[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:52

Care4life.
Speedibeet met wat mix erdoor. Of een goe. Vitamine mineralen brokje. Ga nu binnenkort Victorious secret voeren. Ook omdat ik dan geen extra magnesium hoef toe te voegen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:53

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:53

Kunnen jullie even meedenken ? Ik ben niet zo goed in die waardes.

Paard van een vriendin van mij is al een aantal jaar IR en supermooi afgevallen. Is in aug/sept ondanks dat voor het eerst HB geworden. Minimale kanteling op 1 hoef. Ging weer helemaal goed tot een week of anderhalf geleden, toen het voor het eerst wat gevroren had: weer HB. Ze geeft ook aan dat hij voor haar gevoel een wel 3x langere vacht heeft dan normaal voor de winter (en dat is voor IJslander best lang) en dat hij veel zweet (mijn IJs zweet ook op stal nu omdat het zo warm is steeds, maar niet heel veel).

Hij is ruim een week geleden getest op cushing en vandaag heeft ze de waarde gehoord: 17,2 . Volgens de DA is dat goed: geen cushing.

Jullie input ?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:55

Zinzi_jewel schreef:
Hai Nammie en de rest,

Zinti ging goehoed op hormoonbalans en wat extra magnesium :-)
Maar doordat ik een fulltime baan heb nu kan ik niet meer op een doe het zelf weide. Dat gaat echt niet werk nu 45 uur en heb 2 jonge kindjes en 4 paardjes.
Heb ze dus op pension gezet. Met zn 4 in groepstal en overdag op weide. Helaas is het voor stalhouderij lastig om medicijnen in groepsverband te geven. En zou ze individuele stal moeten. Dat trekt ze niet met haar artrose been.
Een stalgenootje heeft vaak de medicijnen gegeven omdat ik door werk en afstand niet dagelijks kan zeker niet in de winter.
Stalgenootje ziek en andere stalgenoten geen tijd.
Helaas. En wilde al niet afhankelijk zijn van de goodwill van stalgenoten.
Ze gaan 2 januari verhuizen naar een stal die paarden meer op een Natuurlijke manier houdt. 24/7 vrije beweging door.paddock en loopstal en 2/3 keer per dag hooi. Indien gewenst slowfeeder.
En overdag grasjes. Kan dan evt kiezen voor nachten grasjes en overdag paddock.
Wel 40 km Van huis. Dat helaas wel.
Maar al met al gaan we best ok.. Zintekind wel bolle opgeblazen buik weer. Door niet dagelijks haar spulletjes en Voordroog eten en niet haar eigen voeding. Die was op en waren ze vergeten te laten weten. Dus had er geen bij me.
Ze krijgt speedibeet en Care4Life.

Fijn! Heb je nu eindelijk wat rust neem ik aan , nu het goed gaat met Zinti!
Jammer dat je nieuwe plek wat verder weg ligt , maar je paardjes zullen zich daar prima vermaken lijkt me!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:02

Essie73 schreef:
Nammie schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LQPYAFN3

Dan maar zo...ze zijn te groot om direct te kunnen plaatsen...

Lastig te boordelen, maar de blik, houding, vachtstructuur, bouw en nek zijn precies als bij mijn paard.

Dat begrijp ik , ik zal proberen betere foto's te maken.
Het is een kruising Groninger Andalusier , en die laatste laat ze in haar beweging wel duidelijk zien.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:06

Zinzi_jewel schreef:
Care4life.
Speedibeet met wat mix erdoor. Of een goe. Vitamine mineralen brokje. Ga nu binnenkort Victorious secret voeren. Ook omdat ik dan geen extra magnesium hoef toe te voegen.

Hihi , ik krijg hele vreemde dingen te zien als ik Victorious secret in google gooi...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:07

Maris schreef:
Koenlover, wat geeft de dierenarts etc als oplossing ? Misschien kan je eens liver comp van phytonics voorstellen ?? Dat herstelt door de kruiden die erin zitten de lever(functie).

fargo schreef:
[
Ik probeerde altijd de weerstand te ondersteunen zodat huid/oog/hoefproblemen minder snel de kop op zullen steken - en de conditie zo goed mogelijk bijhouden.

Huid, oog en hoefproblemen kan allemaal op de lever duiden....

Hij krijgt er nu chinese kruiden voor van de dierenarts. Maar ik heb het gevoel dat de prascend er toch ook voor helpt. Die krijgt hij nu een week of 5 en hij heeft helemaal geen vieze ogen meer gehad de afgelopen weken, dus voorlopig laten we het hier even bij, omdat er anders wel heel veel veranderd in korte tijd en ik dan bij bijwerkingen niet meer weet waar het nou van komt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:07

Nado schreef:

Paard van een vriendin van mij is al een aantal jaar IR en supermooi afgevallen. Is in aug/sept ondanks dat voor het eerst HB geworden. Minimale kanteling op 1 hoef. Ging weer helemaal goed tot een week of anderhalf geleden, toen het voor het eerst wat gevroren had: weer HB. Ze geeft ook aan dat hij voor haar gevoel een wel 3x langere vacht heeft dan normaal voor de winter (en dat is voor IJslander best lang) en dat hij veel zweet (mijn IJs zweet ook op stal nu omdat het zo warm is steeds, maar niet heel veel).

Hij is ruim een week geleden getest op cushing en vandaag heeft ze de waarde gehoord: 17,2 . Volgens de DA is dat goed: geen cushing.

Jullie input ?

Op basis van de ACTH test zou ik ook zeggen geen cushing, voor deze periode heeft een paard cushing vanaf een waarde van 20.

Maar op basis van de symtomen vraag ik mij af of hij het wel heeft. Is het bloed correct afgenomen, dus gelijk gekoeld naar het lab?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:13

Vergeet niet dat beginnende Cushing slecht te meten valt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:19

SuperRoos schreef:
Wat is nog meer goede biks/muesli voor onze cushing paarden. Paard van mn moeder eet zijn fiberforce niet meer...

Safe & Sound van Dodson & Horrell. Ik vind dit heel fijn spul. Het is te bestellen via: rwdh.nl

Staat het paard van je moeder nu op prascend ? Vaak is er een periode na 3-4 weken dat ze ineens veel eten niet meer lekker vinden, dus het kan ook tijdelijk zijn dat hij zijn fiberforce niet meer eet.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:27

Die van mij eet al sinds oktober lastig, terwijl hij sinds juli op de pergolide/prascend staat. Na ongeveer 2 weken is meneer zijn muesli smaak zat. De speedibeet blijft hij elke dag braaf opeten, maar qua muesli moet ik steeds wisselen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:03

Nado schreef:

Jullie input ?

Je moet denk ik even zeker weten of het gaat om pmol/L of gaat het pg/ml.
Is de test verder goed afgenomen, 'smorgens vroeg e.d. en is bloed op juiste manier behandeld? Dat beïnvloedt uitslag ook he?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:04

koenlover schreef:
Hij krijgt er nu chinese kruiden voor van de dierenarts. Maar ik heb het gevoel dat de prascend er toch ook voor helpt. Die krijgt hij nu een week of 5 en hij heeft helemaal geen vieze ogen meer gehad de afgelopen weken, dus voorlopig laten we het hier even bij, omdat er anders wel heel veel veranderd in korte tijd en ik dan bij bijwerkingen niet meer weet waar het nou van komt.

Klopt hoor de prascend is ook antioxidant dus zorgt er ook voor dat ontstekingen e.d. minder voorkomen of minder lang gaan duren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:28

Koenlover, je hebt gelijk dat je nu niet nog meer supplementen/medicijnen wil geven. En als de prascend er al voor aan het werk is, dan is het probleem toch gewoon opgelost ? Doordat de prascend de ACTH verlaagd, gaat ook de cortisolwaarde omlaag, waardoor het immuunsysteem beter kan werken.

Nado, de ACTH test is niet helemaal 100% betrouwbaar bij beginnende cushing. Daarvoor kan je beter de TRH test laten doen, die kan beter beginnende cushing vast stellen.

Mariadistel is een kruid die kan helpen de lever te regeneren en dus herstellen. Het zit ook in liver comp. Alle distel soorten zijn overigens goed voor de lever. Dus als je paard in de zomer graag distels eet, dan heeft kennelijk de lever dat nodig op dat moment.

Krachtvoer laag in suikers en zetmeel : http://zonne.infoteur.nl/specials/gezon ... nvoer.html en dan onderaan 2 artikelen mbt het zelf samenstellen of kant en klaar kopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:07

Nado schreef:

Jullie input ?

Als de ACTH onder de grenswaarden zit, dan gaat men er van uit dat het paard (nog) geen Cushing heeft. Zit de ACTH tussen de grenswaarden, dan gaat de arts uit van klinische symptomen en kan op grond daarvan besluiten met pergolide te starten, of nog niet . Zit het ACTH er boven, dan is behandeling sowieso aan te bevelen.

Ik vermoed dat de IR niet onder controle is en dat tot lichte HB heeft geleid.. en het zou wellicht goed zijn om dat nog eens te laten testen. De lange haren en zweten zegt op zich niet zoveel, zeker op dit moment niet: de paarden maken in deze periode sowieso wintervacht aan, maar de temperaturen zijn op dit moment behoorlijk hoog voor de tijd van het jaar. Dat kan dus ook een reden zijn - gewoon te warm voor de dieren die tenslotte een hele andere temperatuurbeleving hebben dan mensen.

Wat voeding betreft: Ik heb mijn hele voerbeleid omgegooid. Ik geef geen zgn. laag-in-suiker-voer meer zoals Cavalor, Fiber Force of C4L. Mijn paarden krijgen nu twee x daags Speedibeet van Pavo ( slechts 5% suiker, dus veel lager dan de genoemde voeren) met een aanvulling van de Balancer die door Suzanne Buysse van "Je Paard gezond en fit" gemaakt wordt. We hebben de samenstelling van die Balancer tegen het licht gehouden met onze hooianalyse en die past werkelijk perfect als aanvulling op de mineralen, sporenelementen en vitaminen. Ik zit alleen wat laag in calcium (in het hooi) en dat compenseer ik dmv de speedibeet die vrij hoog in calcium is.
Het resultaat is verbijsterend!
Niet alleen vinden de paarden het heerlijk, maar met name Pauli is in korte tijd met zevenmijlslaarzen vooruit gegaan: ze is vrolijk en alert, binnen 4 dagen was de dikke nek weg en ze glimt als een spiegel.
Voordat ik met deze manier van voeren begon was de toch wel apatisch en had telkens kleine ongemakken.

Naast uiteraard hun dagelijkse hooi ( verdeeld in kleine porties over de dag) voer ik 2 x daags hun pulp:
op basis van lichaamsgewicht 2 x 200 gr speedibeet, aangevuld met 2 x 120 gr balancer ( poedervorm, maar het is er ook als brokje).

De balancer is de hoogstgedoseerde en meest complete die in Nl verkrijgbaar is, gebaseerd op gemiddelde hooiwaarden in NL. Naast de balancer heb je verder helemaal niks meer nodig. Nee, ik heb geen aandelen (maar ben zeer enthousiast over het resultaat!)
Ik ben blij!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:24

Ik heb die balancer ook gegeven :j Paarden vinden hem heeeel lekker ( de brokjes). Your horse trace van Assiepassie hier op bokt is een vergelijkbaar product trouwens. Beide producten staan ook in de link die ik hierboven gaf voor zelf voer samenstellen en/of de betere vit en min supplementen.
Laatst bijgewerkt door Maris op 18-12-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:25

Citaat:
De balancer is de hoogstgedoseerde en meest complete die in Nl verkrijgbaar is, gebaseerd op gemiddelde hooiwaarden in NL. Naast de balancer heb je verder helemaal niks meer nodig. Nee, ik heb geen aandelen (maar ben zeer enthousiast over het resultaat!)
Ik ben blij!

Als je blij bent met de balancer is dat prima natuurlijk en hartstikke fijn voor je paard.

Maar voor andere mensen van deze draad:
Ik heb verder ook nergens aandelen in, maar je kunt ook eens kijken naar de samenstelling van your horse trace. Het mooiste is natuurlijk als je een hooianalyse van je hooi hebt (net als bij de balancer), maar voor veel mensen is dat onmogelijk. Het is wel interessant om de 2 supplementen met elkaar te vergelijken.
http://www.horsefoodforthought.nl/produ ... orse-trace

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:27

haha, toevallig dezelfde tip

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:37

De Your horse Trace is lager gedoseerd en beperkter wat mineralen betreft. Bovendien zitten er geen vitamines in en moet je lijnzaad of lijnzaadolie toevoegen. Dus... wat mij betreft is de Balancer van Suzanne Buysse een veel beter product. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:14

Ik ga nog eens kijken dan, YHT is toch niet lager gedoseerd qua zink en koper etc ? En er zit ook gewoon vitamine E in hoor.

edit : even gekeken. Idd een heel klein beetje lager gedoseerd. Wel is YHT veel minder aan poeder om te geven. Dus als je dan iets meer YHT geeft als de aanbevolen 48 gram, dan kom je al een eind.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:46

Ik heb dan weer de balancer van equilin (http://www.equilin.nl). Ik heb nu even de tijd niet om ze te vergelijken maar wel mooi om te zien dat er toch nog zoveel verschil in wat voor een leek vrijwel dezelfde producten lijkt. Het is dus echt de moeite waard om je daar verder in te verdiepen.

(trouwens: de balancer van equilin vinden mijn paarden niet zo lekker dus krijgen ze meestal de basic van equilin en daar doen ze het ook erg goed op).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:50

koenlover schreef:
Ik heb dan weer de balancer van equilin (http://www.equilin.nl). Ik heb nu even de tijd niet om ze te vergelijken maar wel mooi om te zien dat er toch nog zoveel verschil in wat voor een leek vrijwel dezelfde producten lijkt. Het is dus echt de moeite waard om je daar verder in te verdiepen.

(trouwens: de balancer van equilin vinden mijn paarden niet zo lekker dus krijgen ze meestal de basic van equilin en daar doen ze het ook erg goed op).

Ha leuk, die kende ik dan weer niet. Zit wel veeeeel minder koper en zink in als in YHT en het brokje wat JP geeft ( 60 mg ipv 300 mg koper in YHT en brokje b.v. ) Maar geen ijzer, dus dat is al heel fijn. en ook een darmstabilisator, dat zit weer niet in YHT.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:52

Ik lees dat een aantal van jullie de Pavo Speedibeet voeren. Ik ben proefpersoon, maar ik krijg het er bij mijn paarden niet in. Ik geef het 's avonds en de volgende ochtend staat het er nog. Er is hoogstens 1 hapje van gegeven. Als ik het gewone voer er overheen gooi, eten ze alleen dat er af. Aten jullie paarden het meteen of heeft het enige tijd geduurd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:05

Homiafortuna schreef:
Ik lees dat een aantal van jullie de Pavo Speedibeet voeren. Ik ben proefpersoon, maar ik krijg het er bij mijn paarden niet in. Ik geef het 's avonds en de volgende ochtend staat het er nog. Er is hoogstens 1 hapje van gegeven. Als ik het gewone voer er overheen gooi, eten ze alleen dat er af. Aten jullie paarden het meteen of heeft het enige tijd geduurd?

De mijne vond het in eerste instantie ook vies, toen had ik het veel te nat gemaakt.
Ik maak het nu met 1 bakje op 4,5 bakje heet water. Dat doe ik in een emmer die ik afsluit, dan wordt het veel sneller mooi van structuur en zwelt het op en geef ik het na ongeveer een half uur a 3 kwartier. Dan voel ik even of het wel vochtig genoeg is - evt nog een klein beetje water extra en dan geef ik het als het nog een beetje warm is maar ook als het later koud is eten ze het dan gewoon op.
De eerste paar keer heb ik er een beetje mueslie overheen gegooid maar dat is nu niet meer nodig ..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:07

Homiafortuna schreef:

Bij mij verschilt het per paard, 4 van de 6 willen er niets van weten en de andere 2 lusten het erg graag. Ik koop het daarom niet meer.