Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kilkelly schreef:Ik lees hier een hele hoop meningen over thermografie.
De opmerking dat grote klinieken er niet mee werken is logisch. Je paard moet dan minimaal 2 uur zonder deken en beenbescherming zijn geweest voor je een goede opname kunt maken. Die tijd hebben ze niet en de meeste eigenaren wrs ook niet. Komt bij dat je op een zonnige dag, die bestaan nog, met je trailer naar de kliniek rijdt er uv straling door het dak heen is gegaan. Ook dan kan je geen objectieve opnames maken. Er zit dus een andere reden achter en die gaan z natuurlijk niet vertellen!
Ook moet je eigenlijk je paard in een stal met dakisolatie of ouderwetse pannen hebben staan. Door andere dakbedekking komt het uv ook heen. Er zijn dus wel een paar voorwaarde verbonden aan het kunnen maken van een goede opname. Dan is het natuurlijk ook nog zo dat je de camera moet kunnen bedienen en nog belangrijker de beelden goed moet kunnen interpreteren. Dat is bij röntgen foto's natuurlijk net zo. Weet iedereen of zijn dierenarts hierop getest is?
Het mooie van thermografie is dat het je hele paard in beeld wordt gebracht. Je ziet oorzaak en gevolg. Weet wel degelijk waar je moet gaan zoeken. Is absoluut een stuk goedkoper dan mri of scintigrafie.
Hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb kunnen scheppen.
Tinkers4ever schreef:Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar zijn er hier ook mensen waarbij het paard last van de buik had wat uiteindelijk kwam van KS? Onder/achterkant van de buik doet paard heel boos op, rug valt eigenlijk mee wel wat stijfjes maar niet schrikbarend. Omdat uit onderzoeken van buik/maag niks kwam willen ze verder gaan kijken. DA heeft het nog niet over KS gehad maar een kennis van mij kwam hier mee dat ze een paard kende met net zulke klachten die KS had. Maar toch als ik ga zoeken lees ik veeal rugklachten...
R12312 schreef:kilkelly schreef:Ik lees hier een hele hoop meningen over thermografie.
De opmerking dat grote klinieken er niet mee werken is logisch. Je paard moet dan minimaal 2 uur zonder deken en beenbescherming zijn geweest voor je een goede opname kunt maken. Die tijd hebben ze niet en de meeste eigenaren wrs ook niet. Komt bij dat je op een zonnige dag, die bestaan nog, met je trailer naar de kliniek rijdt er uv straling door het dak heen is gegaan. Ook dan kan je geen objectieve opnames maken. Er zit dus een andere reden achter en die gaan z natuurlijk niet vertellen!
Ook moet je eigenlijk je paard in een stal met dakisolatie of ouderwetse pannen hebben staan. Door andere dakbedekking komt het uv ook heen. Er zijn dus wel een paar voorwaarde verbonden aan het kunnen maken van een goede opname. Dan is het natuurlijk ook nog zo dat je de camera moet kunnen bedienen en nog belangrijker de beelden goed moet kunnen interpreteren. Dat is bij röntgen foto's natuurlijk net zo. Weet iedereen of zijn dierenarts hierop getest is?
Het mooie van thermografie is dat het je hele paard in beeld wordt gebracht. Je ziet oorzaak en gevolg. Weet wel degelijk waar je moet gaan zoeken. Is absoluut een stuk goedkoper dan mri of scintigrafie.
Hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb kunnen scheppen.
Nee, want je blijft alleen de huid scannen. Meer kan je niet en degene die je het wijs heeft gemaakt dat het wel kan, die wil gewoon geld verdienen.
ijssnuiver schreef:Tinkers4ever schreef:Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar zijn er hier ook mensen waarbij het paard last van de buik had wat uiteindelijk kwam van KS? Onder/achterkant van de buik doet paard heel boos op, rug valt eigenlijk mee wel wat stijfjes maar niet schrikbarend. Omdat uit onderzoeken van buik/maag niks kwam willen ze verder gaan kijken. DA heeft het nog niet over KS gehad maar een kennis van mij kwam hier mee dat ze een paard kende met net zulke klachten die KS had. Maar toch als ik ga zoeken lees ik veeal rugklachten...
Jup.
Dit had Calypso ook. Enorme singeldwang/zadelnijd ed. Niet mogen poetsen aanraken op de buik. Zadel paste voor 10000%.
Uiteindelijk na de diagnose KS, is ze onder regelmatige behandeling van een osteopaat/fysio/ed gekomen en in combinatie met een special singeldwang singel, is dit uiteindelijk enorm verbeterd.
R12312 schreef:Toch is dat onder de buik poetsen niet direct een Ks probleem, maar meer een vrouwenprobleem..................
Joolien schreef:R12312 schreef:Toch is dat onder de buik poetsen niet direct een Ks probleem, maar meer een vrouwenprobleem..................
Ik wil wel over m'n buik geaaid worden hoor!
Tinkers4ever schreef:Dank voor de reacties, het is een ruin dus geen vrouwenprobleem.. Hij doet het niet bij de ribben of singel, zadel ofzo is geen probleem maar echt onder aan de buik vanaf halverwege de buik tot aan de koker ongeveer.
femo schreef:Ik vind het heel opmerkelijk dat een Osteopaat kan zeggen dat je paard KS heeft. hij heeft namelijk geen rontgenogen. Dat hij het vermoed is wat anders.
Als de rug van je merrie zo gevoelig is zou ik even helemaal niet rijden meer veel longeren en grondwerk doen. (had je osteo ook moeten zeggen) want met rijden kan de rug niet herstellen. (spieren etc)
Ik zou naar een kliniek gaan om foto's te laten maken. anders weet je het niet zeker
femo schreef:Beauty_xxx. Welkom, helaas![]()
Ik vind het heel opmerkelijk dat een Osteopaat kan zeggen dat je paard KS heeft. hij heeft namelijk geen rontgenogen. Dat hij het vermoed is wat anders.
Als de rug van je merrie zo gevoelig is zou ik even helemaal niet rijden meer veel longeren en grondwerk doen. (had je osteo ook moeten zeggen) want met rijden kan de rug niet herstellen. (spieren etc)
Ik zou naar een kliniek gaan om foto's te laten maken. anders weet je het niet zeker