Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:13

De mijne krijgt equilin basic: http://www.equilin.nl/ en gelatinaat van Primeval erbij. En omdat ze zand in haar darmen had krijgt ze ook nog een keer of 5 in de week 150 ml. lijnzaadolie op advies van de kliniek in Wolvega. Equilin basic heeft o.a. extra magnesium en extra vitamine E omdat er wel in de winter door hooi/voordroog een tekort aan vitamine E is, maar geen tekort aan Selenium.

KellyDV

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:04

Nee inderdaad!! Alleen werkt Vitamine E alleen wel? Er wordt gezegt dat zonder Selenium het niet werkt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:55

Iemand vroeg hier of KS snel kon ontstaan..
In mijn geval was mijn paard bij aankoop volledig goed op de foto (al twijfel ik achteraf of er niet toch ietsje te zien was, maar dan echt wel minimaal) terwijl hij na een maand of 3 begon te bokken...
Pas na een half jaar oid zijn er foto's gemaakt (want tja, hij was toch volledig goedgekeurd op rontgen) en daar was toch echt een flinke achteruitgang op te zien. Kan dus snel gaan..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:11

Duidelijk Danoesje, dat het dus ook snel kan gaan. Bij mij is het niet duidelijk, bij aankoop geen foto's gemaakt, klinisch was ze goed. Half jaar later werd ze lastig met rijden, terwijl ik de eerste twee maanden er niet op gestapt was, maar veel aan de hand had gewerkt en gelongeerd had. 3 maanden daarna de diagnose. Klinisch heel gevoelig op de rug, met mijn verhaal erbij, foto's...

Kelly, omdat Selenium voldoende in de voeding zit Normaal gesproken, is aanvulling van Vitamine E voldoende. Vitamine E zit wel in gras, maar in hooi en voordroog wordt het al snel minder, terwijl de selenium niet wordt afgebroken voor zover ik weet.

kilkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:34

Ik lees hier een hele hoop meningen over thermografie.

De opmerking dat grote klinieken er niet mee werken is logisch. Je paard moet dan minimaal 2 uur zonder deken en beenbescherming zijn geweest voor je een goede opname kunt maken. Die tijd hebben ze niet en de meeste eigenaren wrs ook niet. Komt bij dat je op een zonnige dag, die bestaan nog, met je trailer naar de kliniek rijdt er uv straling door het dak heen is gegaan. Ook dan kan je geen objectieve opnames maken. Er zit dus een andere reden achter en die gaan z natuurlijk niet vertellen!

Ook moet je eigenlijk je paard in een stal met dakisolatie of ouderwetse pannen hebben staan. Door andere dakbedekking komt het uv ook heen. Er zijn dus wel een paar voorwaarde verbonden aan het kunnen maken van een goede opname. Dan is het natuurlijk ook nog zo dat je de camera moet kunnen bedienen en nog belangrijker de beelden goed moet kunnen interpreteren. Dat is bij röntgen foto's natuurlijk net zo. Weet iedereen of zijn dierenarts hierop getest is?

Het mooie van thermografie is dat het je hele paard in beeld wordt gebracht. Je ziet oorzaak en gevolg. Weet wel degelijk waar je moet gaan zoeken. Is absoluut een stuk goedkoper dan mri of scintigrafie.

Hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb kunnen scheppen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:19

kilkelly schreef:

De opmerking dat grote klinieken er niet mee werken is logisch. Je paard moet dan minimaal 2 uur zonder deken en beenbescherming zijn geweest voor je een goede opname kunt maken. Die tijd hebben ze niet en de meeste eigenaren wrs ook niet. Komt bij dat je op een zonnige dag, die bestaan nog, met je trailer naar de kliniek rijdt er uv straling door het dak heen is gegaan. Ook dan kan je geen objectieve opnames maken. Er zit dus een andere reden achter en die gaan z natuurlijk niet vertellen!

Ook moet je eigenlijk je paard in een stal met dakisolatie of ouderwetse pannen hebben staan. Door andere dakbedekking komt het uv ook heen. Er zijn dus wel een paar voorwaarde verbonden aan het kunnen maken van een goede opname. Dan is het natuurlijk ook nog zo dat je de camera moet kunnen bedienen en nog belangrijker de beelden goed moet kunnen interpreteren. Dat is bij röntgen foto's natuurlijk net zo. Weet iedereen of zijn dierenarts hierop getest is?

Het mooie van thermografie is dat het je hele paard in beeld wordt gebracht. Je ziet oorzaak en gevolg. Weet wel degelijk waar je moet gaan zoeken. Is absoluut een stuk goedkoper dan mri of scintigrafie.

Nee, want je blijft alleen de huid scannen. Meer kan je niet en degene die je het wijs heeft gemaakt dat het wel kan, die wil gewoon geld verdienen.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:23

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar zijn er hier ook mensen waarbij het paard last van de buik had wat uiteindelijk kwam van KS? Onder/achterkant van de buik doet paard heel boos op, rug valt eigenlijk mee wel wat stijfjes maar niet schrikbarend. Omdat uit onderzoeken van buik/maag niks kwam willen ze verder gaan kijken. DA heeft het nog niet over KS gehad maar een kennis van mij kwam hier mee dat ze een paard kende met net zulke klachten die KS had. Maar toch als ik ga zoeken lees ik veeal rugklachten...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:08

Tinkers4ever schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar zijn er hier ook mensen waarbij het paard last van de buik had wat uiteindelijk kwam van KS? Onder/achterkant van de buik doet paard heel boos op, rug valt eigenlijk mee wel wat stijfjes maar niet schrikbarend. Omdat uit onderzoeken van buik/maag niks kwam willen ze verder gaan kijken. DA heeft het nog niet over KS gehad maar een kennis van mij kwam hier mee dat ze een paard kende met net zulke klachten die KS had. Maar toch als ik ga zoeken lees ik veeal rugklachten...

Jup.
Dit had Calypso ook. Enorme singeldwang/zadelnijd ed. Niet mogen poetsen aanraken op de buik. Zadel paste voor 10000%.
Uiteindelijk na de diagnose KS, is ze onder regelmatige behandeling van een osteopaat/fysio/ed gekomen en in combinatie met een special singeldwang singel, is dit uiteindelijk enorm verbeterd.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:30

R12312 schreef:
kilkelly schreef:

Nee, want je blijft alleen de huid scannen. Meer kan je niet en degene die je het wijs heeft gemaakt dat het wel kan, die wil gewoon geld verdienen.

:')

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:31

ijssnuiver schreef:
Tinkers4ever schreef:

Jup.
Dit had Calypso ook. Enorme singeldwang/zadelnijd ed. Niet mogen poetsen aanraken op de buik. Zadel paste voor 10000%.
Uiteindelijk na de diagnose KS, is ze onder regelmatige behandeling van een osteopaat/fysio/ed gekomen en in combinatie met een special singeldwang singel, is dit uiteindelijk enorm verbeterd.

Die van mij ook idd. Toen het op zijn ergst was (drie weken voor euthenasie) kon ik niet meer normaal aan haar buik zitten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:56

T4E, de mijne heeft dat ook, of je nou borstelt of met je blote handen over haar zijkant/ribbenkast en buik gaat, ze wordt erg narrig. Er zijn wel periodes dat het beter gaat, maar ook tijden dat het heel heftig is. Net als met opzadelen en de singel vastmaken. Als ik daarna in de bak aansingel is er meestal niets meer aan de hand, soms kijkt ze nog een keer boos. Haar rug is momenteel goed.
Elvee stampvoet momenteel heel erg als je haar bij/onder haar buik poetst.

Kilkelly, er zijn wel grotere klinieken die ermee werken, maar dan vragen ze je vaak om je paard daar een nacht te laten staan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:59

Toch is dat onder de buik poetsen niet direct een Ks probleem, maar meer een vrouwenprobleem..................

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:02

R12312 schreef:
Toch is dat onder de buik poetsen niet direct een Ks probleem, maar meer een vrouwenprobleem..................

Inderdaad niet direct een ks probleem. Maar ik merkte wel heel duidelijk dat het 1 het ander in stand hield..
Het was bij Calypso inderdaad 10x erger tijdens de hengstigheid... Bij mij komt er ook geen merrie meer in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:17

R12312 schreef:

Ik wil wel over m'n buik geaaid worden hoor!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:02

Nou, ik heb drie merries hiervoor gehad. De eerste vond alles prima, de tweede was duidelijk zuur als ze ergens pijn had, bijvoorbeeld door artrose in haar voorhoeven. De derde, Lou, vond ook alle prima. Van hengstigheid hadden ze alle drie geen last. Die ik nu heb heeft daar met hengstigheid niet meer last van, maar wel dus bij periodes dat ze ergens pijn heeft. En dat kan ook best een beetje spierpijn zijn in een heel ander deel van haar lichaam. Ik merk wel dat het heftiger is als ze gestrest is ( omdat ze bijvoorbeeld naar buiten wil).

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:15

Joolien schreef:
R12312 schreef:

Jaaa! ik ook hoor! ligt er wel een beeeetje aan door wie! Johnny depp ofzo.. :') nee zonder dollen..

Bij die van mij had het echt met pijn te maken. ze was niet een typische zeikmerrie..

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:11

Dank voor de reacties, het is een ruin dus geen vrouwenprobleem.. Hij doet het niet bij de ribben of singel, zadel ofzo is geen probleem maar echt onder aan de buik vanaf halverwege de buik tot aan de koker ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:29

Tinkers4ever schreef:
Dank voor de reacties, het is een ruin dus geen vrouwenprobleem.. Hij doet het niet bij de ribben of singel, zadel ofzo is geen probleem maar echt onder aan de buik vanaf halverwege de buik tot aan de koker ongeveer.

Ik kan me voorstellen dta als de wervels niet goed zitten, dat een uitwerking heeft op de ribben. Als de wervels scheef staan, kan het zijn dat de ribben ook scheef staan en bijv onder de buik tegen elkaar aankomen. Geen gekke gedachte toch?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:35

Joolien schreef:
R12312 schreef:

_O-

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:53

KellyDV schreef:
Joolien schreef:

_O-

Hahaha!
Ik echt niet hoor :') . Normaal al heel moeilijk, maar tijdens mijn vrouwenprobleem moet je echt oprotten ;)

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:31

hallo allemaal :wave:

ik kom hier mij aanmelden , omdat kissing spines nog volledig nieuw is voor mij ...

ik heb dus een merrie beauty en is 13 jaar , verwaarloosd geweest tot en met ..

alles ging goed met het rijden , deed alles wat ik vroeg maar de laatste maanden ging het dus helemaal mis. ik had er iemand anders mee laten rijden omdat ik er geen weg meer mee kon.

sprong in de lucht als je ze terug nam, wou niet meer hoog springen , slaan en knarstanden tijdens het opstappen, en het grootste probleem .. ze wou niet instappen ! ik stapte er nog maar juist op en ze begon al in volle vaart te draven en weg te vluchten..
ondertussen was ik het wel al gewoon omdat ze dit bleef doen.

maar dan ging het er echt over steeds bokken .. heb dan naar de osteopaat gebeld omdat het echt nietmeer kon.. ik zag dat mijn meisje echt pijn had .. haar gedrag veranderde te vlug

dus naar de osteopaat geweest niet de goedkoopste maar wel 1 van de beste. begon dus haar na te kijken en steeds op dezelfde plek aan de acterkant begon ze te bokken en te springen..

LAP! de osteopaat zei : "ze heeft kissing spines"
ik stond daar verbaasd te kijken "wat zeg jij nu" want ik had er tenslotte nog nooit van gehoord ..
dus trainingstips gekregen zo laag mogelijk longeren, en laag mogelijk mee rijden .

volgende week moet ik dus terug met mijn merrie naar de osteopaat en daarna de grootte kost : foto's laten nemen, omdat ik toch zeker wil zijn dat ik er nog wel mee mag rijden en in hoeverre het is ..
nu ik wat dingen heb opgezocht heb ik echt een schuldgevoel dat ik nooit iets eerder merkte en dat ik haar zoveel pijn heb bezorgt :/

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:57

Beauty_xxx. Welkom, helaas :(

Ik vind het heel opmerkelijk dat een Osteopaat kan zeggen dat je paard KS heeft. hij heeft namelijk geen rontgenogen. Dat hij het vermoed is wat anders.

Als de rug van je merrie zo gevoelig is zou ik even helemaal niet rijden meer veel longeren en grondwerk doen. (had je osteo ook moeten zeggen) want met rijden kan de rug niet herstellen. (spieren etc)

Ik zou naar een kliniek gaan om foto's te laten maken. anders weet je het niet zeker :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:59

femo schreef:
Ik vind het heel opmerkelijk dat een Osteopaat kan zeggen dat je paard KS heeft. hij heeft namelijk geen rontgenogen. Dat hij het vermoed is wat anders.

Als de rug van je merrie zo gevoelig is zou ik even helemaal niet rijden meer veel longeren en grondwerk doen. (had je osteo ook moeten zeggen) want met rijden kan de rug niet herstellen. (spieren etc)

Ik zou naar een kliniek gaan om foto's te laten maken. anders weet je het niet zeker :)

Hier ben ik het mee eens. De osteo kan het vermoeden maar nooit met zekerheid zeggen.
Ze kan ook helemaal verzuurd zijn of ontstoken spieren hebben daar.
Goed dat je foto's laat nemen want dat geeft de enige duidelijkheid.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:04

femo schreef:
Beauty_xxx. Welkom, helaas :(

ging zowizo foto's laten nemen omdat inderdaad hij kan het vermoeden .. maar is wel iemand goed in het vak dus ik denk wel dat er dus een grote kans is .. rijden moest ik wel eens proberen om te zien als het al veel verbeterd was, maar dan ga ik wel niet te lang aangezien ik de zadelpasser ook wil laten komen voor alles pik fijn in orde te maken .. pff kostelijk grapje ..

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:29

vooral is mijn grootste vraag wat mag je vooral NIET doen met paarden met KSS ?
ik zou ze graag willen dekken maar zou dit nog gaan ?