[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:10

Mindim schreef:
We hebben de tinkers hier ook megaschraal, maar heb ook idd het idee dat ze ontploffen.

Hier kan helaas geen zoutblok op de wei, ze gaan er mee voetballen. De enige mogelijkheid is een ijzeren hek, maar dat gaat oxideren met het blok, hmmm. Misschien eentje in een cementbak gooien.

Wij hebben een zoutblok in een betonnen bak in de wei, die is niet helemaal waterdicht dus het blok ligt nooit lang in het water als het regent.
Met een cementbak van kunststof is het ook heel leuk voetballen :+

Edit:

Gelijk maar even een update over Famke en Blacky

Famke gaat nog altijd super op één maal per week Derfen en 2x 75 gram TWM Horsemix, dagelijks van 9 -17 buiten op behoorlijk wat gras. 's nachts heel schraal voordroog, bijna hooi van onbemest land. Heeft de eerste 3 weken met graasmasker, GreenGuard, gelopen i.v.m. koliek gevoelig bij de overgang van alleen voordroog naar gras.
Heel iets schuurplekjes aan haar staart, maar geen korstjes, wondjes of schilfers.
Deze week ga ik de staart een keer extra met Derfen doen. Gras lijkt voor Famke niet de boosdoener t.a.v. eczeem.

Blacky heeft het wat moeilijker met het eczeem, staat 24/7 op kale weide, krijgt het zelfde schrale voordroog als Famke gevoerd en 1x 75 gram TWM Horsemix.
1x per week Derfen is te weinig voor de delen die niet door zijn RSIH beschermd worden.
Hoofdmasker laat hij niet op, hoody van de RSIH ook niet, ligt de volgende dag vertrapt in de wei, alsof hij er expres op gaat staan zodra hij af is.
Hij heeft wat plekjes op zijn voorhoofd bij het kruintje en op de overgang naar de maantop, plekjes onder zijn ogen en op de randjes van zijn oren.
Vorig jaar smeerde ik daar Dermiel honingzalf op op de dagen dat ik geen Derfen smeerde, dat geneest supersnel. Nu het zo zonnig is durf ik het niet te gebruiken, het is nogal vet en ik ben, in combi met zijn zwarte kleur, bang dat het te heet wordt en als "braadboter" gaat werken en brandwonden geeft.

Weet iemand of Mesitran minder vet is, Dermiel lijkt op vaseline.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 26-05-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:27

Jeukpaal voor de pony geïnstalleerd, plastic buis met houten paal erin. Hij begon meteen met schuren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:32

Wat voor een hoofdkap hebben de mensen hier met een RSIH?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:40

Hoofdkappen;
de originele die je bij de RSIH krijgt: goedkoop en zo kapot makkelijk af te krijgen,
Bucas blijft niet zitten ook niet in combinatie met Bucas deken wel sterker dan de Rambo hoofdkap,
een lycra -tricot die strak om het hoofd zit met ronde gaten voor de ogen: niet af te krijgen, maar draait om het hoofd en is erg warm,
een Pagony met sliertjes, snel af en meteen gesloopt.

Bij Famke merk ik dat ze snel geïrriteerd raakt als haar wimper door het gaas van het hoofdmasker prikken, knippert niet fijn.

Het gebruik van hoofdkappen heb ik dus helemaal gestaakt, ik houd het voor de hoofden bij smeren met Derfen en TWM Horsemix.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:51

De hoofdkap die hier het beste blijft zitten is met did gekke ogen erop. de orginele due je bij de RSIH krijgt is fijn doof het wit maar licht snel af. dan heb ik nog 2 zwarte maar ook die houden het maar even vol.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:43

Ik heb nu zo'n blauwe van Rambo dacht ik, wel fijn kapje, maar het elastiek is nu zo uitgelubberd dat ze m in twee seconden af heeft.. Even strak zetten met naaimachine dus binnenkort.. Maar goed, dat helpt nog geen ene moer tegen de knutjes.. Dat vind ik echt een groot nadeel aan deze deken!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:28

Ik heb simpele hh kappen, zowel met als zonder oren, deze blijven goed zitten. Doe ze wel regelmatig even af want geeft schuurplekken onder de kaak na langere tijd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:31

kevje06 schreef:
Ik heb simpele hh kappen, zowel met als zonder oren, deze blijven goed zitten. Doe ze wel regelmatig even af want geeft schuurplekken onder de kaak na langere tijd.

Zijn dat die zwarte? Mijn pony heeft die een dagje of wat omgehad (regelmatig afgehaald of dat ze hem zelf af kreeg) maar plots had ze heel haar kaak/onderkant open liggen! Echt heel nasty..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:07

Dribbelkont schreef:
zal eens foto sturen van staart.
vlechten boven waarom zal het de staart lichter maken dan?
ze tilt hem gewoon niet goed om en zeg maar de staart wortel die bloot ligt onder die is vaak plakkerig en vies
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MG3OOH3A.jpg

Ook al zo'n mooie staart, tinkereigen misschien, die van mij heeft ook zo'n megastaart:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:09

De originele rsih kappen, passen mijn paard niet, veel te klein rondom de kaak. Heb er nu al 2 werkeloos liggen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:14

Hier paardje vanaf vandaag de nachten op stal gezet.
Wilde hem eigenlijk lekker buiten laten lopen aangezien ik dat fijner vind voor een jong paardje.
Maar hij stond 's avonds alleen maar naar zijn buik te trappen en op de grond te schuren.
Verder niet echt last van jeuk behalve dan zijn buik en op zijn hoofd krijgt hij ook weer van die zwarte plekjes allemaal.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:30

Mindim schreef:
De originele rsih kappen, passen mijn paard niet, veel te klein rondom de kaak. Heb er nu al 2 werkeloos liggen.

Gehe kunnen ze er die net zo goed niet bijleveren.. Dingen passen toch op geen enkel paard :P Had m voor de grap mijn shetlander opgedaan.. Zag er sneu uit haha!

Afbeelding
Is van vorig jaar, hij is nu onwijs slank! (trots :Y) )

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:17

De maat van de kap die je bij de deken krijgt is afhankelijk van de maat van de deken.
Blacky heeft een mt. 168 deken, maar past de kap die bij de 213 van Famke past.
Bij Famke zit die krap, daardoor krijgt ze last met haar wimpers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:12

Ik heb de 195 en tussen de twee klittenbanden bij de kaak zit ongeveer een dikke 10 cm :')
Gaan die gaatjes ook niet gauw vol zitten?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:58

Mijn fries past de hoofdkap prima. Wel ietsje te grote oren maar dat is niet zo erg. Ik heb ook nog eentje van Pagony die past heel goed. Mijn paarden hebben de hoofdkap echt nodig anders schuren ze het hele hoofd kaal.

Niemand ervaring met de Vantaggio exceemdeken van Ooteman? Ben wel benieuwd of deze een beetje goed blijft liggen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:05

Ik heb een hoofdkap van Boett. Heb hem al een paar jaar. Zonder kan Vän echt niet. Schuren doet hij momenteel niet. Ik smeer hem twee keer per week. Overdag op gras, snachts zand. Hij heeft wel last van het losse haar onder zijn deken. Hij is nu bijna alles kwijt gelukkig.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:31

Nou pony staat nu toch zonder deken in de wei.
Kwam net me moeder aan: de deken ligt er helemaal naast.
Ik gaan kijken blijft hij helemaal kapot te zijn, is ook echt niet meer
te maken, en dit was al de reserve deken. Heb haar nu maar met
itch free gel en vliegenspray in de wei staan, hopelijk werkt de derfen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:36

tjady schreef:
Ik heb een hoofdkap van Boett. Heb hem al een paar jaar. Zonder kan Vän echt niet. Schuren doet hij momenteel niet. Ik smeer hem twee keer per week. Overdag op gras, snachts zand. Hij heeft wel last van het losse haar onder zijn deken. Hij is nu bijna alles kwijt gelukkig.

Ik duim hier nog even. Flint jeukt normaal alleen nog zijn hoofd tot bloedens toe en vooraan bij de manentop. Nu smeer ik om de dag bio huidolie om zijn oren en in zijn manentop. Het is tot nu toe nog heel, gelukkig. Wel schuurt hij de haren rondom zijn ogen en zijn verdere snuit. Zijn hele snuit smeer ik om de dag in met Helosan, vind ie heerlijk. Dus hier gaat alles tot nu toe goed zonder kap.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:41

aisie: de vliegendeken van ooteman blijven wel fijn liggen. zowel met als zonder hals,maar met de eczeemdeken heb ik geen ervaring.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:43

wie heeft er ervaring met de harry's horse vliegendeken
die witte met blauwe bies met staart en buikflap,incl losse hals en masker?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:38

nee wel met de oude.....nog nooit zo snel een vliegendeken stuk gehad,heb er 2 gehad...1 en al gatenkaas...ik vind de ooteman beter :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:36

Ik meld me ook maar even... Wij hebben op stal 2 pony's met zomereczeem.... Man wat een nachtmerrie dit jaar! Het gras staat nogal hoog dit jaar... Het gaat om een Fjord en een Shet, ze schuren eczeemdekens kapot en anders maken de andere pony's 'm kapot. Toen ik vanochtend rond een uur of 11 ging kijken zaten ze helemaal onder het bloed en ik zag ook oudere wonden met opgedroogt bloed (ben een week niet geweest)... Zó zielig, allemaal vliegen erop. Heb ze eerst helemaal gewassen met Betadine Shampoo, toen een ontsmettende Citronella-Wash erop gedaan (die trouwens erg goed helpt!) en toen Jeuk-Stop. Leek wel te helpen, na een tijdje gingen ze rollen in de bak en toen heb ik er Anti-Vlieg opgedaan, hopen dat de vliegen even weblijven maar ik betwijfel het.

Is er iets dat écht écht helpt? Want dit kan zo niet langer... Ze kunnen dus geen eczeemdeken op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:45

Drama @Baileymix!

Ik heb echt lang moeten zoeken naar een geschikte deken en de juiste middelen om de jeuk onder controle te krijgen.
De meeste hier hebben goede ervaring met de Rambo Sweet Itch Hoody, afgekort RSIH, niet goedkoop maar wel sterk. Er zijn natuurlijk ook paarden die juist meer baat hebben bij een ander model deken.
Dekens moet je eigenlijk starten voor dat er sprake is van jeuk.
Verder lijkt heb best werkende smeermiddel Derfen te zijn, maar daarmee zijn ook weer individuele verschillen.

Sommigen doen een reinigingskuur van het merk Puur, zelf geef ik TWM Horsemix heeft ook een reinigende werking.
Veel paarden zijn gebaat bij suikerarm voeren en weinig tot geen gras, bij mijn paard maakt het gras niets uit, gaat prima.

Het is denk ik wel verstandig om niet te veel verschillende middelen over elkaar op de gevoelige huid te smeren-wassen. Als je daarop een reactie krijg dan weet je niet welk middel het was en je weet niet of er een kruisreactie kan ontstaan tussen de middelen onderling.

Met de ervaring die ik nu heb zou ik beginnen met Derfen smeren, eerst 3 dagen achter elkaar, dan 3x om de dag en zo langzaam de frequentie afbouwen zolang de jeuk weg blijft. Mijn dieren smeer ik 1x per week en dat gaat (Veluwe aan de bosrand) erg goed.
Verder zou ik toch proberen ze weer een deken op te doen, als je de jeuk goed aanpakt zullen ze ook niet meer aan de deken schuren. Tegen het dekenbijten/slopen van de andere paarden kan je de dekens insmeren met kribbox of ander antibijt spul.

Gemiddeld heb ik per paard één nieuwe exzeemdeken nodig per jaar, ze hebben er minimaal 2 bij mij, zo heb ik altijd een reserve en er sneuvelt er best weleens één. Erg kapotte bewaar ik om de andere mee te repareren. Nu net voor allebei een nieuwe besteld met korting bij Epplejeck, die blijven nieuw tot er één echt aan vervanging toe is.

Ik heb hier nu trouwens ook een Boet liggen, is al wat ouder en van een vriendin, om te passen op Blacky, helaas zijn de hals en de schouders net te krap voor mijn breedgeschouderde pony van 135.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:47

Aaah nee.. ik kijk net bij mijn pony en ze heeft de rand van haar oorschelp tot bloedens toe geschuurd.. Bluuh.. Ik ga deze week de drainage kuur gebruiken/kopen, zo erg heb ik het nog niet eerder bij haar gezien namelijk..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:52

Ik lees nu alweer echt dramatische verhalen van pony's die onder het bloed zitten van de jeuk!
Is het dan niet beter om dit soort paarden binnen te houden en eventueel s'nachts buiten te zetten?
Of is dat een hele stomme opmerking?
Paarden met zo veel jeuk dat zelf de deken stuk word geschuurd..... is dat nog een leven voor zo'n dier vraag ik me af. De zomer moet nog beginnen n.l!