[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:59

Ik ga helemaal mee met Anya, ben het er 100% mee eens!
Wij (Anya en ik, maar ook anderen) hebben hier zó veel tips, handreikingen en uitleg gegeven, gebaseerd op heel veel onderzoeken. Daar staan heel erg veel tips in om om te gaan met een luchtzuiger. Van berichtjes over stroomdraad gaan mijn haren dan rechtovereind staan en ik wordt er erg verdrietig van. Verdrietig

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:12

En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik heel veel aan die tips heb gehad van Skippy en Anya.

Ik kocht een luchtzuiger, gewoon omdat het een fantastische merrie is en ik het niet erg vond dat deze luchtzuigt. Ook de prijs was daardoor erg veel lager.
Ik ben me dus gaan inlezen en ben zo in dit topic beland en heb daar gewoon erg veel aan gehad en veel van geleerd.

En een stroomdraadje om de drinkbak. Wat zal dat paard een gigantische dorst hebben gehad omdat hij niet meer durft te drinken...
Laatst bijgewerkt door Myrdal op 31-01-08 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:19

Absoluut Myrdal, t zal niet t eerste paard zijn dat hier gevolgen van ondervindt. Hij zal flinke dorst krijgen!

Ken een verhaal van mensen die een wever hadden. Wever kreeg een band om die stroomstoten gaf bij bepaalde beweginen...paard stond doodstil achterin zn stal, durfde niet te bewegen en te eten... Mensen blij want paard weefde niet meer, nee paard bewoog helemaal niet meer! Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:22

Gewoon te triest voor woorden Boos!
Ik hoop dat dit soort misstanden ook in de nieuwe Dierenwelzijnswet meegenomen gaat worden.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:26

He bah, skippy, dat is ook een naar verhaal. Gelukkig heb ik dat soort dingen nog nooit meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:27

DD: als t aan een van de leden ligt die zich er hard voor maakt, dan komt t er zeker in!

Overigens te treist voor worden, een 2-jarige merrie...duidelijk weer een geval van te vroeg spenen en/of te abrupt spenen en/of gebrek aan sociaal contact en/of te veel krachtvoer, enz. als je t mij vraagt... Als er optijd was ingegrepen, was t paard waarschijnlijk niet eens luchtzuiger geweest.

Myrdal ik ben hardstikke blij te horen dat je jouw luchtzuiger kan behandelen zoals t goed is voor haar! Ja

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:29

skippy1 schreef:
Absoluut Myrdal, t zal niet t eerste paard zijn dat hier gevolgen van ondervindt. Hij zal flinke dorst krijgen!

Ken een verhaal van mensen die een wever hadden. Wever kreeg een band om die stroomstoten gaf bij bepaalde beweginen...paard stond doodstil achterin zn stal, durfde niet te bewegen en te eten... Mensen blij want paard weefde niet meer, nee paard bewoog helemaal niet meer! Rolleyes

Ach gos, m'n hart krimpt echt als ik dit soort verhalen lees. Hoe onnadenkend kan je zijn als je je paard zoiets aandoet? Denken die mensen nou echt dat ze iets goeds doen, of zien ze hun paard gewoon als een gebruiksvoorwerp? Ook ik hoop dat pijnlijke anti-stalondeugdartikelen verboden worden. Die luchtzuigband met pennen bijvoorbeeld, dat lijkt verdorie wel een middeleeuws marteltuig. Hup, de winkel uit met die dingen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:40

skippy1 schreef:
Myrdal ik ben hardstikke blij te horen dat je jouw luchtzuiger kan behandelen zoals t goed is voor haar!

Bloos Ik doe mijn best....

Het is nogal een verre vergelijking, maar stel dat we een mens met een dwangneurose ook zo zouden behandelen. Bijvoorbeeld, iemand met een poetsstoornis. Moet je eens zien hoe hoog en laag iedereen dan gaat springen. Maar bij dieren mag dat blijkbaar allemaal gewoon...

Moet eerlijk zeggen dat dit wel 1 van mijn stokpaardjes is. Ik ben geen vegetariër omdat ik vlees eten zielug vind. Nee, dat is gewoon de natuur.
Ik ben vegetariër vanwege hoe de dieren behandeld worden, de onmenselijke manier waarop ze vervoerd worden, het laten castreren van biggetjes zonder verdoving enz. enz. De lijst is te lang voor woorden. Als men ook nog eens hobbydieren zo gaat behandelen, dat is gewoon een schandaal vind ik.

Nu heb je nu natuurlijk biologisch vlees, maar ik ben al 17 jaar vegetariër (vanaf mijn 10e), dus ik heb daar helemaal geen behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:42

Heb echt een keer de neiging gehad bij de ruitersportzaak de luchtzuigbanden allemaal te kopen en voor hun ogen te vernietigen, maar ja...daar los je t niet mee op... Idd, hopelijk worden veel artikelen door de overheid verboden!

Die wever had geluk dat er iemand bij hem kwam, die de eigenaren precies t hoe en wat kon vertellen, dat heeft ze aan t denken gezet. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:45

Idd Myrdal! Ik ben t met je eens (ben geen vegetariër maar koop zoveel mogelijk biologisch en scharrelvlees)! Wat je zegt qua vergelijken van stereotypieën en dwangneuroses is dit wat ik er zelf van vind en wat de wetenschap ook zegt:

Obsessive Compulsive Disorders: Stereotypie is geen OCD:
We weten niet wat paarden denken als ze t gedrag uitvoeren, dus om te zeggen dat het een obsessie is, is een gok. Geeft een onnodige antropomofische complicatie. Verder geeft de term OCD aan dat het allemaal een zelfde oorzaak zou hebben en een zelfde afwijking is, en dit is niet het geval! Stereotypie is beter te gebruiken, wordt ook bij mensen gebruikt die dwangmatige dingen doen met diverse onderliggende oorzaken. Dus waarom bij dieren wel 1 oorzaak geven!? Sommigen zijn niet eens een afwijking maar een aangeleerd gedrag.
Mensen zijn zich bewust van wat ze doen, een OCD voeren ze bewust uit, dit kun je bij een paard moeilijk zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 10:52

Skip zo heb ik ook al eens bij een winkel gestaan. Ik heb wel een keer een aanwezige ouderwetse band (met spijkers die door het vel gingen bij het zuigen) gekocht en weggegooid daarna.

Myrdal ik ben zo blij dat te lezen. En ook vind ik het fijn dat je zegt iets te hebben aan wat wij schrijven. Want soms wordt ik er zo moedeloos van.

Maar ik ga door zolang ik het gevoel heb dat er ook maar één luchtzuiger mee te helpen is Ja

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:56

Tja, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Daarom gaf ik ook aan dat het een verre vergelijking is. Dieren gaan puur op hun instinct af. Mensen nou eenmaal niet.

@Anya: Ik zou zeggen, ga zo door: OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:06

Dat is ook mijn instelling! Ieder paard dat ik kan helpen op deze manier is er 1! Daar wordt ik blij van! Daar doe ik het voor!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:53

Ariebren schreef:
Sinds 2 weken zit er een stroomdraadje om het waterbakje heen.Ze heeft natuurlijk een paar keer daar een goede opdonder van gehad.Nu zuigt ze geen lucht meer, ook niet op de voerbak.En ze is een stuk levendiger geworden
:(  Frusty te zielig gewoon. en wat als ze wilt drinken en ze per ongeluk het bakje aanraakt??? en stroom wordt super door water geleid dus lijkt me dat ze zowiezo niet kan drinken. er heeft ooit eens in de wei een stroomdraad tegen het waterbakje aan gehangen. daar kwamen ze bij toeval achter toen de paarden niet meer wilden drinken en iemand van stal met z'n vinger in het bakje ging om het ding te testen. Nagelbijten / Gniffelen je paard zal dus nu wel dorst hebben.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:03

Ariebren schreef:
Mijn 2 jarige Quarter merrie stond dag en nacht te kribbebijten op haar ijzeren drinkwater bakje. Voerbak en alles wat verder rondslingerde in haar loopstal.
Haar mondhoeken waren er helemaal rauw van.

Sinds 2 weken zit er een stroomdraadje om het waterbakje heen.
Ze heeft natuurlijk een paar keer daar een goede opdonder van gehad.
Nu zuigt ze geen lucht meer, ook niet op de voerbak.
En ze is een stuk levendiger geworden

Jij hebt vast het topic niet goed gelezen? Gestoord
Er zijn zo verschrikkelijk veel mogelijkheden om het luchtzuigen aan te pakken op een diervriendelijke methode. Waarom doe jij je paardje dit dan aan?
Sorry hoor, maar ik vind dit echt belachelijk!
Ik wist niet wat ik las
Ga eerst eens na waarom je paardje luchtzuigt en pas onder andere het dieet aan, maar een paard onder stroom zetten gaat er bij mij niet in.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:09

Ik heb nu het maagcomposium wat ik nu twee weken gebruikt, heb het idee dat het luchtzuigen echt veel minder is! Wel heb ik nu ook criboxx op een paar plekken gesmeerd en doet hij het nu zo goed als niet meer Haha!! Mijn paard krijgt geen biks meer, maar muesli en veel hooi!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:15

Ariebren schreef:
Mijn 2 jarige Quarter merrie stond dag en nacht te kribbebijten op haar ijzeren drinkwater bakje. Voerbak en alles wat verder rondslingerde in haar loopstal.
Haar mondhoeken waren er helemaal rauw van.

Sinds 2 weken zit er een stroomdraadje om het waterbakje heen.
Ze heeft natuurlijk een paar keer daar een goede opdonder van gehad.
Nu zuigt ze geen lucht meer, ook niet op de voerbak.
En ze is een stuk levendiger geworden

inplaats dat je uitzoekt waarom je paardje dit doet en hoe je het prettiger kan maken voor haar, ga je haar mishandelen met stroom Stoom uit je oren
mijn advies
altijd hooi ter beschikking geven, genoeg beweging en afleiding(dus de wei of paddock in ) en ik voer door de meusli nu 2 kilo optiform van mijten en sindsdien bijt mijn paard nauwlijks meer
die is 17 jaar en ik heb hem vanaf zijn 2.5 jaar en ook hij deed het toen al

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:26

Wat is optiform?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:41

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:49

Oke, bedankt!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:15

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:16

@Tieme : een grasmengsel is héél iets anders als Luzerne. Die platen zijn zelfs geen familie van elkaar Haha!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:24

Ik ben gisteren naar de hengstenkeuring in Den Bosch geweest, daar had Mijten ook een stand staan en ben daar dus even gaan kijken.
Zag er heel interessant uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:55

Hadden wij dezelfde gedachten Myrdal Haha! Helaas zit er hier in de buurt geen Mijtenverkooppunt dus ga nu binnenkort een keer naar een vriendin in België en tas m'n auto daar vol. Het gras/lucerne mengsel is daar trouwens bijna €2 goedkoper.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:13

In het topic over de luchtzuigband heb ik al aangegeven dat ik bij united van dat ding af wil... maar dat hij zonder band continu luchtzuigt op alles, ook wanneer het gerubberd is of ingesmeerd is met cribbox Scheve mond
Met band is het zuigen bijna weg, alleen heel even na het eten. zonder is het continu aanwezig en is hij ook binnen een dag tonnetje rond. Hij is ook erg gevoelig voor gas-koliek Ach gut

Nu heb ik even bij de paardendrogist zitten te zoeken voor medicamenten bij gas-koliek...
En deze drie kwamen naar voren:
Gastro entero comfort 1000, colosan en Thrive.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Aangezien United net een ernstige koliek achter de rug heeft wil ik het even laten rusten...
(hij heeft vorige week bijna niet gezogen, maar wel op stal te veel stro gegeten Scheve mond )
maar over een maandje wil ik het even zonder band proberen, welke van de drie lijkt jullie dan geschikt om bij te voeren ter voorkoming van gaskoliek?
Of zouden jullie toch de band om laten (liever niet).