[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:14

monsera schreef:
Volgens mij las ik hier laatst ergens iets over vieze ogen. Is dat een typisch iets voor cushing paarden. Mijn pony heeft nu 3 weken lang al vieze ogen. Is er iets wat je hier voor kunt geven of gewoon zoals nu elke dag even schoonmaken.

Je kunt je paard met zijn weerstand ondersteunen, vieze ogen en bijvoorbeeld een vieze neus zijn vaak het gevolg van een slechte weerstand. Dus helpen met Echinacea druppeld of bijvoorbeeld msm zwavel voor de weerstand zal dan moeten kunnen helpen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:15

koenlover schreef:
monsera schreef:
Volgens mij las ik hier laatst ergens iets over vieze ogen. Is dat een typisch iets voor cushing paarden. Mijn pony heeft nu 3 weken lang al vieze ogen. Is er iets wat je hier voor kunt geven of gewoon zoals nu elke dag even schoonmaken.

Mijn cushing paard krijgt daar oogzalf voor van de dierenarts (kostte iets van 7.-) zodra hij weer een prut oog heeft smeer ik twee keer per dag voor een weekje en dan is het weer een hele tijd over. Dat is wel de moeite waard want toen ik het alleen nog schoonmaakte liep hij er wel een week of 3 mee en nu is het binnen een paar dagen over en dan smeer ik nog een paar dagen voor de zekerheid.

Het is ook minstens zo belangrijk om je paardje zijn weerstand te ondersteunen, dan zullen ze minder gauw vieze ogen krijgen, dat is namelijk door de verminderde weerstand die ze door cushings krijgen. Ik probeerde altijd de weerstand te ondersteunen zodat huid/oog/hoefproblemen minder snel de kop op zullen steken - en de conditie zo goed mogelijk bijhouden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:16

Vieze ogen duidt volgens chinese leer etc leverproblemen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:46

fargo schreef:
koenlover schreef:

Mijn cushing paard krijgt daar oogzalf voor van de dierenarts (kostte iets van 7.-) zodra hij weer een prut oog heeft smeer ik twee keer per dag voor een weekje en dan is het weer een hele tijd over. Dat is wel de moeite waard want toen ik het alleen nog schoonmaakte liep hij er wel een week of 3 mee en nu is het binnen een paar dagen over en dan smeer ik nog een paar dagen voor de zekerheid.

Het is ook minstens zo belangrijk om je paardje zijn weerstand te ondersteunen, dan zullen ze minder gauw vieze ogen krijgen, dat is namelijk door de verminderde weerstand die ze door cushings krijgen. Ik probeerde altijd de weerstand te ondersteunen zodat huid/oog/hoefproblemen minder snel de kop op zullen steken - en de conditie zo goed mogelijk bijhouden.

Uiteraard, maar daar is volgens mij elke cushing paard eigenaar in dit topic al mee bezig toch? Tenminste, daar ging ik wel vanuit. Mijn cushing paard is dalijk de gezondste van al mijn paarden omdat er bij niet een van mijn andere paarden zo erg bovenop zit :+

@maris: mijn holistisch dierenarts/chiropractor/dierenarts/accupuncturist zegt ook al een tijdje dat mijn paard zijn lever een zwak punt is dus dat klinkt voor mij heel logisch, alleen is de vraag wat je daar dan weer aan gaat/kan doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:09

Klinkt goed Koenlover ;-) Goed bezig!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:33

Koenlover, wat geeft de dierenarts etc als oplossing ? Misschien kan je eens liver comp van phytonics voorstellen ?? Dat herstelt door de kruiden die erin zitten de lever(functie).

fargo schreef:
[
Ik probeerde altijd de weerstand te ondersteunen zodat huid/oog/hoefproblemen minder snel de kop op zullen steken - en de conditie zo goed mogelijk bijhouden.

Huid, oog en hoefproblemen kan allemaal op de lever duiden....

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:37

[
@ Koenlover

Citaat:
mijn holistisch dierenarts/chiropractor/dierenarts/accupuncturist zegt ook al een tijdje dat mijn paard zijn lever een zwak punt is dus dat klinkt voor mij heel logisch, alleen is de vraag wat je daar dan weer aan gaat/kan doen.

Ik heb erg goed ervaringen met mariadistel. Ik koop het bij Gekruid in hele zaden en maal het zelf met een elektrische koffiemolen.
http://www.gekruid.com/mariadistel.html

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:38

Maris schreef:
Koenlover, wat geeft de dierenarts etc als oplossing ? Misschien kan je eens liver comp van phytonics voorstellen ?? Dat herstelt door de kruiden die erin zitten de lever(functie).

fargo schreef:
[
Ik probeerde altijd de weerstand te ondersteunen zodat huid/oog/hoefproblemen minder snel de kop op zullen steken - en de conditie zo goed mogelijk bijhouden.

Huid, oog en hoefproblemen kan allemaal op de lever duiden....

En al deze problemen verdwenen toen paard pergolide, provarium breeding en weerstandondersteuning kreeg. Ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat ogen schoon werden zodra een cushing paardje provarium breeding kreeg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:57

Dat kan heel goed Fargo. De hormonen hebben invloed op heel het lichaam, dus ook op de lever. Helemaal omdat een teveel aan cortisol moet worden opgeruimd door de lever en dus de lever overbelast.
Ik denk ook dat het niet de hormonen op zich zijn die voor al die klachten zorgen, maar meer de invloed van die hormonen op verschillende organen.

xJess

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:59

Hoi allemaal,

Ik lees hier af en toe wel eens mee, maar lang niet alles, dus sorry als ik iets vraag waar al eerder antwoord op is gegeven.

Helaas is mijn paard deze week positief getest op cushing.
Ik ga over op dieetvoer van Subli, en luzerne van Subli (die zonder suikers en melasse). Daarnaast werd er geadviseerd om de stalhouder te vragen of hij zijn kuil wel eens heeft laten analyseren, ivm het suikergehalte, zou hooi dan misschien beter zijn? En hem verder op een suikervrij dieet te zetten. Hij heeft gelukkig nog nooit last gehad van hoefbevangenheid. Denken jullie dat dit dieet ze oke is?
Wel liet ik hem elke dag een half uurtje grazen, weet iemand of dit nog kwaad kan? Op internet kon ik het zo snel niet vinden. In de zomer stond hij altijd de hele dag op het land, is dit ook nog wel mogelijk?

Verder had ik, ik geloof dat dat in dit topic was, wat gelezen over een supplement dat een positieve werking had bij cushing paarden, maar ik kon het nu niet meer vinden. Zou iemand dat supplement misschien nog weten?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen, alvast bedankt. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:03

Vaak wordt kuil/voordroog gemaakt van de 1ste snede en hooi van latere snedes. Daarom is kuil vaak rijker als hooi.
Over het grazen, ik denk niet dat iemand dat kan zeggen. Dat hangt er vanaf of je paard IR is of niet of gevoelig voor suikers.

Provarium breeding of monnikspeper is het supplement wat je bedoelt denk ik. Vaak helpt dit wel tegen de symptomen maar niet om de ACTH omlaag te krijgen ( bij sommige paarden wel hoor ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:48

door het verpakken in plastic gaat het ook nog eens fermenteren, wat verzuren en allerlei schimmels kan geven, ik zou hier met cushingpaarden toch mee uitkijken; zijn toch al gevoeliger voor van alles als gezonde paarden.
En wat de supplementen betreft; magnesium, enachinea, msm, pff er zijn er zoveel, heb je een specifiek probleem waar je mee te maken hebt toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:53

Wat doet mariadistel dan precies, 10tje? Was eigenlijk verbaasd dat daar helemaal niets over te vinden is bij gekruid.nl.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:19

10tje2 schreef:
[

Ik heb erg goed ervaringen met mariadistel. Ik koop het bij Gekruid in hele zaden en maal het zelf met een elektrische koffiemolen.
http://www.gekruid.com/mariadistel.html

Staan hier een paar grote in de weides als ik het goed heb...hebben ze heerlijk van gesmuld in het najaar ! :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:22

Essie73 schreef:
Had ik al verteld dat ik sinds vandaag de blije eigenaar ben van 2 doosjes pergolide (en daarna gewoon weer kan bestellen) *\o/* .

Tssssss....waarschijnlijk namaakspul, die goedkope pillen....

Nee hoor Essie :D Het is je van harte gegund.....alleen......mijn portemonnee en ik zijn jaloers :Y) :Y)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:28

@xjess Hier staat cushie ook nog op de weide, weliswaar strookbegrazing vanaf juni tot september ongeveer en de rest op een kaalgevreten stuk. Zolang ze niet dik wordt, vind ik het prima zo !
Vraag misschien eens aan de boer wanneer zijn kuil gemaaid is...tijdstip van maaien heeft veel invloed op het suikergehalte...of het nu kuil, voordroog of hooi is maakt niet zoveel uit. Ik las hier laatst ergens dat voordroog zelfs minder suikers bevat dan hooi ( denk dat Focussed het geschreven had, ben niet helemaal zeker ) door het fermentatieproces.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:47

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

In deze link zie je de verschillen van het gemiddelde hooi/kuil. Suiker is inderdaad in kuil minder aanwezig. Wat denk ik het belangrijkste is, is de kwaliteit van zowel hooi of kuil. Ruwvoer moet gewoon van uitstekende kwaliteit zijn. Wil je zeker weten wat erin zit kun je een ruwvoer analyse overwegen, maar dat is niet voor iedereen haalbaar.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:54

Bedankt voor de reacties. Of hij echt gevoelig is voor suikers mbt hoefbevangenheid weet ik niet, ik denk het niet, want zijn waardes waren erg hoog, maar hoefbevangen is hij dus nog nooit geweest. Verder is hij wel gevoelig voor schimmel in zijn darmen, en die suikers voeden dat natuurlijk, dus hij kreeg al langer minder suikers.
De problemen zijn op dit moment z'n lange vacht, maar die scheer ik gewoon heel vaak, hij heeft vetbultjes, en je merkt gewoon dat zijn hormoonhuishouding een beetje door de war is. Hij plast veel en gaat in plasstand staan. Heeft veel hele goede dagen, maar ook dagen dat hij niet lekker loopt (stug).
Ik ga even kijken naar die supplementen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:20

Hai Nammie en de rest,

Zinti ging goehoed op hormoonbalans en wat extra magnesium :-)
Maar doordat ik een fulltime baan heb nu kan ik niet meer op een doe het zelf weide. Dat gaat echt niet werk nu 45 uur en heb 2 jonge kindjes en 4 paardjes.
Heb ze dus op pension gezet. Met zn 4 in groepstal en overdag op weide. Helaas is het voor stalhouderij lastig om medicijnen in groepsverband te geven. En zou ze individuele stal moeten. Dat trekt ze niet met haar artrose been.
Een stalgenootje heeft vaak de medicijnen gegeven omdat ik door werk en afstand niet dagelijks kan zeker niet in de winter.
Stalgenootje ziek en andere stalgenoten geen tijd.
Helaas. En wilde al niet afhankelijk zijn van de goodwill van stalgenoten.
Ze gaan 2 januari verhuizen naar een stal die paarden meer op een Natuurlijke manier houdt. 24/7 vrije beweging door.paddock en loopstal en 2/3 keer per dag hooi. Indien gewenst slowfeeder.
En overdag grasjes. Kan dan evt kiezen voor nachten grasjes en overdag paddock.
Wel 40 km Van huis. Dat helaas wel.
Maar al met al gaan we best ok.. Zintekind wel bolle opgeblazen buik weer. Door niet dagelijks haar spulletjes en Voordroog eten en niet haar eigen voeding. Die was op en waren ze vergeten te laten weten. Dus had er geen bij me.
Ze krijgt speedibeet en Care4Life.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:22

Edit lees over mariadistel. Werkt zuiverend en ook op hormomen.
Is in druppels verkrijgbaar ook.
Voor de geïnteresseerde kan ik kijken in mn mail waar ik het vandaan had.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:41

Nammie schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LQPYAFN3

Dan maar zo...ze zijn te groot om direct te kunnen plaatsen...

Lastig te boordelen, maar de blik, houding, vachtstructuur, bouw en nek zijn precies als bij mijn paard.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:43

monsera schreef:

Mijn paard heeft al jaren last van vieze oogjes. Weet echt niet of dit nu perse door de cushing komt. Het is de loop der jaren niet erger geworden.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:45

monsera schreef:
Ik wil eigenlijk overstappen op een ander voer. Met minder suiker.
Ik kom nu uit op deze 2 soorten.
cavalor-fiberforce en Pavo Nature's best.
Is er iemand die een van deze voert en hoe zijn de ervaringen van jullie?
Alvast bedankt.

Ik ben juist 1,5 week terug over gestapt van Nature's Best naar FiberForce (en pluk graszaadhooi bij de voerbeurten) Mijn paard is eindelijk afgevallen en heeft weer vaste drollen!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:49

Pandora2 schreef:
Essie73 schreef:
Had ik al verteld dat ik sinds vandaag de blije eigenaar ben van 2 doosjes pergolide (en daarna gewoon weer kan bestellen) *\o/* .

Tssssss....waarschijnlijk namaakspul, die goedkope pillen....

Nee hoor Essie :D Het is je van harte gegund.....alleen......mijn portemonnee en ik zijn jaloers :Y) :Y)

Whaaaaaaaaaah je liet me schrikken :wow: Ik dacht echt Neeh namaakspul, bestaat dat
Pfff gelukkig niet. Ik gun het iedereen hier. Kan alleen maar zeggen, bellen bellen en bellen. Er zijn echt nog DA's die mee werken :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:49

Wat is nog meer goede biks/muesli voor onze cushing paarden. Paard van mn moeder eet zijn fiberforce niet meer...