[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:24

Ik heb er gisteren nog eentje staand op een kliniek laten doen.
Normaal laat ik ze op de tafel via de lies castreren maar het risico met de narcose is me bij een mini gewoon te groot.
Aan huis castreren deden we vroeger wel maar tegenwoordig breng ik ze toch liever even naar de kliniek.
En dit ging ook prima, klein beetje verdoven en nog een plaatselijke verdoving en meneer was zo ruin :)
Kon wel merken dat hij toch wat overdreven reageerde op de verdoving, duurde wel een tijd voordat hij weer op de trailer kon. Het paard wat na hem aan de beurt was, kwam een stuk helderder weer naar buiten :+
Maar bij thuiskomst lekker op de wei en vandaag ook zijn vriendje er weer bij gezet.
Was ook helemaal niet dik geworden ofzo.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:25

perfect!
nou die van mij was wel een paar uur van slag, kon door de narcose niet goed zijn co-ordinatie vinden met zijn achterbenen.
wat een koprollen heeft hij gemaakt, echt zielig
casteratie vond ik minder erg, maar dat half uur daarna....was blij dat ik het buiten had gedaan,in de box had hij harde klappen gehad van het vallen!
arme jongen,nu staat hij weer vrolijk op de wei naar de meisjes te schreeuwen..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:18

andere 2 zijn nu ook ruin, ene had helemaal geen ballen, moest op de operatietafel, maar geslaagd, 2 ruintjes nu.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:17

het zal waarschijnlijk al vaak gevraagd zijn, maar heb niet het topic doorgelezen, sorry hiervoor :o

Mijn vraag is, wat tegenwoordig de kosten voor een staande castratie zijn. Het verschilt nogal per DA/ meneer de ballenknijper), maar wat is het gemiddeld. Alvast bedankt!

Ojajoh

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:59

verschilt echt heel erg dus gewoon ff een paar DA's afbellen

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:36

weet iemand een goede kliniek in de buurt van zuid-limburg?
ik wil even wat verschillende meningen horen.
dus als iemand tips heeft...graag!

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:11

Vandaag staande castratie gedaan.
150 euro.
Kunnen hem zaterdagmiddag weer ophalen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:44

ik ga vandaag mijn klophengst naar someren brengen.
ben benieuwd.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:13

ik kreeg vandaag de rekening....oepsie 210 eurietjes!
maar zijn hormonen zijn al weg, merrie was hengstig(normaal uit zijn dak gaan) en nu....snuffelen en flemen maar niet meer uitschachten enz
terwijl de dierenarts zei dat hij nog 6 weken vruchtbaar kon zijn na de casteratie
ach hij mocht dekken, maar durfde het niet :(

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 02:34

even een vraag.
hoe lang blijft de zwelling aanhouden.
Mijn jaarling is dinsdag gecastreerd en woensdag was er nog niks en sinds donderdag heeft hij een zwelling.
Ik koel 1 keer per dag en hij loopt 23/7 op het land>

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:34

Daks schreef:
even een vraag.
hoe lang blijft de zwelling aanhouden.
Mijn jaarling is dinsdag gecastreerd en woensdag was er nog niks en sinds donderdag heeft hij een zwelling.
Ik koel 1 keer per dag en hij loopt 23/7 op het land>

het is beter niet met water te spuiten ivm infectiegevaar

gebruik je ontstekingsremmers?

een week is normaal voordat de zwelling wegtrekt...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:28

Ik gebruik geen ontstekingsremmers.
Ik spuit de wond zelf nite af maar meer zijn koker en er omheen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:30

Daks schreef:
Ik gebruik geen ontstekingsremmers.
Ik spuit de wond zelf nite af maar meer zijn koker en er omheen.

Mij werd gewaarschuwd daarmee op te passen dus (spetters en infectie gevaar) en alleen te spuiten wanneer het ontstoken was
tevens kreeg ik ontstekingsremmers/pijnkillers en heeft mijn paardje dus totaal geen last gehad
wat ik weet van mijn andere ruinen, is dat de zwelling na een week ongeveer vertrekt,mag uiteraard niet teveel zwellen, wel goed in de gaten blijven houden

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:35

Ik heb het even nagekeken.
Bij de vijfde dag nam de zwelling hier af. Overigens na twee dagen is de veearts nog wel geweest om antibiotica te spuiten.
Ik heb het op aanraden van mijn dierenarts ook afgespoten. Meningen van dierenartsen verschillen hierover.
Totaal heb ik een dag of acht afgespoten, toen was het dun.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:33

Met het afspuiten zullen de meningen zeker verdeeld zijn in de van het koelen en de zwelling verminderen tegenover het eventueel inspuiten van bacteriën/infecties?!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:50

die van mij zou een enorme zwelling krijgen,omdat hij enorme ballen had, die moesten ze gewoon uitpellen...
maar nergens last van gehad, heb hem gewoon 24 /7 in de wei gedaan, netjes 2x antibiotica gespoten.
geen gespuit enz

jessy1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:11

Ik heb ook een vraagje .
Zal hier al wel ergens staan maar heb geen tijd om alles te lezen :)
Ik heb een hengsten veulen van 3,5 maand wanneer kan ik hem het beste laten castreren? mijn zus zegt het beste op 3 jaar voor zijn bouw is dit echt zo of zijn dit maar praatjes .
Het is dus echt een ramp om een plaats te vinden voor een hengst he .

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:22

nou licht er aan is het een pony en wil je hem wat body geven is indd 2.5/ 3 jaar goed maar let erop dat als hij hengsten gedrach vertoond dat kan blijven en hij dominant blijft en anders vanaf 9 maanden dacht ik... en zowieso alsje er helemaal niet mee gaat fokken ishet altijd eerlijk om hem te laten helpen hoe lief hij ook is want ondanks alles leven ze toch een geisoleerd leven (meestal)

succes

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:57

Mijn eigen veearts wilde liever niet voor een jaar oud castreren.
Zelf heb ik mijn pony met ruim een jaar laten castreren, alleen omdat ik hem dan een beter leven kan geven, lekker met andere pony's.
En wat er van waar is. Sja, ik ken meerdere pony's die pas met drie jaar geruind zijn en suffiger uitzien dan die met zelfs acht maanden zijn gecastreerd.
Vroeg ruinen zorgt soms voor meer maat zeggen ze, maar hoor de verhalen ook weleens andersom. Dus nou ja, ik zou zeggen doe wat het beste lijkt. :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:39

Nou, nou! Mijn kleine vent is vandaag ook gecastreerd.. Alles is goed gegaan en het is staand gebeurd.

Mijn vraag was: de nazorg.. De ene zegt stappen en koelen, de andere zegt niet koelen. Stappen met hem aan de hand word erg moeilijk. Hij heeft veel energie en wind zich teveel op over andere paarden en begint dan te drammen. Op zich erg begrijpelijk als je de hele dag op stal staat ennog hengst bent, maar nu geen ideale situatie. Mijn angst is dus dat als ik ga wandelen, meneer een rare beweging maakt en de wond openscheurt. Tis niet zo dat hij heel druk aan de hand is, hij wind zich alleen ontzettend op bij andere paarden. Hinniken, showen...

Iemand tips? Ik zit te denken om dus iemand mee te vragen, om dus met zn tweeen met hem te gaan lopen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:44

Fijn dat alles goed gegaan is.
Zeker heel veel bewegen.
Ik heb zelf niet gewandeld gezien die van mij dag en nacht in de weide liep. De wond kan best wat hebben hoor, scheurt niet zomaar open, en is denk deels nog open zodat de troep eruit kan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:51

Okee, toch wel! Ben echt blij dat hij nu ruin is, eerste keer met halster lopen ging gelijk fout. Meneer zag een merrie en kwam omhoog, sindsdien loop ik alleen met hoofdstel en longeerlijn.. Had toen al wel een tijd op transport gestaan en de eerste keer dat hij de sexy merries in Nederland zag :') In de stal en als je alleen met hem bent is het echt een droppie, heel lief en nieuwsgierig, gewoon een ruintje! Maar komt er een merrie of ruin binnen 10 meter in zijn bereik dan beginnen de hormonen toch wel op te spelen...

En hoelang moet je lopen? Tot de zwelling over is?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:53

En wanneer is het hengstengedrag over?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:26

Mijne is gisteren ook gecastreerd. Ook staand en goed verlopen. Vanavond maar even op ziekenbezoek om te kijken hoe het met hem gaat. Hij staat nl. nog in de opfok. Even niet in de weide met de anderen maar in de weide ernaast. Hoop wel dat hij niet (letterlijk) door het lint gaat om bij de anderen te zijn maar tot nu toe gelukkig nog niet. Het is even niet anders.

Koelen zegt de dierenarts juist niet, in ieder geval niet met leidingwater omdat daar teveel bacterien in zitten.

Mijne staat in de weide dus stappen hoeft gelukkig ook niet.

Deamen had (naar mijn weten) nog niet echt hengstengedrag maar goed, hij stond ook nog in de kudde en was verder niet in de hand dus daar kan ik weinig van zeggen.

Ik hoop wel dat hij straks, na een week weer zonder veel geklepper in de groep wordt opgenomen. Hoop dat het helpt dat hij in de weide ernaast staat. Iemand ervaring daarmee?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:07

ik had die van mij gewoon meteen na de castreratie met een andere in de wei gelaten,spelen deden ze wel gewoon,maar geen verdikkingen gehad enz
het gebrul enz was ook vrij snel over,maar dat zal met de 1 eerder zijn dan de andere