[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ukster

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:20

mijn veearts wou niet eens een poging doen om te ontdekken wat het kon zijn. hij zei letterlijk:"dan kunnen honderder oorzaken zijn".

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:41

klopt, zegt hij ook... maar laat de rug iig even nakijken... da vind ik zo ie zo niet verkeerd om s te laten doen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 03:13

Beste mensen, ik heb net een topic geopend over een vreemde 'tik' van mijn paard. Nadat ik het artikel op pagina 2 van dit topic las, kreeg ik ineens het vermoeden van Headshaking Syndrome... Zouden jullie mijn topic willen lezen en advies/tips kunnen geven? Ik maak me namelijk wel een beetje zorgen... Scheve mond

viewtopic.php?f=3&t=742303&p=23949441#p23949441

Sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:41

Ik heb ook een vraag.
Ik heb sindskort ook een paard die ik van andere mensen berijd.
Ze doet ook knikken met haar hoofd, en als ik lange teugels doe gaat ze schudden met haar hoofd zo heel snel op en neer als ik haar korter pak met buitenteugel erbij gaat ze onder het rijden knikken, heel kort, niet trekkend ofzo maar net of ze schrikt. Op sommige momenten word t steeds erger hoe heter ze word hoe erger het word zeg maar. Ze is met rijden echt heel onrustig met haar hoofd dan.
Ik heb het al nagevragen aan de eigenaar, maar die zegt dat ze het heel het jaar doet, dus ik ben bang dat het niet met allergie te maken heeft.
Het lijkt wel een soort Tic.
Ze is verder héél erg rustig op stal, doet het ook niet in de wei, nergens niet behalve met rijden.
Kan het ook niet zijn, omdat ik met haar dressuur train, dat ze alleen maar vooruit wil omdat haar geduld te snel opraakt? Ze is best pittig met rijden maar in de omgang heeel erg braaf en rustig.
Of ligt het toch aan het zadel, sjabrak, hoofdstel of tanden? Ik heb zon idee dat er iets dwars zit.
Ze werd maar 1x in de week gereden, en dan meteen savonds springles. Nu ik haar rijd, komt ze wat losser. Maar het ''Ja'' knikken blijft.
Wie kan me helpen?
liefs.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:56

Ik denk niet dat iemand je hier kan 'helpen'. Er zal eerst het één en ander moeten worden uitgesloten voordat je kunt zeggen wat het is! Je geeft zelf al een paar mogelijke oorzaken. Ga dat eerst eens uitzoeken!
Het eerste wat in mij opkomt is 'ergens een blokkade in de wervels', omdat ze het alleen onder het rijden doet!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:55

mijn paard ide in mei 10 word schud al sinds k haar heb. eert heel erg nu veel minder. als ze loskomt dan doet ze het ni meer tenzij k de teugels loslaat en haar f laat uitkuren. dan schud ze ook, hoofd omhoog, hoofd omlaag en opzij een beetje. in de wei doet ze het niet op stal ni nergens behalve met rijden. kan het zijn dat ze schud omdat ze vrolijk is? vandaag was het vrij bewolkt en toen deed ze t ook ma meestal als hhet mooi weer is. ik zie haar de laatste dagen veel aan haar neus schuren niet hard altijd even. ik ga morgen proberen of ze het zonder zadel ook doet en met een halster. ze doet t ook met elk bit heb al verschillende soorten bitten gereden lijkt me niet dat ze pin heeft van het bit in het bos loopt ze rustig door ik kan zo hard trekken als k wil. nu heb ik in het bos een pessoa bit met twee teugels 1 als watertrens en een met hefboomwerking voor de noodrem. die gebruik k alleen als ze niet stopt. een stuk veilige in het bos nu...
in het bos schud ze ook maar op een gegevn moment is ze zo ontspannen en geconcentreert dat ze t vergeet?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:38

Probeer eens via het AdB (antoine de Bodt) systeem te gaan rijden, werkt zeer positief in op headshaken (ook in combi met allergie!)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:55

wat is dat?
echt nog nooit van gehoord?

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:30

ik heb deze avond men paardje gelongeert gewoon met enkele longe, natuurlijk als je haar zo los laat lopen zonder pessoa en ze is nerveus ,schrikt overal van dan beweegt ze haar hoofd erg. Dit deed ze dus redelijk erg, ze schuurde in de stal even aan haar neus dit deed ze overdag niet, dus het is van de 'avondvliegjes' . Toen ze gekalmeerd was stapte ze door zonder haar hoofd te bewegen. Soms bij het leiden kan ze ook wat knikjes geven ,soms meer het hoofd omhoog werpen.
dus ik denk dat het van vliegjes/mugjes in haar neus is en wat stress/energie.

maar bestaat er niks om die jeuk of irritatie te verminderen in de neus door die vliegjes? soort van kalmerende druppels? of iets geven dat de vliegjes daar weg houdt?
een netje voor de neus kan ik mss zelf maken ..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:49

sandra1986 schreef:
wat is dat?
echt nog nooit van gehoord?

Een rijmethode.

Dit topic staat er vol mee. Lees dat maar eens door.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:26

joehoe.. ff vraagje, gister gereden... meer mensen gereden? hier stikt t van de muggen en was wat beklemmend...
hoe waren jullie heidshakers eronder?
en wie doet die tests ook al weer... zit er over na te denken om kindness te laten testen

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:27

Ik heb gereden, wel pas 's avonds.
Rijden gaat weer steeds slechter, wel onrustig met dr hoofd maar echt schudden doet ze nog niet.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:29

heb josefien gePBt, geloof dat zij t was Tong uitsteken
Kindness schudde ook wat... maar ging redelijk...
edit: vooral na t draven, dan heeft ie een beetje loopneus, en heb idee dat t m irriteerd bij de slijmvliezen

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:32

hoi allemaal,ik kom hier nieuw binnenvallen, heb ook niet alle pag doorgelezen,maar wij hebben ook een paard gehad die aan Headshaking deed. Hij is naar een ander meisje gegaan (omdat mijn vader toch bijna niet meer op hem reed) en zij hebben er vanalles mee geprobeert,en nu lijkt er wat te zijn wat aanslaat!
Je doet dan aan de neusriem een touwtje vast,met daaraan een bolletje, en laat dit los hangen. zo krijgt het paard steeds kleine tikjes,in het ritme van zijn beweging mee. Op een of andere manier biedt dit weerstand tegen het gevoel van het 'vliegopdeneus'wat paarden met dit syndroom vaak hebben.
Ik zou zeggen,probeer het eens. Niet geschoten is altijd mis!
Succes!
xx

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:48

ik rij met een vliegennetje, met van die sliertjes, zelfde effect!

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:09

Oke,en helpt het bij jou?? (of staat dat al eerder in het topic,dan lees ik het nog maar eens ff goed door)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:30

Hij schudt nog steeds niet Haha! Haha!
Ik ben er zo blij mee!
Maar ik ben wel beniewd waarom hij vorig jaar rond deze tijd wel schudde..? Maarja, misschien was hij wel érg scheef ofzo..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:35

@Vera; ben jij al weer met je paardje op controle geweest?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:34

ja hoor, bij Kindness werkt t....
ik heb contact met josefien... laat eerdaags een osteo komen (moet alleen eerst 8 dagen werken, dus zit er nog niet in) dus ben benieuwd hoe t allemaal uit gaat pakken

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:49

Vandaag overdag gereden, nu schudde Roos wel. Gelukkig (nog) niet zo erg als 2 jaar geleden.
Zolang ze netjes met stelling liep en ik op de volte bleef en m'n teugels niet te lang liet worden hield ze dr hoofd nog wel stil.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:29

Nou, ik ga de biotensor (zoiets) laten doen door josefien... ben benieuwd!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:46

heb ik bij ap ook laten doen,biotensor op een pluk haar en ze kon me vertellen dat hij hooikoorts heeft en waar hij allergisch voor is.
ap schudde vandaag maar heel minimaal.
alleen tijdens het instappen langs een weggetje met bomen. later was t compleet weg...
ik vind trouwens wel dat hij dit jaar nog maar heel weinig schud..hopelijk blijft t goed gaan.... Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:57

ok, dus bij Ap 'helpt' t

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:46

hoi maar weer eens, tijd niet geweest omdat ik het erg druk had, helaas begon twister ook weer met schudden, jawel nadat de staleigenaar een aantal wilgen van het terein had verwijdert, ik les al een aantal maanden op de manier van a de bodt maar dat was geen beginnen aan, ik heb tenslotte niet weten dat er hier ook een aantal mensen bij josefien uit groesbeek waren geweest, ik heb de uitslag van de test net binnen er zijn twintig dingen waar twister op reageert en dan is ie ook nog gevoelig voor stof in stro en hooi, tja en hoe nu verder, ik krijg een complete kuur thuis gestuurd maar is het nu de bedoeling dat ik hem van stro afhaal, hij zou ook reageren op engels raaigras jawel het gras soort wat in bijna alle nederlandse weide gebruikt wordt. ik heb nu de uitslag maar ik moet het wel even laten bezinken en dan eens overwegen wat te doen, want twis kan zo hard schudden dat hij helemaal uit balans raakt en op het hek klapt. met dan weer schade aan zijn benen of borst overgens les ik nog steeds op de manier van a de bodt en dat bevalt prima, moet alleen rijden als het s'avonds is

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:03

twister42 schreef:
hoi maar weer eens, tijd niet geweest omdat ik het erg druk had, helaas begon twister ook weer met schudden, jawel nadat de staleigenaar een aantal wilgen van het terein had verwijdert, ik les al een aantal maanden op de manier van a de bodt maar dat was geen beginnen aan, ik heb tenslotte niet weten dat er hier ook een aantal mensen bij josefien uit groesbeek waren geweest, ik heb de uitslag van de test net binnen er zijn twintig dingen waar twister op reageert en dan is ie ook nog gevoelig voor stof in stro en hooi, tja en hoe nu verder, ik krijg een complete kuur thuis gestuurd maar is het nu de bedoeling dat ik hem van stro afhaal, hij zou ook reageren op engels raaigras jawel het gras soort wat in bijna alle nederlandse weide gebruikt wordt. ik heb nu de uitslag maar ik moet het wel even laten bezinken en dan eens overwegen wat te doen, want twis kan zo hard schudden dat hij helemaal uit balans raakt en op het hek klapt. met dan weer schade aan zijn benen of borst overgens les ik nog steeds op de manier van a de bodt en dat bevalt prima, moet alleen rijden als het s'avonds is

Je moet er achter zien te komen waardoor die allergie veroorzaakt wordt! En dan bedoel ik niet bijv. het stof en het stro. Een allergie is een symptoom. Er is iets in het lichaam wat die veroorzaakt en dat moet worden opgespoord. Alles wat je nu gaat geven tegen die allergie is symptoombestrijding en zo kom je dus nooit echt van de allergie af, je onderdrukt het alleen maar!