Mindim schreef:We hebben de tinkers hier ook megaschraal, maar heb ook idd het idee dat ze ontploffen.
Hier kan helaas geen zoutblok op de wei, ze gaan er mee voetballen. De enige mogelijkheid is een ijzeren hek, maar dat gaat oxideren met het blok, hmmm. Misschien eentje in een cementbak gooien.
Wij hebben een zoutblok in een betonnen bak in de wei, die is niet helemaal waterdicht dus het blok ligt nooit lang in het water als het regent.
Met een cementbak van kunststof is het ook heel leuk voetballen

Edit:
Gelijk maar even een update over Famke en Blacky
Famke gaat nog altijd super op één maal per week Derfen en 2x 75 gram TWM Horsemix, dagelijks van 9 -17 buiten op behoorlijk wat gras. 's nachts heel schraal voordroog, bijna hooi van onbemest land. Heeft de eerste 3 weken met graasmasker, GreenGuard, gelopen i.v.m. koliek gevoelig bij de overgang van alleen voordroog naar gras.
Heel iets schuurplekjes aan haar staart, maar geen korstjes, wondjes of schilfers.
Deze week ga ik de staart een keer extra met Derfen doen. Gras lijkt voor Famke niet de boosdoener t.a.v. eczeem.
Blacky heeft het wat moeilijker met het eczeem, staat 24/7 op kale weide, krijgt het zelfde schrale voordroog als Famke gevoerd en 1x 75 gram TWM Horsemix.
1x per week Derfen is te weinig voor de delen die niet door zijn RSIH beschermd worden.
Hoofdmasker laat hij niet op, hoody van de RSIH ook niet, ligt de volgende dag vertrapt in de wei, alsof hij er expres op gaat staan zodra hij af is.
Hij heeft wat plekjes op zijn voorhoofd bij het kruintje en op de overgang naar de maantop, plekjes onder zijn ogen en op de randjes van zijn oren.
Vorig jaar smeerde ik daar Dermiel honingzalf op op de dagen dat ik geen Derfen smeerde, dat geneest supersnel. Nu het zo zonnig is durf ik het niet te gebruiken, het is nogal vet en ik ben, in combi met zijn zwarte kleur, bang dat het te heet wordt en als "braadboter" gaat werken en brandwonden geeft.
Weet iemand of Mesitran minder vet is, Dermiel lijkt op vaseline.