x_noraly schreef:Amerongen is hier vlakbij. En mijn ijslander is redelijk recent overleden aan a.m
En wij hebben aan de wei ook esdoorns staan, alleen niet waar ze direct bij kunnen.
Lag er wel afgevallen blad in het land waar jouw IJslander stond? Want in het najaar valt het blad van de esdoorn eraf. Als dat besmet is met de schimmel, blijft die rusten tot het voorjaar en dan "vliegt" die schimmel weer omhoog naar het nieuwe blad. Pas laat in het jaar kan je zien dat de esdoorn(s) besmet is(zijn), dan zie je grote zwarte vlekken op het blad, bij de nerven. Dood esdoornblad kan natuurlijk door de wind wel in je weiland komen ook al staan de bomen zo, dat ze er niet van kunnen eten.
Sakkersbende, ik zou toch erg goed opletten, helemaal met die rode Esdoorn, want die geeft dan wel weer andere ziekteverschijnselen, maar net zo beroerd. Van die is het al veel langer bekend dat het voor paarden rotbomen zijn, volgens mij hoeven die geeneens een schimmel bij zich te dragen. Als je Engels kunt lezen, kan je eens zoeken op Red Maple. Ook de zaden van de esdoorn kunenn ver gaan met de wind, dus ik zou zeker de wei goed nakijken.