Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:41

Lees weer een hoop narigheid :n Vervelend meiden, veel sterkte allemaal!

Hier gaat het redelijk. Hierbij eindelijk de lang beloofde foto van Dana,vorig weekend gemaakt. Afbeelding
Zoals je ziet is ze eindelijk niet meer zo mager. Lang leven de lente! En natuurlijk doordat ze met de AB weer redelijk kan eten.
Haar vacht is nog wat onregelmatig. Maar na 3 maanden verharen lijkt er nu een mooie zomervacht onder vandaan te gaan komen...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:03

Heeft Ivanka nou wel een krulletjesvacht?
Mager lijkt ze idd niet :)

Peter is nu alweer een dikke maand min. Hij verhaart overigens niet echt mooi door. Begon wel helderop, maar stagneert nu weer. Maar hij zweet iig nog niet, dus dan zal het wel goed zijn.
Bedacht me net dat ik ook piccies had, hij wil ondanks dat ie best wel last van z'n benen/hoeven heeft toch wel graag klauteren :P Maar mijn god, als je hem daarna gewoon ziet lopen .. dat kan die maar amper te kruk kruk.
Afbeelding met z'n zeerste pootje omhoog
Afbeelding

onne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:14

De uitslag van mijn andere paard is binnen.

Glucose was redelijk normaal
Insuline hoort 20 te zijn en is/was 97.

Advies geen eten aleen maar hooi, liever niet op de wei , zowel met een graaskorf.
En natuurlijk werken.
Ik weet het even niet meer, ik geef hem de laatste dagen een handje save en sound en een paar korrels revital cubes plus een handje hooi ( als de andere eten krijgen )
Eigenlijk mag hij alleen maar hooi nu.
En een graaskorf ik weet zeker dat hij die af krijg, (wat in z'n kop zit ).
Zal eens een foto maken van hem.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:13

Onne ik heb voor Rava ook een graaskorf (redelijk goedkoop HH) en Rava kreeg vorig jaar een andere ook af (schuren) maar deze niet tot nu toe.
Maar wel hoog als het maar 20 mag zijn dat is balen.
Ligt het gewoon aan dit voorjaar dat weer meer parden last hebben?!

Straks komt er iemand Thermofoto's maken van Rava haar voeten gewoon om te kijken hoe heftig is het, op deze foto's zie je warme plekken extra goed. voor info moet je even googelen of naar paardenservice.nl
BEn benieuwd hoe erg het is toen ze vorig jaar bevangen was ben ik naar Wassenaar geweest en daar zijn gewone foto's genomen en ze snapte niet waarom ze zo slecht liep terwijl de foto weinig afwijking laat zien. En bij Laarakker was de meting op de hoeven ook niet slecht op de een of andere manier laat ze het niet zien wat er nou precies mis is.
Raar paard is het maar wel lief.
Zal effe kijken dat ik straks een foto maak van Rava met graaskorf.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:13

Ben benieuwd naar de foto's, klink een beetje als een onderzoek wat Onne eens heeft gehad (scintygrafie ) daar zag je ook plekken aangegeven.
Heb een graaskorf gezien met een band over het hoofd.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:50

Zo deze thermografie was een openbaring waarom werken dierenartsen er niet mee?

Rava is NIET :D bevangen echt geen spoor van te zien, en hij heeft foto's laten zien van paarden die wel bevangen waren en dat was een duidelijk verschil.
Ze heeft wel artrose maar niet veel meer dan een paard van 16 zou hebben, ze heeft wel erge last van haar rug naast de wervels zijn plekken die laten zien dat het daar niet zo goed zit, dus ga ik zo de ostheo bellen voor een afspraak.
Door haar problemen in de rug straalt dit uit naar haar achterbenen wat dus bijna hetzelfde effect laat zien alsof ze bevangen is de manier van lopen en draaien.
De VA had ook geen test gedaan met de tang, hij wel en ook daar reageerde ze niet op zoals bij bevangenheid zou moeten.
Ze heeft ook op een plek op haar schouder last maar ook dit kan uitstraling zijn van haar rug.

Ik ben toch wel behoorlijk opgelucht tot nu toe, je weet niet hoe de rug zich verder ontwikkeld maar het is niet meteen einde verhaal.

Of het een heel eind hetzelfde is als scintygrafie durf ik niet te zeggen ga dat nog wel opzoeken.

De graaskorf die ik heb is een soort emmer van stof waar haar neus grote deels in zit met een soort halster eraan is van Harry's Horse voor 29,95
Had mijn camera vergeten stom stom

Heb scintygrafie effe snel opgezocht maar daar spuiten ze wat licht radioactief spul in het bloed waardoor er dingen zichtbaar worden en thermografie is een soort camera die zeer gevoelig is voor warmte. Hij zit niet eens aan je paard en het kan gewoon thuis op stal.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:42

Nou dat is goed nieuws gefeliciteerd fijn dat Rava niet bevangen is.
Wel weer naar dat ze last van haar rug heeft.
Onne is toen inderdaad ingespoten, als je een lamp in z'n hol had gestoken weet ik zeker dat hij licht had gegeven.

Het is in ieder geval een tip dat dit op stal kan.
zal eens kijken voor zo'n korf.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:45

Super dat Rava niet bevangen is :Y) En fijn dat je een duidelijker beeld hebt van wat ze wel heeft! Dan kan je haar in ieder geval helpen met haar rug en de pijn die ze daardoor heeft. Ik hoop dat je snel verder met haar aan de slag kunt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:07

De ostheo die werd aanbevolen kan pas 18 juni, dat duurt me te lang dus heb ik een paarden fysio gevraagd om langs te komen.
Ik ken haar al jaren en ze heeft mijn hond ook altijd super geholpen.
En ze kan maandag al dus daar ben ik blij om.
Het is net een vervolg serie jullie horen maandag meer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:13

Ik zou nog een foto plaatsen van de graaskorf bij deze

Als jullie op de 2e foto goed kijken zie je dat ze weer enorme bulten heeft boven de ogen ... zucht

Afbeelding

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:42

Inderdaad flinke bulten.. Evita heeft ze ook weer momenteel, plus een harde manenkam door het gras. Zo'n graaskorf heb ik ook voor haar, die zal ik ook weer om moeten doen als het zo blijft of erger wordt. Het gras is nu gemaaid, dus ik heb hoop dat ze nu weer wat minder suiker binnen zal krijgen.
Zo lastig, in de winter moet ik haar van alles geven om op gewicht te blijven, en in de zomer wordt ze gewoon moddervet!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:56

Let op hoor Ireen gemaaid gras bevat soms juist meer fructaan omdat het weer kort is en gaat groeien dus meer fructaan nodig heeft om te groeien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:08

Klopt "gefrustreerd" gras (erg kort) bevat vaak veel fructaan en snel groeiend gras ook (dacht ik).

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:52

Rumay, daar had ik nog nooit van gehoord, van die foto's. Maar wat fijn dat ze niet bevangen is!!! Hopelijk kan de fysio jullie verder helpen.
Ze heeft idd best bulten boven haar ogen zitten weer :(:) .

Sylvia, wat een aparte vacht heeft Dana zo. Vind haar er verder niet zo slecht uit zien, ze heeft wel een hangbuik als je haar zo op de foto's ziet he?

Hier van de week weer een crisisnacht gehad... weer koliek bij Ivanka. Had ze die ochtend een ministukje gras erbij gegeven. Had expres al een klein stuk gedaan, maar kennelijk kan ze er echt niet meer tegen. Had zelf een late dienst toen, dus mijn zus had de DA erbij gehaald en alles. Toen ik klaar was met werken ben ik gaan kijken en was ze weer wat koliekerig, dus toen is de DA weer geweest. Daarna is haar buikje weer tot rust gekomen. Wel een vreselijke nacht gehad, om 1u thuis op de bank gaan liggen, om 3u weer gaan kijken en om 5u ben ik ze wat hooi gaan voeren en erbij gebleven hoe ze daarop zou reageren. Of ze zin had om te eten (HEEL erg ;) ). Daarna om 6u doorgereden naar het werk... Was echt helemaal gebroken toen ik thuis kwam.
Gelukkig gaat het nu weer goed :) .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:18

Ah Tinne wat een narigheid met koliek zeg, gelukkig gaat het beter. :(:)
Het is wel voor een aantal paarden een heftig voorjaar zeg bleh.

Sylvia80 de hangbuik is zo herkenbaar die heeft Rava ook behoorlijk, en de krul ook henkenbaar ik heb nu een borstel waarmee je de haeren een soort van afsnijdt werkt erg goed, het was wel een dure borstel (€ 60.00 paardendrogist) maar werkt echt super misschien iets voor Dana!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:49

Wat naar van al die koliekaanvallen Tinne! :(:)

@ Rumay ... kunnen ze nou met zo'n graaskorf wel of niet nog een beetje grassprietjes eten?

Hoefsmid is donderdag ook geweest ... toch Peter erbij gepakt. Die hoeven waren echt te lang en gingen richting achterover staan a-la hoefbevangenheid. Ze hebben hem in 2x gedaan, en dat gin wel redelijk goed zo te horen. Hoefsmid kon trouwens in de hoeven niet echt rare activiteit van hoefbevangheid zien. Apart, zit het mss toch meer in de gewrichten oid?

M'n E pown was trouwens blijkbaar licht bevangen geweest aan 1 voorbeen. Ook heel apart, hoe/wat/waar is dat nou weer gebeurd? :?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:43

Lappie_Lap met zo'n graas korf kunnen ze ca 50% eten van wat ze normaal eten dat hangt af van lengte gras en handigheid pony.

Ook al een hoefbevangenheid die er niet echt is raar, Rava loopt zeer stijf net alsof de spieren super strak staan echt ellende wordt er momenteel een beetje moedeloos van.
Eerst vanmiddag afwachtwachten

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:39

Heel verhaal getypd, valt internet weg -O-

Bij Peter zag je vorige herfst heel duidelijk dat het op de spieren geslagen was. Toen was die heel ziek, was ook de tijd dat we cushing geconstateerd hebben.
Toen trilden z'n spieren heel erg, zweten en ontzettend stram en pijnlijk lopen .. alsof die maandagziekte/spierkramp (net alsof alle spieren compleet verstijft waren) oid had.

Maar nu lijkt het op zich niet echt spierachtig. Ik zie zo niet duidelijk waar het weg komen: hoefbevangheid, spieren of gewrichten?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:13

Nou veel meer duidelijkheid is er nog niet voor Rava.
De rug is bevoeld, gekneed, 2 wervels goed gezet maar dat was niet het grote probleem maar wat dan wel????
Het lijkt toch op hoefbevangenheid maar toch ook weer niet
Ik weet het niet en de fysio ook niet morgen maar weer de VA en bloed tappen en dat onderzoeken.
Wordt er moedeloos en moe van.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:16

Wat krijgt Rava op dit moment voor de behandeling van cushing en de bijwerkingen??
Magnesium of evt selenium met vitamine E zouden misschien kunnen helpen bij de spierspanning. Probeer je haar wel te laten bewegen of is dat heel erg dramatisch? Vervelend hoor als ze zich echt niet lekker voelen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:54

Ze krijgt vitamine e en seleen en verder de provarium en de pergolide, magnesium reageert ze niet op helaas.
Als ze bevangen is mogen ze van de een juist niet bewegen en van de ander wel :( dus wat is wijsheid, ze staat van 7 tot 20.00 uur buiten in de zandpaddock met 3 a 4 plakken hooi verdeeld over de dag.
Voor ze naar binnen gaan mag ze nog gras eten met masker.
Gister tijdens de behandeling had ze op een gegeven moment veel pijn dat zag je omdat ze neus dan opkrult en er dan allemaal rimpels komen.
De fysio heeft haar voorbenen gerekt en gestrekt en dat leek ze wel lekker te vinden, ik moet haar masseren op 4 plaatsen en dat vond ze vanmorgen ook erg lekker.
De fysio doet ook accupunctuur dus dat is ook gedaan.
Ze staat ook op de pijnstiller en krijgt ascal als bloedverdunner.

Ik behandel dus ook nog steeds voor bevangenheid.
De VA komt vrijdag bloed tappen en ik wil het laten onderzoeken op spierzuren, enzymen, nieren, lever ontstekingen

Jullie nog aanvullingen waarop te laten onderzoeken??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:09

Rumay: Je zou nog kunnen overwegen om MSM te geven dat helpt ook bij herstel en voorkomen van problemen aan spieren, botten, pezen, hoeven, huid en zoveel meer. Als Willy problemen heeft gaat zijn MSM dosis ook altijd omhoog.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:54

Ik heb even niet het hele bericht door gelezen, maar wou wel graag reageren...
Mijn paard is een paar jaar geleden overleden aan cushing ( 19 jaar oud) en wij kwamen er helaas telaat achter.
Je kan de symptomen verminderen door percholide te gaan geven... In mijn geval waren de spieren al in zo een verre mate verdwenen dan helaas haar grootste spier een klap kreeg, Hartaanval. Ze had die wel overleefd, maar lag op de grond... met moeite was ze haar stal uit gekropen toen we bij haar waren, maar op de been kon ze niet meer komen. Na een paar uur hebben we het besluit genomen dat we haar lieten inslapen... was nogal heftig aangezien we het paard vanaf geboorte hadden... Maar goed, ik neem aan dat symptomen enzo al uitvoerig besproken zijn hier...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:54

LecyTinker idd zijn alle symtomen besproken en nog een keer en nog veel meer keren.
De meeste paarden hier in dit topic krijgen Pergolide en nog veel meer medicijnen en de meeste doen het best goed, het is soms een beetje op en neer helaas.
Maar wel triest dat je paard een hartaanval kreeg en dat je dan alsnog moet besluiten dat het klaar is.
Soms hoop ik dat die van mij er een krijgt en het in 1 klap over is, maar helaas is dit niet voor de meeste weggelegd.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:28

rumay schreef:
LecyTinker idd zijn alle symtomen besproken en nog een keer en nog veel meer keren.
De meeste paarden hier in dit topic krijgen Pergolide en nog veel meer medicijnen en de meeste doen het best goed, het is soms een beetje op en neer helaas.
Maar wel triest dat je paard een hartaanval kreeg en dat je dan alsnog moet besluiten dat het klaar is.
Soms hoop ik dat die van mij er een krijgt en het in 1 klap over is, maar helaas is dit niet voor de meeste weggelegd.

Dit is al weer een paar jaar geleden en toen was er ook geloof ik op bokt nog niet echt veel aandacht aan gegeven. Dus mijn paard had het al een flinke tijd, maar omdat ze ouder was had ik er niet zo een zorg aan dat ze langer deed om door haar haren te komen van winter naar zomer.
Maar omdat ze dus gewoon een gezelschapspaard was ( had goede papieren, maar bleek onrijdbaar te zijn. was veel te sterk en onwillig en was als gewoon knuffelpaard waanzinnig. En omdat we ons eerste veulen was konden we niet avn haar scheiden. Dus de laatste winter dat we haar hadden had ze lang krulhaar en was ze heeeeeel erg mager geworden binnen een korte tijd. Ik bleef haar voeren maar niets hielp. Ik was toen nog niet op de hoogte van Cushing, dus tja, mijn ouders hun dierenarts wist het ook niet ( was het paard van mijn moeder, maar eigenlijk het gezinspaard)) werd ze niet bereden en dus liep ze zo een beetje altijd rond ons te hangen. Maar toen werd ik het beu en had mijn eigen dierenarts gehaald en die constateerde cushing. Maar hij kon niet aan pergolide komen, dus moest het via hem bij mijn apotheek halen, voordat ik eraan kon starten was het dus al telaat. In de avond belde mijn moeder mij dat het paard in haar stal was gevallen. Mijn ouders hebben een stal naast het huis en daar was ze in gaan staan zodat we haar beter in het oog konden houden. Dus ik was naar mijn ouders gegaan en in de tussentijd was ze dus al naar buiten gekropen. ik was bij haar hoofd gaan zitten en elke keer wanneer ik weg wou gaan sloeg ze in paniek. Dus op een gegeven moment was het al halverwege de nacht en heb ik het besluit genomen dat ze in zo een verre staat was dat mochten we haar weer op de been krijgen dat het een questie van dagen of weken was... Dus ik heb toen het besluit genomen dat het beter was dat ze gewoon in zou slapen. Was een erg moment, weet niet ofdat je het ooit gezien hebt, maar het is zeker niet prettig. Dus tja, was erg moeilijk, maar op een gegeven moment dan weet je dat je echtniet meer verder kan.