Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:02

x_noraly schreef:
Amerongen is hier vlakbij. En mijn ijslander is redelijk recent overleden aan a.m
En wij hebben aan de wei ook esdoorns staan, alleen niet waar ze direct bij kunnen.

Lag er wel afgevallen blad in het land waar jouw IJslander stond? Want in het najaar valt het blad van de esdoorn eraf. Als dat besmet is met de schimmel, blijft die rusten tot het voorjaar en dan "vliegt" die schimmel weer omhoog naar het nieuwe blad. Pas laat in het jaar kan je zien dat de esdoorn(s) besmet is(zijn), dan zie je grote zwarte vlekken op het blad, bij de nerven. Dood esdoornblad kan natuurlijk door de wind wel in je weiland komen ook al staan de bomen zo, dat ze er niet van kunnen eten.

Sakkersbende, ik zou toch erg goed opletten, helemaal met die rode Esdoorn, want die geeft dan wel weer andere ziekteverschijnselen, maar net zo beroerd. Van die is het al veel langer bekend dat het voor paarden rotbomen zijn, volgens mij hoeven die geeneens een schimmel bij zich te dragen. Als je Engels kunt lezen, kan je eens zoeken op Red Maple. Ook de zaden van de esdoorn kunenn ver gaan met de wind, dus ik zou zeker de wei goed nakijken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:06

Onze pony (in Eck en Wiel) is gisteravond ziek uit de wei gekomen.
De DA is s'avonds laat nog gekomen, kon geen heel duidelijke diagnose stellen. Noemde wel AM. Hij heeft pijnstillers en spierverslappers gegeven, vandaag zou beter moeten zijn.
Vanmorgen was ze echter nog steeds ziek. Nu is de DA er om bloed te prikken, maar het ziet en niet heel gunstig uit geloof ik.

Het vreemde is dat ze met 7 anderen in de wei loopt en de anderen niks hebben. In onze straat en om de wei staat geen esdoorn.

Mijn grote angst is dat ze echt AM heeft en er aan dood gaat.

Zijn er paarden die deze ziekte doorgemaakt hebben, en het overleefd hebben?

jonur

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:44

Ja zeker zijn die er, al zijn dat er niet giga veel. Wij hebben vorige jaar een ruin gehad van 5 die het had en die heeft het overleeft.

Als het AM is vind ik de behandelingswijze van je dierenarts vreemd. AM breekt namelijk de spieren af en om dan spierverslappers te geven is in mijn ogen nogal vreemd. Een paard met verdenking AM moet je eigenlijk per direct bloedtesten en daarna aan het infuus met vocht om door te spoelen en critine (geloof dat het zo heet) en verder natuurlijk pijnstilles. O'ja het allerbelangrijskte je mag het paard NIET MEER VERPLAATSEN!!! Als het paard bruin/rode urine heeft dan weet je dat het mis is. STerke en veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:55

heel veel sterkte.ik duim voor jou&je paard.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:12

Owjee... ook nog een vreemde behandelwijze van onze DA.
Je zou verwachten dat hij, als er al meer gevallen in de omgeving geweest zijn, op de hoogte zou zijn van wat hij moet doen...

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:39

@ Jet, ja dat is zeer waarschijnlijk zo.
@ Nickeltje, onze DA heeft ons ook geadviseerd om die behandelmethode te gebruiken, dit omdat het te laat zou zijn voor infuzen enz, wij toen nog vrijwel onwetend hebben dat dan ook gedaan. Mag ik vragen of je pony nu in de kliniek staat, en zo ja waar? Want je woont hier vlak in de buurt, misschien vandaar de zelfde behandelmethode. Veel sterkte met je pony en hopen dat ie het red!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:43

Onze pony staat gewoon thuis. Heel opgewekt op stal. Eet goed, mest goed, maar heeft duidelijk spierkrampen.
De DA laat op zich wachten, dus ze zitten thuis in flinke spanning.
Onze DA is verbonden aan de Lingehoeve.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:46

Kun je hem niet beter naar de kliniek brengen, waar ze em 24/7 in de gaten houden?
Ik zou de DA niet meer vertrouwen als hij gewoon medicijnen gaat geven terwijl hij niet weet wat er precies aan de hand is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:51

vervoeren naar een kliniek schijnt ook weer niet goed te zijn..

mijn merrie is ook naar lingehoeve gebracht(en een uur later ingeslapen)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:54

Met vervoeren zou ik inderdaad voorzichtig zijn, tenzei het paard nog echt goed kan staan en de kliniek niet te ver weg is. Het voordeel van op een kliniek is dat hij gemakkelijk aan een infuus kan, anders mag je er dagen lang bij zitten om het infuurs in de gaten te houden.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:13

Onze da is met vakantie, dus we hebben nu een andere van de Lingehoeve. Is net geweest, weer pijnstilling gehad en spierverslappers en bloed afgenomen. Horen begin van de middag de uitslag....

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:15

Morgenmiddag? Wat zijn dat allemaal voor slomme dierenartsen? Hier was het bloedonderzoek binnen enkele uren terug en dat was maar goed ook. Alleen daar door konden we snel genoeg behandelen, anders was het einde paard geweest.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:25

nee, vandaag begin van de middag....dus over een paar uur....

Wachten is dodelijk, ben zo bang

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:26

Ooh gelukkig ik dacht al. Rustig afwachten en meer kan je niet doen. Ja de kleur van de urine in de gaten houden. Heel veel sterkte!!

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:35

bedankt!!!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:46

Nickeltje schreef:
Onze pony staat gewoon thuis. Heel opgewekt op stal. Eet goed, mest goed, maar heeft duidelijk spierkrampen.
De DA laat op zich wachten, dus ze zitten thuis in flinke spanning.
Onze DA is verbonden aan de Lingehoeve.

hebben Zephyr en jij het over dezelfde pony, Nickeltje?

Allereerst sterkte met je pony.
Ik herken het beeld niet als bij mijn pony. Zij was zeker niet opgewekt en had heel veel pijn. Ze willen eigenlijk alleen maar liggen en opstaan liever niet.
Het kan wel zijn dat ze ondanks dat ze heel ziek zijn, blijven eten. Je kan ook veel zien aan de urine, die is dan donker rood/bruin van kleur. Met een katheter kan een DA zo urine afnemen.
Het meten van de bloedwaarden was bij mij pony binnen no time gedaan. Ik kreeg binnen een uur een belletje.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:49

ja, het is mijn pony. De pony is vandaag jarig....hopelijk bellen ze snel, dan weten we in ieder geval meer....ik wordt helemaal gek hier

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:52

Ik duim voor je dat het niet zo is. Kan ze wel staan en loopt ze nog wel?

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:55

Ja, ze staat wel en ze kan ook lopen, maar de dierenarts heeft afgeraden om te lopen totdat de bloeduitslag er is. Haar spieren zijn in haar hele lichaam keihard....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:04

ik wens je heel veel sterkte, en duim voor een goed bloeduitslag.
vervoeren zou ik zeker niet doen, als het niet nodig is.
wij hadden rain zondags vervoerd naar zijn nieuwe eigenaar, zondagavond werd hij daar heel ziek en maandag was die dood. En dat terwijl hij zondag ochtend nog een showtje in de wei had gegeven voor ons.. het is een heel rare ziekte

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:13

Ik vind het wel positief dat je pony nog steeds staat en loopt. Bij mijn pony ontdekte ik het dinsdagochtend en ze ging met het uur achteruit.
Idd niet vervoeren, dat vraagt teveel van de spieren en iedere inspanning geeft meer afbraak.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:21

Zephyr schreef:
Ja, ze staat wel en ze kan ook lopen, maar de dierenarts heeft afgeraden om te lopen totdat de bloeduitslag er is. Haar spieren zijn in haar hele lichaam keihard....

Veel sterkte. Hopelijk komt de uitslag vd bloedtest heel snel en kan de pony worden gered!

Karen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:37

Zephyr en Nickeltje, sterkte met jullie pony, ik hoop dat het iets anders is en dat het goed te verhelpen is, het klinkt in elk geval erg beroerd wat er met jullie pony aan de hand is.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:07

nog niets, heb net gebeld.... De dierenarts belt me om 17u terug ;( waarom duurt het zo lang???

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:36

En is je pony in de tussentijd nog veranderd? Wel balen dat je zo lang op de uitslag moet wachten, soms snap je het gewoonweg niet met artsen of dierenartsen, denken ze aan zoiets als AM en dan geen grote spoed, sterkte!