook nog goed plan, maar ben wel erreg druk met nieuwe baan, huis verkopen en de paarden natuurlijk.

Rumay Hoe is het verder nu met Rava? Gaat het al de betere kant op? In ieder geval wordt het dit weekend lekker weer, misschien dat dat haar goed doet.

Hoe is het hier verder? Willy was gisteren weer zo lekker aan het spelen met een takje in zijn mond met onze andere paarden. Takje vastpakken en trekken maar.. of een beetje naar elkaar zwaaien en zwiebelen met het takje zodat de ander het net niet kan pakken :+ ;) Dat vindt hij al jaren leuk en de jonkies zien er de lol ook van in, dus als hij dan weer eens een takje vindt is hij helemaal happy: SPELEN!!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:14

Fargo geweldig zie het al helemaal voor me dat ze dat doen :D
Maar zit net je post nogmaals te lezen en ik denk gaat ze nu ook de paarden verkopen maar na nogmaals lezen denk ik van niet, maar alleen je huis.

Het is zeker heerlijk weer ik geniet ervan en we hebben het hooi voor komende winter ook weer binnen.

Ja en dan Rava het is echt een raar paard, momenteel loopt ze iets beter dat verschilt per dag over het algemeen loopt ze na een dag zandbak met nat zand het beste maar ook dit verschilt per dag.
In de ochtend de stal uitkomen is soms wat lastig maar als ze loopt gaat het wel.
De pezen van haar voorbenen zijn momenteel erg dik, alle niet geneesmiddelen heb ik stopgezet omdat ik niet weet of ze er allergisch voor is net als met de foenegriek.
Dinsdag komt voor de 3e keer de fysio met haar naalden, ik moet zeggen de dag erna loopt ze beter en kijkt ze ook alerter.
Het blijft lastig ik heb ook duidelijk aangegeven bij de VA als het half juni niet beter is dan is het echt over dan is het niet eerlijk meer.
En mocht ze nog een keer zo'n "aanval" krijgen dan weet ik ook niet of ik het nog een keer zo doe.
Het geeft haar veel pijn en ongemak en hoe ver mag je gaan!

Ik hoop dat het met die van jullie wel beter gaat die niet ok waren en ik zeg maar zo geniet elke dag maximaal van ze.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:58

NEEEEEE de paarden gaan niet weg, ik bedoelde dat we daar natuurlijk ook altijd druk mee zijn :D :o ;) :+

We zijn bezig met de verkoop van ons huis en hebben (gelukkig) regelmatig kijkers, dus we poetsen wat af en ruimen de hele tijd op :Z :z verder is het daardoor toch erg spannend en daar wordt je ook weer moe van!

Ik zal aan je denken Rumay! Ik hoop dat Rava toch weer opknapt. MSM is juist tegen heel veel alergieën, misschien als ze wat stabieler is dat je haar het toch weer kunt geven. Sterkte maar weer voor de kleine Rava.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:21

Fargo misschien moet ik ons huis ook maar te koop zetten boen ik ook weer eens optimaal :+

Maar het gaat weer iets beter met Rava gelukkig vanmiddag nog een keer fysio en dan weer verder kijken.
Half juni gaan we een week weg en dan moet ze logeren bij een vriendin, gelukkig heeft ze het daar altijd wel naar haar zin dus hoop dat het nu ook positief is.
Het is een rotstukje van nog geen kilometer maar mevrouw gaat met de trailer :o het kan effe niet anders.

Ga idd de MSM weer geven als alles weer goed gaat met haar durf het nu nog allemaal niet.
Heel raar maar zodra het niet goed ging met haar kreeg ze ook weer enorme bulten boven de ogen en een lange vacht. nu merk ik dat de haren weer loslaten en de bulten iets minder worden, ze staat op 2 pilletjes(2mg) Pergolide per dag.
Vorige week was ik in Wassenaar met een vriendin mee en heb daar vandaan nog 2 doosjes Pergolide meegenomen scheet per doosje ruim 8 euro dat is toch weer snbel verdiend.

Wordt vervolgd