[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:56

CarolineCF schreef:
jjessica12 schreef:
Veel sterkte!! Hoe oud was je paard?

Nog een andere vraag.. Rijdt iedereen zijn paard met cushing nog gewoon? Of hebben jullie het werk moeten minder/anders moeten invullen?
Mijn paard is nog niet helemaal rad na zoolkneuzingen door haar cushing, maar ze moet natuurlijk wel in goede conditie blijven. Ik vind de afweging tussen wel en geen werk erg lastig :roll:

Blijven bewegen! Dan is de kans dat je insulineresistentie voorkomt ook weer kleiner. Als mijn pony niet 100% rad is (ja ook hier eentje met regelmatige zoolkneuzingen) dan gaan we wandelen, minimaal 30-45 minuten per dag. N.b. hij draagt wel altijd hoefschoenen (Equine fusion). Die zijn ideaal.

Bedankt voor de tip!! *D

Dizzy

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:49

Lieve RosaNur en Magenyr heel veel sterkte, erg om te lezen dat jullie paarden er niet meer zijn ;(

Ik lees even bij, want ik lees niet iedere dag bij....

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:53

Even een update over mijn pony.... Hij wordt zo sloom van maar 1/8e Prascend (zou 1/2 pilletje mogen).
Voordat ik prascend gaf was hij altijd vrolijk en fit (ben 21 juli dit jaar begonne met de tabletten). Nu wil hij eigenlijk alleen maar stappen. Is niet hoefbevangen want hij stapt gewoon op straat (uit zichzelf).
Met de dierenarts afgesproken dat we 2 weken stoppen. Na 48 uur zou de prascend uitgewerkt moeten zijn.

Nu raadde iemand me CushX van Hilton Herbs aan. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Als hij nu weer fitter en vrolijker wordt ga ik misschien toch stoppen met de prascend, dan heeft ie tenminste nog lol in zijn leven....

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:13

Hi Dizzy , hier precies het zelfde , Damian kreeg eerst een kwart toen een halve , hij werd er alleen maar slechter van super loom en niet meer zijn voer willen eten waar zijn suplementen in zitten , ik ben terug gegaan naar een kwart , en na 5 dagen naar 1/8 , en vandaag helemaal niks meer gegeven , we houden hem in de gaten maar zie al dat ie meer wakker is dan toen hij een halve kreeg , ik kijk het nu even aan en doe denk ik weer een test in december om te kijken wat de waardes zijn .

het blijft gewoon moeilijk je weet niet waar je goed aan doe :(

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:24

Precies Annick.
Moeilijk te bepalen waar je goed aan doet, maar als je pony zonder prascend bokkend en huppelend door het leven gaat, lekker mee kan op buitenrit ..... dan maar wat korter leven dan altijd zo rustig....ook al hoopte ik dat hij 30+ zou worden.
Het ging eigenlijk goed met de HB, alleen zijn vacht was erg dik en lang en scheer ik vaker per jaar. Maar zijn waarden waren erg hoog, 202.

Als hij weer fit en vrolijk wordt zonder prascend, ga ik het met die kruiden proberen. Die verkoper meende dat je de CushX eerst met de prascend kan geven en dan in overleg met je da de prascend afbouwen om te kijken of dat voldoende is.

Ga ook in december testen.

Zijn er mensen die de Cushx gebruiken? Ik heb de liquids/vloeibare vorm gekozen, omdat die sneller wordt opgenomen. T zijn kruiden, dus ik verwacht geen wonderen....hoop dat het hem wat ondersteund.

De da adviseerde mij 2 weken te stoppen.
Ik start dan over een enkele dagen met de CushX twee maal daags en over twee weken probeer ik nog een keer de 1/8e prascend er bij (misschien in combinatie met het monnikskruid om de negatieve symptomen tegen te gaan)
Wordt ie weer loom, houd ik er mee op en laat hem genieten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:40

Dizzy en Annick, jullie zouden ook eens met je da kunnen overleggen over andere medicatie. Prascend is het standaard medicijn en de enige die als diergeneesmiddel geregistreerd staat maar er zijn ook nog 2 humane middelen te krijgen die net zo duur zijn maar een andere werkzame stof bevatten en dus andere of geen bijwerkingen geven. Weet zo even niet hoe ze heten maar dit kan ik opzoeken als een van jullie daar behoefte aan heeft.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:44

Nu zijn wij ook pas vanaf juli op de prascend , zijn waardes waren 39.6, en hij heeft IR gehad maar die waardes waren na een test goed , voor de rest heeft hij geen symptomen van cushing .

ik geef wel Gluco Balance , daar zit ook Monnikspeper in , moet zeggen dat ik daar heel tevreden over ben .

Cushx ken ik niet, ga ik eens even opzoeken .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:44

Ik heb de CushX een jaar gebruikt voor ik aan de prascend begon. Mijn merrie had een krullende vacht en de rui ging niet zoals het hoorde. Met de CushX verbeterde dit echt wel enorm, maar een jaar later begon het krullen weer dus ben dan overgestapt op de pillen.

Veel sterkte nog voor de mensen die hun paardje verloren zijn.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:46

Natalie36 schreef:
Dizzy en Annick, jullie zouden ook eens met je da kunnen overleggen over andere medicatie. Prascend is het standaard medicijn en de enige die als diergeneesmiddel geregistreerd staat maar er zijn ook nog 2 humane middelen te krijgen die net zo duur zijn maar een andere werkzame stof bevatten en dus andere of geen bijwerkingen geven. Weet zo even niet hoe ze heten maar dit kan ik opzoeken als een van jullie daar behoefte aan heeft.

Als je dat wil doen graag , ik wil alles er over weten , daarbij twijfel ik dat Damian Cushing heeft , zijn bloed is afgenomen net na zijn onderzoek voor zijn tanden , ook al was hij rustig het geeft toch stress waardoor ook de waardes omhoog gaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:56

Broctomine? of zoiets heet er 1.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:13

Pff op facebook heeft iemand een 8-jarig paard te koop staan met ppid en vraagt daar 3000 euro voor en doet in mijn ogen voorkomen of die ziekte niets voorstelt als je maar medicijnen geeft.
Ik vind dat toch niet zo netjes. Is ziekte die niet meer overgaat.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:59

Bromocriptine heet dat. En er is er nog een maar daar weet ik de naam niet meer van. Maar een dierenars zou dat moeten kunnen opzoeken. Dat werd gebruikt toen er nog geen pergolide was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:10

Als het paard niet of slecht reageert op Prascend, zou je ook wellicht kunnen concluderen dat het paard geen of in zeer geringe mate PPID heeft. Ik vraag me in zo'n geval af wat je heeft doen besluiten om te laten testen? Waren er symptomen die in die richting wezen? Ik heb al eerder gemeld dat PPID nog wel eens vastgesteld wordt terwijl het paard eerder EMS heeft.
Daarbij: testen worden nog wel eens verkeerd behandeld met vals-positieve resultaten als uitkomst.
Het advies van de DA om een aantal weken te stoppen is verstandig. Hou goed bij of de toestand van het paard verandert en probeer dat zo nuchter mogelijk te analyseren. Vraag desnoods iemand die minder bij het paard betrokken is met je mee te kijken.

Andere medicijnen heeft op dit moment geen zin ( de werking ervan is uiteindelijk hetzelfde en het is niet zonder reden dat ze niet of nauwelijks meer worden voorgeschreven) als niet met 100% zekerheid vaststaat dat het paard PPID heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:11

Is dat verwarren met EMS ook nog mogelijk met een waarde van 200 of hoger jp?
Want in Annick haar geval ben ik het helemaal met je eens; ik kan mij ook niet voorstellen dat haar paardje cushing heeft. Maar Dizzy had het over een acth waarde van over de 200 dacht ik?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:40

Dat kan ik niet beoordelen. Waardes zeggen lang niet alles. Ik denk dat zij gewoon het advies van haar eigen DA moet volgen en twee weken moet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:46

Oh ja daar oordeel ik ook niet over hoor, maar ik bedoelde met de link naar EMS en hoge waardes? Weet jij daar wat wat meer over?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:51

Jannepauli schreef:
Als het paard niet of slecht reageert op Prascend, zou je ook wellicht kunnen concluderen dat het paard geen of in zeer geringe mate PPID heeft. Ik vraag me in zo'n geval af wat je heeft doen besluiten om te laten testen? Waren er symptomen die in die richting wezen? Ik heb al eerder gemeld dat PPID nog wel eens vastgesteld wordt terwijl het paard eerder EMS heeft.
Daarbij: testen worden nog wel eens verkeerd behandeld met vals-positieve resultaten als uitkomst.
Het advies van de DA om een aantal weken te stoppen is verstandig. Hou goed bij of de toestand van het paard verandert en probeer dat zo nuchter mogelijk te analyseren. Vraag desnoods iemand die minder bij het paard betrokken is met je mee te kijken.

Andere medicijnen heeft op dit moment geen zin ( de werking ervan is uiteindelijk hetzelfde en het is niet zonder reden dat ze niet of nauwelijks meer worden voorgeschreven) als niet met 100% zekerheid vaststaat dat het paard PPID heeft.

In ons geval is Damian getest op advies van veearts omdat hij met zijn hoofd schud van mei tot zo rond oktober uit de test kwam 39.6.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:00

Iets verder terug in het topic is al eens geschreven over hoofdschudden. Dit is GEEN typisch symptoom van ACTH verhoging of PPID. Misschien dat het wel eens (gelijktijdig) voorkomt, maar vastgesteld dat het zonder twijfel aan PPID gelinked is, is het zeker niet. Bovendien: als het schudden alleen in een bepaalde periode voorkomt, dan is het logischer om dat aan iets anders te linken: PPID is immers progressief en gaat niet na een paar maanden weer weg om later weer de kop op te steken. Een ACTH van 39.6 is niet overdreven hoog en die verhoging kan ook door andere oorzaken ontstaan.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:35

Als je twijfel hebt over testresultaen gewoon nu opnieuw laten testen toch? Het is nu ook relatief voordelig. Ik heb die van mij ook net opnieuw laten testen omdat ik twijfel of de dosis van 1 per dag in de seosonal rise nog afdoende is (ik zie de ribben weer terugkomen en hij is erg schrikkerig). Maar waardes waren prima.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:53

Hier momenteel ook erg schrikkerig. Dikke paniek, zelfs bang van zijn voeremmer. Zo sneu.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:18

Is er dit jaar weer een periode dat de ACTH-test gratis is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:28

Ja, vanaf morgen 1 september

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:28

Ik kan op dit moment alleen de broctomine vinden. Zoek nog wel even door naar de andere.

Goed te weten dat de testen weer gratis zijn :D ik heb kliek begin augustus verhoogd van een halve naar een hele pil om de sr op te vangen. Helaas zie ik nu toch teveel ribben en zag hij wel erg veel monsters in het bos afgelopen weekend :( laat ik gelijk de oude merrie testen. Heb geen reden om aan te nemen dat ze iets mankeerd maar dat had ik bij kliek ook niet. Duimen jullie voor me dat ze schoon is?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:07

Dit zijn de andere:
Bromocriptine
Trilostane
Cyproheptadine

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 00:29

Cushing en medicatie
Er zijn verschillende medicijnen beschikbaar voor paarden met ECS.

Pergolide (3) is recent geregistreerd voor het paard en lijkt de meest werkzame. Het is een dopamine agonist die gebruikt wordt bij de behandeling van de ziekte van Parkinson. De hypofysetumor blijkt dopamine receptoren te hebben. Dus als de dopamine levels verhoogd worden in het paard, dan komen die in de tumor terecht. Hierdoor wordt de ACTH productie geremd en daarmee de cortisol productie. Daarnaast wordt de groei van de tumor geremd en neemt de omvang van de tumor soms zelfs af.

Dit zorgt ervoor dat het paard in zijn algemeenheid in een betere gezondheidstoestand komt. Maar dan natuurlijk de bijwerkingen: Het blijkt dat paarden met name twee bijwerkingen kunnen ervaren: depressie en verminderde eetlust. Deze bijwerkingen zijn echter van voorbijgaande aard, binnen 2-4 weken zijn deze voorbij en wanneer de dosis langzaam opgebouwd wordt hebben veel paarden weinig tot geen last.

Bij mensen wordt Pergolide uit de handel genomen, omdat het in zeldzame gevallen voor ernstige bijwerkingen zorgt met betrekking tot het circulatie systeem (hartklepverbindweefseling) en longverbindweefseling. Dit is bij paarden niet waargenomen tot dus ver. Omdat Pergolide uit de humane sector verdwijnt is Pergolide nu geregistreerd voor paarden. Pergolide is echter wel een kostbaar medicijn waardoor de therapie duur is.

Cyproheptadine (4) is een anti-histaminicum (een middel tegen allergieën) dat ook de seratonine productie remt. Seratonine stimuleert de POMC productie. Door het gebruik van cyproheptadine wordt dus indirect de POMC productie geremd. POMC is een precursor die gesplitst kan worden in meerdere hormoonachtige stoffen. ACTH is daar één van de belangrijkste van. ACTH wordt dus indirect verlaagd. Dit medicijn werkt meestal goed in het begin maar na een betrekkelijk korte tijd wordt vaak een vermindering van het effect waargenomen.

Het eerste medicijn dat gebruikt werd voor paarden met ECS is Bromocryptine. Bromocryptine werkt ook als een dopamine agonist , maar het moet meerdere malen per dag per injectie onder de huid toegediend worden om werkzaam te zijn. Als het oraal wordt toegediend is de opname te onbetrouwbaar.

Trilostane (2) is een medicijn dat de synthese en afgifte van cortisol in de bijnieren remt. Het remt niet de groei van de tumor (en verkleind de tumor dus ook niet), maar zorgt er wel voor dat de cortisolspiegel in het bloed van het paard lager wordt.