[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:18

singasong: je had mij er over gePBt en ik snap wel wat je bedoelt!!!
Maar anderzijds... ik weet niet... van een allergie kan je toch niet genezen... en wat als je weet waar t vandaan komt...
Zo weet ik dat t komt door een beschadiging aan de neus door slokdarmverstopping...

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:36

singasong schreef:
Je moet er achter zien te komen waardoor die allergie veroorzaakt wordt! En dan bedoel ik niet bijv. het stof en het stro. Een allergie is een symptoom. Er is iets in het lichaam wat die veroorzaakt en dat moet worden opgespoord. Alles wat je nu gaat geven tegen die allergie is symptoombestrijding en zo kom je dus nooit echt van de allergie af, je onderdrukt het alleen maar!

deze snap ik niet helemaal, ik weet niet beter dat een allergie een reactie op iets is, mijn dochter heeft ook verschillende allegieen, maar die heeft zoveel onderzoeken gehad en er is mijn nooit duidelijk geworden dat die allegieen door iets worden veroorzaakt. kun je mij uitleggen wat je bedoelt en waar ik naar zou kunnen kijken? vast bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:04

ik ben ook allergisch hoor, en ja mijn imuunsysteem draait wat dat betreft gewoon veel te hoog.
zoveel middelen, zoveel geprobeerd,maar die allergie zit er nog steeds..

nou ja..dan maar ermee leren leven toch? Knipoog
zo werkt t bij dieren ook, je onderneemt een megagrote speurtocht naar de oorzaak en probeerd van alles.
soms werkt het en soms niet...
kwestie van uitproberen en hopen dat je iets vind wat werkt..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:52

twister42 schreef:
singasong schreef:
Je moet er achter zien te komen waardoor die allergie veroorzaakt wordt! En dan bedoel ik niet bijv. het stof en het stro. Een allergie is een symptoom. Er is iets in het lichaam wat die veroorzaakt en dat moet worden opgespoord. Alles wat je nu gaat geven tegen die allergie is symptoombestrijding en zo kom je dus nooit echt van de allergie af, je onderdrukt het alleen maar!

deze snap ik niet helemaal, ik weet niet beter dat een allergie een reactie op iets is, mijn dochter heeft ook verschillende allegieen, maar die heeft zoveel onderzoeken gehad en er is mijn nooit duidelijk geworden dat die allegieen door iets worden veroorzaakt. kun je mij uitleggen wat je bedoelt en waar ik naar zou kunnen kijken? vast bedankt

Ik neem nog steeds als voorbeeld mijn eigen paard! Heb het al eerder in een post gezet, maar ja, dan moet je heel wat blz. door gaan lezen hier in het topic dus zal het nog ff in het kort uitleggen.

Niek is bijna 17 jr. 'schudt' tijdens pollenseizoen en heeft een overmatige vieze koker. Hij is doorgemeten door een holistisch therapeute. Daar kwam uit dan hij al 13 jaar een bacterie heeft op z'n darmen en longen (slijmvliezen). Aangezien de binnenkant van het lichaam en daardoor ook de luchtwegen (en schacht) bekleed zijn met slijmvliezen zijn deze door die bacterie geirriteerd en gevoelig geworden voor 'stoffen' van buitenaf. Hij heeft dus in de loop der jaren een allergie opgebouwd door deze bacterie. En ook omdat zijn (zuiverings)organen niet goed functioneerden kon het lichaam deze 'stoffen' van buitenaf niet goed verwerken/afvoeren.
Er is dus altijd een achterliggende oorzaak voor een allergie. Trouwens voor de meeste symptomen alleen wordt er al gauw gezegd dat de oorzaak 'pollen' o.i.d. is, terwijl dit niet de eigenlijke oorzaak is.
Dit van mijn paard is maar een voorbeeld en wil niet zeggen dat alle paarden met een allergie een bacterie hebben. Er zijn heel veel oorzaken die een allergie kunnen veroorzaken.
In de reguliere geneeskunde is het heel moeilijk om dit tot de bodem uit te zoeken. In de alternatieve geneeskunde heb je meer mogelijkheden maar vaak is de weg naar genezing wel lang. Dit komt ook doordat het vaak iets is wat je al jaren met je meedraagt!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:09

aaaahhaa op die manier, ik kan alleen maar zeggen dat ik hem door de da vorig jaar helemaal binneste buiten heb laten keren, zijn oren, ogen, nek, rug, bloed en mest niets hebben ze kunnen vinden. zijn bloedwaarden waren bijzonder goed. tja dan maar een orthopeet erbij die heeft hem drie keer gekraakt, fysio erbij ook een keer of drie, en jawel hij bleef schudden tot het weer eind september werd, ik kan me na al deze tests toch niet echt voorstellen als dat ie een bacterie zou hebben die niet gevonden zo zijn, maar goed ik ben nu bezig met josefien, ben gister begonnen met de spullen die zij heeft toe gestuurd, hoop maar gewoon dat het werkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:22

twister42 schreef:
aaaahhaa op die manier, ik kan alleen maar zeggen dat ik hem door de da vorig jaar helemaal binneste buiten heb laten keren, zijn oren, ogen, nek, rug, bloed en mest niets hebben ze kunnen vinden. zijn bloedwaarden waren bijzonder goed. tja dan maar een orthopeet erbij die heeft hem drie keer gekraakt, fysio erbij ook een keer of drie, en jawel hij bleef schudden tot het weer eind september werd, ik kan me na al deze tests toch niet echt voorstellen als dat ie een bacterie zou hebben die niet gevonden zo zijn, maar goed ik ben nu bezig met josefien, ben gister begonnen met de spullen die zij heeft toe gestuurd, hoop maar gewoon dat het werkt.

Jij moet doen waar je een goed gevoel bij hebt! Ik kan alleen mijn ervaring vertellen.
Het hoeft ook zeker geen bacterie te zijn er kunnen talloze andere oorzaken zijn. Niek had deze bacterie al 13 jaar in z'n lichaam. Heb al eerder bloedonderzoek laten doen maar ook dit is nooit naar voren gekomen. Dus zegt niet altijd wat!
Succes met de behandeling!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:40

hoe is t eigenlijk met niek??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:53

ellepel schreef:
hoe is t eigenlijk met niek??

Gaat wel goed naar mijn idee! Eind april weet ik weer meer. Schudden doet hij nog steeds!
Vanmiddag was het ook weer goed raak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:57

ohw hahah dus dat doet ie nog wel.
ap ook hoor, alleen is t toch nog minder dan vorig jaar.
maar ja hij is verhuisd van bosrijk naar veel minder bomen dus ik denk dat dat wel een hoop scheelt Haha!

maak es een filmpje als je kan?
vind t altijd leuk om vergelijkingsmateriaal te zien

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:58

Kan best een filmpje maken maar ik zou niet weten hoe ik dat hier moest neerzetten Bloos

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:03

uploaden via photbucket.com of zippyvideos.nl of clipshack.com Lachen
Kindness gaat redelijk... er is nog niets aan m geknutseld (behalve dat ik m nu veel masseer, maar of dat nou echt helpt Tong uitsteken ga met hemelvaart een infoavond maseren volgen Tong uitsteken )

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:17

Hoe reageert jullie paard als je rijdt met een zachter bit (rubber bv.) of met een halster?
Doet ie het dan nog?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:44

ik doe mijn filmpjes altijd via google viedeo, moet je wel aanmelden maar kost je niks en je krijgt ook geen vervelende emails ofzo

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:01

ander bit heb ik niet uitgeprobeerd, maar met halster (in ons geval touwhalster en CRB) doet ie t gewoon netzovaak als met bit

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:00

singasong schreef:
@Vera; ben jij al weer met je paardje op controle geweest?

Daar ben ik weer eens!
Afgelopen woensdag zijn we weer geweest.
Hij is helemaal nagemeten en alle problemen die er waren mbt eventueel HS, waren weg. Geen zaken meer die dit konden veroorzaken.
Het ging enorm goed, hij was helemaal vrij todat het potje met veterinair gist op was en daarna begon hij weer..... dus ik zei dat tegen haar en ze kwam wel darmen tegen tijdens haar onderzoek maar niet meer zo heftig als vorige keer. Ik wilde heel graag uittesten of het potje nu wezelijk verschil ging maken en heb er nog eentje mee genomen.....je raad het al; geen geschud meer. Dus vreemd genoeg kunnen darmen ook invloed hebben op HS....
Hij schudt dus niet meer in de paddock maar lijkt nu wel er een tik aan over gehouden te hebben want er zijn nog twee momenten waarop hij wel schud; als ik hem uit de paddock haal om te gaan rijden én als hij aan hteind van de middag op stal gaat om te eten. Voor de rest is het tot nu toe heel goed.
Na overleg met de arts hierover zei zij dat het kan zijn dat hij eens soort trigger krijgt van beide momenten die hem laat schudden. Dat zal iets zijn wat heeel moeilijk wordt om te doorbreken omdat het aangeleerd gedrag betreft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:05

wat is veterinair gist?

wel grappig dat je zegt dat darmen wel invloed kunnen hebben op het schudden,maar het is ook zo dat als dat niet goed werkt er zo ontzettend veel fout kan gaan.
in darmen word veel gemaakt,veel afgebroken wat niet goed is. de darmen zijn denk ik behoorlijk belangrijke organen in een lichaam.

en wie weet...ap krijgt nu al een tijdje probiotica en die schud stukken minder dan andere jaren, ik kan in elk geval tot nu toe gewoon normaal rijden. Haha!
ben benieuwd hoe t allemaal verder gaat als alles eenmaal groen is en bloeit of hij dan ook nog last heeft

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:32

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25575
Dit is dezelfde alleen heb ik de veterinaire uitvoering (geen idee wat daarin het verschil is dan Haha! ).

Ik hbe nog nergens in de stukken over HS terug kunnen vinden dat HS ook veroorzaakt kan worden door niet goed werkende darmen, vandaar mijn ??
Grappig dat jij het ook merkt Ja

heeft iemand ervaring met HS door een aangeleerde trigger?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:34

vera schreef:
Dit is dezelfde alleen heb ik de veterinaire uitvoering (geen idee wat daarin het verschil is dan Haha! ).

Ik hbe nog nergens in de stukken over HS terug kunnen vinden dat HS ook veroorzaakt kan worden door niet goed werkende darmen, vandaar mijn ??

Ik dacht dat er werd gezegd dat het door de 'aangezichtszenuw' kwam?!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:38

singasong schreef:
vera schreef:

Ik dacht dat er werd gezegd dat het door de 'aangezichtszenuw' kwam?!

HS wordt veroorzaakt door de trigiminuszenuw; dit is de aangezichtszenuw.
Alleen waardoor hij gertiggerd wordt (die zenuw) kan vele oorzaken hebben...ook de darmen dus...vraag me niet hoe maar het bewijs loopt bij mij in de paddock Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:39

die darmen kunnen een hoop ellende geven Knipoog
zo zou zomereczeem een gevolg kunnen zijn van niet goed werkende darmen, eigenlijk alle allergieachtige aandoeningen zouden gevolg kunnen zijn van darmproblemen.

maar...toch he...denk ik dat als t schudden in jouw geval van de darmen komt dan zou je dier het altijd doen.
ap doet het dus alleen in hooikoortsperioden of bij een bepaalde stand van de zon.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:43

Misschien hebben sommige een combinatie van factoren nodig om te schudden, dat kan natuurlijk heel goed. Of dat zijn gehuegen geprogameerd is om allee nte schudden op bepaalde momenten zoals bij DIgger...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:55

ik heb gister weer met kindness gereden!
En het ging super... veel beestjes en benauwd in bos, maar amper geschud...
Voor t rijden zn neus en ogen goed schoon gemaakt... merk daar degelijk wel verschil bij...
als zolang ik m heb heeft ie ook verschrikkelijk traanoogjes.. daar heb ik nu zalf voor van de DA

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:11

Was t nou in dit topic...
ik weet t niet meer, kan niet zo snel teurg vinden...
maar t ging over vieze kokers... kindness heeft daar geen last van Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:15

KindnessM schreef:
Was t nou in dit topic...
ik weet t niet meer, kan niet zo snel teurg vinden...
maar t ging over vieze kokers... kindness heeft daar geen last van Knipoog

Klopt, die van mij heeft dat! Maar het gaat de laatste weken wel beter! Hopelijk gaat de medicatie werken nu.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:39

hoort allergie voor vliegjes hier ook tussen? mijn paard irriteert helemaal als er ene klein vliegje og muggen tegne hem aan vliegen en steken ofzo...dan schudden ze ook steeds met het hoofd en briest erbij en heeft kriebel aan de neus door te schuren tegen de been