Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:24

Goed nieuws dus voor Whizz! Eindelijk weer lekker aan het werk :)
En ik kan goed begrijpen dat jullie hoofdpijn hebben, heb ik ook altijd na zo'n dagen :(:)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:03

fargo..... :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) even eerst voor jou en manlief want dat dit er inhakt mag ons allemaal duidelijk zijn......
en dan een *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* voor Whizzy en vanaf nu alleen maar de goede kant uit,jullie hebben je portie wel gehad lijkt me.Al wordt er nooit naar gevraagd....
Maar nogmaals respect wat jullie allemaal voor jullie paarden over hebben _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Knuf van mij..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:42

Dank jullie wel!! Intensief hoor zo'n paar dagen! Pfffff. Maar ben heel erg opgelucht dat hij het zo goed heeft gedaan en zich heeft laten zien en ook dat zij niet onder de indruk van de zachte plekken in zijn litteken zijn. Uiteraard wel heel goed naar gekeken ook met de scan. Meer cosmetisch en optisch en geen probleem, ze raden ook af om een eventuele operatie om het weg te werken te doen. Gewoon aan het werk en sterker maken. Ben wel redelijk bek af ;-) vannacht zal ik wel goed slapen denk ik, morgen gaan we maar longeren of rijden. Zadel heel eventjes gepast vanavond en een paar rondjes gewoon aan de hand in de longeercirkel gelopen - alvast voor het gevoel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:04

Gistermiddag mocht Whizz voor het eerst weer naar buiten bij zijn grote vriendin Audien. Eerst even een grondige check van alle mest, daarna rollen en daarna een hele boel toink toink toink door de paddock - die waren uiteraard te snel om vast te leggen. Audien vond hem maar raar doen, dit was niet HAAR vriend, toen hij weer wat tot zich zelf kwam, ging ze hem maar weer opzoeken. Het is dus prima verlopen, toen ik 'savonds op stal kwam lag hij rustig in zijn stal, op de veulentjes manier in elkaar gerold <3

Gisteravond gelongeerd, hij is veeeeel fitter dan de vorige keer, galoppeerde aantal keren aan en wilde ook lekker draven. Hij kon het niet geloven dat hij wel mocht draven (keek echt zo opzij van MAG HET ECHT???) haha en dat zag er niet slecht uit, na een aantal rondjes ging hij zelfs zijn schouders eruit gooien. Had hem bijgezet en paar keer op kleine volte moeten zetten dat hij galoppeerde. Blij mee hoe het eruit zag en hoe hij liep en luisterde. Vanavond nog maar een keertje, zo komt hij makkelijker los dan met mij er op en dan morgen en overmorgen onder het zadel denk ik.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:55

Wat leuk dat het zo goed met hem gaat fargo!

Hier terug een beetje minder nieuws, onze kleinste, Knoxx had gisteren weer koliek, de veearts is 2x moeten komen en buscophan ingespoten en toen was hij erdoor. Sinds gisteren 5uur heeft tot vandaag 12 uur heeft hij zo'n 6x gemest. Hij had ook wat diarree. We gaan hem nu helemaal weghouden van voordroog maar de veearts zei ook dat hij gevoelig kon zijn op zijn krachtvoer. Hij krijgt elke dag 1 handje cavalor juniorix en eerder kreeg hij een handje havens veulenbrok. Ik weet niet goed of ik hem in de plaats nu een handje spelt zou geven... Oké hij is een minishet, maar hij zit toch in de groei en ik ben een beetje bang dat hij dan niet voldoende vitaminen en voedingsstoffen binnen krijgt... Wat zouden jullie doen? (dit is trouwens de 2de keer dat hij koliek heeft gehad, de eerste x was begin december en toen kreeg hij nog Havens, hij had toen een torsie, nu was het waarschijnlijk een kleine verstopping) Hij wordt 1 jaar in april.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 13:05

Och arme kleine en arme jij!! :(:) :(:)
Ik zou hem op een mueslie zetten en op hooi! Niet meer op voordroog/kuil en niet op bix maar op een goede mueslie (met weinig suikers en eiwitten). Ik geef Mueslie van Havens - groene zak.

http://paardenvoeders.nl/voeding-voor-gezondheid/

GREEN-VET (Reform-Kruiden-Muesli)
Deze natuurlijke en gezonde muesli bestaat hoofdzakelijk uit ontsloten granen (gerst, tarwe, maïs, haver), wortelvlokken, luzerne en een vitaminekorrel. Hieraan zijn natuurkruiden en etherische oliën toegevoegd welke een verzachtende invloed kunnen hebben op de luchtwegen.
De hoge vitaminering, extra etherische oliën en natuurkruiden versterken de algemene weerstand. Niet voor niets wordt het “De Groene Dierenarts” genoemd.

Kernpunten:•heeft een zeer laag eiwitgehalte. Is uw paard gevoelig voor teveel eiwit in het rantsoen, dan is dit voer een uitkomst
•met etherische oliën en natuurkruiden (oa. pepermunt, polei, marjolein, tijm en basilicum)
•zeer hoge vitaminering
•heeft een hoog gehalte aan Vitamin E en kan daardoor meehelpen om de vertering en spierstofwisseling te ondersteunen.
KLIK HIER voor extra informatie

xClaudiaaL

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:36

Voor mijn paard heeft de da vandaag ook weer mogen komen. Ik trof d'r al liggend aan in de paddock, stond niet op, ook niet na een schop. Ook niet door het gekloot van d'r vriendje. Uiteindelijk wel omhoog gekregen en gaan stappen. DA geweest, goede hartslag, darmgeluiden en temperatuur was goed. Dus niks gekregen aan medicatie. Net weer geweest, en 2 mesthopen *\%/* *\%/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 09:31

Och diertjec wat een schrik weer, ik hoop dat het snel weer stabiel is en blijft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 15:15

Wat een mooi weer is het toch, dat betekent dat whizzemans vanmiddag weer vanaf 2 uur tot half 4 lekker in de paddock gaat. Zaterdagavond heb ik met hem gereden in het donker in de storm, alleen stap, hij was super braaf.
Zondag weer gereden en ook 4 x een rondje draf meegenomen. Ook heel braaf. Mijn zadel zit heerlijk, die was tijdens zijn ziekte helemaal leeggehaald en opnieuw gevuld <3 <3

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:30

Wat een leuk nieuws fargo en goed dat alles terug in orde is diertjec!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:44

Wat een tof nieuws, fijn dat het zo goed gaat met Whizz!
Mijne is weer helemaal de oude, stal was weer helemaal vol gemest (gelukkig) en vandaag heeft ze even in d'r blootje van het mooie weer mogen genieten :) Niks meer te merken van de koliekaanval.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:07

fargo *\o/* *\o/* *\o/* wat een super nieuws......
Whizzemans krijgen ze er niet gauw onder,toppertje _/-\o_

Diertjes,gelukkig dat het weer goed gaat,blijft schrikken deze acties :(:)

Yello hoe is het met Knoxx???

Ik vind het zo lastig om advies te geven,Wynn had misschien andere vorm van verstoppingskoliek en ik geef en doe alles zoveel mogelijk op gevoel en hij doet het zo super,denkt dat hij weer veulen is,lekker aan het spelen met zijn kinders en vergeet zelfs dat hij vies wordt als hij op zijn knieen valt om met ze te spelen...
Pfft wat ben ik blij dat wij hem de kans hebben gegeven voor een operatie toen.... <3

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:06

Met Knoxx is alles terug super. We hebben de stal nu zo gemaakt dat enkel mijn d-pony aan het voordroog kan en doen elke dag nog een scheut olie door zijn muesli. Hij begint het eindelijk te lusten *\o/*

Ik hoop dat het de laatste keer is geweest maar ik vrees ervoor. Ik weet niet waarom hij het heeft gekregen en dat is net zo lastig. Bij Casu was het "simpel", het stro vervangen door houtkrullen, maar bij Knoxx is er geen echte oorzaak. Zijn darmen lagen vrij stil maar na een keer buscophan was het al weer beter. Vorige keer had hij waarschijnlijk een torsie, maar bij die kleintjes kan je niet opvoelen dus we weten nu niet zeker wat er aan de hand was. Heel erg lastig, en ik hoop dat zijn eerste levensjaar het moeilijkste was. Hij is zo'n schatje :+:

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:34

Wat fijn dat Knoxx ook weer in orde is! Lekker op hooi en mueslie met olie. Lijkt me prima, evt voor de nacht nog wat slobber, dat doe ik ook. Vocht en vezels om de boel aan de gang te houden. Hopen dat het stabiel blijft met de kleine in ieder geval!

Gisteren 4,5 minuut gedraafd in totaal. Laatste keer dat ik aandraafde ging hij zelf 1,5 door. Dat is een heel goed teken!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:53

Fijn nieuws fargo! Voor je het weet is hij weer lekker bespierd en kunnen jullie weer stevig trainen! :D

Spijtig genoeg lust Knoxx geen slobber of zemelen, maar het is nog wel eens het proberen waard. De staleigenaar zei dat het volgens haar kwam omdat mijn pony's te veel hooi krijgen :? Zowel Knoxx als zijn moeder staan niet te dik en ze hebben inderdaad regelmatig nog hooi liggen als ze hun volgende portie krijgen. Ze eten zichzelf dus niet tonnetje rond maar stoppen netjes op tijd (flinke shetlanders hé? :D ). Nu, niet dat ik mij er iets van aantrek, mijn pony's, mijn regels, en de DA vond dat precies ook een rare opmerking... Beter te veel hooi dan te weinig, toch?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:49

Bij ons gaat gewoon alles op :+

Wij hadden slobber van ? ik zal morgen eens kijken,iig bij kruidenslobber bij Horticoop(Welkoop) die andere en duurdere blieven ze hier ook niet...

Wij gaven Wynn het eerste half jaar ook parafine erdoorheen,jullie ook?

fargo *\o/* *\o/* *\o/* ik ben altijd blij met dit soort updates......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:39

Ikke ook, gisteren mocht ik naar de 20 minuten in totaal en naar evt 10 minuten draven, maar omdat ik nog niet echt op de 5 minuten draven zit, dacht ik dat doen we maar rustig aan, kijken wat hij aanbiedt. Samen gelongeerd en whizz heeft gisteren ruim 7 minuten gedraafd waarvan 4 x 1,5 minuut achter elkaar. Heel trots op hem, wat is ie stoer en goed bezig! En uiteraard galoppeerde hij ook een aantal keren aan - de grapjas.

Ik heb gewoon de PAVO slobber, de slobbermash van Havens is ook wel heel goed, moet je wel een kwartiertje in laten trekken.

Met shetlanders vind ik het best eng dat ze zo makkelijk bevangen kunnen worden, misschien dat je DA daarom een beetje sceptisch is over te veel hooi Yello? Ik weet het niet.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:48

Mag ik me hier ook melden?

Onze tinker merrie Whisper staat sinds vandaag in de kliniek.
Dinsdag koliek, darmontspanner pijnstiller en gelaxeerd.
Woensdagochtend weer, woensdagavond weer.
Mest komt er niet af, parafine komt nu wel maar waar blijft de rest....

Ze staat nu in de kliniek aan het infuus.
Ze nemen contact op als het verslechterd dus ik hoop dat ze niet bellen.

Whis heeft de 1e keer verstoppingskoliek gehad na de bevalling van haar zoon Aslan.
Maar toen bleef ze toch kleine beetjes mesten.
Dec heeft ze weer verstopping gehad zelfde eigenlijk een beetje.

Aan voer oid is niets veranderd.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:21

Hè bah Patrick! Vervelend hoor! Beterschap!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:23

_Patrick_ welkom al is de reden meestal nooit leuk in dit topic.En zo ontmoeten wij elkaar weer,NIkan is toen op dezelfde dag geboren als jullie Aslan ;)
Bahbah rotkoliek,klinkt idd als verstopping en voor mij even deja vu met onze Wynn dat alleen parafine doorloopt.
Ik ga heel hard duimen en steek hier kaarsje aan voor Whisper.
Welke kliniek staat ze?
Sterkte,dit wachten is het ergste wat er is... :(:) :(:)

fargo,super +:)+ +:)+ Stoere Whizz!!!!

Wynn is zichzelf weer aan het trainen met het spelen met zijn kinders.....toch maar weer eens voor de kar gooien vanaf t voorjaar......

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:38

Bij jou wynn kwam ook alleen de parafine door?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:03

Wat super dat het zo goed gaat met Whizz!

Welkom _patrick_, balen dat ze niet mest. Hopelijk verslechterd ze niet! Sterkte.

Fijn dat het met Wynn ook weer goed gaat! Die is er dus wel weer aan toe om aan het werk te gaan :)

De mijne gaat ook weer helemaal super. Nergens meer last van gehad en ze is weer haar vrolijke zelf :)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:18

_Patrick_ yep bij Wynn kwam alleen parafine eruit....maar ze is in goede handen....
Ik heb wel met je te doen,hier echt even deja vu met manlief...

Diertjec,...Whaha Wynn wilt heeeeel graag aan t werk,...er zijn te veel merries hengstig bij ons,maar dat bedoel je vast niet O:)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:24

_O- nee dat bedoelde ik niet hahaha. Fijn dat ie ook op die manier weer aan het werk wilt <<)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:53

balen _patrick_, ik duim mee!

leuk nieuws van de anderen! :D