Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:11

DPTomboy schreef:
Dank je, ik las ook dat er probiotica bij zat inderdaad. Vraag me alleen af of dat handig is om erbij te geven of dat gewoon abprazole genoeg is. De probiotica is puur voor de darmen?

ja probiotica is puur voor de darmen. Let op sommige zweren zitten ook op de overgang van de maag naar de darm. Dat deel is in feite onbereikbaar voor onderzoek. De maag kan worden onderzocht via een maagscopie en de darmen voor een deel via de anus. Maar de darmen kunnen niet volledig onderzocht worden.
Ik gebruik zelf geen abprazole plus maar geef speedibeet voor de ondersteuning van de werking van de darmen.

Iris18mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:03

Hallo, ik had een vraagje, toevallig had ik het gisteren met mijn hoefsmid over dat mijn paard van die raar trekken met zijn mond heeft al ze stil staat, en dat ze slecht haar biks op eet, wel eet ze graag hooi. ook kauwt ze af en toe op de stal deur (niet luchtzuigen).

Nu zei hij dat het wel eens een maagzweer kan zijn, omdat een andere klant dezelfde symptomen had en haar paard het ook had. Nu heb ik natuurlijk al veel informatie opgezocht. En dat je door de dierenarts kan laten kijken, nu las ik ook dat je anders eventueel een middel kan geven, en dit als ze niet heeft niet schadelijk is.

Nu vraag ik me dus af wat raden jullie mij aan?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:06

Iris18mei schreef:
Hallo, ik had een vraagje, toevallig had ik het gisteren met mijn hoefsmid over dat mijn paard van die raar trekken met zijn mond heeft al ze stil staat, en dat ze slecht haar biks op eet, wel eet ze graag hooi. ook kauwt ze af en toe op de stal deur (niet luchtzuigen).

Nu zei hij dat het wel eens een maagzweer kan zijn, omdat een andere klant dezelfde symptomen had en haar paard het ook had. Nu heb ik natuurlijk al veel informatie opgezocht. En dat je door de dierenarts kan laten kijken, nu las ik ook dat je anders eventueel een middel kan geven, en dit als ze niet heeft niet schadelijk is.

Nu vraag ik me dus af wat raden jullie mij aan?

Ik zou toch eerst eens met de dierenarts overleggen, ik noem maar iets geks maar ik heb al eens eerder gehoord dat een paard slecht at en ze aan allerlei ernstige dingen dachten en toen bleek het een ontstoken kies te zijn...

Ondanks dat Abprazole veel goedkoper is dan Gastro Guard en er geen bijwerkingen bekend zijn kost het een hoop centen en het is en blijft medicatie, ik zou er persoonlijk niet voor kiezen een behandeling met medicijnen te starten tegen een bepaalde kwaal als je niet zeker weet of je paard die kwaal ook heeft. Als de dierenarts met onderzoekje (evt. ook een bloedonderzoek?) eens wat dingen kan uitsluiten (zoals bijvoorbeeld gebitsproblemen) zou je altijd kunnen zeggen dat jij denkt aan maagzweren en eens kijken wat jouw DA daarvan zegt. Dan kun je altijd nog starten met een Abler kuur en kijken of het probleem betert, maar ik zou er echt voor kiezen eerst ook andere dingen uit te sluiten voor er zomaar medicatie in te stoppen ;)

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:08

Blegh mijn schimmeltje lijkt ook weer maagzweerachtig te zijn maar krijg de abler korrels met geen mogelijkheid meer naar binnen :(:(
Iemand nog tips?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:13

tijdelijk lapmiddel: maagzout en/of gaviscon om het maagzuur te neutraliseren.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:23

Vastplakken op een oude boterham met appelstroop Steffiiy? Misschien niet fantastisch ivm de suikers maar beter dan het niet opeten denk ik

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:21

oh ik had fout gelezen, dacht dat de bestelling korrels niet toekwam :o

eet hij verder nog prima? Indien ja, idd mss met wat appelmoes of stroop de geur van de korrels camoufleren
indien je paard algemeen slecht eet, toch wat maagzout in water of gaviscon in de mond spuiten om acuut het maagzuur te neutraliseren en verlichting te geven. De anijs in gaviscon zou ook wat eetlust opwekkend werken...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:18

Ja zijn brok eet hij prima en hooi ook, maar zodra hij die korrels ruikt stopt hij gewoon met eten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:34

Na ruim 4 weken ben ik nu met mijn jaarling gestopt met Abler. Hij ziet er stúkken beter uit (is ook wel goed bijgevoerd in dezelfde periode) en gaapt/slikt niet meer. Ik houd het wel goed in de gaten, als hij weer begint met gapen start ik gewoon weer. Maar hopelijk is dat niet nodig bij zo'n jonkie.

Wat me wel opvalt is dat hij vrij veel (darm/maag?)geluid produceert. Zo om de 20 seconden ongeveer. In de tussentijd heeft hij ook een zandkuur gehad en hij zit nu aan een kruiden(worm)kuur. Ik ben benieuwd of hij nu stabiel blijft...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:49

Kan ik nog iemand van abler abprazole af helpen? Mijn jaarling staat weer net zo hard te gapen als eerst op de derde dag zonder korrels...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:58

Sonja89 schreef:
Kan ik nog iemand van abler abprazole af helpen? Mijn jaarling staat weer net zo hard te gapen als eerst op de derde dag zonder korrels...

Ik heb er net 250 besteld, is er iemand die er ongeveer 10-15 zou kunnen missen? Dan zou ik het in ieder geval redden tot de levering... Het is wat met die beestjes af en toe! -O-

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:13

Sonja89 schreef:

Heb je wel in een langere periode afgebouwd?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:24

SteffiiY schreef:
Sonja89 schreef:

Heb je wel in een langere periode afgebouwd?

Nee, ik ben van 1 meteen naar 0 gegaan, had inderdaad langer en langzamer moeten afbouwen. Stom van me!

Wat zijn trouwens jullie ervaringen met kurkuma? Die tip kreeg ik ook nog...

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:43

Ik verdenk mijn paard van een maagzweer. Is er hier iemand van wie ik wat Abprazole/Abgard oid kan overnemen om dat een week (of evt meer) te proberen?

Als het helpt ga ik zelf bestellen, maar probeer het liever even uit :-)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:47

Ik denk dat niemand hier meer vooruit heeft om abler te lenen/overnemen.
Ik ben blij dat ik zelf een vooraadje thuis heb voor mij neigen paard.

Kurkuna ken ik niet, ik houd het bij Abler omdat ik weet dat het werkt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:48

me_marielle schreef:
Ik verdenk mijn paard van een maagzweer. Is er hier iemand van wie ik wat Abprazole/Abgard oid kan overnemen om dat een week (of evt meer) te proberen?

Als het helpt ga ik zelf bestellen, maar probeer het liever even uit :-)

Wat zijn de redenen dat je hem verdenkt van maagzweren?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:57

Ik heb een fikse voorraad besteld en verwacht die over 1-2 weken, dus kan tegen die tijd makkelijk wat missen. Alleen wil ik het gebruik ervan niet 'in de hand werken', dus inderdaad, waarom verdenk je je paardje ervan?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:07

Bedankt voor de snelle reacties :-)

Wat ik vooral zie is veel gapen, bijten op dingen, en verder is mijn paard erg afgevallen terwijl er juist meer voer ingaat (meer ruwvoer en ook pulp). Dit alles is gebeurt na een erg stressvolle situatie. En hij is al zo'n stresskip. Mijn paard is altijd mooi rond geweest, maar ik krijg er nu maar moeilijk gewicht bijaan, en vooral dat gapen is mij erg op gaan vallen de laatste tijd en toen viel bij mij het kwartje.. Maar ik wil liever geen endoscopie ivm nog meer stress.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:07

Herkenbaar...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:51

YvonneAa schreef:
Ik had deze vraag ook al even gesteld aan de mede-bokker die mij zakjes Abler verkocht heeft, maar rond welk tijdstip voeren jullie de medicatie?

Ik dacht dat het in de middag/avond het beste zou zijn omdat ze nachts vaak het minste kunnen eten en dan dus de zuren het felst zijn? Wanneer je het in de ochtend voert bestaat de kans dat de medicatie in de nacht al wat uitgewerkt is terwijl ze het dan juist het hardst nodig hebben.

Wat denken jullie?

Waarom zou je paard in de nacht minder eten?
Een paard moet onbeperkt ruwvoer kunnen eten.
Als paarden heel de nacht zonder hooi staan is er toch wat mis met het stal management!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:43

rapido schreef:
YvonneAa schreef:
Ik had deze vraag ook al even gesteld aan de mede-bokker die mij zakjes Abler verkocht heeft, maar rond welk tijdstip voeren jullie de medicatie?

Ik dacht dat het in de middag/avond het beste zou zijn omdat ze nachts vaak het minste kunnen eten en dan dus de zuren het felst zijn? Wanneer je het in de ochtend voert bestaat de kans dat de medicatie in de nacht al wat uitgewerkt is terwijl ze het dan juist het hardst nodig hebben.

Wat denken jullie?

Waarom zou je paard in de nacht minder eten?
Een paard moet onbeperkt ruwvoer kunnen eten.
Als paarden heel de nacht zonder hooi staan is er toch wat mis met het stal management!

Idd als je paard 's nachts minder kan eten, dan is er iets mis met je voerbeleid en/of huisvesting. Geen enkel paard zou het grootste deel van de nacht zonder toegang tot ruwvoer moeten staan...

Hier is het trouwens omgekeerd. 's nacht staat mijn paard op stal en voorzie ik hooi naar believen. Maar overdag gaat ze op de weide en ook al voer ik hooi bij, zo lang ze 1 grasspriet vindt, zal ze er weinig tot niets van het hooi eten. Heel frustrerend...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:41

me_marielle schreef:
Bedankt voor de snelle reacties :-)

Wat ik vooral zie is veel gapen, bijten op dingen, en verder is mijn paard erg afgevallen terwijl er juist meer voer ingaat (meer ruwvoer en ook pulp). Dit alles is gebeurt na een erg stressvolle situatie. En hij is al zo'n stresskip. Mijn paard is altijd mooi rond geweest, maar ik krijg er nu maar moeilijk gewicht bijaan, en vooral dat gapen is mij erg op gaan vallen de laatste tijd en toen viel bij mij het kwartje.. Maar ik wil liever geen endoscopie ivm nog meer stress.

Ja dat klinkt toch wel als maagzweren, wat goed dat je die endoscopie het liefst overslaat.
Merk je ook verschil met rijden/longeren?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:53

Ik werk nog niet met hem (jong paard), maar in de omgang merk ik verder niet zoveel verschil.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:17

Als er nog iemand is die zonder abprazole zit..ik heb genoeg zakjes op voorraad en kan er wel wat missen. Weet helaas uit eigen ervaring dat Abler niet altijd even netjes en snel uitlevert, dus mocht ik iemand kunnen helpen, stuur me dan even een PB

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:03

Zijn er nog mensen die binnenkort gaan/willlen bestellen?
Aangezien het nogal wat scheelt in prijs of je er 200 of 600 besteld, leek het mij wel een idee om evt. samen te bestellen. Zijn er mensen die interesse hebben?