[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:35

Juffertje dat is nav een onderzoek van het UMC waar bij een onderzoek naar behandeling van acute alvleesklier ontsteking met probiotica 24 mensen zijn overleden als gevolg van de probiotica. Althans, dat is gisteren bekend gemaakt, de precieze achtergrond ervan wordt nog onderzocht. Men is zeer geschokt.
Wel is er meegedeeld dat gezonde mensen geen gevaar ondervinden van het gebruik van probiotica.

Voorlopig voelt mijn paard zich na de probioticakuur van 8 weken die hij gehad heeft, echt kiplekke! Ja

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:07

Met Probiotica heb ik ook goede ervaringen. Zo is een ander paard van mij dankzij een kuur van Probiotica en drainage compositum en het smeren van zinkzwavelpasta van de mok afgekomen waar ze al tijden mee rondliep.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:33

Zoals jullie weten (wellicht want in het begin heb ik hier vaker gereageerd) heb ik een giga-luchtzuiger thuis. (Die de leren anti-zuig-riemen kapot breekt)

Ik denk dat ik alles kan doen en geven wat ik wil maar dat ik het probleem nooit opgelost krijg! Tenzij ik hem 24/7 buiten zet of zorg voor een openstal constructie.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:36

Oh, maar dat ben ik helemaal met je eens. Ik denk ook dat ik Tes nooit van het luchtzuigen afkrijg. Ik probeer het alleen tot een minimum te brengen. Dat ik er zeker van ben dat in haar maag en darmsysteem alles goed is.
Maar de gewoonte krijg ik er toch niet uit, daar doet ze het al veel te lang voor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:37

Evelijn schreef:
hoe krijgen mensen op de IC Yakult te drinken.. ik neem aan dat die ook op het gebied van voedsel beschermt worden... je mag wel meer normale dingen niet als je op de IC ligt.. beetje raar.

Even ontopic: Het was een speciaal onderzoek waar mensen vrijwillig aan meededen. het waren allemaal mensen met alvleesklier ontsteking en volgens mij kregen ze de probiotica rechtstreeks in de alvleesklier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:39

Je kunt idd niet je paard laten stoppen met luchtzuigen, moet je ook niet willen, hij doet t niet voor niets! Je kunt zorgen dat je de plek waar ie zuigt afzet met rubber, dan beschadigen zn tanden niet. Verder lekker veel naar buiten, veel sociaal contact en veel ruwvoer, weinig krachtvoer. Verder kun je maagcompositum geven (of Pronutrin) om het maagdarmkanaal in evenwicht te brengen. Maagcompositum en Pronutrin kunnen helpen de luchtzuigfrequentie omlaag te brengen.

Dus nee, je paard zal er nooit mee stoppen, als je terug leest kun je mijn eerdere berichten lezen waarin ik een hoop handreikingen doe. Een oplossing is ook al een rubberen lapje op de luchtzuigplek en een middel gevan dat je paard kan helpen de frequentie te verminderen!
Maar ja...je moet natuurlijk ook zelf wel íets willen doen! Knipoog

Als je de mogelijkheid hebt m 24/7 buiten te zetten, zou ik t zeker doen, maar ook dat is geen garantie...ook dan zijn er genoeg paarden die een paaltje, een waterbak of wat dan ook opzoeken. Ze hebben gewoon behoefte aan een bepaald level. Dus ook dan zal je paard waarschijnlijk niet helemaal stoppen, wel minderen.
Alleen als t luchtzuigen pas net ontwikkelt is, kun je door zo'n radicale verandering het paard ermee laten stoppen.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:48

Jullie hebben er meer verstand van dan ik na al die jaren.

Wat is het effect van wortels? Ik voer momenteel nl aardig wat wortels bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:54

Wortels zijn niet zuur of zo, wel goed voor de ogen. Knipoog De suikers uit de wortel zijn ook op 1 hand te tellen, een wortel is voornamelijk vocht. Kan opzich dus weinig kwaad, maar kan je paard wel extra motivatie geven om te zuigen.
Mijn paarden krijgen elke dag een stuk of 3 wortels.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:05

Tja.. die van mij krijgt nauwelijks meer wortels, hij zuigt namelijk nu minimaal (staat 24 uur buiten, veel ruwvoer, muesli ipv biks etc.) en dan heb ik hem niet eens iets van medicijnen gegeven.
Als ik hem een wortel geef gaat hij wel meteen fanatiek staan zuigen. Dus die krijgt hij dan maar gewoon niet. Ik heb heel zielig paard krijgt bijna nooit lekkere extraatje Knipoog

Bandii_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:26

volgens mij ook Haha!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:40

Ach, Macho krijgt ook zelden een extraatje. Hij krijgt nu twee maal daags een stukje wortel met All-Septicum druppels erin (hij vindt ze dermate smerig dat ie ze op een stukje brood niet wil hebben) en verder moet ie werken voor z'n wortels, want die gebruik ik voor strekoefeningen. Daarnaast krijgt hij nooit extraatjes van mij, want daar gaat hij alleen maar op zuigen. Zielugh paard heb ik hè Tong uitsteken Voor z'n eigen bestwil hoor...! Sigaar

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:58

Mijn pony krijgt als extra na het rijden muesli in haar voerbal of luzerne in de voerbak Knipoog Verder geen wortels en paardensnoepjes e.d., daar gaat ze alleen maar meer van luchthappen. Heel af en toe wel eens een appel maar dan gaat ze ook meteen daarna weer happen. Wel eens lastig uitleggen aan andere mensen dat ze niet in de troetelrondes mee mag doen...

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:09

mijn paard is volledig van het zuigen af! en ze deed het ook erg fanatiek. (ik heb haar stal igesmeerd met cribox en het is over!!!!).
heb haar wel eerst laten onderzoeken op maagzweer uiteraard, maar dat was niet het geval. dus pure verveling/gewoonte.
ik ben blij dat ze het nu niet meer doet.
ze had nml 10 keer koliek in een paar weken tijd. (ze beweren dat het niet kan van het zuigen) maar toch, ze zuigt nu 2 maanden geen lucht meer, en heeft geen koliek meer gehad!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:14

thobias, heb je beval cribox smeren ook nog wat anders gedaan aan je stalmanagement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:11

Zelfde vraag als Evelijn, je geeft zelf aan dat t verveling is, heb je dan ook verder nog wat aan t stalmanagement gedaan? Want simpelweg voorkomen dat je paard kan zuigen, is geen oplossing. Ze doen t niet voor niets. Hebben een permanente verandering doorgemaakt in de hersenen die niet onomkeerbaar is. Gevolg is dat ze t gewoon nodig hebben! Beletten dat je paard kan zuigen op wat voor manier dan ook, kan ook vragen zijn om moeilijkheden. T paard zal een andere uitweg zoeken, wellicht in de vorm van weven of boxlopen.
Dat je paard geen maagzweer heeft is fijn, maar wil niet zeggen dat ie geen last heeft van t maagdarmkanaal. Ik raad dus zeker aan ook maagcompositum of Pronutrin te geven om het maagdarmkanaal weer tot rust te brengen en te helpen de wanden te beschermen!
De gaskoliek komt vaak door een te zure bacterieflora in de darmen, die zure bacteriën scheiden gas uit en dat kan zorgen voor gaskoliek. Je zou ook een probioticakuur kunnen proberen om de darmflora weer op peil te krijgen en t maagdarmkanaal weer in evenwicht.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:15

Nou, tot nu toe ben ik hier heel tevreden. Tijdens de Pronuntrinkuur (14 dagen) begon ze al minder te zuigen. Het zet nu alleen maar door. Ze krijgt de EM vandaag precies een week en ze zuigt echt veel minder. Tijdens de muesli-voerbeurt heb ik maar 2x een zuigje gehoord. Veel minder dan normaal.

Tes krijgt trouwens ook wortels. Ze gaat daar niet meer van zuigen. Maar dan moet ze het wel dagelijks krijgen, dus deel uit maken van het voeren. Als ze iets anders krijgt (bijv kool) dan gaat ze wel meer zuigen. Zij krijgt dus ook nooit iets anders dan alleen datgene wat bij het voeren hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:17

Fijne berichten Myrdal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:21

Skippy, wat jij zegt was bij mijn paardje ook het geval. Zurige mest, winderig en toch ook wat keren koliek na een kuur probiotica geen zurige mest, winderigheid en koliek meer gehad. Ze zuigt nog steeds maar in veel mindere mate dan voorheen.

Anya, ben je al met Settelex begonnen? Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-08 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:25

Fijn dat t over is Gast8253! Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:03

@Gast8253. Nee.. en dat doe ik voorlopig ook even niet. Lan zuigt alleen tijdens het eten. En niet zo vaak als vroeger (vroeger zoog ze de hele dag). Ik vind het wel even goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:10

Dat je gelijk hebt Anya, ik doe op het moment ook niets aan Viet wb het zuigen. Ze zuigt stukken minder en aan alle andere voorwaarden voor het minder zuigen/vervelen is voldaan en ik vind het ook prima zo.

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:41

even een reacie op de vragen/opmerkingen!
mijn paard krijgt nu dagelijks slobber 2x. omdat de stofwisseling te traag is.
ook komt ze elke dag buiten en heb ik wat speeltjes in de stal.
ze reageert er toch goed op, gaat niet weven ofzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:32

Thobias, da's fijn! Je geeft je paard natuurlijk ook wel afleiding. Maar t kan ook anders uitpakken! Er zijn wel degelijk paarden die een andere stereotypiegaan vertonen! Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:51

Mijn 2 jarige Quarter merrie stond dag en nacht te kribbebijten op haar ijzeren drinkwater bakje. Voerbak en alles wat verder rondslingerde in haar loopstal.
Haar mondhoeken waren er helemaal rauw van.

Sinds 2 weken zit er een stroomdraadje om het waterbakje heen.
Ze heeft natuurlijk een paar keer daar een goede opdonder van gehad.
Nu zuigt ze geen lucht meer, ook niet op de voerbak.
En ze is een stuk levendiger geworden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:49

Ariebren schreef:
Mijn 2 jarige Quarter merrie stond dag en nacht te kribbebijten op haar ijzeren drinkwater bakje. Voerbak en alles wat verder rondslingerde in haar loopstal.
Haar mondhoeken waren er helemaal rauw van.

Sinds 2 weken zit er een stroomdraadje om het waterbakje heen.
Ze heeft natuurlijk een paar keer daar een goede opdonder van gehad.
Nu zuigt ze geen lucht meer, ook niet op de voerbak.
En ze is een stuk levendiger geworden

Ik heb hier wel drie keer een zinnetje getikt en weer weggehaald.
Maar ik schrijf toch op wat ik hiervan vind. Dit is in mijn optiek dierenmishandeling.
De basisbehoefte van een paard op zo'n wijze compromitteren. Bah.
Had dan een ton water op de grond gezet.