[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:58

Bij deze deken zitten geen reservesluitingen, dus die kan ik niet gebruiken ;)

Heb geen idee waar ik ze dus moet gaan halen. Daar vind ik dan wel iets op. En ik heb geen naaimachine.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:10

Ik heb eventueel wel wat voor je, kan ze zo opsturen. Maar gaat het om zo'n grote of een kleintje? Die kleintjes heb ik volgens mij als reserve erbij gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:19

Ik heb wel een pagony en bevalt mij super :) past juist mijn pony goed omdat ze wat kleiner uitvallen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:44

Brrr, verkoop gaat niet door :') Ach ja, dan blijven we zoeken he :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:10

diagnose?

ik ben heel nieuwsgierig hoe en door wie en met welk onderzoek bij jullie paarden de diagnose
is vastgesteld.
door dit topic ben ik me nog meer in gaan lezen op het gebied van huidproblemen en ik heb het idee dat er vaak heel veel gemaksdiagnoses worden gemaakt. lijkt op het plaatje of praatje dus het zal wel. of ik heb iets geprobeerd het werkt of niet dus dat is het wel of niet.Ook door de DA.
veel huidproblemen zijn het gevolg van en niet de oorzaak.
ik heb op het moment tijd genoeg om te spitten, dus reageer alstublieft, liefst per PB,
dan zal ik hier over een poosje een verslagje van maken voor dit topic.
ben vooral benieuwd naar zomereczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:23

bij mij heb ik zelf die diagnose gesteld, de veearts,heb er een holistisch arts bij gehad en dat was het geloof ik.

als dan elk jaar de klachten beginnen in mei en ophouden in oktober en de hele winter er niks aan de hand is dan weet ik bij mijn dier dat het om zomereczeem gaat.
dieren met voedingsallergie,luizen en weet ik wat meer blijven de klachten ook gewoon in de winter houden denk ik

als je dan toch gaat uitzoeken:
er zijn een aantal paarden waarbij het selenium gehalte te laag is----welke heel belangrijk is voor de huid.
de mijne had het dus ook te laag( zit te weinig in ons hooi en ik gaf te weinig krachtvoer)
wie weet wat dat voor verband houd met eczeem?
ik ben in elk geval heel benieuwd hoe het aankomend jaar gaat met die van mij nu we daar wat aan doen

wat mij erg opviel was dat er veel zomereczeem paarden zijn die de globulinewaardes niet goed hebben.
maar ik ben geen laborant dus heb geen verstand van dat soort dingen
hier staan wel uitslagen:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

we hebben in het verleden ook wel topics vol gekletst over zomereczeem, ( gebruik dus de zoekfunctie!!)en nog altijd vraag ik me af of zonlicht ook iets te maken kan hebben met het eczeem.
en dan niet zonlicht op het gras,maar zonlicht op de huid van het paard

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:41

MSophie schreef:
Nee ivanhoe is ook een van de betere merken.. dat was de naam pagony HAHA die vind ik dus echt 100% niks..
dun en rare stof dan kun je er beter nog zelf een maken van katoen ofz.

ik wil misschien volgend jaar een halsbanket ofz kopen van boett die bedenkt dan de staart en manen en over de rug loopt dat 1 klein stukje om aan elkaar te houden.. voor zeg mar in de laatste manen zodat haar vacht wel vrij is maar haar manen nog bepakt zijn :)
zo wie zo moet ik een nieuwe boett erbij kopen.. mijne is 3 jaar meegegaan.

hé dat klinkt als een fijne deken. Ik heb dus een halsdeken van Ivanhoe, maar dat ding blijft niet liggen (draait rond zeg maar.) Als hij over de staart vast zou zitten kan dat natuurlijk niet. Ik ben door het schuiven naar een hele deken over gegaan, maar hoeft eigenlijk niet want ze schuurt alleen haar manen. Zeker als het dan regent en nog niet zomers is qua temperaturen zou ik het fijner vinden om alleen een halsstuk te hebben. (ze staat 24 uur buiten namelijk)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:55

was even mijn bericht kwijt,zal wel aan mij liggen.

nogmaals,ellepel,

zulke info bedoel ik dus, maar ook welke onderzoeken zijn er gedaan en hoe is precies vastgesteld dat het dat is,ik ben al heel wat andere oorzaken tegengekomen die seizoensgebonden(zomer) huidontstekingen door schuren veroorzaken,zoals: koolzaadpollenallergie,fotosensibiliteit, vergiftiging,onchocerciasis,habronema.

hoe zijn andere oorzaken uitgesloten,welke onderzoeken,etc.

het topic over bloedwaarden ga ik zeker nog even uitspitten. voor een goede vergelijking heb je denk ik wel minimaal 50 uitslagen nodig van wel/niet lijders. weet iemand of hier een dissertatie over geplubliceerd is en waar. ik heb al meer dan duizend publicaties doorgelezen maar nog niets concreets gevonden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:02

ik weet dat op nederlandse sites echt 3x niks aan info te vinden is.
engelse sites staan wel bomvol info.

ja die bloedonderzoeken daar zou je een heleboel van moeten hebben.
ik zit nog wel es te denken om contact op te nemen met bijvoorbeeld GD Deventer, zij doen bloedonderzoeken en via hen misschien te kijken of er wat zinnigs uit valt te halen.

ohw ja...bloedworm kan wel voor flinke jeuk zorgen..en dan juist in de zomer.
is wel weer toevallig dat er dan inderdaad dieren zijn die na goed ontwormen en een goed weidebeleid ineens (bijna)klachtvrij blijken te zijn...

ik heb trouwens ook via een pluk haar laten testen, dat was op pollenallergie en op zomereczeem.
beide waren positief.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:08

Citaat:
Staart- en maneneczeem

Voorkom ellende, begin op tijd!
Hoewel de Culicoïdes Robertii, het vliegje dat staart- en maneneczeem veroorzaakt, pas rond mei/juni zijn gevreesde opwachting maakt om in augustus keihard toe te slaan, is het raadzaam al veel eerder - in februari! - te beginnen met het voorkomen én bestrijden van de symptomen van staart- en maneneczeem.

Wat?
Staart- en maneneczeem is een jeukende aandoening bij paarden. Deze paarden hebben, zoals de naam al zegt, voornamelijk jeuk aan de staart en manen, maar het kan ook op andere plaatsen voorkomen, zoals onder de buik en op het hoofd. De jeuk wordt veroorzaakt door de "Culicoïdes Robertii", een klein mugje dat vanaf mei in bos- en waterrijke gebieden voorkomt.

Paarden met staart- en maneneczeem zijn allergisch voor het speeksel van dit mugje, waardoor ze na een steek erg veel jeuk krijgen. En het lastige is dat een directe, één-op-één-oplossing niet bestaat. Bij de aanpak van staart- en maneneczeem geldt eigenlijk hetzelfde als bij héél veel klachten: voorkomen is beter dan genezen en de behandeling kan beter worden ingezet nog vóórdat een paard gebeten wordt. Daarom is het aan te raden om nu al te beginnen met het voorkomen én bestrijden van de symptomen van staart- en maneneczeem!

De natuurlijke aanpak
De meest grondige aanpak van staart- en maneneczeem is er eentje die vanuit meerdere invalshoeken het probleem te lijf gaat. HIER leest u het uitgebreide behandelprotocol.

Puur Culico en Puur Allergie
Met Puur Culico en Puur Allergie reduceert u de symptomen die vaak in mei/juni zichtbaar worden.

Puur Culico bevat een verdunning van de Culicoïdes robertii- muggen. Door het paard vanaf februari steeds een kleine hoeveelheid hiervan toe te dienen, kan het lichaam beter omgaan met muggenbeten en zal de overdreven sterke afweerreactie verminderen. Verder bevat het Ledum palustre, Galphimia glauca en Cardiospermum, deze ingrediënten werken desensibiliserend en anti- allergisch. Puur Culico kan gecombineerd worden met Puur Allergie, dit bevat bestanddelen tegen de jeuk, eczeem en zwelling.

Met een vroege start van de behandeling wordt in de zomer een hoop jeuk voorkomen!

Gaat iemand dit proberen? De puur Culico icm puur allergitum. Volgens mij wordt het aangeraden om het ene 'sochends te geven het andere 's avonds.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Dan hoor ik het ook graag, ben nl benieuwd of het werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:20

ik heb wel berichten gelezen hier op bokt van mensen die dit gebruikt hebben.
anders moet je de zoekfunctie even proberen,misschien dat dat wat resultaten geeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:31

nou hehe, was een heel gebel en geregel.
marstall voer is hier niet te krijgen en ik wil wel heeeeel graag de marstall eczem gaan proberen voor de zomerperiode.
heb nu een leverancier gevonden die het dus bij me op stal kan bezorgen.
een paar zakken maar dus dat is ook fijn.
meeste leveranciers doen toch vanaf 100 kilo en deze kan dus wat minder bezorgen :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:33

ellepel schreef:
nou hehe, was een heel gebel en geregel.
marstall voer is hier niet te krijgen en ik wil wel heeeeel graag de marstall eczem gaan proberen voor de zomerperiode.
heb nu een leverancier gevonden die het dus bij me op stal kan bezorgen.
een paar zakken maar dus dat is ook fijn.
meeste leveranciers doen toch vanaf 100 kilo en deze kan dus wat minder bezorgen :D

Bij mij wordt het ook door de leverancier gebracht.
Om de twee weken bellen ze mij op zaterdag of ik nog wat te bestellen heb, en dan de wo er op wordt het netjes thuis gebracht.
Ik vindt het heel fijn, en ik moet zeggen het voer lijkt nu al te helpen.
Daantje had heel de huid nog kapot toen ik haar kocht ( 5 weken geleden )
Elke keer als ik haar de wei in deed was het eerste wat ze deed naar de bomen lopen en schuren.
En zins de afgelopen week doet ze dat niet meer, ze komt mooier in de vacht en begint te glansen.
Ik geef nu elke dat 1kg eczem en een half schepje eczem plus.
Het ruikt ook heerlijk naar knoflook hihi.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:35

izzy

er is inmiddels wat meer onderzoek gedaan naar het voorkomen van de verschillende soorten culicoides, behalve zomereczeem brengen deze ook blauwtong,afrikaanse paardenpest en onchocerciasis over. vooral in het kader van blauwtong lopen op dit moment onderzoeken.
er zijn inmiddels 6 soorten aangetoont, maar geen Culicoides robertii.
er zijn jammer genoeg maar een handvol deskundigen in europa die verstand van deze beestjes hebben.
ik heb er in nederland nog geen gevonden.
zou toch meer willen weten, het zal wel weer knap aan de prijs wezen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:13

heb indi der manen gister gewassen. vlechten voorop wil nog niet super (ik had een hengstenvlecht gemaakt, maar toty 2 keer aan toe zakt die al bij de eerste keer schudden uit. heb nu aan t begin elastiekjes gedaan, dus steeds staartje, manen erbij, weer staartje... zou dat net zo goed helpen?

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:44

Ik heb afgelopen woensdag een voorlichting gehad over zomereczeem, en het ging over o.a. suikerziekte als oorzaak van zomereczeem, en dat je op biologisch voer over kunt gaan om de klachten een stuk minder te krijgen.
Een van jullie ervaring hiermee?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:20

ikkiN schreef:
Ik heb afgelopen woensdag een voorlichting gehad over zomereczeem, en het ging over o.a. suikerziekte als oorzaak van zomereczeem, en dat je op biologisch voer over kunt gaan om de klachten een stuk minder te krijgen.

Ja! Sinds ik magnesium bijvoer wat de afbraak van suikers bevorderd gaat de eczeem stukken beter, en is ze eindelijk de overtollige kilo's kwijt geraakt die er eerst niet vanaf te krijgen waren!!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:28

carina schreef:
ikkiN schreef:

Ja! Sinds ik magnesium bijvoer wat de afbraak van suikers bevorderd gaat de eczeem stukken beter, en is ze eindelijk de overtollige kilo's kwijt geraakt die er eerst niet vanaf te krijgen waren!!

Dat met die overtollige kilo's heeft mijn knollie beest ook last van hoe hard en hoeveel ik ook rij en train die gaan er niet af..
Waar kun je magnesium kopen of aanvragen ?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:23

biologisch versus niet biologisch.

biologische producten onstaan als je een product bijvoorbeeld haver op biologische wijze teelt,
het biologisch heeft dus te maken met hoe je het teelt. je moet je dan ook aan heel veel extra regels houden. je hebt dus nog steeds haver, je veranderd niets aan de eigenschappen, als je paard gevoelig zou zijn voor iets dat in de haverkorrels zit dan kun je ook geen biologische haver voeren. als je biologische teelt googelt staan die extra regels er vast bij.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:32

Binnenkort gaat het zomereczeemonderzoek van centrum de zon weer verder.

Van juni tot en met september 2008 zijn zij bezig geweest met een onderzoek naar staart en maneneczeem bij paarden.
Het is de bedoeling om een medicijn uit te vinden dat deze nare kwaal geneest.
Ze zijn nu zover er verschillende middelen zijn ontwikkeld.
Het zomereczeemonderzoek zal in februari 2009 weer verder gaan.

Interesse om deel te nemen?
Kijk dan verder op deze pagina: http://www.centrumdezon.nl/onderzoek_ontwikkeling.html

Meedoen aan dit onderzoek is kosteloos en er zijn geen risico's of bijwerkingen voor het paard. Al kan ik me voorstellen dat bij een aantal van jullie alarmbellen zullen gaan rinkelen.
Niet geschoten is altijd mis in het geval van een eczemer en wie weet kunnen ze veel voor je paardje betekenen.

Mijn paard wordt zelf behandeld door dit centrum maar was helaas geen geschikte kandidaat voor het onderzoek. Wel waren de resultaten afgelopen jaar duidelijk zichtbaar. Ik ben pas in september met behandeling begonnen maar hij zag er in 2008 vele malen beter uit dan in 2007. Hij had nog manen en veel minder plekken. Ik kijk voor het eerst in jaren uit naar het voorjaar om te zien wat er dit jaar met hem gebeurd.

Ros eind oktober 2007:
Afbeelding

En Ros begin oktober 2008:
Afbeelding

[edit] de laatste foto is toevallig op het strand gemaakt maar hij staat op de Veluwe vlakbij het bos, waar hij in 2007 ook stond. Hij is dus niet naar de kust verhuisd ofzo.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:36

oef dat ziet er heftig uit..
ik ga die site eens kijken..

ik heb vandaag een mug zien vliegen op stal..
Diddle zijn voorpluk zat ook door de war.. maar dat had misschien een andere reden.. morgen ook eens even goed inspecteren! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:39

lennox is er bij jouw dier wel eens uitgebreid bloedonderzoek gedaan?

weet je trouwens dat dieren bij mij op stal die soortgelijke plekken hadden op het hoofd volgens onze veearts met imaverol behandeld moesten worden tegen schimmel en dat het dan dus ook weer wegtrok?

ik had gister ineens een pony met dikke koker -O-

hij heeft het 2x eerder gehad,maar weet zo niet waarom.

ap heeft de afgelopen 2 dagen op het middenpad gestaan tussen de weilanden in.
daar staat nog gras.
ik denk dat hij reageerd op iets in het gras,maar ik weet niet 100% zeker of het de fructaan is die er in zit.
heb op stal gevraagd of ze hem daar alstjeblieft wel wilden laten staan, ben namelijk benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen of dat het spontaan weer wegtrekt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:42

Ik martel met die van mij al ruim zeven jaar met eczeem en werkelijk alle reguliere wegen zijn bewandeld. Bloedonderzoeken, meerdere malen trouwens, en allerhande medicatie. Zelfs chemotherapeuticum voor op zijn wonden. Dus ja ook bloedonderzoek gedaan en ook behandeld met imaverol (in de begin jaren), ingespoten met Insol en zelfs nog gewassen met defungit wat inmiddels hartstikke verboden is.

[edit] ik lees net over die van jou met zijn dikke koker, dat is het eerste wat bij die van mij verdween toen ik startte met de behandeling. Altijd heeft hij vanaf april/ mei een dikke koker en binnen 3 weken was hij daar vanaf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:51

nou ik vond het wel heel frappant
het was niet alarmerend hoor, alleen de uiteindjes zeg maar waren wat dik.
ben nog even aan het zoeken geweest,maar zat maar heel weinig smeer in en het deed hem niet zeer dus denk niet dat het dan ontstoken is?

heb eerst gevraagd of hij toevallig ook ander ruwvoer had gekregen maar dat was niet zo,hij eet hetzelfde al vrij lang.
dus moet het wel van het gras komen..

wij hadden fjordjes op stal die precies hetzelfde op het hoofd hadden ,maar na wassen met imaverol was dat weg.
maar klopt ook wel dat bepaalde schimmelaandoeningen veel op zomereczeemvlekken lijken he.

ik ga mijn eigen berichten es naspitten,want ap heeft het al eerder gehad en toen heb ik het wel hier op bokt gezet, misschien kan ik er een patroon in ontdekken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:56

Ik houd sinds vorig jaar ook alles bij, aan verandering wanneer heftige jeuk, wanneer niet etc. inderdaad om te kijken of ik een patroon erin kan ontdekken. Hoewel ik het lastig blijf vinden hoor bij die eczemers. Je hoort zulke verschillende verhalen de een heeft de heftigste jeuk in mei/ juni de ander in september. De een stopt met schuren in oktober die van mij bijvoorbeeld pas eind november. Ik betrek het nu alleen nog maar op mijn eigen paard, ik heb echt het vermoeden dat er teveel verschillende patronen in zitten bij de verschillende paarden. Daarom is het geven van een advies of het succesvol opvolgen ervan ook zo lastig. Bij die van mij was tot nu toe alleen de eczeemdeken een uitkomst en dan zag hij eruit zoals op de eerste foto. En dat viel voor mijn begrippen nog wel mee.