[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:56

Hier gaat het nog goed...nog geen gehoest...wel een andere allergische reactie...ontstoken ogen en verstopte traanbuizen....

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:48

Hmmm. Balen Esther, mijn paard heeft altijd wel een drup uit zijn neus of oog. Voor de dierenarts was dat wel een teken dat het een chronisch iets was.
Bij mij was het luik nog open ondanks de vorst. En hoewel de bak stoffig was ( heel erg) was het hoesten vandaag echt minder erg. Zo raar %)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:54

Ragdollcat schreef:
Ik hoor veel goeds over kummelolie en heb het ook gebruikt bij mijn paard, echter ik heb nu kummelzaad gekregen om te proberen. Weet hier iemand hoeveel je ervan per dag aan je paard geven moet?

Nogmaals mijn vraagje, weet iemand iets?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:12

Ragdollcat schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik hoor veel goeds over kummelolie en heb het ook gebruikt bij mijn paard, echter ik heb nu kummelzaad gekregen om te proberen. Weet hier iemand hoeveel je ervan per dag aan je paard geven moet?

Nogmaals mijn vraagje, weet iemand iets?

Nee, ik geef de kummelolie 30 cc per dag hoe het zit met kummelzaad weet ik niet.
Waar koop je het ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:41

Bij HTM, Agradi (niet meer verkrijgbaar, geloof ik) en bij Makena geloof ik, en veel en veel goedkoper als de Olieversie.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:43

Ik bestel bij makena.de maar volgens mij bevat het kummelgranulaat veel suiker ( melasse)
Of bestel je echt het kummelzaad, dat heb ik nog niet gezien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:45

Geen granulaat maar echte zwarte zaadjes.

Kijk eens bij voedingssuplementen op de Bokt bij Markt, advertentie is van HTM.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:46

Ragdollcat schreef:

Hi, daar zie ik het niet bij staan ?
Alleen psylium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:52

misschien weet diegene van makana het wel,hoeveel je kunt geven??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:53

bertine37 schreef:
Ragdollcat schreef:

Hi, daar zie ik het niet bij staan ?
Alleen psylium

Op hun site vind je het wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:57

Anoniem schreef:
misschien weet diegene van makana het wel,hoeveel je kunt geven??

Ik ben de taal duits niet machtig,dus kan er niets vragen en via PB aan een bokker die het ook verkoopt krijg ik helaas geen antwoord?

Dat van HTM, weet ik niet of het klopt, ivm dat de omschrijving van hoeveel psyllium je geven moet niet klopt als zandkuur. 1 eetlepeltje per paard en dat dan paar weken achtereen? als reinigingskuur.

Je moet het juist als kuur van 7 dagen geven rond de 100 gram per dag, afhankelijk van de grootte van het dier en of de ernst van zandkoliek. Het is dat ik het weet ivm dat er meerdere bedrijven het verkopen en van vroeger bij een ander paard op Dierenarts advies.

Ik geef het ter preventie aan mijn paard (arabier) 1 x per dag 100 gram, 7 dagen lang.

Nu gaat het mij om de Kummelzaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:00

lastig....ik weet wel dat reitshop cuxland(of iets dergelijks)makana producten verkoopt.
zij spreekt wel nederlands,ook duits!
misschien kan je het daar vragen....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:53

Ik heb haar per Pb gevraagd maar kreeg er geen reactie op. Dus heb ik er niets aan.

Ik ga het nog een keertje proberen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:59

Ik baal echt. Mijn paard is al een hele tijd hoestvrij totdat ik van voer veranderde. Had eerst de link niet gelegd en de eerste week ging het ook best goed. Tot ze daar dus ook allergisch op reageerde (ging steeds meer voeren). Daarnaast is ze net geent (moest, terwijl ze nog allergisch hoestte), dus nu is alles helemaal getriggerd... Hoop dat ze over een paar dagen weer de oude is en ik niet weer een jaar met een hoestend paard zit. Ik heb haar uiteindelijk goed gekregen met heel veel frisse lucht, stofvrij hooi (absoluut geen kuil) en all septicum.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:29

Dat is heel vervelend, de inenting kan ook tijdelijk verergeren. Als je haar goed had gekregen met heel veel frisse lucht en stofvrij hooi, dan moet je daarmee houden en niets meer veranderen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:33

Ik kan het kummelzaad van htm niet vinden. De olie bevalt me goed, maar is wel prijzig. Heeft iemand een link naar de site waar dit verkocht wordt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:42

Kummelzaad kost maar 8 euro en nog wat en dat voor een kilo. Veel goedkoper dus als de olie, maar dat is logisch, want extra werk aan he om het tot olie te persen.

Op de site van HTM, ga naar zoekoptie op de site van HTM en tik Kummel in en dan krijg je al direct de juiste product te zien, het is zwarte kummelzaad.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:58

Zou het minder effectief zijn ? Ik kanhet wel eens proberen hoe die het er op doet. Die van mij heeft nu in totaal denk ik al 2,5 liter op en ik vind hem wel opgeknapt. Al heeft hij nog wel hoestbuien. Maar die wisselen heel sterk.
Is dit hem ?
http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... /PF-100283

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:07

Ja het is hem, ik ben ook benieuwd hoe het gaat werken bij mijn paard, vandaar dat ik het ook wil proberen. Het is veel goedkoper als de olieversie.

Maar als je paard allergisch is en toch in de wintermaanden op stal gaat zal het altijd blijven hoesten zo af n toe. Mijn paard zo ook, maar vanaf dag 1 op het land is het gelijk helemaal over. Ik geef dan ook iets in de wintermaanden om zoveel mogelijk te helpen en te ondersteunen dat ie niet zoveel last van heeft en de weerstand tegen de allergie opbouwt en dat leek goed te helpen, ben er tevreden over. En wil dus nu de Zaadvorm proberen ipv de olieversie.

Ik kreeg van de HTM een mail op mijn vraagje, je moet zo ongeveer 100 gram geven voor een groot paard, dat lijkt me erg veel. want eerst werd er gezegd een eetlepel per dag? dus ik wordt er ook niet veel wijzer van.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:15

Ja, dat lijkt me ook lastig die dosering. Mij lijkt 100 gram juist weer niet zo veel .
Ik gebruik nu 30 a 40 ml olie per dag.
Deze overigens. Die is echt een stuk goedkoper als in nederland.
http://www.makana-shop.de/juergen993-p4 ... el-fu.html
Als je het terugrekent per dosreing is de olie goedkoper. 72 cent per dag = olie en 1,20 per dag = zaad.
Olie is geconcentreerder en effectiever lijkt me. Dan heb ik nog geen verzendkosten meegerekend met het zaad. Of vergis ik me nou ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:08

Olie kan beter zijn als de zaadjes, toch wilde ik het proberen. 30 a 40 ml is wel veel, het moet 20 ml zijn voor een groot paard of heb ik het verkeerd begrepen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:40

Ragdollcat schreef:
Olie kan beter zijn als de zaadjes, toch wilde ik het proberen. 30 a 40 ml is wel veel, het moet 20 ml zijn voor een groot paard of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik weet het eigenlijk niet :o
Ik heb een hele grote tinkerruin van denk ik meer dan 700 kilo.
Als dat zo is, is de olie zeker goedkoper. Ik leg het klaar in spuitjes en werkt zo heel goed als plakmiddel voor mijn glucosaminepoeder en foenegriekpoeder

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:02

Ik heb nog wat vreemds aan de hand: vandaag mijn anda gelongeerd, paar keer hoest bij aandraven, dan alles prima, niet meer buiten adem ofzo....

Toen hij aan het eten was legde ik mijn hoofd tegen zijn buik (doen ik wel vaker en dan hang ik zo tegen hen aan), en toen hoorde ik een wat rauw geluid bij het ademen.
Bij mijn ander paard gaan luisteren, daar was niets te horen...

Als ik op de luchtweg luisterde ook niets te horen....

Hij is niet ziek, heel levendig, eet goed, niet snel buiten adem...

Zou dat toch van de stofallergie kunnen zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:08

Als een paard verminderde longfunctie heeft (COPD/stofallergie) dan zie je aan zijn buik/flanken dat ie moet persen om de lucht uit zijn longen te krijgen, vaak zijn de spieren daar ook iets opgezet.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:11

Maar wordt een paard dan niet heel kortademig onder het werk? Ik merk vaak aan het begin hoesten en naarmate hij intensiever werkt hij minder hoest.