'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:42

Ik vind het zeker fijn allerlei meningen te horen :j , maar natuurlijk ook lief natuurlijk van Neon en nog een paar :)
Heb echt wel al veel aan jullie allemaal gehad..

De hoefsmid is geweest, arme Cassisje net, hij kon zowat niet op zijn rechterhoef staan :(:)
Hij vond zijn wand ook totaal niet gegroeid, geprobeerd te voelen of er een zweer zat maar voor zover hij kon voelen niet, maar dat is al moeilijk want echt drukken met de tang kan niet bij Cassis.
Nu als paardenmens , wat hij ook is , zegt hij dat het op deze manier niet eerlijk meer is, hij heeft nog gebeld met zijn opleider, die erg lang in het vak om zijn mening te vragen en we gaan als allerlaatste redmiddel dit weekend toch proberen een ijzer erop te leggen, zonder pad, maar puur proberen die zool te kunnen ontzien en de hoef te laten groeien, want zo gaat niet meer verder.
Lukt het niet, of blijft hij nog zwaar kreupel lopen dan houdt het wel ver op.
Hij staat momenteel op het maximale van pijnstilling en nog loopt hij zo slecht.
En misschien ook even kijken om hem een deken op te doen, en zeker de optie van Janouk ook even open houden om zijn benen warm te houden.
De pijn kost hem veel energie , dus als een deken hem al warm kan houden dan scheelt dat mss ook wel.

Cardy

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:46

Wat sneu! Heel veel sterkte ts.
Had je mijn post gezien over die plakijzers?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:54

Hij heeft een soort van plakijzer gehad , met een hoofpad , dit legde alleen teveel druk op de zool dat hij geen stap meer kon zetten na verloop van tijd.
Nu gaat de hoefsmid overigens eerst een achterijzer erop doen, dit zou meeste kans hebben dat hij erop blijft.
Allerbelangrijkste is nu dat de druk van de zool afgaat, dan de wand laten groeien en daarna de correctie voor de hoefbevangenheid.
Eerst was hij ook van mening zonder ijzer te laten om meer wand te krijgen en dan daarna gelijk een goed beslag , maar nu hij zo slecht loopt is het keuzes maken , dit of niks meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:59

Inge... :(:)

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor: (waarom) is het geen mogelijkheid om die hoef gewoonweg langer te maken met 1 of andere kunsthars ofzo...? Dan hoef je niet te wachten op groei maar kun je hem toch direct zo laten dragen als je wilt...?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:06

Oke vandaar, die van mij heeft dallmar/dallmer plakijzers gehad zonder zooltje, waren echt super. Anders zou je daar naar kunnen kijken?

Hoefsmid gaat denk niet achterijzers maar juist voorijzers met dubbele lip eronder doen? Achterijzers zijn niet bedoeld voor de voorvoeten namelijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:29

Goh, ik blijf duimen voor Cassis, natuurlijk ook voor de andere paarden/pony's, maar steeds als je over hem schrijft zie ik hem ergens voor me. Zolang hij niet opgeeft...

Je bent echt geweldig voor die dieren, ze boffen maar. Toch is er helaas maar zoveel wat je kunt doen...

Sterkte!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:15

yvonnedv schreef:
Ik kwam deze post op bokt tegen, misschien heb je er iets aan

Annienke schreef:
Advies om de hoef te laten groeien heb ik helaas niet. Volgens mij doe je daar alles al aan -O-

Waar ik vorig jaar baat bij heb gehad bij een hoef die half in puin lag en ook niet meer groeide (en waar ik toen nog nooit van had gehoord) waren spuitijzers:

http://vettec.com/super-fast-180cc

Dit kun je onder aan de hoef aanbrengen en een 'ijzer' mee vormen maar je kunt ook de hele hoef er mee inpakken waardoor de beschadigde hoefwand bij elkaar wordt gehouden. En het vervangt de hoefwand waar deze afwezig is.

Heeft bij paardlief goed geholpen de hoef bij elkaar te houden waardoor deze kon herstellen. Grootste nadeel is dat het redelijk gevoelig is voor vocht. Dan laat het spul sneller los.

Kan een hoefsmid de hoefwand niet opbouwen met polyester?

naar mijn idee kan je hiermee boetseren wat je wil en zo de druk op de zool vrijhouden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:25

pmarena schreef:
Inge... :(:)

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid hoor: (waarom) is het geen mogelijkheid om die hoef gewoonweg langer te maken met 1 of andere kunsthars ofzo...? Dan hoef je niet te wachten op groei maar kun je hem toch direct zo laten dragen als je wilt...?

en @ yvonnedv, Kan het altijd eens overleggen met de hoefsmid, maar ook van N.ass.au kwam hier niet mee terwijl ze toch meer van dit soort gevallen krijgen dus weet niet of het mogelijk eens.
Maar we bellen gewoon morgen even om het eens te vragen.

we mogen alleen ook niet te positief zijn, want hoe dan ook, als we er een ijzer onderkrijgen en als de hoef gaat groeien, hij is nog steeds zwaar hoefbevangen aan alle vier de benen, het is sowieso de vraag of hij ooit normaal gaat kunnen lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:33

hij is waarschijnlijk nog gewoon zwaar hoefbevangen.Wat voer je hem?
Zoals ik al eerder schreef zijn paarden vaak insuline resistent na de eerste bevangenheid,daarom gaat het weer fout daarna.Belangrijk is suiker en koolhydraat arm te voeren.Dus geen muslies,biks,kuil,voordroog.
En een paard hoeft niet dik te zijn met IR.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:48

Hij krijgt momenteel alleen hooi en twee keer daags een beetje Cavalor fiberforce om de pijnstilling door te kunnen doen.

Dat Vettec ziet er trouwens echt goed uit, morgen eens bellen of we dat ook kunnen aanschaffen en of onze hoefsmid dit ook ziet zitten.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:51

Inge, mijn peaces staat sinds 6 maanden op de Cavalor Fiber Force en na ruim 4 jaar eindelijk een gezonde hoef. ;) Ook erg laag in suikers en hoog in vezels, fijn voer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:07

Misschien kan hij ook extra ruimte creëren met een zooltje of iets anders tussen ijzer en hoef zodat de ruimte tussen zool en grond zo groot mogelijk is. En dan zooltje niet door laten lopen , dus alleen tussen ijzer om extra ruimte te krijgen.

Hoop dat het gaat lukken met Chassis kan me voorstellen dat je nu echt zoiets hebt van wat is nog eerlijk tegenover hem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:21

Ik duim ontzettend hard in ieder geval dat je toch een oplossing kunt vinden om hem hier doorheen te slepen... hij is nog zo jong, zo'n goed karakter en een echte goedaardige bikkel zoals je hem omschrijft, zo'n dier moet toch nog een leven voor zich hebben ter compensatie van de ellende die hij al heeft gehad :(:)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:26

Volgensmij heeft je veulentje ook Cornage.

Wij hebben op stal ook een shet rondlopen en die gaat 'knorren' als ze gaat draven/galopperen/sneller ademhalen.
Het kan operationeel verholpen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:34

f4bjheu schreef:
Volgensmij heeft je veulentje ook Cornage.

Wij hebben op stal ook een shet rondlopen en die gaat 'knorren' als ze gaat draven/galopperen/sneller ademhalen.

:')

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:50

f4bjheu schreef:
Volgens mij heeft je veulentje ook Cornage.

Dit meen je toch niet ? :roll: :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:51

Bassenqua schreef:
f4bjheu schreef:
Volgens mij heeft je veulentje ook Cornage.

Dit meen je toch niet ? :roll: :=

Gevalletje niet gelezen _O-

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:51

Ach het heeft goede bedoelingen. Moest er stiekem wel om gniffelen :=

@f4bjheu, het veulentje is ondertussen geopereerd maar niet aan cornage. In het topic kan je er meer over terug lezen :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:19

8)7 Altijd al die spuiten elf op bokt... Ben blij dat mijn DA niet zo snel zijn conclusies trekt _O-

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:22

Er bestaat een kans dat als de ijzers er pas onder zitten, dat hij nog slechter loopt in het begin, dat je daar niet van schrikt.
Na de eerste HB van 1 van onze pony's kreeg zij schrikbarend slechte hoeven qua hoornkwaliteit, wat er aan groeide knalde er ook even snel weer af. Hiervoor geven we haar geen biotine (= veel suiker) zoals vaak wordt aangeraden bij slechte hoornkwaliteit, maar MSM, dat helpt bij haar ook tegen stijfheid wat ze over heeft gehouden aan de HB en insulineresistentie. Bovendien is het een natuurlijke anti oxidant, altijd goed ;)
Cassis heeft hopelijk geen schimmel in zijn hoef? Als de verbinding weg is kan hierdoor nml het hoefbeen flink gaan kantelen. Op zich ook weer niet vreemd dat de hoef niet veel groeit, weinig bewegen geeft weinig hoefgroei.
Voer je rijk hooi?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 12:27

Zover de hoefsmid gezien heeft zit er ook geen schimmel in de hoef.

Maar 'goed' nieuws , we hebben contact gehad met Vettec, en er zit een verkooppunt vlakbij ons, bij Kerkhaert in Sint-niklaas, contact met hun gehad ook en ze hebben het op voorraad.
Ook nog even bij vettec verder gevraagd, op hun website staat dat het het beste bij minimaal 18 graden gebruikt kan worden maar als we het thuis op kamertemperatuur bewaren en in de auto meenemen en direct gebruiken is dat geen probleem en kan je het ook nu toepassen, dus dat is ook wel fijn.
De hoefmid ook al gesproken en die wil het zeker mee proberen,op de opleiding hebben ze hier ook een stuk van meegekregen, en hier de kennis van twee componenten aangezien hij dit in het werk met vloeren ook gebruikt, de handelswijze van het spul op zich is echt ver hetzelfde .

Nu enkel nog de twijfel of we enkel dat spul eerst als ijzer gebruiken, of er nog een ijzer onderzetten.
Nog mensen ervaring hiermee misschien?
Nadeel lijkt me met ijzer wel weer dat het zwaarder is en het sneller kans heeft tot loslaten/lostrekken.
We laten hem wel erna enkel op stal en de betonnen uitloop staan, zo heeft hij toch beweging maar minder kans tot loslaten door de natte weide.

Een interessante website van Vettec en de toepassingen ervan : http://www.vettec.net/cms/downloads/ins ... ng_ned.pdf
edit: nog een interessante link : http://vettec.com/super-fast-180cc-instructions

Ow ja en nog sorry dat ik niet persoonlijk op iedereen reageer...
Vaak lees ik alles maar even niet de inspiratie om te reageren, soms zit je hoofd zo vol dat je er niks uit krijgt als je wilt typen..
Laatst bijgewerkt door _Inge op 05-02-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:37

Lijkt interessant om te proberen. Hopelijk kan het Cassis helpen :(:)
Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:58

o haha sorry, had onderdaad het topic niet goed doorgelezen..
en de gene die mij cornage had uitgelegd weet over het algemeen echt wel waar ze lver praat maar deze keerdus kennelik niet

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:56

Ik ben benieuwd of deze laatste optie nog wat zou kunnen helpen.
Het zou wel mooi zijn natuurlijk :)
Veel sterkte en succes ermee, en ook met de rest van de dieren :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:05

Persoonlijk zou ik dat vettecspul eerst zonder ijzer proberen... dan heb je de optie van dat ijzer erbij nog als extra optie Mocht het niet gaan...