[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Famke_93

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:37

Michelle_x schreef:
ik heb even een vraagje.. kan het zo zijn dat mok niet meer overgaat, en dus voor altijd blijft en je het niet meer hoeft te behandelen? dat zei dus iemand omdat die haar pony het al heel lang heeft omdat die verwaarloost is geweest. Knipoog Ik denk zelf dat het niet zo is, dus vandaar even mijn vraag.

Dat had mijn paardje ook, en ja je leest het goed "had"!

Sinds ik haar het mok-spul geef van http://www.huppa.nl is ze voor het eerst mok-vrij aan het worden!
Het kost wel wat, maar het werkt ontzettend goed en dan heb ik het er wel voor over om daar een bedrag voor neer te leggen!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:19

bij mijn paard hielp mokcare wel maar niet afdoende. Ben gestopt en later begonnen met Bach druppels. 8,95 en je bent klaar Haha!

Elk paard zal wel anders reageren, maar die van mij is sinds 1,5 jaar weer mok-vrij!! Go jij! Go jij!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:58

trisca schreef:
bij mijn paard hielp mokcare wel maar niet afdoende. Ben gestopt en later begonnen met Bach druppels. 8,95 en je bent klaar Haha!

Elk paard zal wel anders reageren, maar die van mij is sinds 1,5 jaar weer mok-vrij!! Go jij! Go jij!

Wat voor een bach druppels?

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:00

Iemand ervering met echinacea?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:26

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:46

Mijn merrie is *klopt af* ook al een aantal weken praktisch helemaal mokvrij Pling

Heel af en toe zit er een heel klein korstje, maar dat is een kwestie van het korstje eraf halen en het blijft weer weg Lachen

En hoe??
Of het dan toch de medicatie is? Of de dracht? Of de tijd die het gekregen heeft? Misschien een betere weerstand?
Ik weet het niet, maar ben er erg blij mee Haha!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:21

ik probeer de benen vooral goed soepel te houden met baby-olie.
Olie werkt natuurlijk ook nog wat waterafstotend.
Ik behandel soms de mok wel met acederm, maar ik heb een spuitbus, en mijn pony heeft daar zo'n hekel aan!

Ik heb nog even op www.paardendrogist.nl gekeken, en daarop staat ook nog wel handige tips hoe mok te bestrijden.
Ik wil zelf proberen om hem nog een vitaminespuit te geven, zijn beentjes te wassen met betadine of tea tree olie (iemand voorkeur?)
en dan goed drogen en vervolgens uierzalf erop te smeren.
Uierzalf is goed voor een schrale huid.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:32

Famke_93 schreef:
Michelle_x schreef:
ik heb even een vraagje.. kan het zo zijn dat mok niet meer overgaat, en dus voor altijd blijft en je het niet meer hoeft te behandelen? dat zei dus iemand omdat die haar pony het al heel lang heeft omdat die verwaarloost is geweest. Knipoog Ik denk zelf dat het niet zo is, dus vandaar even mijn vraag.

Dat had mijn paardje ook, en ja je leest het goed "had"!

Sinds ik haar het mok-spul geef van http://www.huppa.nl is ze voor het eerst mok-vrij aan het worden!
Het kost wel wat, maar het werkt ontzettend goed en dan heb ik het er wel voor over om daar een bedrag voor neer te leggen!

Bij mij paard helpt dit dus niet, hij had maar een erg klein plekje, wat nu inmiddels is uitgegroeid naar 2 benen Scheve mond
Hij heeft nu van de Va een spuit gekregen en moet er iedere dag zinkzalf op doen.
Nu gaat het eindelijk weer de goede kant op.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:42

hier nog iemand met wonderlijke ervaring met de thee van chevalcare

Ik heb Napoleon sinds vorig jaar nov. met veel natuurlijke spulletjes behandeld; homeopatisch, fytotherapie etc. 3 Benen waren al snel zo goed als schoon. Alleen zijn linkervoorbeen bleef lang snotterig. Soms even niet maar in afgelopen najaar begon het weer erger te worden en was het soms tot bloedens toe open. Niet echt leuk dus.

Als tip kreeg ik om eens de mok thee te gebruiken en had 2 keuzes. Die van huppa en chevalcare. Ik ben de laatste gaan gebruiken en met het geweldige resultaat dat zijn linkervoorbeen nu ook droog is!!

Ik gebruik de thee nu zo'n 10 weken en ben verbaasd over het resultaat. Na 3 weken (dit was ook de minimumtijd dat je het moest gebruiken) zag ik al resultaat. Nu een aantal weken verder zijn de plekken nog droger, echt super! Ja

bekijk het verschil maar eens
Afbeelding
Afbeelding

zijn linkervoorpoot bleef zo. is wel even iets droog geweest maar nooit lang.
en nu, met de chevadonyll thee...
DROOOOOOOG!!! Go jij! Go jij!

Afbeelding
Afbeelding

ondanks dat ze behoorlijk veel in de blubber staan he Clown

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:57

Hoi,
Mijn paard heeft een aantal keer dikke benen gehad die gevoelig waren ( mag ze eigenlijk niet aanraken van hem ).
Ook had hij een kaal plekje op zijn rechterachterbeen en 2 kleine korstjes op zijn linkerachterbeen.
Ik vertrouwde het niet en heb de veearts laten komen, want ik dacht aan een schimmel ofzo.
Zij dacht toch aan mok en wil het behandelen als mok.
Maar ik dacht dat mok ook altijd in de kootholte zat? maar daar heeft hij niks.
Wat ook heel raar was is dat 2 weken geleden de smid geweest is en hij gelijk met 4 dikke benen stond, die de volgende dag weer weg waren.
Ik heb dit ook gemeld aan de veearts en zij adviseerd nu ook de voorbenen te wassen met ab shampoo, maar daar zitten echt geen plekjes.
Ook hoor ik vaak dat de benen om de dag gewassen moeten worden maar zei adviseerde elke dag, wat is jullie ervaring daarmee?
In ieder geval heeft hij nu een ab spuit gehad, en een injectie met een vocht afdrijver, zalf en een ontstekingsremmer in de vorm van een pasta.
Ook moet ik nu 2 keer daags met hem stappen ( hij is niet kreupel trouwens ), maar hij staat al in de wei elke dag ( vanaf s'morgens 8 uur, anders krijgt hij nog meer andere lichamelijke problemen ).

Ik begrijp wel waarom ze toch aan mok denkt, gezien de blubber in elke wei, maar ik dacht dat mok in de kootholte begint.

Wie weet hoe dat zit? ik ben er bij mijn paard verder echt niet bekend mee Knipoog

Groetjes Pharlap.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:29

Ik durf zo niet te zeggen of het mok is of iets anders....

Maar mok is een verzamelnaam voor een hoop dergelijke aandoeningen aan de benen he. Het hoeft niet persé in de koot te zitten Lachen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:01

Ziet er super verbeterd uit Pellie! Bij ratino is de mok nu ook weg! ik hoef zijn benen niet meer iederedag te wassen.. het lijkt of hij sterker is geworden..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:07

Is het een fabeltje dat tandpasta ook goed werkt?
En mijn haflinger heeft het alleen in haar sokken.. Niet in de kootholte. Wat zouden jullie doen, sokken eraf?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:01

Krips schreef:
En mijn haflinger heeft het alleen in haar sokken.. Niet in de kootholte. Wat zouden jullie doen, sokken eraf?

heb ik idd al vaker gehoord.. nog nooit uit geprobeerd..
tja als het niet werkt zolang hij nog sokken heeft.. dan toch sokken eraf denk ik..

een vriendin van mij heeft zelf een middeltje gemaakt met een zwavel achtig iets.. dat is toen gebruikt bij een fries bij haar op stal (die echt ook hoog op haar benen mok had en waar neits bij werkte) en dat is nu helemaal weg!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:53

Krips schreef:

Wij hebben het geprobeerd, hielp niets . Je kunt het altijd proberen, sokken eraf zou ik (nog) niet doen, doen we hier ook niet en de mok gaat wel weg met de zalf.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:12

Richtje schreef:
Ik durf zo niet te zeggen of het mok is of iets anders....

Maar mok is een verzamelnaam voor een hoop dergelijke aandoeningen aan de benen he. Het hoeft niet persé in de koot te zitten Lachen

Hoi,
Ja ik had al gevonden dat het ook wel rasp genoemd wordt als het hoger op de benen zit Knipoog
In ieder geval waren zijn benen vandaag weer superslank, maar dat zal mede door de injectie met een vochtafdrijver komen.

Bedankt in ieder geval.

Groetjes Pharlap.

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:31

mijn paardje had van de zomer last van schilfers/korstjes aan de voorkant van zijn scheenbenen. de haartjes vielen mee uit.kan dit een vorm van mok zijn geweets? of eceem? weet iemand wat ik hier mee kan doen?
gr kim Vork

PetraOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:10

trisca schreef:

En wat voor Bach-bloesem het je gebruikt? Luna heeft sinds 7 jaar mok. En ik heb alles al geprobeerd, van zalf tot wassen. Zij krijgt aangepast krachtvoer en de mok is nog steeds aanwezig...

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:47

Krips schreef:

Tandpasta is een fabeltje, ik heb nog nooit van iemand gehoord dat het werkt.
En nee, sokken zou ik er niet af doen! Deze bieden toch een soort van bescherming...
Welk(e) middel(en) gebruik je nu voor je haflinger?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:39

Bij deze dan Haha!

Tandpasta werkte bij onze tinker wel goed Ja Alle andere middeltjes niet helaas....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:32

Ik gebruik nu http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25453 deze.
Maar ik moet weer nieuwe. Ik lijk niet echt veel vooruitgang te boeken. Ik heb het al gewassen met betadine alleen ik kom er door die sokken toch niet zo goed bij. En is het ene weg duikt het weer ergens anders op. En alleen achter, raar he?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:44

Richtje schreef:
Bij deze dan Haha!

Tandpasta werkte bij onze tinker wel goed Ja Alle andere middeltjes niet helaas....

Haha, oke..misschien werkt het vooral bij paarden met mooie grote sokken Knipoog

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:14

Krips schreef:

Mijn trekpaard staat al voor de 3e winter achtereen zonder sokken. Tis geen gezicht, maar wel functioneel en het helpt! Zo kan je er nl wel goed bij! En tis zo weer bijgegeroeid! Heb d'r benen deze winter al 2 x laten doen en je ziet echt vooruitgang! Kijk maar:
Na de 1e keer scheren:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7 ... mblu0cuGIA
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7 ... mblu0cuGIA
en na de tweede keer schern:
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... mblu0cuGIA
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b8 ... mblu0cuGIA

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:51

Krips schreef:

Dit zei m'n hoefsmit ook, er tandpasta op te smeren. Maar ik moest wel oppassen, want het kon een beetje prikken. Dus ik heb het niet gebruikt.

Ik gebruik voor de mok van m'n paard droogzetters. Dit zijn 4 spuitjes die ze normaal gesproken in de uiers van een koe spuiten zodat ze geen melk meer geeft. Ik kreeg dit als advies van onze veewinkel hier in het dorp. Dit werkt echt heel goed, voor mijn paard.
Maar ik heb al wel gemerkt dat wat voor de ene een wondermiddel is, de ander het alleen maar erger mee word. Dus het is gewoone en kwestie van uitproberen.

Ik heb ook al een de mokzalf uit zo'n wit potjes met groen etiket geprobeerd, dit ruikt overigens naar tandpasta. Het werkt wel, maar niet super. Daarnaast ook die mokpillen gevoerd, deze werken prima als aanvulling op een mokzalf, maar ze zijn wel prijzig.

zuske88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:22

Ik heb een fries veulen die in maart 1 jaar wordt.
Overdag staat ze in de wei en 's avonds op stal.
Deze week kwam ik er achter dat ze allemaal bultjes/korstjes in kootholte maar ook op haar benen heeft.
We denken dat ze mok heeft. Hier spul voor gekocht.(mokcreme). Huid wordt wel iets rustiger.
Maar vind het zo vreemd dat je het op alle vier benen heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee?