[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:46

Nu word ik toch nieuwsgierig. Vanwaar dat de meeste mensen kiezen voor regendekens? De mijne staat in principe (op de eczeemdeken na) altijd bloot en 24/7 buiten, ook in de winter. Ik gooi er dan express ook geen deken op omdat dat de vacht platdrukt en de isolerende werking dan juist minder wordt. Maar nu zit ik me af te vragen of hij net zo goed tegen de regen kan als in de winter aangezien de eczeemdeken ook op de vacht ligt.

Mijne heeft trouwens vanaf veulen af aan in zn nakie gelopen, en is 24/7 vanaf geboorte af aan gewend, is dat het verschil of moet ik ook maatregelen gaan treffen? :\

Froukje
Forever young

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:51

De regen opzich is geen probleem maar de deken blijft nat en koud als het geregend heeft en dat is funest voor de gezondheid als het koud en nat is.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:55

Mijn pony staat ook altijd 24/7 zonder deken alleen eczeemdeken in deze periode. Haar vacht is inmiddels volledig naar zomervacht gegaan, ieder jaar rond deze tijd wordt het koud en nat. Ondanks voldoende hooi wordt ze dan toch koud met zo’n natte deken om. Daarom kies ik er voor om voor die paar dagen dan een ongevoerd dekentje over te leggen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:58

Interessant om te horen! Heb bij de fokker nog even nagevraagd, en daar ook geen regendekens over de eczeemdekens. Nu moet ik wel zeggen dat als het koud is (voor paarden dan, niet voor de mensch) de eczeemdeken sowieso afgaat, want dan liggen de vliegjes ook te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:37

Mijnes heeft nog een behoorlijk dikke vacht (ijslander). Dus vandaar dat ik er liever geen extra deken op leg. Ga zo de deken even afhalen en kijk wel wat ik doe. Kletsnatte deken is natuurlijk ook niks..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:50

Hier ook alleen als het echt koud (onder de 10 graden) is en flink regent.

Serenity, ik doe het omdat de functie van de vacht anders te niet wordt gedaan door een klieder natte eczeemdeken.
Dus niet bij een buitje of boven de 10 graden, maar daar onder wel. Anders kan die van mij zich niet warm houden, terwijl dat echt geen kouwkleum is, staat in de winter bloot (deels geschoren zelfs).

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:55

Ja, zo'n vermoeden had ik inderdaad. Als de temperatuur hier onder de 10 graden zakt (over de hele dag dan, dus niet een paar uurtjes) dan gaat de deken er sowieso af. Moet wel zeggen dat mijn vorige deken ook wel enigzins waterdicht was, in de zin van, waterafstotend idee. Dus hij droogde mooi snel op. Deken die ik nu heb lijkt er op het oog heel erg op, maar nog geen bui gehad dus we wachten het even af.

Over regen gesproken, kom maar op, mijn land is gort en gort droog. Nu houd ik ze express wat meer van het gras af, maar wat minder stof zou ook wel fijn zijn. :')

Nieuwe deken is nu twee weken oud, gisteravond een scheur in ontdekt bovenin de hals. Kleintje gelukkig, en met een beetje creativiteit weer dichtgekregen. Maar als je je nu afvraagt hoe dat komt. Nou, dat wist ik net op de film te krijgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:12

Jij hebt er zo te zien ook een Rambo sweet itch hoody op liggen, die kunnen inderdaad prima een buitje hebben, daarom doe ik ook alleen er wat over als het giet de hele dag.

Dagen als vandaag laat ik hem dus gewoon er op, zonder iets er over. Ook de kap die ze op heeft, laat ik om als het niet gaat stortregenen.

Afhalen doe ik alleen als het weer vriest in de nacht, dus niet voor oktober, haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:47

wat een heerlijk filmpe!
zo leuk om te zien hoe ze elkaar dan in de benen happen he.
doen ze hier ook en degene die het vaak uit lokt is dus mijn opaatje :')

de rsih is inderdaad wat dikker van stof, die deken is ook niet meteen nat als het even regent.
nadeel dan wel is dat als ze eenmaal nat zijn ze slecht drogen.
een pyama deken gaat echt vreselijk lubberen als die nat zijn en gaan dan snel kapot.
die van mij staat nu met een oude epplejeck op,is dezelfde dikke srof als de rsih.
het is hier nog steeds droog.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:05

Hier ook pas regendeken onder de 10 graden. Mijne worden in de winter geschoren, dus hebben niet super dikke vacht. Kunnen wel schuilen (maar dat doet die van mij dus niet). Vandaag buitjes dus nu deken er niet op gedaan. Droogt vrij snel altijd.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:11

Wij willen ook regen. -O- Hoor van allerlei kanten dat het er al is of langs is geweest. Hier nog niks gezien helaas net als Ellepel.

En een Rambo inderdaad. Maar ik zal het dus even extra in de gaten houden. We willen geen verkouden paardjes uiteraard. :+

En ze kunnen inderdaad heeerlijk spelen. Minstens 3 keer op een dag gaan ze los. Meestal merk ik het doordat ik ineens weer heel hard hoefgekletter hoor in de verte of doordat er een stofwolk voor mn raam heen drijft. :') Wat leuk dat jouw oudje dat ook nog steeds doet Ellepel!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:20

Wat een leuk filmpje! Zo gaan mijn dekens ook vaak kapot. :+

Ik heb hem wel afgedaan. Mijn paard is al niet van de regen en stond heel teleurgesteld te kijken dat het uberhaupt aan het regenen was. Dan heb ik liever niet ook nog een natte deken heel de dag op zijn rug liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:10

Ik heb hem uiteindelijk ook af gelaten. Hopen dat dat goed gaat :o

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:13

Isabel_k schreef:
Wat een leuk filmpje! Zo gaan mijn dekens ook vaak kapot. :+

Ik heb hem wel afgedaan. Mijn paard is al niet van de regen en stond heel teleurgesteld te kijken dat het uberhaupt aan het regenen was. Dan heb ik liever niet ook nog een natte deken heel de dag op zijn rug liggen.

Ja, slopers zijn het. :')

Ik heb net even een tijdje bij ze gestaan, maar het regent hier nu ook niet echt noemenswaardig. Eronder is hij nog mooi droog. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:26

ik ben benieuwd wat de regen voor invloed heeft op vliegen.
volgens mij was het vorig jaar zo dat er daarna een explosie aan die vieze zwarte vliegen kwam.
hoop nu niet weer zo :(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:38

Hahah dat filmpje, ze spelen mooi met elkaar alleen een beetje jammer dat er dan een deken tussen zit :=

Zwarte vliegen hebben we hier nu al massaal.. :\ Heb de fjord haar vliegenkap alweer op omdat ze helemaal gek werd van de vliegen bij haar ogen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:46

Froukje schreef:
Hahah dat filmpje, ze spelen mooi met elkaar alleen een beetje jammer dat er dan een deken tussen zit :=

Zwarte vliegen hebben we hier nu al massaal.. : Heb de fjord haar vliegenkap alweer op omdat ze helemaal gek werd van de vliegen bij haar ogen.

Bij ons de afgelopen week ook al wat vliegen gesignaleerd, maar nog niet zo sterk dat ze er echt last van krijgen. Maar inderdaad, de kap ligt alweer klaar.

Haha, ja hea, ik hoop dat ze de deken wel een beetje sparen zodat ik niet dit jaar alweer een nieuwe hoef te halen. Maarja, om ze nu uit elkaar te halen vanwege een deken vind ik dan ook weer geen optie. Dus ik blijf lekker duimen dat we er mazzel mee hebben. :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:42

Hier ook 24/7 buiten en de vacht doet z’n werk, alleen kan hij dat niet doen als de deken de haren plet en er een natte doek op ligt. Dat vind ik sneu dus dan gebruik ik de regenliner eronder. Het regende net toen ik op stal was, maar heb hem afgelaten want ze was al nat en een regen liner op een nat paard vond ik ook niks.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:55

Jets schreef:
Hier ook 24/7 buiten en de vacht doet z’n werk, alleen kan hij dat niet doen als de deken de haren plet en er een natte doek op ligt. Dat vind ik sneu dus dan gebruik ik de regenliner eronder. Het regende net toen ik op stal was, maar heb hem afgelaten want ze was al nat en een regen liner op een nat paard vond ik ook niks.

Daarom gebruik ik soms een regendeken eroverheen. Die van mij is al zo'n tut. Al heb ik hem deze keer zonder deken gezet want hij stond toch al heel de tijd binnen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:16

Serenity, je paarden zijn geweldig <3 , arme deken |( die gaat niet oud worden :+ .
Ook je topic is prachtig, mooi paard hoor!!

Hier nog geen deken op gehad, maar als het veel regent doe ik hem af, ik heb er alle tijd voor :D .

Ze krijgt al wel cbd druppels, is vorig jaar heel goed gegaan, maar er zijn hier ook veel minder insecten de laatste jaren, bij jullie ook? en helaas ook weinig zwaluwen. En heel vaak een windje hier, houden insecten niet van :+ .
Verder smeer of spuit ik al een paar jaar niks, alleen een zelf gemaakte vliegenspray, zo weinig mogelijk troep erop, maar ik snap ook dat het soms niet anders kan, jeuk is heel erg.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:47

assebassie schreef:
Serenity, je paarden zijn geweldig <3 , arme deken |( die gaat niet oud worden :+ .
Ook je topic is prachtig, mooi paard hoor!!

Hier nog geen deken op gehad, maar als het veel regent doe ik hem af, ik heb er alle tijd voor :D .

Ze krijgt al wel cbd druppels, is vorig jaar heel goed gegaan, maar er zijn hier ook veel minder insecten de laatste jaren, bij jullie ook? en helaas ook weinig zwaluwen. En heel vaak een windje hier, houden insecten niet van :+ .
Verder smeer of spuit ik al een paar jaar niks, alleen een zelf gemaakte vliegenspray, zo weinig mogelijk troep erop, maar ik snap ook dat het soms niet anders kan, jeuk is heel erg.

Dankjewel zeg! Wat lief! <3

Als tiener had mijn stiefvader een paardje die uiteindelijk naar Zeeland is gegaan omdat ze in Drenthe niet paardwaardig kon leven vanwege haar eczeem. Kan me voorstellen dat dat dus ook nog veel helpt, die heerlijke zeelucht.

Hier is het qua vliegen overigens ook nog redelijk rustig geweest, en dat wijt ik aan de droogte. Benieuwd dus hoe het gaat uitpakken nu we weer wat regen over ons heen hebben gekregen. Ik duim dat de vliegen zich wat gedeist houden, maar verwacht het eerlijk gezegd niet.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:05

Ik ben fan van het linersysteem van de RISH maar helaas ging dat echt niet hier qua pasvorm.. soepjurken met een te krappe borst. Ik wissel nu tussen 2 dekens af zodat ze altijd een droge deken op kan. Regendeken doe ik tot nu toe niet.

Kijk eens wat een mooi nieuw spacepak :D : afwachten hoe lang hij schoon blijft haha
Afbeelding
Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:11

Serenity350 schreef:
Froukje schreef:

Zwarte vliegen hebben we hier nu al massaal.. : Heb de fjord haar vliegenkap alweer op omdat ze helemaal gek werd van de vliegen bij haar ogen.

Bij ons de afgelopen week ook al wat vliegen gesignaleerd, maar nog niet zo sterk dat ze er echt last van krijgen. Maar inderdaad, de kap ligt alweer klaar.

Haha, ja hea, ik hoop dat ze de deken wel een beetje sparen zodat ik niet dit jaar alweer een nieuwe hoef te halen. Maarja, om ze nu uit elkaar te halen vanwege een deken vind ik dan ook weer geen optie. Dus ik blijf lekker duimen dat we er mazzel mee hebben. :')

Ik heb me er bij neergelegd dat het me minimaal 2 dekens per jaar kost :') dan valt het meestal mee, zeker als je in de aanbieding koopt. Daarom heb ik vaak vast een "nieuwe" op voorraad als ik zie dat er een wat slechter wordt. Moet ook echt wat handiger worden met de naaimachine, dat zou de levensduur ook verlengen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:47

MyrtheJ schreef:
Ik heb me er bij neergelegd dat het me minimaal 2 dekens per jaar kost :') dan valt het meestal mee, zeker als je in de aanbieding koopt. Daarom heb ik vaak vast een "nieuwe" op voorraad als ik zie dat er een wat slechter wordt. Moet ook echt wat handiger worden met de naaimachine, dat zou de levensduur ook verlengen.

Goeie tip inderdaad,. Ik zit nu inderdaad ook al met een schuin oog op te letten of ik een goede aanbieding langs zie komen. :')

Maar ik heb gelukkig wel een schoonmoeder die heeeeeeeel handig met de naaimachine is. O:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:52

ik kijk veel op marktplaats, staat vaak ook wel wat op.
maar heb dit jaar de oude dekens er nog op, dus dat scheelt weer :j
de kroo heeft vaak ook leuke aanbiedingen,of agradi