Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:09

Kelly, wil je vertellen wat je allemaal moest doen voordat de thermografie bij je paard werd toegepast? Stond ze al een tijdje op stal of niet en zo ja, stond ze rustig? Hoe lang van te voren heb je de deken eraf gehaald? Had je die dag nog van te voren gereden? Stond ze uit de zon en tochtvrij? Of maakte dat niet uit?
Die dierenartsen heb je nooit over KS gehoord, de KS bij mijn paard was voor mijn DA een reden om direct te vermelden dat ze nooit meer natuurlijk gedekt mag worden en nooit drachtig mag worden. Dus ook een ruin mag niet meer op haar springen en de dracht zou voor haar al niet goed zijn. Bij haar zijn maar twee doornuitsteeksels die alleen tegen elkaar aan komen als ze haar rug teveel wegdrukt en die zitten midden onder het zadel... Dat bedoel ik dus: eerst door foto's laten bekijken of er echt KS in het spel is en daarna de DA vragen of een veulen fokken wel verstandig is.

Plukje, ik denk dat er in anderhalf jaar heel veel kan veranderen qua KS, ik zou opnieuw naar een goede kliniek gaan en je merrie na laten kijken. Afhankelijk van wat ze klinisch zien zou ik bepalen of nieuwe foto's zin hebben.
Er is in de rug nog veel meer dat mis kan zijn zoals bijvoorbeeld artrose in de facetgewrichten en dat is veel moeilijker te zien op foto's.

_Melanietje_

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:59

Vandaag dierenarts gebeld en een update gegeven. Die verteld mij dat we verder moeten gaan onderzoeken. Volgens haar is er maar een hele kleine kans dat het van de ijzers vandaan komt. De spuiten werken niet optimaal waardoor het ergens anders vandaan moet komen. Ze denkt dat de KS een gevolg is van de pijn die hij ergens heeft. Ik kan twee dingen doen bij het onderzoeken of terug naar de kliniek en dan onderzoek na onderzoek doen tot dat we iets vinden. Of naar Moerbeke bosdreef gaan en dan een scintigrafie doen. Waarbij ze hem een vloeistof in het bloed spuiten en dan zullen de pijnplekken een kleur krijgen? In ieder geval duidelijk gemaakt worden. Dit is wel een duur onderzoek en dan moet hij nog behandeld worden. Maar bij de gewone kliniek kan het lang duren en ook de kosten hoog kunnen worden. Weet nog niet wat ik ga doen, ik ga het eerst allemaal laten bezinken en ik ga overleggen met mijn familie.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:20

Melanietje heftig hoor! Ik snap het standpunt van de DA wel hoor. Ik persoonlijk zou denk ik toch voor het traject bij de Bosdreef gaan. Daar heb je alle expertise die je je maar kan wensen en zullen ze er toch wel betrekkelijk snel achterkomen wat er mis is, iets wat op een "gewone" paardenkliniek nog maar de vraag is. Sterkte met je beslissing!
Hier vind je ook nog wat informatie over scintigrafie bij paarden: http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... orming.php .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:51

@Jet, ik hoor hier altijd zo'n positieve verhalen over De Bosdreef, maar bij mijn hengst hebben ze met scintigrafie niets gezien, dus hebben ze uiteindelijk... thermografie gedaan. De omgekeerde wereld zou ik denken (heb trouwens nooit echte diagnose gehad, maar paard werd niet bereden, dus zoeken ze blijkbaar niet, ook al geef je als eigenaar aan dat je het wel wil weten)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:46

Voor de tijd is ze niet de stal uit geweest, dus de hele nacht op stal gestaan.
Ze stond rustig. De deken is er 5 minuten van te voren af gehaald.
Tochtvrij, maar het was wel erg koud! En uit de zon. 4 dagen terug gereden.

Natuurlijk dekken wordt niet gedaan, ze wordt geinsemineerd. (Ze wordt in het land wel eens gedekt door een Ruin) :D
Ik heb vandaag diverse dierenartsen gesproken en hun denken dat het geen KS is, en KS niet kan worden bepaald door Thermografie.
Dus als ik het zeker zou willen weten zou ik een rontgenfoto moeten laten maken, en de dierenartsen zeggen dat ik dat niet moet doen omdat mijn merrie nu goed is.. En ze niet denken dat het KS is.

Ik heb wel een bloedonderzoek laten doen, ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:18

Mijn paard moest twee uur van te voren in de ruimte van de thermografie staan. Ik moest haar poetsen en de manen opbinden. Een uur voor de afspraak mocht haar niet meer poetsen / aaien / kloppen enz.

Wondjes kon ze op de thermografie ook zien.
De twee uitsteeksels zaten trouwens al tegen elkaar.
Het is vooral de beelden goed kunnen lezen en interpreteren. Daar hoort gewoon een 3 jarige opleiding bij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:33

Hwn, omgekeerd inderdaad, maar dan heb je wel duidelijk de "normale" weg gevolgd. Wel balen dat ze niet verder hebben willen kijken als jij dat wel hebt aangegeven, dat vind ik dan weer minder.

Kelly, dit zijn eigenlijk de toppers op gebied van thermografie in Nederland, lees maar hoe het hier eraan toe gaat: http://www.equicare-plus.com/thermografie/ . Hetzelfde dus als Tabaluga aangeeft.

Tabaluga, zag jouw thermografie er anders uit en heb jij dat eerst gedaan en daarna röntgenfoto's of andersom? Voor wat betreft het beelden lezen en interpreteren ben ik het helemaal met je eens hoor. Ervaring is alles daarin, net als met echo's. Goede apparatuur en veel ervaring met het lezen van die beelden is voor mij een vereiste!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:58

KellyDV schreef:
Voor de tijd is ze niet de stal uit geweest, dus de hele nacht op stal gestaan.
Ze stond rustig. De deken is er 5 minuten van te voren af gehaald.
Tochtvrij, maar het was wel erg koud! En uit de zon. 4 dagen terug gereden.

.

sorry, ik lees vaak mee in dit topic (gewoon om er meer vanaf te weten wat KS is) maar ik heb zelf een thermografische camera (professionele, dezelfde die de meeste paarden thermogr. hebben- gebruik hem ook voor mijn werk)
je moet minstens een half uur de deken er af hebben gehad om een eerlijk beeld te krijgen, en dan nog, geen tocht geen zonlicht door dakplaten o.i.d. ik kan je garanderen dat dit geen "eerlijke" opname is geweest. Zwaar onprofessioneel!

De camera meet temperatuurverschillen, niets meer en niets minder. En als ik mijn hand 2-3 seconden tegen een kale muur aan hou, en daar 10 minuten later een foto met de camera van maak, dan zie ik nog de contouren van mijn hand. ZO gevoelig zijn die camera's!

Je kunt de camera's idd instellen, die van mij heeft een range van -200 tot +600graden. Voor dieren stel ik die in voor -10 tot bv 60graden (dan kun je de verschillen beter zien)

Mits eerlijk gebruikt kun je prima een hoefzweer opsporen of ontstekingsreacties ergens op het lijf (tenzij inwendig- sommige thermografen menen nierproblemen etc te kunnen constateren dat is regelrechte bullsh*t)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:23

Oke dus eigenlijks, kan ik hier helemaal niets mee? :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:28

KellyDV schreef:
Oke dus eigenlijks, kan ik hier helemaal niets mee? :D

helaas nee! en ik zou die persoon daar ook op aanspreken mocht je de rekening nog niet betaald hebben. Jammer dat je zover weg zit maar als je hier in de buurt woonde zou ik het je kunnen laten zien, dan was ik wel even (kostenloos!) langs gekomen met de camera. Ik ben er geen expert in, zeker niet bij dieren, maar ik weet wel wat de valkuilen zijn.

sterkte met je paard Y;(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:55

Ik vrees ook van niet, balen van je geld ook al was het niet duur. Toch is er iets mis met je paard denk ik als ik het zo lees en daarom zou ik haar toch echt op een goede paardenkliniek laten nakijken voordat ik andere plannen met haar zou maken.
Overigens is bij KS laten dekken door een ruin ook de achterdeur uit, dus daarom staat mijn merrie nu in een groepje met alleen maar merries.
Dat is denk ik ook wel zo bij bekken/SI-problemen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:20

Toevallig vanmiddag nog met mijn arts over gehad, thermografie is echt kwakzalverij. Er is een reden dat de gerenomeerde klinieken hun diagnose niet stellen volgens deze methode. Vooral degene die als hoefsmid zichzelf hebben gepromoveerd tot thermograaf, zijn degene die echt niet weten waar ze het over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:51

Thermografie is interssant om mogelijk een plek te vinden om verder te onderzoeken maar niet voor een diagnose.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 07:52

Inderdaad Jolien, als er een gedegen opleiding aan vooraf gegaan is en als de expertise van hoe een paardenlichaam in elkaar zit er is, kan het een goede aanvulling zijn om te zien waar de problemen zich voordoen, als deze niet te diep in het lichaam zitten. Maar zonder dat is het niets...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:28

Joolien schreef:
Thermografie is interssant om mogelijk een plek te vinden om verder te onderzoeken maar niet voor een diagnose.

Zelfs dat klopt niet! Je doet namelijk de huid scannen en niet het diepere oppervlak. Als ze even in de zon hebben gestaan dan ben je al verkeerd bezig.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:09

Hihi in iedergeval weer wat geleerd! Bedankt allemaal.. Ik blijf hier wel volgen, enorm interessant :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:11

R12312 schreef:
Joolien schreef:

Zelfs dat klopt niet! Je doet namelijk de huid scannen en niet het diepere oppervlak. Als ze even in de zon hebben gestaan dan ben je al verkeerd bezig.

Ik moet dus ook bekennen dat ik niet zo van de thermografie ben. het word ook niet gedaan op de betere klinieken. Kunnen jullie me uitleggen over de temperaturen wat ik eerder aankaartte?:) er zijn een aantal van jullie wel vaker bij een thermografie geweest toch?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:33

Femo, ik heb zelf nog nooit thermografie laten doen bij mijn paard en ben er ook nog nooit bij geweest. Maar ik heb wel veel op internet erover opgezocht, dus mijn kennis is daar vandaan. Toch is de Bosdreef niet één van de mindere klinieken hoor en die gebruiken het wel als ze het zinnig achten.

Kelly, lees maar mooi mee hoor, het is ook allemaal best interessant. http://www.paardendokters.nl/Kliniek/thermografie/ is nog heel interessant vind ik. Dat doet mij gelijk eraan denken: Kelly, is jouw paard ook onder het zadel geschoren of niet?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 02:52

Jet schreef:
Femo, ik heb zelf nog nooit thermografie laten doen bij mijn paard en ben er ook nog nooit bij geweest. Maar ik heb wel veel op internet erover opgezocht, dus mijn kennis is daar vandaan. Toch is de Bosdreef niet één van de mindere klinieken hoor en die gebruiken het wel als ze het zinnig achten.

Kelly, lees maar mooi mee hoor, het is ook allemaal best interessant. http://www.paardendokters.nl/Kliniek/thermografie/ is nog heel interessant vind ik. Dat doet mij gelijk eraan denken: Kelly, is jouw paard ook onder het zadel geschoren of niet?

Nee het padje (en de sneeuwvlokjes :D) niet haha!
Maar zit niet veel haar op het padje.

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:25

Nou Kelly, die foto verklaart al veel: paard is geschoren op de plaats waar het roder kleurt op thermografie, dus je zit daar dichter op de huid van het paard, dus dichter bij de warmtebron (want lichaamstemperatuur van het paard is hoger dan omgevingstemperatuur). Haarwervels (die "weerborstels") tekenen ook als een hotspot om die reden, dus veel kans dat de rug van je paard in feite helemaal ok is.

Ben wel benieuwd welke thermograaf je erbij gehad hebt (kwestie dat ik deze zeker niet contacteer), dus mocht je me de naam willen pb'en, zou ik dat heel fijn vinden.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:17

Ah ben zo blij :o :D Ze loopt zo goed op het moment!! Ze heeft nieuwe brokken, van Hugho, en daar doet ze het ZOOOO veel beter op!!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:37

Thx voor de pb, helaas dus dezelfde die ik hier had (of gelukkig, aangezien ik beslist heb om haar rug niet op foto te zetten). 'k Ga even googlen op die brokken. Je paard ziet er idd goed uit, welke glansspray gebruik je? :)

Mijne liep ook super zolang ik niet reed, maar sinds mijn les van deze week weer pak slechter. Helaas stond mijn bekken weer scheef, en ik vrees dat ik haar zo meer kwaad dan goed doe (reageert goed op zit, maar in mijn geval niet zo ideaal voor 't beestje).

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:00

Wat jammer zeg!! Mijn merrie wordt totaal niet slechter van beweging, maar ook niet als ze niets doet.
Ik gebruik eigenlijks geen glansspray :o ze zit altijd zo prachtig in haar vacht, ze krijgt Effektri Omega3 Olie! Is echt super spul.
Ondersteunt het wondgenezingsproces, en remmen van ontstekingsprocessen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:45

Ah, zal het onthouden van die Omega 3, ben net begonnen met supplement magnesium + vit E/Se + msm.

Mijn redenering over die thermografie hierboven klopt eigenlijk niet helemaal (of helemaal niet): ik ging ervan uit dat de haren onder het dekje korter waren, maar is natuurlijk omgekeerd: het dekje is net niet geschoren. Maar anderzijds is het ook niet onlogisch dat dit stuk een ander warmtebeeld geeft.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:07

Mijne krijgt inderdaad ook Magnesium. :) Vit E/Se zijn we mee gestopt omdat Se soms ook schade aan kan brengen,
en aangezien ze gevoelig is voor spierbevangenheid wil ik dat risico niet nemen.