[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:23

casperzazoe schreef:
Saya, ik vind hem er niet stevig uit zien en lijkt alsof het erg warm wordt als de zon erop staat..
Op Agradi staan veel dekens, ook de pyjamas. Misschien krijg je daar wat gevonden? :) Geen een met uierbescherming denk ik maar misschien hebben ze er wel losse flappen.

Liesje, hier is de hals ook veel te lang :+ vind hem verder wel erg goed liggen. Denk dat ie er wel koel onder blijft. Ik heb het idee dat als je ze er cool onder zet, het cool blijft maar als je ze bezweet en warm er onder zet het ook lang warm blijft.

[ [url=m/sKu2tW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha zo lang is hij gelukkig niet, Als hij zijn hals naar beneden doet is de hals lengte eigenlijk juist perfect :D Ik ben eerder bang dat de buikflap te lang is en hij in zijn deken plast O:)

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:48

SayaJones schreef:
Iemand ervaring met deze deken? Inclusief uierbescherming, zou bij mijn merrie echt heel goed uitkomen..

https://m.kramer.nl/Paard/Paardendekens ... ken-Gibson

Ik had ook al naar paarden pyjamas gezocht op Google, maar ik kom gewoon niet uit bij de pyjamas die ik bedoel :+
Waar kan ik die vinden? :))

Ik heb deze voor mijn Schwarzwalder Fuchs besteld, maar hij was echt veel te klein in zijn normale maat. Verder vond ik het wel een fijne stof en een fijne deken

XxLMMxX

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:04

Hoi ik heb een merrie met jeuk en ben zoekende.
Al een jaar hoor. En tot nu toe doet goede voeding vooral het verschil maken.

Alleen nu heeft ze op dit moment 1 klein jeuk plekje onder haar voorpluk. Vorig jaar ook. Deze plek is gewoon heel hardnekkig. Heb vanalles gesmeerd en het helpt niet. En ik dacht nu aan CBD olie proberen.
Maar hoe pakken jullie dat aan? Innemen of smeren?
Omdat het zo plaatselijk is dacht ik misschien aan smeren. Gewoon een paar druppels op de huid druppen. Of is dat een gekke gedachte?

Daarnaast heb ik een vraag over de hippalgo optiform. Dit heeft ze afgelopen winter tijdelijk gegeten op advies van een arts. Ze had toen wat last van dunne mest en hebben dit ingezet na een reinigingskuur voor de probiotica . Ze is een moeilijke eter en vond dit erg lekker. Nu lees ik dat sommige van jullie dit ook voeren. Maar niet als kuur maar het hele jaar. Kan dat gewoon? En wat voegt het toe voor het paard?

Sorry voor al mijn vragen hoor!! Het blijft gewoon een beetje een zoektocht. Maar tot nu toe lijkt ze vooruit te gaan. Dus ik zoek graag door.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:07

Volgens mij werken de CBD druppels alleen als je ze in neemt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:02

Er is ook wel cbd crème oid

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:21

Die deken van Kramer ziet er wel heel fijn uit vind ik.
Heb nu voldoende RSIH voor dit jaar ga ik vanuit, maar die sla ik wel even op.

Ik voer Optiform het hele jaar door. Die van mij heeft hele gevoelige darmen en met de Optiform heeft ze veel mooiere mest. Heb ook het idee dat de overgang van paddock naar wei er bij gebaat is. Want ze staat wel op gras maar de reactie in de overgang is qua mest veel beter, eerder was het echt groen en te dun. Nu nog wel groen maar mooi stevig.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:18

Hallo lieve ervaring experts,

Na (flink) wat pagina's terug gelezen te hebben, heb ik nog een aantal vraagjes voor jullie :D

Klopt het dat de ''pyama's'' (exceemdekens die over het hoofd worden aangetrokken) als minder dik worden ervaren? En jullie zetten je paarden dus hier onder tijdens de warme dagen/ zomer.

Wat raden jullie aan om te doen als de huidige vliegendeken na langere tijd dragen schuurplekken op de schouders veroorzaakt? Is dan de pasvorm niet meer goed of moet er met verschillende exceemdekens gewerkt worden zodat de druk wisselt?

Mijn NRPS sport pony is ondertussen weer wat in zijn bespiering gegroeid, waardoor zijn huidige Bucas Buzz off zebra rain nu al wat krapper om zijn schouders lijkt te zitten dan vorig jaar. Ik wil in principe een nieuwe deken voor hem kopen, maar twijfel dus of ik het beste gelijk naar een pyama kan gaan? Evt zat ik te kijken naar de rambo hoody, ook omdat mijn pony geen jeuk heeft onder zijn buik.

Hij schuurt zijn staart ontzettend als ik er geen deken op heb liggen en krabt met zijn achterbenen tegen zijn hals. Zijn manen houdt hij gelukkig heel, maar toen ik hem 3 jaar geleden heb gekocht toonde zijn manen wel sporen dat hij geschuurd had. Onder zijn vliegendeken houdt hij het in principe goed uit.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp

edit: dit ziet er heel comfortabel uit door de meerdere elastische inzet stukken... wat denken jullie erover?
https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... var_index=<422069><422069..125.WS>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:35

Volgende week schijnt het behoorlijk te gaan regenen ( *\o/* ). Wat doen jullie met de dekens? Ze hebben een schuilstal maar dat neemt niet weg dat de deken heel nat wordt? Of zijn de knutjes er niet met regen?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:43

Ik ben sinds maart butox aan het smeren bij mijn eczemer. Vorig jaar op een manege geweest die me dit aanraadde. Daar stonden alle eczemers zonder deken en zonder jeuk.

We moeten het even afkloppen maar pony staat bloot en heeft nog geen kriebels. Begin toch langzaam te hopen dat het iets doet.

Hier nog mensen die ervaring hebben met butox?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:31

Koekeroekus schreef:
Ik ben sinds maart butox aan het smeren bij mijn eczemer. Vorig jaar op een manege geweest die me dit aanraadde. Daar stonden alle eczemers zonder deken en zonder jeuk.

We moeten het even afkloppen maar pony staat bloot en heeft nog geen kriebels. Begin toch langzaam te hopen dat het iets doet.

Hier nog mensen die ervaring hebben met butox?

En daar bedoel je het runderen/schapen middel mee?
Dat is echt hét grootste vergif voor je paard wat je maar kan krijgen. Ten eerste is dit product URA, dus uitsluitend op recept.Ten tweede zijn de doeldieren rund en schaap dus absoluut geen paard. En ten derde mag dit überhaupt alleen gebruikt worden als het gebied waar de dieren staan als nationaal epidemiologisch gebied erkend is ivm resistentie.

Geen idee hoe je er aan komt, als je het via jou DA hebt kan die fluiten naar zijn hele carrière als die controle krijgt.

Kei giftig ook voor bijen, andere insecten en alle waterorganisme, en daarbij als je het op een huid smeert die ook maar enigszins beschadigd is, is het super toxisch.

Ik heb zelf een hele erge eczemer, die spuit ik de hele zomer cortico’s, dat is ook echt niet goed. Maar denk alsjeblieft 2 keer na voor je hiermee doorgaat. Echt ontzettend slecht voor je paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:41

Ik wilde net zeggen, als je de organen van je paard wilt slopen zou ik dit doen, anders niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:25

nou ja ik snap het idee achter de butox wel.
het zou tegen knutjes werken die eventueel blauwtong overbrengen bij schapen .
dus zouden de knutjes dan ook niet bij paarden komen.

ik heb spotinor staan,zit dezelfde werkzame stof in, deltamethrin.
ik gebruik het in het voorjaar bij mijn merrie als die luis en mijt heeft..
nadeel is dat het niet erg lang werkt en je het dus elke 2 maand moet blijven gebruiken wil je resultaat hebben....en het is inderdaad gif dus zou het niet gebruiken tegen vliegjes als een deken net zo goed kan.

maar koekeroekus, het is nog erg vroeg in het seizoen hoor.
hier is het bijvoorbeeld kurkdroog , er zijn nog bijna helemaal geen knutjes te zien.
niet te vroeg juichen nog dat het helpt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:46

Mijn stalgenoot gebruikt het ook bij haar paarden. Een heeft eczeem maar ze gebruikt het bij allemaal want ze vertelde dat het de knutten echt dood dus dat het beter werkt als meerdere paarden het in het bloed hebben.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:05

Ik kom zo binnenvallen :o
Ik heb eindelijk de eigenaar zo ver dat we dit jaar een eczeemdeken proberen. Die ligt er inmiddels alweer even op

Maar nu is hij zo ontzettend statisch.. het is z’n pyjama die over het hoofd heen gaat en als ik hem alleen al pak (zoals gisteren) om hem af te doen begint hij helemaal te knetteren om vervolgens krijgt ponylief daardoor een schok van mij.

Niet leuk, hebben jullie tips tegen een statische deken?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:07

Alles en iedereen is nu statisch :') doordat het zo droog is geloof ik. krijg jij zelf geen schok als je bv de auto vast pakt? Ik word er heeeelemaal gek van.
Je kan je handen nat maken voor je de deken af / op doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:36

statische deken, ja erg he, ik doe het zo:
alle riempjes losmaken, buikflap er af
deken bij achterkant pakken en voorzichtig over de rug naar het midden vouwen.
.dan pak je dat stuk en vouwt dat naar voren naar de oren toe en kun je in 1 beweging de deken over de oren halen... op doen doe ik hetzelfde en dan weinig geknetter.
ik klop de deken daarna ook even uit en hang het even neer.
en hier soms ook geknetter,pony en ik wennen er wel aan.
handen vochtig maken kan inderdaad es helpen :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:37

Hier inderdaad ook last van een Mega statische deken. Heel vervelend....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:17

na morgen is dat denk ik wel over want dan gaat het eindelijk regenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:24

Humpiedumpie schreef:
Volgende week schijnt het behoorlijk te gaan regenen ( *\o/* ). Wat doen jullie met de dekens? Ze hebben een schuilstal maar dat neemt niet weg dat de deken heel nat wordt? Of zijn de knutjes er niet met regen?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:25

Ik rijd geen auto (heb nog geen rijbewijs) :+ dus ga altijd op de fiets en dan heb ik dat gelukkig niet haha

Handen natmaken is een goede. Ik doe eerst ook altijd alle riempjes etc los halen, buikflap er af en dan eerst rustig de achterkant pakken inderdaad. Dan halster af en deken af. Alleen bij het van achter naar voren halen een hoop geknetter iedere keer.

Hoop inderdaad met de regen dat alles weer even bij trekt, veeeel te droog..

Straks dus even met natte handen proberen, goede tip :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:17

Hier ook altijd statisch met deken af doen, maar paard reageert er niet op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:36

Humpiedumpie schreef:

ik doe er een ongevoerde regendeken met hals op.
maar ik geloof dat ze het over af en toe een buitje hebben?
een kleine bui dan laat ik de eczeemdeken er op.
die droogt heel snel, dus dan kan dat wel even..

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:49

Ik heb nog geen idee wat ik ga doen. Als het niet te warm is doe ik er denk ik een ongevoerde regendeken over zijn eczeemdeken. Dan wordt zijn hals nat, maar dat is minder erg dan zijn rug. Aan de andere kant - hij kan schuilen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:53

Met deze temperaturen (boven de 10 graden) laat ik ook met regen de deken gewoon liggen en doe niets.

Wordt het kouder dan gooi ik een 0 grams regendeken er over.

De RSIH is van zichzelf vrij waterdicht. Zo'n pyama deken veel minder, daar zou ik onder de 15 graden al een regendeken overheen gooien.

RSIH is ook een regenliner trouwens voor te koop!

Butox heb ik ooit ook naar gekeken, maar gezien de giftigheid en de schade welke dit aan de biodiversiteit geeft. En dat het erg slecht voor oa de lever schijnt te zijn van de paarden, durf ik het niet te geven.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:28

De regenliner doe ik ook gewoon onder mijn epplejeck deken. Gistermiddag was het daar nog te warm voor en ben er vandaag pas in de avond. Ik twijfel nog of ik hem er dan onder doe of niet, want ze staat de hele winter lekker zonder deken dus ik vind13-15 graden eigenlijk te warm om nog een regenliner eronder te doen.