Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 09:48

Normaal heeft ze geen interesse voor dinkytoy haha.

Bolle buik is niet echt iets over gezegd,natuurlijk was het daar wat minder ivm weinig ruwvoer buik.
Ik zal het met Ellen nog eens bespreken.
Wat maarten wel zei is dat Kyana erg grof was gebouwd.Maar ja dit zal misschien niet veel met haar buik te maken hebben.Ik herken het overigens wel erg terug bij haar dochter,maar die moet even serieuzer op bootcamp.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:32

Dinkytoy!!! _O-

Dus het is ergens ook een stukje dat bij haar bouw hoort..
Maar dan moet het voorheen ook zo geweest zijn.
Hoewel ik me ook weer iets kan indenken dat ze door haar weinige bespiering die buikspieren ook niet echt meer gebruikt/aantrekt..
Mogelijk komen jullie ooit weer zover dat je daar weer mee aan de slag kan! (Desnoods met wat grondwerk?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:34

hey,maar ze had toch al eerder dat je met iets was begonnen in de behandeling dat ze toen ook heel erg hengstig was en ze toen ook eigenlijk wel op knapte?
ja en bolle buik...is wel toeval dat zowel mijn verzorgtink en een andere merrie op stal dat beiden hebben en hormonaal ook wat moeilijker in elkaar zitten dan de rest van de merries..
ik blijf er toch bij dat het bijten verband houdt met iets dat hormonaal is hoor :j

houdt haar en dinkytoy maar lekker bij elkaar nu,kan ze helemaal haar energie daarin kwijt,is misschien wel even goed voor d'r :) ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:00

Heel voorzichtig spreek ik uit dat ik het idee heb dat het weer iets minder gaat,ik vind ze op het harde weer wat gevoeliger lopen als eerder.
Ellen komt vrijdag en ben heel benieuwd wat ze er van vind.
De hengstigheid was enkel op dat moment zichtbaar,overige dagen niets meer van gezien en Dinkytoy werd verzocht uit de buurt te blijven.
even afwachten dus...
Om eerlijk te zijn vertoont ze eigenlijk nog steedt het pieken en dalen beeld afwisselend bijten en minder goed lopen.Maar goed misschien was 1 behandeling niet voldoende en moet er een 'andere' aanpak volgen.Het gaat niet in enkele weken voorbij natuurlijk :)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:50

Hoi Timokyana, misschien weet je nog dat we al eerder via pb contact hebben gehad, omdat onze paardjes toch wel wat overeenkomsten hadden. De mijne veel minder ernstig dan de jouwe, maar ik wil je zeggen dat het met mijn paard inmiddels heel goed gaat. We staan nu op een stal met 24/7 weidegang (tot het door het weer niet langer gaat) en hoewel hij voorheen niet goed reageerde op gras (buikpijn, gevoelig op de voorbenen), geven wij hem nu een schepje biergist per dag. Daar is hij zo enorm van opgeknapt, zelfs de mok trok (bijna helemaal) weg, terwijl we hier toch ook al zo'n tien jaar mee bezig waren om het weg te krijgen. We halen 'm niet meer gevoelig op de voorbenen van de wei en ook zijn buikpijn lijkt verdwenen. Hopelijk blijft dit nu ook zo, nu het kouder wordt buiten en het gras natter. Maar op het moment is wat mij betreft is dus het sleutelwoord bij mijn paard dus: biergist. Hoeft niet te zeggen dat dit meteen ook bij de jouwe gaat werken. Misschien heb je het al geprobeerd, dan moet je me excuseren, ik volg je topic trouw, maar je hebt al zoveel geprobeerd (petje af!) dat ik misschien niet alles onthouden heb! Ik wilde het toch even met je delen, misschien is het wat!
groeten Ellen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:02

Hmm..interessant dat biergist.. en wel om verschilende redenen.
Er zit een hoog gehalte van Vit B in - gebrek daaraan kan o.a. zenuwpijn en vergrote gevoeligheid ( voor aaanrakingen bv) veroorzaken. Het is ook rijk aan chroom en dat is een regulator tussen suiker en insuline ( doet effectiviteit van insuline toenomen).
Een nadeel van te veel biergist gebruiken is dat het ook voorlopers van urinezuur aanmaakt en dat is niet aan te raden bij gewrichtsproblemen ( arthritis bv)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:50

over dat biergist,ik geef sinds mei ongeveer biergist aan de mijne,maar ik geef het niet dagelijks.
4x per week krijgen ze een schep door het voer,ik ben er mee begonnen vanwege appie zijn gezondheidsproblemen en die is er ook enorm van opgeknapt.
kelly krijgt het ook en al heeft die ook dat wisselende lopen en de bolle buik...bij haar zie ik geen enkel verschil....al heb ik het idee dat haar huid sneller heelt als ze een plekje heeft
maar het valt te proberen,ik heb toch bij een aantal paarden wel degelijk verschil gezien in opknappen van huidproblemen.
ik heb de biergist van reitshop cuxland :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:28

Jannepauli schreef:
Hmm..interessant dat biergist.. en wel om verschilende redenen.
Er zit een hoog gehalte van Vit B in - gebrek daaraan kan o.a. zenuwpijn en vergrote gevoeligheid ( voor aaanrakingen bv) veroorzaken. Het is ook rijk aan chroom en dat is een regulator tussen suiker en insuline ( doet effectiviteit van insuline toenomen).
Een nadeel van te veel biergist gebruiken is dat het ook voorlopers van urinezuur aanmaakt en dat is niet aan te raden bij gewrichtsproblemen ( arthritis bv)

Teveel biergist word ook afgeraden omdat het een leaky gut kan veroorzaken.
Wat daar van waar is weet ik niet.
Een kuurtje van 10 dagen af en toe kan geen kwaad denk ik.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:40

Hmmmmm..... misschien moet ik dan maar wat gaan minderen, kijken of het dan toch evengoed nog goed blijft gaan met hem. Ik heb trouwens aangehouden wat er op de verpakking staat, maar ga me er toch even wat meer in verdiepen! Leaky guts of andere kwalen zitten we natuurlijk ook weer niet op te wachten! ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 18:50

Bedankt voor de tip elsje,mag ik vragen welke je voert?

Vandaag gepoetst,bijten was weer hevig helaas.Opvallend is als haar hoofd laag is dat ze minder heftig reaheerd.vastgebonden reageerd ze heviger en eigenlijk wil ze liefst bij me weg.Maakt niet uit welke locatie ik sta.

Ik heb ze mee naar de bak genomen en dat wat oefeningetjes gedaan die niet veel van haar vergen. (begin/basis rechtrichten) aan de hand.Dit deed ze wonderbaarlijk goed.Enkel op het harde loopt ze echt weer wat gevoeliger.
Nog twee daagjes en dan weer met ellen bespreken.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:53

Het merk wat ik voer is Hoba. Het was een voor mij onbekend merk, verkrijgbaar bij onze plaatselijke voerleverancier, ben er wel zeer tevreden over.

Wat ik nog even aan mijn verhaal toe wil voegen is dat mijn smid laatst opmerkte dat er het laatste jaar een (positieve) verandering in de hoefstand merkbaar was en toen ik opmerkte dat hij misschien het één en ander gecorrigeerd had, zei hij dat dat waar was, maar dat het niet alleen zijn werk was, dat er meer aan de hand was. Dit kan kloppen. In januari dit jaar zijn we begonnen met Groene Os probiotica en daarna in mei verder gegaan met de biergist van Hoba. Het probleem van de gevoelige benen door buikpijn had ik niet zelf bedacht, dit (pijn aan de blinde darm) heeft een holistisch dierenarts vastgesteld en dat was zo'n anderhalf jaar terug. Van haar hebben we toen druppels gekregen van Phytonics. Nu geven we de biergist als onderhoud.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:18

bedenk wel dat die rug een jaar lang in een dwangstand heeft gestaan, en kyana helemaal naar de pijnverlichting is gaan lopen.
ze heeft anders gelopen nadat haar rug weer recht was, maar nu zullen de spieren weer teruggaan naar die stand die ze al die tijd gehad hebben.. dat is wat ik denk dat nu het probleem is.
ze zal waarschijnlijk vaker behandeld moeten worden, en het voordeel van dat op stal doen is dat ze daarna geen eind terug hoeft te lopen en dus ook geen spierpijn zal ontwikkelen in die mate die ze nu waarschijnlijk gehad heeft.
denk dat je na 2 a 3 behandelingen pas kan zeggen of er resultaat is of dat er toch verder gezocht moet worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 05:19

Bedankt,geeft weer even een steuntje ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:58

Een van mijn paarden is al langdurig in de lappenmand - nu heb ik haar onlangs laten behandelen door een chiropractor in combinatie met cranio-sacraal therapie. Met name in de eerste week had dat een opmerkelijk effect op haar aandoening ( ze leek weer 100% gezond) en in de weken erna nam het effect met kleine stapjes af. De behandelaar had mij ook gezegd: met deze (eerste) behandeling winnen we de oorlog nog niet - de aandoening is er al een paar jaar en dat krijgen we niet in één keer in orde.
Misschien geldt dat dus ook wel voor jouw paard - en zijn er meerdere behandelingen nodig om het effect van de behandeling te consolideren.
Nu weet ik niet of acupunctuur (dat is toch wat bij Kyana gedaan werd?) ook in staat is om lange-termijn effecten te bewerkstelligen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat door het opheffen van bepaalde blokkades of storingen in het zenuwstelsel, het 'zelfgenezend effect' van het lichaam gestimuleerd wordt en daardoor de situatie uiteindelijk verbeterd. Dus.. ook van mij een steuntje en hopelijk gaat het steeds meer verbeteren.
Mijn paard krijgt volgende week haar 2e behandeling, ben erg benieuwd hoe het vervolg uitwerkt.
Sterkte dus!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:50

Ellen is als ik het goed heb dierenarts, acupuncturist en manueel therapeut.
In elk geval heeft ze ook Kyana 'recht gezet'.
Ik hoop dat het zo is...en dat dit het bijten nog steeds veroorzaakt en dat het steeds beetjes beter word.

Succes volgende week JP,hopelijk bied het jullie een (langere) verbetering!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:45

Afgelopen vrijdag is ze opnieuw behandeld.Volgens ellen 75 % verbeterd.En ik mag gaan opbouwen.
Dus gister weer gepoetst (inclusief bijten wat ik momenteel negeer en positief gedrag beloon ik met stem).
Opgezadeld en eerst wat aan de hand gewerkt in stap.Ze was heel rustig en braaf.Met krukje opgestapt en wat rondjes links en rechtsom gestapt.Hoofdje was laag en ze stapte goed door.Woensdag weer en zo van lieverlee wat opbouwen.Eerst buiten zodat ze wat conditie opbouwd en in de bak a.d hand en daarna hopelijk gaan lessen,zodat we goede begeleiding krijgen.
In oktober heb ik een cursus in de planning bij een nieuwe lesgeefster.
En verder wil ik zelf ook eerst langs de fysio om aan wat punten bij mezelf te werken.

Ze loopt nog steeds gevoelig van voor op de stenen,hoeven eerst goed aan laten groeien en dan eens zien.
Anders inderdaad met hoefschoenen/ijzer naar buiten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:47

Klinkt super positief :j

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:31

wow wat moet dat machtig gevoeld hebben om er weer eens op te zitten, super!
hopen dat het zo doorzet en ben benieuwd hoe het verder loopt,
heel veel succes en vooral plezier

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:32

Heb je er gewoon weer opgezeten dat is echt wel heel erg leuk zeg,

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:48

Er opgezeten? Wauw... Had je dat ooit verwacht?
Hopelijk kom je zo steeds een stapje verder.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:14

5 tot 10 minuutjes,enkel met een losse teugel gestapt.
Afbeelding
Afbeelding

En nee ik had dit niet meer verwacht en ben ook nog niet overtuigd.
Maar wie A zegt,zegt B dus we gaan flink oefenen en hopelijk bied het verbetering.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:41

nou dat ziet er al goed uit, ze heeft haar oortjes naar voren, lijkt ontspannen, op de 2de foto oortjes naar chter maar dat is volgens mij uit concentratie naar jou toe omdat je bitloos rijd. Geen hoofd helemaal in de lucht maar juist aan het "stofzuigen", haar bouw lijkt ook weer bij te trekken, bovenlin al minder zichtbaar en flanken worden al voller. leuk om te zien, volg je al vanaf de eerste pagina en had deze foto's niet "zo snel" verwacht

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:54

Waar ik nu zo benieuwd naar ben: je schreef dat tijdens het borstelen haar bijtgedrag nog steeds aanwezig is maar dat je het op een andere manier benaderd. Is het nog steeds vergelijkbaar met wat we zagen in de eerste filmpjes die je poste? En hoe gaat het als je haar zadelt en aansingelt? Verder lijkt het alsof ze het wel verdraagt dat je haar aanraakt met je kuiten tijdens het rijden, (dat zal toch wel gebeuren, ook al zou je haar niet aandrijven) of protesteert ze dan ook wel eens?
Ik vraag het niet vanuit misplaatste nieuwsgierigheid hoor, ik vind het hele verhaal ongelooflijk intrigerend en je houding naar je paard toe heel begripvol.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:07

Eiber, je mag best kritisch zijn hoor,probeer ik ook te blijven.
Het poetsen is nog steeds als in het begin,ze kan niet lang stilstaan dus trekt vaak met haar hoofd om weg te gaan (althans dat denk ik).Indien ze afleiding heeft is het een stuk minder en bij haar hoofd,kammen van manen doet ze het niet.Ik probeer het nu te negeren (omdat er word gezegd dat het nu idd aangeleerd gedrag kan zijn) en blijf door poetsen. (niet zo uitgebreid als bij de andere paarden)Hoe meer ik gewoon doorga met waar ik mee bezig ben hoe minder het wel word.Echter poetsen is dus nog steeds niet echt prettig want ze bijt echt door.
Opzadelen geeft geen probleem/geen enkele reactie.Ook aansingelen niet.Been aanleggen ook niets. (en dat maakt het dan allemaal nog vreemder,want als ze reageerd vanuit pijn zou ze dit ook moeten doen met bv zadelen,aansingelen etc)

Op de paddock reageerd ze ook nog steeds zo zuur tegen een bepaalde merrie.Op de paddock reageerd ze hetzelfde als met poetsen,zodra de merrie te dicht bij komt bijt ze zichzelf in haar zij of borst.Oren strak naar achter en tanden bloot.Het is dat ik ze zolang ken maar anders zou ik zeer zeker schrik van haar hebben en vriendelijk bedanken om bij haar op zo'n moment de paddock in te gaan.
Ik weet niet of er meer dominantie naar boven komt momenteel,dat dit de oorzaak is of toch nog iets anders.
Het blijft vreemd....
Ik blijf wel voorzichtig met anderen in haar buurt,niemand anders mag ze poetsen en in de paddock moeten ze echt goed opletten.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:18

Goh, apart toch, dit alles.
Door je nauwkeurige observaties kun je de situatie heel goed beschrijven. Nu je een aantal lichamelijke problemen hebt uitgesloten, zul je waarschijnlijk wel steeds dichter bij de waarheid komen.
Op zich vind ik het gedrag dat ze vertoont als ze in de buurt komt bij de andere merrie (zichzelf bijten) ook heel bijzonder. Het lijkt toch een soort van agressie te zijn die ze wil uiten naar een ander paard/mens toe, maar die ze niet kan / mag uiten.