[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:19

Je moet niet tegen je gevoel ingaan wat betreft je weide.
Als je ngo even volhoudt dan loopt zijn contract af, en kun je hem zelf in gebruik gaan nemen.
Die tijd kun je op stal dan ook nog wel even uitzitten, is nog maar heel eventjes toch.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:21

Inderdaad CS, al doet het me wel 'pijn' om te zien dat mijn paard ondertussen jeuk heeft en elke dag nieuwe schrammen bijheeft; maar inderdaad, het is 'gewoon' even doorbijten :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:35

Kun je hem niet met azijn overgieten?
Dat helpt ook tegen jeuk, en met een beetje geluk houden de anderen ook afstand.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:39

met azijn? hm nog niet geprobeerd! (had vorig jaar wel een vliegenspul gemaakt met azijn, kamille-thee, dettol, en munthee, maar dat hielp meestal maar kort) heb wel nog veel azijn over dus (gebruiken we nooit in de keuken dusja) dus misschien kan ik dat wel proberen... misschien eerst op mezelf, om te zien of het niet te irriterend/uitdrogend is?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:47

voor zover ik weet is azijn ook een oud huismiddeltje, doe het zelf ook weleens bij een jeukbult.
Op wondjes prikt het, dus als je paard daar niet tegen kan, even wondjes afdekken met laagje vaseline.
Gewoon ondergieten en klaar.
Verwacht geen wonder resultaat, maar denk dat je 2 vliegen in 1 klap kan slaan op deze manier, en het nog even daar kan uithouden.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:55

Hi alllemaal,

vraagje: ik heb tot nu toe altijd boett en huismerken divoza dekens gebruikt. Ik overweeg nu om een fly-freedeken aan te schaffen omdat daar ook een uierbeschermer bij zit en mijn merrie enorm last bij haar uiers krijgt. Hebben jullie ervaring of zo'n uierbeschermer werkt? zie ook http://www.fly-free.nl

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:06

Nilay heeft nu toch weer wat last. Hij schuurt net achter zijn oren. Daar bljft de deken niet mooi zitten. Ook heeft hij allemaal bulten op zijn benen en in zijn liezen. Als we met rijden even stil staan dan zitten zijn benen en buik direct helemaal onder de kleine vliegjes en muggen... arm dier. Verder schuurt hij nog niet en hij is ook niet overgevoelig op aanraking. Hij is wel enorm blij met zijn deken.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:52

zo het gaat echt heel goed met Cobala!

Hij jeukt alleen iets aan zijn staart maar dat valt heel erg mee!
Ook is ie niet meer zo dik en dat scheelt al zo veel!!!

voor de rest krijgt hij nu niks erbij maar ik wil toch een drainage kuur gaan geven want om nu niks te geven vind ik ook een beetje eng (jaja ik weet hoe stom dat klinkt)

Maar ik heb ook nog een boett hoofd kap liggen donkere kleur maat 5
Is er iemand die ik er blij mee kan maken?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:57

Ik kom even binnenvallen met een vraag.. :o Mijn excuses als die al eens gesteld is, maar hoop dat jullie het weten..

Het ging hier de hele tijd goed met mijn eczemer... Maar sinds 2 dagen is hij zo erg gaan schuren dat ik nu even met mijn handen in t haar zit.. :o

Nu heb ik bedacht om een sleezy te komen en deze onder de deken te doen.. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik kreeg ook de tip om bovi clip in de manen in te vlechten..
Ze gebruiken het ook wel bij koeien om deze vliegvrij te houden, heeft iemand hier dit al geprobeerd? :)

http://www.agradi.nl/apotheek/runderen/ ... 00506/1056

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:34

Sita_,
Bij kennisen van mij doen ze dat bij de paarden in de staart. Het zou inderdaad erg goed werken. Ik was zelf ook van plan dit te gaan proberen. Ik wist alleen niet waar ik ze kon vinden. Dus bedakt voor de link.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:41

Iemand ervaring met de nep-RSH van Agradi? :)

http://www.agradi.nl/prohorse/merkensho ... 960/56_242

Afbeelding

Afbeelding

Nu E60 incl. verzenden, lijkt me wel het proberen waard.
Zoek nog een deken voor de warme dagen, wel met buikflap omdat hij daar jeuk heeft en dat eheft deze deken wel.
Heb hem vandaag helemaal gewassen met teer-shampoo, kan ik ook beter zien hoe rommelig het nog steeds is aangezien de huid nu weer mooi glad is.
Hij had geen jeuk meer aan zijn staart gelukkig.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:58

:(

Zit ik een hele krant te typen en druk op verzenden.... valt internet weg.... gloeiende, gloeiende.....

Dan maar even heel kort:
@ Sita: jammer dat Willy (toch?) weer begint met schuren. Heb geen ervaring met dat koeiending maar ben benieuwd naar je ervaringen.

@ opisop: mooie deken is dat! En een leuke prijs. Ik heb ooit eens een winterdeken van de agradi gehad en die is vrij lang goed gebleven. Verder geen ervaring met deze deken maar ik ga 'm wel even onthouden als alternatief.

@ marieke: jammer dat je excemer blijkbaar steeds in elkaar wordt getikt door zijn weidegenootjes. Maar zo te lezen hoef je nog maar even door te bijten en dan heb je weer je eigen weide en kun je 'm lekker met deken laten lopen.

Over wel of niet laten schuren. Nu op het zomerweiland heeft Dunla niet zoveel dingen om aan te schuren. De perenboom (die midden in het weiland staat) hebben we afgezet maar verder is er nog wel een oude eiken weidepaal waar ze bij kan en heeft ze d'r eigen achterbenen om te krabben, kan ze rollen en d'r eigen moeder lastig vallen met jeuk.

En de rest weet ik niet meer :n

Hier staat Dunla sinds afgelopen zondag 24/7 buiten. Heb een paar dagen ervoor wel haar Cavalesse dosis van 2 ml naar 3 ml verhoogd en..... tot nu toe heeft ze nog niet geschuurd :) Natuurlijk staat ze ook wel 24/7 met deken op. En het is de komende dagen en nachten even afwachten met dat warmere weer natuurlijk wat ze dan gaat doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:28

Ach heb hem maar meteen besteld O:) wel met de opmerking erbij dat wanneer hij klein uitvalt ik graag een maat groter wil hebben.
Is erg lastig met Wisse, pagony 205 ligt goed, mijn eigen vliegendekens die ik groot vond vallen heeft hij met 205 echt een string aan zeg maar :+

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:52

Klopt Marlien.. Het is drama, zomaar van de een op de andere dag.. Baal er zo van..
Hij heeft enkel het hek in de wei om te schuren, dus ik zit zeer te denken om daar een draadje voor te spannen.. Dan heeft ie niks te schuren en kan ie alleen rollen.. Dan heb ik liever dat ie rolt dan zichzelf (en t hek :o ) helemaal aan gort schuurt.. :=

Ik ga dat koeiending maar eens bestellen binnenkort, ga ik t gewoon uitproberen!
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 21-05-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:52

dorothea schreef:
Even een vraag van een eczeem-leek: bij mijn paard laten er stukjes huid los (zoals je bij jezelf een velletje zou lostrekken), kan dit zomereczeem zijn. Hij lijkt er geen jeuk aan te hebben, maar ja, ik sta er natuurlijk niet de hele dag bij te kijken.

Waar laat die huid los?
Mijn pony heeft jaren terug onder de buik ook wel van die 'vellen' gehad.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:59

Dat vliegending werkt idd wel tegen de vliegjes maar zou het ook tegen de muggen werken dan?

Zou wel fijn zijn als die deken van Agradi iets is, scheelt een hoop geld!
Vind alleen op de foto de hals wel heel smal lijken

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:02

Kiim schreef:

Daar zeg je me wat.... Als je 'm binnen hebt kun je die halswijdte eens opmeten opisop? Ik zit natuurlijk weer met die speknek van een Tinker en als die hals niet past heb ik er niks aan :=

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:04

Kiim schreef:
Dat vliegending werkt idd wel tegen de vliegjes maar zou het ook tegen de muggen werken dan?

Zou wel fijn zijn als die deken van Agradi iets is, scheelt een hoop geld!

Volgens mijn vriend, wij hebben koeien, stinkt het zo erg dat de vliegen en muggen er niet eens bij willen komen...
Maar voor dat geld, 5 euro ofzo, wil ik t best proberen.. 1 tablet werkt 4 maanden.. Dus als het niet helpt ben ik ook geen tientallen euro's verspeeld..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:08

Silitch werkt echt geweldig, ik word er zelf misselijk van :P maar hij is een stuk rustiger. Normaal schuurt hij met zijn hoofd heel dwangmatig maar nu een stuk rustiger.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:11

Is er hier iemand die de geschreven engelse taal voldoende machtig is om Rambo eens een mailtje te sturen of hun een goede oplossing weten dat de oortjes van de SIH blijven zitten?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:29

Denk dat dat per pony heel erg verschild, bij de mijne blijven zei iigv super zitten.
Wat je anders kunt doen is een vliegenkap of er overheen of er onder

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:35

yvonnedv: Je kunt met google vertaalmachine je eigen tekst (nederlands) in het engels laten vertalen. Liefst wel nog een keertje nalezen want ook google maakt weleens taalfouten ;)

@opisop_shop ik heb gehoord over die dekens dat ze niet lang meegaan en dat idd de hals vrij smal is. Maar zelf heb ik er geen ervaring mee.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:37

@Dorothea is hij wit op die plekken? Want dan kan het ook zijn dat hij verbrand is daar door de zon.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:44

Weet hier iemand een goed vliegenmasker? Liefst zonder oren en een die niet schuurt. M'n paard had een van Harry's Horse en toen had ze na een paar dagen een vrij grote wond doordat ie schuurde..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:30

Peachy schreef:
@Dorothea is hij wit op die plekken? Want dan kan het ook zijn dat hij verbrand is daar door de zon.

Nee, hij's bruin. Wel een witte neus, daar heb ik een zonnemasker voor :D. Het zijn kale zwarte streepjes en plekjes...