[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:27

Zou iemand de engelse tekst willen vertalen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:47

dianalamboo schreef:
Zou iemand de engelse tekst willen vertalen?

Kun jij de tekst wel openen dan? Als het niet te lang is kun je het misschien in een post plakken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:57

Ninx schreef:
singasong schreef:
Over de Gluco Balance van Phytonics :

http://by160w.bay160.mail.live.com/defa ... 1257416853

Huh? Ik kan het niet openen... is een link naar Hotmail?

Ik heb de tekst uit het bestand gehaald:

Dit voorjaar heeft er een dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek plaatsgevonden naar de effecten van Phytonics Gluco balance en de resultaten zijn bekend!!

Gluco balance is een voedingssupplement wat gegeven wordt aan paarden met insulineresistentie. Bij IR (=insulineresistentie) zijn de cellen in het lichaam niet meer gevoelig voor insuline, een hormoon wat belangrijk is (voor het binnen de normaalwaarde) houden van de suikerspiegel in het bloed. De oorzaken van IR zijn nog niet helemaal duidelijk maar voorlopig wordt er aangenomen dat factoren als een te rijk voer, te weinig lichaamsbeweging, langdurige ontstekingen, chronische stress en erfelijke aanleg een rol spelen.

De gevolgen van IR, een hoge bloedsuikerspiegel en insuline concentratie hebben verscheidene effecten, welke per paard verschillen. De symptomen zijn onder andere: gewichtstoename, hoefbevangenheid, verhoogd vetgehalte in het bloed en vetophopingen (bulten), spierproblemen, schade aan bloedvaten en problemen met de hengstigheid.

De diagnose IR kan worden gesteld aan de hand van de volgende kenmerken zoals: obesitas, vetophopingen (vooral bij de nek, schouder en staartaanzet) en chronische hoefbevangenheid. Ook zijn er bloedtesten om IR aan te tonen, maar de betrouwbaarheid daarvan verschilt. Of de praktische uitvoerbaarheid is slecht.

De resultaten van het onderzoek zijn positief. Er was een controlegroep, deze paarden kregen gedurende 5 weken een placebo en een experimentele groep welke gedurende die tijd Gluco balance toegediend kregen. Zowel de eigenaar als de onderzoeker wisten niet welk paard wat kreeg toegediend. Bij de experimentele groep werd na afloop een significant verschil gemeten in het gewicht, de buik- en halsomvang. Terwijl er bij de placebogroep geen enkel significant verschil werd gemeten. Ook werden er een significante verschillen gezien tussen de twee groepen. De experimentele groep heeft minder vetophopingen en vetbulten, de huidgevoeligheid is beter, de hengstigheid is genormaliseerd en de paarden komen beter door de verharing dan de placebo groep. Verder waren de eigenaren uit de experimentele groep zeer positief, ze meldden dat hun paard een beter humeur heeft, werkwilliger en minder stijf is.

Het positieve effect van Phytonics Gluco balance is nu dus ook wetenschappelijk onderbouwd.
Voor meer informatie over de Gluco balance en de verkrijgbaarheid: kijk op
http://www.nmlhealth.com

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:01

@dianalamboo: Ik denk dat je het stukje van Jannepauli bedoelde:
Zowel pergolide als Vitex (zit in GlucoBalance) stimuleren dopaminereceptoren. Vitex stimuleert alleen één type dopaminereceptor. Pergolide stimuleert er 2. Pergolide is meer betrouwbaar voor het controleren/reguleren van ACTH. Paarden met symptomen zoals een dikke vacht die Vitex krijgen moeten vaak na een tijdje toch pergolide krijgen en kunnen moeilijk onder controle (stabiel) te krijgen zijn, omdat hun ACTH erg hoog is.
Er zijn mensen die beide gebruiken, maar we hebben geen goede informatie wat dat doet met ACTH, welke het beste meetmiddel is om de ziekte onder controle te houden.
Vele van de andere ingrediënten zijn kruiden die de bloedsuiker verlagen. De meeste paarden hebben geen verhoogd bloedsuiker dus dat is onnodig en kan zelfs riskant zijn.

@Jannepauli: De laatste zin, slaat dat op GlucoBalance?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:16

dat is positief nieuws over de Gluco Balance. Binnenkort maar proberen zodra mijn merrie van de pijnstillers af is. Ze moet vermageren van de dierenarts vanwege de geconstateerde insulineresistentie en dat wil maar heel moeilijk, dus hoop dat het dan wat makkelijker gaat.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:24

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:30

ik heb een vraag

mag je GB ook aan paard voeren zonder IR maar die wel moet afvallen? [ mijn paard moet ong 60 kg afvallen ]

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:54

Ik zou dat niet zomaar doen, dan kun je beter eerst laten onderzoeken waarom je paard zo dik is en moeilijk afvalt...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:10

joyce B schreef:
Ik zou dat niet zomaar doen, dan kun je beter eerst laten onderzoeken waarom je paard zo dik is en moeilijk afvalt...

:D dat weet ik, hij is geopereerd en is in de 6 weken boxrust 20 kg aangekomen
en de andere 40 is van het gras en niks doen
we waren zo`n 10kg kwijt maar toen kreeg hij boxrust en vele malen per dag voordroog om rustig te blijven

ik hoop binnenkort weer wat te kunnen gaan doen met hem.

maar als ik het zo lees lijkt dit een wondermiddel waarbij je paard goed afvalt.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:40

Mirgino, of je het mag geven weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat het geen wondermiddel is, maar vor mijn paardje wel een duidelijke steun in de rug.

Zoals bij de controlegroep is mijn merrie ook flink afgevallen. Haar bloedtest bij de DA was niet super IR, ze zat alleen in de 'gevoelige zone' ervoor. Daarna heb ik een alternatievere paardenarts laten komen die wel meette dat ze last had van IR. (met alternatieve middelen gemeten). Via haar ben ik GB gaan geven, en dat samen met graasmasker en veel beweging heeft zeker positief effect gehad. En meer effect dan toen ik hetzelfde deed mar zonder de GB.

Zelf dokteren met GB zou ik niet doen. Maar aangezien het een 'alternatief middel' is, zullen reguliere DA's het minder snel voorschrijven dan alternatieve artsen. Dus als je open staat voor alternatievere wijzen, dan is dat misschien iets voor jouw paardje, om haar op die manier te laten 'testen' om te zien of GB iets voor haar kan doen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:53

hij is een hele tijd behandelt door iemand met een biosensor en lecherantenne
hij is daar toen helemaal van opgeknapt
ik kan haar wel bellen of het voor hem een goed middel is.

hij heeft 2 vetvlekken op de flank,[ lopen vanaf de ruggegraat in een 3hoekpunt naar de ribben] had hij al bij de koop maar nu hij wat zwaarder is zijn deze ook dikker geworden
misschien moeilijk te zien maar ik zie ze duidelijk,omdat ik weet waar het zit
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C07967.jpg

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:15

mirgino schreef:
joyce B schreef:

:D dat weet ik, hij is geopereerd en is in de 6 weken boxrust 20 kg aangekomen
en de andere 40 is van het gras en niks doen
we waren zo`n 10kg kwijt maar toen kreeg hij boxrust en vele malen per dag voordroog om rustig te blijven

ik hoop binnenkort weer wat te kunnen gaan doen met hem.

maar als ik het zo lees lijkt dit een wondermiddel waarbij je paard goed afvalt.

Een gratis 'wondermiddel' voor je paard om af te vallen is goed voermanagement en bewegen. Als je binnenkort weer wat met je paard kunt gaan doen, zou ik dat eerst maar proberen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:17

voer in vorm van krachtvoer krijgt hij 2x een handje om de magnesium binnen te krijgen
2x voordroog, s`ochtends voor ze de wei opgaan en s`avonds als ze binnen staan,de rest op een redelijk kale wei
veel minderen gaat niet meer.
ik hoop zeker dat het eraf gereden kan worden , dat hij weer goed loopt :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:00

heb hier een pony staan die dat nog veel erger heeft, wat jouw paardje aan vetkwabjes heeft daar. Is inderdaad ook moeilijk vanaf te komen. Die pony wordt ook dik van lucht lijkt het. Zit me echt af te vragen of dat aan mijn land of gras ligt. Terwijl het helemaal net overdreven bemest wordt en ook al 3 jaar geen kunstmest over het hooiland...

Mijn merrie heeft ook die vervelende vetlaagjes. En nu ze vanwege de hoefbevangenheid weinig heeft gelopen en veel ruwvoer moest toen ze op stalrust stond, is het niet minder geworden...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:40

Wat ik me afvraag,
als een paard met IR en daarbijhorende vetbulten en opgezette nek toch eindelijk stilletjes begint af te vallen, gaan die vetbulten dan terug weg of blijven die altijd aanwezig ook al is je paard netjes op gewicht?
Als je paard zo'n licht gebogen nek heeft, wordt het dan ooit nog terug recht zoals het hoort of blijft er altijd zo'n boog inzitten?
Was het me aan het afvragen ... soms heb ik het idee dat mijn paard een beetje afvalt alleen blijven die vetbulten even groot, langs de andere kant lijkt ze soms wat slanker maar ze kan de dag erop er terug echt dik uitzien, ik vermoed dat ze dan water vast houdt.
Hebben jullie dit ook met jullie IR paarden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:44

ze blijven altijd die typische nek houden en vetbulten,het wordt wel veel minder en belangrijk is dat de nek en bulten soepel zijn en niet keihard.
Ik heb ook de indruk dat mijn paard soms vocht vasthoudt(onderkant hals),IR is een hormonale disbalans,en daar komt dat vochtvasthouden door(schildklier)
De ene dag houden ze vocht vast en e volgende dag niet,het is heel wisselend.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:23

OK, ik moet me dus niet blindstaren op die vetbulten. Ik ga wel eens goed voelen hoe de bulten aanvoelen, heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ze zacht of hard kunnen zijn. Overlaatst voelde ik wel een hard stuk zitten op een vetbult aan de schouder maar dit is intussen wel terug weg denk ik, ik dacht dat ze zich gewoon gestoten had ofzo ...
Ik meet mijn paard altijd op de singelplaats om haar gewicht te controleren, soms komt er wat bij en dan gaat er weer wat af ... lastige kwestie dat afvallen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:38

Ik ben het niet met Geerke eens dat Insuline Resistentie à priori een hormonale disbalans is. Bij IR blijft de glucose te lang in het bloed omdat de celwandreceptoren onvoldoende of niet meer op reageren en blijft het lichaam insuline produceren. Daardoor kan uiteindelijk wel een disbalans ontstaan.
Als IR goed onder controle is ( het juiste management, juiste mineralenbalans en voldoende beweging) dan gaan de vetbulten wel weg en wordt de hals ook weer normaal.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:42

Ik ken een paard die insuline resistentie had, nu erg is afgevallen (bijna 100 kg), volgens de bloedtest is het insuline gehalte nu goed. Echter het paard is nog steeds sloom en lijkt wel pijn in zijn benen/hoeven te hebben. Zijn er meer die daar ervaring mee hebben?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:19

Zou het kunnen dat door het afval-dieet een vitamine- en mineralentekort is ontstaan?
Is bij het bloedonderzoek daar ook naar gekeken?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:08

maaike2800 schreef:
Ik ken een paard die insuline resistentie had, nu erg is afgevallen (bijna 100 kg), volgens de bloedtest is het insuline gehalte nu goed. Echter het paard is nog steeds sloom en lijkt wel pijn in zijn benen/hoeven te hebben. Zijn er meer die daar ervaring mee hebben?

wat ik weet van mijn merrie is ook dat ze lekker aan het afslanken was,waar we heel blij mee waren
haar nek bleef wel stevig ,maar ineens was het mis.
insuline was nooit getest dat is pas gedaan toen ze in de kliniek stond en toen was het acute EMS
zij had 4 kokende benen gekregen van hoef tot de knieen
en uit de bloedtest bleek toen dan ze 10x te hoog gehalte had.

waar is het bloed getest?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:26

het bloed is verzonden naar deventer geloof ik. vit en mineralen tekort is ook getest en was niet te laag. volgens de dierenarts is het paard gezond, maar hij blijft nu afvallen en daar maken we ons toch zorgen over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:29

maaike2800 schreef:
het bloed is verzonden naar deventer geloof ik. vit en mineralen tekort is ook getest en was niet te laag. volgens de dierenarts is het paard gezond, maar hij blijft nu afvallen en daar maken we ons toch zorgen over.

bij mijn pony werd het bloed eerst naar Duitsland gestuurd en vandaar naar Engeland en de uitslag weer naar Nederland
dit schijnt de beste en uitgebreidste test te zijn is mij verteld.

sterkte met je paard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:39

Jannepauli schreef:
Ik ben het niet met Geerke eens dat Insuline Resistentie à priori een hormonale disbalans is. Bij IR blijft de glucose te lang in het bloed omdat de celwandreceptoren onvoldoende of niet meer op reageren en blijft het lichaam insuline produceren. Daardoor kan uiteindelijk wel een disbalans ontstaan.
Als IR goed onder controle is ( het juiste management, juiste mineralenbalans en voldoende beweging) dan gaan de vetbulten wel weg en wordt de hals ook weer normaal.

maar de gevoeligheid voor fructanen blijft....noem mij een ex bevanger/IR patient die gewoon op de wei kan staan,onbeperkt. ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:07

Die van mij kan het niet eens een uurtje. Die staat 24/7 in haar paddock met stal.