Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:20

Gelukkig maar!
Welk infuus met welk middel kreeg hij nu?

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:36

oei oei... heb alles te horen gekregen en ernaar gevraagd. maar om eerlijk te zijn ben ik het vergeten (slecht sorry) iig met alles wat hij tekort kwam en tegen verzuring van spieren...
ook krijgt hij een goedje door zn slobber met selenium en vit E en andere vitmaninen.... zometeen weer naar wolvega om mn sgatje te knuffelen en hem moed in te spreken.. had net nog met de da gebeld en hij is goed gegaan zonder infuus, waardes waren weer wat gedaald naar 4000 maar ze zien het liever onder de 1000..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:01

Je bent echt een geluksvogel zeg! Er zijn maar zo weinig paarden die dit overleven! Ben heel blij voor je!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:24

Komt die schimmel nu echt alleen op esdoorns voor, of zijn ze daar nog niet over uit?
We gaan binnenkort nl verhuizen, die wei staat nu nog vol bomen, en daar gaan er een boel van neer :) Als ik nu alle esdoorns ook weg haal, is er dan nog steeds een kans dat ze het krijgen, of kan ik ze dan met een gerust hart dag en nacht op wei zetten? :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:09

8nnemiek schreef:
Komt die schimmel nu echt alleen op esdoorns voor, of zijn ze daar nog niet over uit?
We gaan binnenkort nl verhuizen, die wei staat nu nog vol bomen, en daar gaan er een boel van neer :) Als ik nu alle esdoorns ook weg haal, is er dan nog steeds een kans dat ze het krijgen, of kan ik ze dan met een gerust hart dag en nacht op wei zetten? :)

Het is nog steeds niet bewezen dat het van de esdoorns komt. Wel een vermoeden. Rond mijn weide stonden ze in ieder geval wel. Ik heb ze wel gehaald, maar helaas staan er nog een paar. Die komen nog aan de beurt om omgezaagd te worden. Ookal is het nog niet bewezen, ik doe het liever voor niets, dan dat ik later zeg, had ik maar.... Daarnaast zijn esdoorns echt onkruid, ze planten zich razendsnel voort.
De lijdensweg die mijn Angel heeft gehad is verschrikkelijk geweest. Daarnaast heb veel stress over en kosten gehad aan mijn andere paarden.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:26

bij mijn weiland staan idd ook esdoorns, ik zet ze daar iig nooit meer neer!
ben erg blij dat Black het lijkt te halen, maar was naar om hem zo te zien onder de pijnstillers en zo op de grond... ook is het idd een erg duur grapje en moet ik extra werk zoeken nu maar heb het er helemaal voor over voor mijn kleine vechtertje hij lijkt echt een wondertje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:36

amondi,ik hoop echt dat je schat het overleeft!!!!!
duim voor je.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:09

Amondi schreef:
bij mijn weiland staan idd ook esdoorns, ik zet ze daar iig nooit meer neer!
ben erg blij dat Black het lijkt te halen, maar was naar om hem zo te zien onder de pijnstillers en zo op de grond... ook is het idd een erg duur grapje en moet ik extra werk zoeken nu maar heb het er helemaal voor over voor mijn kleine vechtertje hij lijkt echt een wondertje :)

Vraag de dierenarts of je bv in termijnen mag betalen. Dat heb ik ook eens gedaan en toen was dat geen enkel probleem. Dat hebben ze liever dan dat je het niet kunt betalen.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:17

klopt heb ik al gezegd...
hij kwam bij me dat het bedrag erg opliep en wat ik wou doen, of ik de behandeling wou stoppen.. dat nooit dus ;) heb dus gezegd dat ik alles prima vind als black er beter van wordt :) en heb idd gevraagd of er betalingsmogelijkheden waren in termijnen.. was geen probleem gelukkig..
vind het echt een fijne kliniek moet ik zeggen

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:20

Mijn topper mag waarschijnlijk donderdag mee naar huis. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:26

Dat is goed nieuws !!

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:29

Amondi schreef:
Mijn topper mag waarschijnlijk donderdag mee naar huis. :)

Geweldig!! Wat een opluchting zal dat zijn voor je.
Als je tijd hebt, wil je hier nog eens schrijven hoe het één en ander verliep? Je schreef al dat er Esdoorns bij de weide staan. Is je bekend of jouw paard hiervan heeft gegeten? Of misschien van afgewaaid blad of takken? Of onrijpe zaden (van die groene "vleugeltjes", die liggen hier momenteel overal in de wei waar 2 van onze dieren ziek zijn geworden).

Karen

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:01

Ik heb geen idee wat hij ervan heeft gegeten.hij stond met een graasmaskertje op om niet teveel gras binnen te krijgen, lijkt me dus onwaarschijnlijk dat hij takken heeft gegeten... wel voerde ik hooi in de wei, zodat dat niet op het zand hoefde. Achteraf stom zo bij zon esdoorn, dus zelf denk ik dat daar de schimmel flink heeft kunnen groeien. Toen ik hen vond liep hij pure brabdnetels zoals ze gewoon in de grond staan te eten..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:03

brandnetels is goed, dat is bloedzuiverend, heerlijk vinden ze dat hier.
maar men wat super dat hij snel mee naar huis mag

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:10

EINDE VAN DE ALERT

Zoals verwacht, werd de grote uitbraak van afgelopen herfst (248 gevallen) gevolgd door een nieuwe uitbraak deze lente. Deze uitbraak was ook zeer erg, met 137 gevallen die werden gecommuniceerd aan de Faculteit diergeneeskunde van Luik als atypische myopathie (op de datum van 17 juin 2010).

Deze gevallen komen uit België (9 gevallen; laatste geval 22 mei 2010), Duitsland (9 gevallen; laatste geval 3 juni 2010), Frankrijk (94 gevallen; laatste geval 10 juni 2010), Groot-Brittannië, (11 gevallen; laatste geval 8 mei 2010), Nederland (6 gevallen; laatste geval 29 april 2010), Zwitserland (3 gevallen; laatste geval 20 april 2010), Zweden (1 geval; 19 april 2010) en USA (1 geval 6 juni 2010).

De uitbraak van deze lente dooft progressief uit. Paarden kunnen dus weer op de weide worden gezet (maar toch nog opgepast voor Frankrijk en voor weides waar al eerder gevallen zijn gebeurd).

Dankzij de medewerking van dierenartsen en eigenaren van aangetaste paarden, dankzij de medewerking met het RESPE (Réseau d'Epidémio-Surveillance en Pathologie Équine) en de dierenartsen die daaraan verbonden zijn, zijn er meer dan 700 gevallen geregistreerd geweest sinds de herfst van 2006. Wij willen bij deze de eigenaren en de dierenartsen die ons de dossiers van hun gevallen hebben doorgestuurd van harte bedanken. Dankzij hen bezitten we nu een schat van zeer belangrijke informatie waaruit we belangrijke conclusies kunnen trekken betreffende de preventie en de medische behandeling van aangetaste paarden, die echter kan verschillen tussen de verschillende aangetaste landen. Wij willen u eraan herinneren dat met deze epidemiologische studies risico en beschermingsfactoren kunnen worden bepaald. Echter een paard of een weide kan verschillende risicofactoren hebben en toch geen ziekte ontwikkelen. Het tegenovergestelde, beschermingsfactoren garanderen nooit dat het paard de ziekte niet kan ontwikkelen: het vermindert slechts het risico.

In de sectie « literatuur », vindt u de meest recente referenties van wetenschappelijke publicaties gerelateerd aan atypische myopathie. Onder andere, de referentie van Unger-Torroledo en medewerkers (2010) die aantoont dat atypische myopathie geassocieerd is aan de aanwezigheid van een bacteriële toxine (het letale toxine van Clostridium sordellii) in de spieren. Deze bevinding opent perspectieven van vaccinatie, maar het op punt stellen van een vaccin (indien mogelijk) kost jaren van werk. Op basis van de causale hypothese kan een gerichtere behandeling worden ingesteld. Echter gezien de snelheid van de evolutie van de aandoening (de overlevingstijd is gemiddeld 24H) blijft preventie het beste middel tegen deze catastrofale aandoening.

Indien er nieuwe gevallen opduiken in de komende herfst van 2010 zullen wij u opnieuw op de hoogte brengen.

Met vriendelijke groeten,

Dominique Votion, Gaby van Galen en Florence Patarin
www.myopathieatypique.be

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:14

@Jaba: ben jij de persoon wiens naam er onder staat?? Zo nee dan kun je het stuk beter als een quote plaatsen.
Verder is het mooi om te weten, maar wat is nu daadwerkelij kde oorzaak??
De Esdoorn en dan met name de zwarte vlekkenziekte, of toch iets anders ??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:19

Zijn er ook al statistieken met gevallen in Nederland, en dan met name per regio? Ben wel benieuwd of het in bepaalde regio's meer voorkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:20

Volgens mij heeft NL sowieso al meer gevallen als de genoemde 6.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:30

Ja dat lijkt me ook, alleen op bokt al..

Misschien een idee om met een aantal bokkers alle grotere veeartsen eens te bellen? Hoeveel ze er al hebben gehad en in welke regio? Dan hebben we een beetje een realistisch beeld. Kan misschien ook veel bijdragen aan t onderzoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:33

Is er geen meldplicht voor AM ? dat zou dan niet nodig zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:01

Het lijkt me sterk dat er een meldpicht voor AM is, het is niet besmettelijk. Maar ik denk dat er veel en veel meer gevallen zijn, maar dat die niet zijn doorgespeeld aan Luik, erg jammer eigenlijk. Iedere DA zou hiervan op de hoogte moeten zijn en het of zelf doorgeven, of de eigenaar ervan zien te overtuigen het te doen.
Jammer toch ook dat het Utrechtse onderzoek er niet in wordt vermeld, voor ons Nederlanders is dat toch ook echt van belang denk ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:33

DubbelDun schreef:
Volgens mij heeft NL sowieso al meer gevallen als de genoemde 6.

Wat ik eerder begreep van onze kliniek waren er hier al 15 gevallen waarvan het er helaas maar 2 overleefd hebben.....

Sakkersbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:18

Ik sprak vanmorgen iemand die me vertelde dat er in Amerongen (weide langs het industriegebied) een haflinger is overleden aan de gevolgen van atypische myopathie. Waarschijnlijk dus van een schimmel op een esdoorn. Ze wist ook te vertellen dat er in de zeer nabije omgeving nog 3 paarden aan bezweken zijn. Ik heb het bosperceeltje naast mijn wei maar even uitgekamd, daar staan ze gelukkig niet. zo'n 30 meter van de wei staat een enorme rode esdoorn van zeker 25 meter hoog. Het komt nu wel erg dichtbij (hemelsbreed anderhalve kilometer).
Ik vond ergens een stukje waarin stond dat het 2 weken kan duren voor de verschijnselen van atypische myopathie als gevolg van de eventuele besmetting met de schimmel zichtbaar worden. Weet iemand hiervan meer te vertellen? Ik heb inmiddels verschillende artikelen gelezen, maar het blijft in mijn ogen onzeker wat je eraan kunt doen om het te voorkomen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:31

Hela, Sakkersbende, jij hier? Klopt, paard kan idd na 14 dagen nog ziek worden, staat ergens een melding op Tölt van een shet, IJs was al ziek, shet werd het alsnog na 10 of 14 dagen. Wat kun je eraan doen? Zorgen dat er geen Esdoornblad in je wei terecht komt, paarden, vooral de jonge, op selenium laten controleren en eventueel wat bij voeren, de slachtoffers schijnen bijna altijd een tekort aan selenium te hebben. Zijn ook vaak juist de jonge paarden die eraan ten prooi vallen. Op dit moment is het geen A.M.-weer, najaar is gevaarlijker en voorjaar ook. Groeten uit Epe :+

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:17

Amerongen is hier vlakbij. En mijn ijslander is redelijk recent overleden aan a.m
En wij hebben aan de wei ook esdoorns staan, alleen niet waar ze direct bij kunnen.