Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:05

Aah nee arme whis. Sterkte!!!

Leuk om alle positieve verhalen te horen :D
.Mijn pony is momenteel te dik maar durf niet zo goed met hooi te minderen. Hopelijk in de zomer beter op gewicht. Zo lang de buik goed gaat OS gewicht iets wat minder prioriteit heeft.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:34

De kliniek heeft net gebeld.
Ik schrok me dood maar hij zei gelijk niet schrikken...
Ze staat er rustig bij, ze heeft nog niet gemest.
Ze gaan morgenochtend een maagscopie doen, om te kijken of ze daar geen zweren heeft zitten.
Dus even afwachten wat daaruit komt.

Dan gaan ze kijken of ze toch iets wil eten, de boel moet toch op gang komen zeker omdat ze nu al vanaf dinsdag niet gegeten heeft.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:46

Ze heeft een klein beetje gemest, mest is wat dunner.
Ze staat er fit bij op stal, geen koorts.
Eind van de dag hoor ik meer over de maagscopie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 10:12

@Patrick Och dat is goed nieuws dat ze wel aan het mesten is nu jouw Whis. Heel veel sterkte en ik hoop dat ze er achter komen waarom ze verstopt raakt en het snel weer verder op gang gaat komen!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:45

@Patrick,oh ja dat gevoel kennen we allemaal,als er gebeld wordt,je hart slaat 10 keer de rondte in.....en dat afwachten :(:) :(:)
Maar wat een goed nieuws *\o/* *\o/* men wat kan je soms blij zijn met een hoop(je) stront :+
Ik hoop dat ze het zo kunnen verhelpen en achter de oorzaak komen....good luck +:)+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:41

De kliniek heeft net gebeld.
Op de maagscopie was er helaas iets te zien, vergelijkbaar als bij Ted toen.
Dus ernstige maagzweren :( de behandeling is gelijk gestart.
Ze heeft een klein beetje gemest, weer dun.
Kan zijn dat de verstopping hogerop zit.

Nu is de vraag is de koliek een vervolg door de maagzweren of andersom.
Medicatie en pijn(waardoor ze stress krijgen) kan de reden van de maagzweren zijn.
Maar de koliek zou ook een vervolg van de maagzweren kunnen zijn.

Ze gaan nu behandelen met Gastro Gard.
Heeeeeeel langzaam met kleine handjes gaan ze haar ruwvoer geven.
Kijken hoe dat gaat, als dat goed gaat gaan ze het langzaam aan opbouwen.

Maar een ding is heeeel duidelijk Whis is dus nog harder voor der zelf dan Ted is.
Toont helemaal niets, dat maakt het zo moeilijk :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 16:58

He bah wat vervelend dat ze maagzweren gevonden hebben. Wat voer jij Whis en Ted? Krijgen ze altijd eerst ruwvoer en dan pas bix? Voer je überhaupt bix? En hoe is je voerschema?
Wel heel apart dat ze beiden maagzweren blijken te hebben (gehad)..

Fijn dat ze wel weer wat gemest heeft.

De mijne heeft wel een heel gevoelige maag, maar bij de maagscopie vorige week werden geen zweren gevonden, wel potentiële littekens ervan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:15

Nou apart wil ik niet zeggen zeker niet als je weet wat Ted allemaal mee heeft gemaakt en had/heeft.
Het is een wonder dat Ted überhaupt nu nog leeft zullen we maar zeggen.
Omdat Ted dus een gevoelige maag en darmen heeft wordt hier al anders gevoerd dan de meeste zullen denken.
Ze hebben onbeperkt ruwvoer tot beschikking, lopen 24/7 buiten op de paddock kunnen de stal in.
Krachtvoer krijgen ze hier niet of nauwelijks, speedibeet met luzerne en daar door de supplementen.
Enige die krachtvoer krijgt is eigenlijk Aslan veulenbrok.
Ze krijgen goede kwaliteit weidehooi en zeer goede kwaliteit voordroog(lange grovere stengel)
Wij doen alles in overleg met de kliniek, op aanraden van de kliniek zijn we voordroog gaan voeren met lange grovere stengel samen met weidehooi met fijnere stengel.
Voer veranderingen zijn hier alleen als ze de zomer wei af komen of op gaan.
Dit wordt met uiterste voorzichtigheid gedaan ivm Ted.

Maar goed dat je er naar vraagt, bij vele is het ontwetendheid.
Ik voer zolang ik m'n paarden op een eigen stuk heb al zo ie zo onbeperkt ruwvoer.
Aan het voerbeleid kan het niet liggen, heeft duidelijk een oorzaak die medisch van aard zal zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 17:35

De mijne krijgt sinds zijn 2e koliekoperatie helemaal geen voordroog of kuil meer. En sinds hij op alleen maar hooi staat qua ruwvoer, is hij veel beter op orde en rustiger. Ik gaf hem eerder ook luzerne (voor zijn maag) maar dat mag ik hem ook niet meer geven. Hij heeft waarschijnlijk moeite met eiwitten en luzerne is eiwitrijk (wel goede eiwitten, maar toch).

Er begint me inderdaad iets te dagen, Ted was ook een zwaar geval toch.. arme Ted en arme jij :(:) :(:)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:48

We voeren nu 2 winters zo, en gaat super goed met Ted.
Het is ook constant zoeken geweest wat wel wat niet etc...maar uiteindelijk komen we er wel.
Het is ook bij elk paard verschillend, constant dingen proberen....dacht soms ook echt het komt nooit meer goed etc.
Maar ik heb er uiteindelijk mee om leren gaan en weet wat ik wel en niet kan doen.
Maar het blijft altijd een beetje moeilijk.

Bij Ted heeft het meerdere oorzaken gehad, waarschijnlijk 1 maar dat kunnen we nooit bewijzen.
Daar is hij aan geholpen sinds dien is het rustig.
Dus hopelijk krijgen we Whis ook hier doorheen!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:51

Balen dat ze maagzweren heeft :( Maar langs de andere kant is zo misschien wel de oorzaak gevonden?
Ik duim mee dat het ruwvoer goed gaat en dat ze snel een mooi hoopje mest!

Wij geven inderdaad ook enkel hooi. Haar mest is veel "stabieler" en ze lijkt ook minder krampen te hebben.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:53

Het is nu nog de vraag is de koliek de oorzaak van de zweren, of andersom dat weten we niet.
Ergens vermoed ik het 1e...

Whis heeft verder nooit geen klachten gehad, na de bevalling voor het eerst in dec en dan nu.
Verder nooit ergens last van oid...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:48

Arme Whis. Gelukkig dat ze alweer gemest heeft.

Dat schrikken bij een telefoontje ken ik ook maar al te goed. Fijn als ze je bellen, jij hen niet te pakken krijgt. Half uur lang proberen. Dacht dat ik er in bleef.
Ze is iig in goede handen nu.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:54

Ik weet dat ze in goede handen is, maar toch vind ik het ook een beetje eng omdat ze dus nagenoeg helemaal niets toont/ laat zien.
Dat maakt het nog moeilijker, deed ze maar iets van signalen afgeven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 00:37

@Patrick Lastig inderdaad als paarden zo hard voor zichzelf zijn en er dus amper zichtbaar is dat ze pijn hebben e.d. Hoop dat er nu snel verbetering en wat meer duidelijkheid komt voor Whis.

Hier ben ik heel blij met mijn Whizz. Eergisteren gelongeerd en mijnheer wilde zomaar in totaal 7 minuten draven, gisteren gereden en toen in totaal 6 minuten gedraafd maar op een zo vlot tempo dat hij in 1 minuut 2 rondjes in een extra grote bak heeft gelopen, terwijl hij de vorige keer bij revalidatie 1 rondje in 1 minuut liep en dan weer stopte. Hij heeft echt veel energie en wil echt wel lopen, dat was bij het longeren de dag ervoor opgevallen dat hij zo vlot wilde lopen. Dus daar gisteren ook op gelet dat ik zelf niet te veel angstig dan wel bezorgd zou gaan inhouden maar hem ook door zou laten lopen.
Hij loopt nu ook meerdere keren 1,5 minuten achter elkaar door en zelfs nog wat langer. Ben er positief door verrast en heel blij mee. Buik ziet er gewoon ook steeds mooier uit.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:48

@Patrick, spannend nog dus,...maar iig mest...Konden ze maar praten he....
Ik ben benieuwd naar hoe ze het gaat doen, ik kan alleen verstoppingskoliek nog niet goed combineren met maagzweren voor mijn gevoel en die laat ik als eerste spreken.Daarna komt de logica pas aan....
Nogmaals toitoi,wij duimen mee...

fargo super en je mag trots zijn meid _/-\o_ _/-\o_

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:37

Nog geen nieuws over Whis???

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:48

Sorry dacht dat ik m hier ook had geplaatst.

Sorry voor het late bericht, maar heb even geslapen toen ik terug kwam van Whis.
Vanmorgen dus bij Whis geweest.
We kregen voorzichtig goed nieuws ze heeft vannacht 3x gemest *\o/* *\o/* *\o/*
Het eten gaat tot nu toe goed, met kleine handjes krijgt ze ruwvoer aangeboden en slobber.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus het is kijken hoe het blijft gaan als het voer langzaam opgevoerd gaat worden.
De maagzweren kunnen het gevolg zijn van de koliek, pijn stress medicatie en het vasten.
Dus ze is daar gevoelig voor en door stress pijn etc kan dat binnen 48 uur zo verergeren.
Daar wordt ze nu voor behandeld dus dat zal wel goed komen.
Heb het bij Ted gezien dat gaat vrij snel.

De kolieken kunnen veroorzaakt worden door een vernauwing/kneuzing litteken ergens in de darm.
Zeker gezien de 1e keer de zware koliek na de bevalling van Aslan en in dec en nu.
Aan het voerbeleid zal het niet liggen.
Wat we nu in de toekomst beter gaan doen is haar meer olie voeren, supplementen geven om haar meer aan het drinken te krijgen(drinken doet ze nu overigens goed)
Als ze niet genoeg drinkt onttrekt het lichaam vocht uit de darmen waardoor de darmpassage minder kan werken omdat het droger wordt.
Ze kreeg bij mij wel olie, maar niet voldoende in hoeveelheid dus dat moet ik aanpassen als ze thuis komt.
Voerbeleid is bij mij verder in orde.

Ik denk dat ik het zo een beetje goed verwoord heb, anders moet Peet het maar even aanvullen.
Wil iedereen bedanken voor jullie lieve berichten, doet ons er goed!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:51

Gelukkig dat het de betere kant op gaat !!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:36

Super nieuws! *\o/*

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:45

Zijn er hier mensen die lijnzaad koken?
Hoeveel geven jullie?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:12

Super nieuws....we blijven door duimen hier hoor....ze oogt best goed en bekend terrein daar zeg ;)
Heb je ze de groeten nog gedaan? :o

En neen ik geef lijnzaadolie geen idee over koken van lijnzaad...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 00:02

_Patrick_ schreef:
Zijn er hier mensen die lijnzaad koken?
Hoeveel geven jullie?

Nee ik kook geen lijnzaad, er zit wel lijnzaad door de slobber die ik geef en ik geef 2 x daags zonnebloemolie over de mueslie die hij krijgt ipv bix.
Ik heb een tijdje een handje lijnzaadbrok per dag bij gegeven voor zijn maag en darmen - ivm het luchtzuigen wat mijn paard ook doet. Die heb ik al wel weer in huis maar nog niet meer gegeven.

Fijn dat ze vooruit gaat. Maagzweren kunnen inderdaad wel heel snel optreden als een paard moet vasten (in combinatie met stress).
Ik geeft de mijne ook slobber om hem vocht en vezels te geven voor de nacht. Na zijn operatie kreeg hij 3 tot 4 keer slobber op een dag op advies van kliniek. Gewoon PAVO.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:56

Whis heeft goede eetlust mest en drinkt, morgen gaan ze voor de zekerheid haar gebit even nakijken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:59

+:)+