'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:51

_Inge schreef:
pmarena schreef:
Inge... :(:)

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor: (waarom) is het geen mogelijkheid om die hoef gewoonweg langer te maken met 1 of andere kunsthars ofzo...? Dan hoef je niet te wachten op groei maar kun je hem toch direct zo laten dragen als je wilt...?

en @ yvonnedv, Kan het altijd eens overleggen met de hoefsmid, maar ook van N.ass.au kwam hier niet mee terwijl ze toch meer van dit soort gevallen krijgen dus weet niet of het mogelijk eens.
Maar we bellen gewoon morgen even om het eens te vragen.

we mogen alleen ook niet te positief zijn, want hoe dan ook, als we er een ijzer onderkrijgen en als de hoef gaat groeien, hij is nog steeds zwaar hoefbevangen aan alle vier de benen, het is sowieso de vraag of hij ooit normaal gaat kunnen lopen.

Stel je voor, door een wonder komt hij er allemaal vanaf. Als je jezelf de vraag al stelt of hij ooit nog normaal gaat kunnen lopen, vind je het dan nog eerlijk tegenover jezelf. Niet slecht bedoelt maar als hij nooit meer normaal zou kunnen lopen, vind je het dan nog fair tegenover hem? Ik ben daar wel heel nieuwsgierig naar. Ik heb namelijk het gevoel dat hij dan nog steeds in pijn is omdat zijn lichaam totaal anders staat dan het hoort te staan.
Ik heb intens veel respect voor je dat je dit gevecht aangaat maar waar stopt het?

Hevonen

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:58

Ik zou zelf doorgaan zolang het dier aangeeft dat hij nog wil... en dat is gewoonlijk heel goed te zien.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:09

_Inge schreef:
Nu enkel nog de twijfel of we enkel dat spul eerst als ijzer gebruiken, of er nog een ijzer onderzetten.
Nog mensen ervaring hiermee misschien?
Nadeel lijkt me met ijzer wel weer dat het zwaarder is en het sneller kans heeft tot loslaten/lostrekken.
We laten hem wel erna enkel op stal en de betonnen uitloop staan, zo heeft hij toch beweging maar minder kans tot loslaten door de natte weide.

Een interessante website van Vettec en de toepassingen ervan : http://www.vettec.net/cms/downloads/ins ... ng_ned.pdf
edit: nog een interessante link : http://vettec.com/super-fast-180cc-instructions
.

Ik heb onlangs de "superfast" bij mijn shet gehad, als tijdelijk "ijzer" i.v.m. hoefbevangen. Het is mooi spul maar erg kwetsbaar en slijt snel. Bij mij liep de shet toen alleen op het zachte zand van de bak en het bracht wel iets verlichting. Maar na 2 weken was het er weer af gevallen/gesleten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:12

Hevonen schreef:
Ik zou zelf doorgaan zolang het dier aangeeft dat hij nog wil... en dat is gewoonlijk heel goed te zien.

Tuurlijk heeft een paard de wil om door te gaan. Hij is van oorsprong een prooidier en laat natuurlijk niet zijn zwakte zien want dan ben je als een vogeltje voor de poes.
prooidieren geven niet snel op. Gelukkig kun je als mens ingrijpen wanneer het niet meer dierwaardig is.

En ik denk dat Inge slim genoeg is om hier over een juiste beslissing te nemen wanneer het nodig is.

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:56

Ben een stille meelezer.kwam dit topic 2 dagen geleden tegen en elke vrije minuut heb ik gelezen.
Ik heb diep respect voor je Inge. Grote klasse wat je allemaal doet.
Je moet maar zo denken : er zijn geen verkeerde keuzes Want de keuze dieje op dat moment maakt is in jou ogen de juiste keuze.
Ik heb ook voor de keuze gestaan. Ik heb mijn lieve merrie in de ogen gekeken en zag dat de glans uit haar ogen was en dat was voor mij het moment waarop ik zei en nu wil ze gaan.
Hoeveel pijn het nog steeds doet ookal is het 6 jaar geleden. Ik weet dat het op dat moment de juiste keuze was.
Dus welke keus je ook maakt het zal nooit de verkeerde zijn.

Fay ziet er goed uit. Wat een koppie. Om verliefd op te worden.
Serentje en cassis heel veel sterkte. Geniet zolang het kan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:17

Wow... wat is dit moeilijk. Jij, die zo vecht voor een waardig bestaan van je dieren. Cassis kwam op je pad, er leek hoop... Wat verstandig en of wijs is geweest in dit traject, durf ik niet te zeggen. Misschien viel er echt al niks meer aan te redden. Maar proberen met Vettec, kan ik ook wel weer begrijpen. Zo zonde om zo'n jong, lief, dier, te moeten laten gaan als je niet álles hebt geprobeerd. En wie weet gebeurt er een wonder. Ik hoop erop, echt. Want dat het ondanks al die pijn een intens lief dier is, lijkt me meer dan duidelijk.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:37

Is het aannemelijk dat een hoefbevangen paard ook een peesblessure kan hebben?
Aan de rechterkant waar zijn slechtste hoef zit voelen we een wat onregelmatige pees en op plekken overvuld met vocht.
Het is niet warm maar wel enigzins gevoelig.
Vandaag is hij een kwartier uit stal geweest en hij loopt met zijn slechte hoef zo kreupel dat hij een soort trekkende beweging met dat been maakt als hij een stap wil zetten.
We vinden het ook zo vreemd dat hij echt pas sinds kort zoveel slechter loopt, tot 2 weken terug liep hij overdag buiten , was s'avonds wel moe maar liep bij lange na niet zo kreupel als nu.

Normaal gezien komt zaterdag onze dierenarts om nieuwe foto's te maken van Cassis zijn hoef, we willen zien of er een verandering ten opzichte van 3 maanden terug is, maar misschien beter gelijk kijken of hij een echo evt van de pees kan maken ook dan.

En het is inderdaad zo moeilijk wanneer het genoeg is geweest, het is echt zo'n ontzettend lief dier ;(

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:45

Foto's maken lijkt me alleen al ter controle heel wijs, voordat je welk besluit dan ook neemt. Lees ik nou goed dat het been boven de probleemhoef begint op te lopen? En hoe zit het precies met de pijnmedicatie/ontstekingremmers? Is die gestopt of krijgt 'ie die nog? Durf het haast niet te vragen maar zou er geen hoefzweer bovenop de bevangenheid kunnen zijn gekomen, als het probleem zo redelijk 'acuut' is?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:49

Hij krijgt nu nog steeds twee zakjes bute per dag.
Volgens de hoefsmid die gisteren geweest is lijkt er geen hoefzweer te zitten, zover hij kan zien/voelen.
Maar niet de hele pees is dik, het is vanonder wat gevuld met vocht, dan wat strakker terug, en bovenste gedeelte ook weer dikker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:50

de diepe buigpees zit vast aan het hoefbeen....dat is dramatisch gekanteld.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:02

geerke schreef:
de diepe buigpees zit vast aan het hoefbeen....dat is dramatisch gekanteld.

Dat is natuurlijk het nadeel van nog geen corrigerend beslag lijkt me, dat het zwaarder zal zijn voor de pezen..
Best denk ik nu gewoon zaterdag even foto's en evt echo van de pezen en van daaruit verder kijken wat en of er nog wat mogelijk is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:04

klopt...deze gradatie van kanteling kan niet zonder beslag.De kans op een sincker is heel groot blootvoets.Vandaar dat ik mij zorgen maak...
Dit paard blootvoets laten lopen betekent zijn dood.

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:10

Misschien een botwoekering. Paardje van een vriendin van mij Hadewijchd botwoekering onder het straalbeen. Vocht in de benen onregelmatige pees soms warm soms niet. Liep de ene dag beter dan de andere. Heeft op speciaal beslag gestaan eggbar en zooltje met siliconen. Liep daardoor nog slechter. Siliconen er weer uit .liep iets beter maar ging steeds sneller achteruit. In een tijd van 8 weken van lekker op de wei naar bijna niet meer kunnen lopen ondanks denpijnstilling. Paardje is ook kliniek in en uit geweest voordat ze erachter kwamen wat het was. Paardje is uit eindelijk ook ingeslapen want pijnvrij leven zat er niet meer in.
Sterkte ben benieuwd wat de Da zegt en hoe de foto's eruit zien.
Sesamschedeontsteking heeft ook wel wat weg van de symptomen die je beschrijft wat betreft de pees.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:54

Cassis staat er erg slecht bij vandaag...wil liefste totaal niet op zijn rechterhoef staan.
De dierenarts komt vanmiddag even langs, even uitzoeken of hij nu terug acuut hoefbevangen is, of een hoefzweer toch, of peesblessure.

Even wat foto's gemaakt vanmorgen van hem, hoe hij erbij staat, heb in mijn album geplaatst:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZI6O6V3A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:55

Dat wil ie idd helemaal niet belasten. Sneu hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:57

Hoop dat het 'gewoon' een hoefzweer is. Daar lopen de pezen ook van op. Voel je een hartslag in zn kootholte?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:57

o jeetje, dat ziet er behoorlijk pijnlijk uit. Het lijkt er allemaal maar niet beter op te worden :( .
Hoop dat met beslag het gauw weer beter zal gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:59

dat ziet er toch uit als een hoefzweer...zie je niets in de zool,geen overdreven bolling?Ik hoop niet dat het hoefbeen op weg is om door de zool te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:00

Ik ben bang dat zo de andere benen ook overbelast raken. Hoe ver moet je gaan? Ik vind hem er helaas ook niet meer al te blij bij staan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:01

Overigens vind ik de hoef er zelf wel redelijk goed uitzien (naar omstandigheden), maar ben een leek dus kan het ook fout hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:02

ik vind het vreemd dat hij met volledige pijnstilling er nog zo bijstaat.Hoefzweren reageren meestal niet op pijnstilling dus ik hoop dat het dat is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:03

Dat is helaas niet altijd waar, die van mij was ook o.a. hoefbevangen en ondanks pijnstilling (bute) geen verbetering.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:05

Cardy schreef:
Dat is helaas niet altijd waar, die van mij was ook o.a. hoefbevangen en ondanks pijnstilling (bute) geen verbetering.

tja,daar heb je gelijk in...ik ken ook een aantal gevallen waar pijnstilling niet veel deed.

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:09

Arme cassis. Hoop dat de Da het snel kan vinden wat het is. Sterkte met hem. Hoe gaat het met seren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:10

TS voel je geen pulsatie in de kogel?Dat wil in iedergeval zeggen dat er iets aan de hand is in de hoef.