[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:00

he, jammer, ik (wij?) zijn benieuwd naar jou/jullie bevindingen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:15

ben ik ook wel benieuwd naar,mij lijken de waardes wel duidelijk te hoog.
ben wel benieuwd wat de verdere behandeling word :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:42

Heb inmiddels al 2x overleg gehad met de dierenarts. Urine moet de uitslag nog van binnen komen maar waarschijnlijk is het perifere insulineresistentie/equine metabole syndrome. Ze zal moeten afvallen, maar op dit moment was het advies onbeperkt ruwvoer vanwege de stalrust. Houd het zelf maar op beperkt meerdere keren per dag kleine beetjes en regelmatig het ruwvoer een uur of langer in het water weken van te voren.
Haar voeten doen zo'n pijn dat ik het verband om de rechtervoet niet kon vervangen omdat ze niet met haar volle gewicht op linksvoor kan steunen en zakt soms van ellende lichtelijk door de benen. Daarover vanmorgen dus weer gebeld, en moet extra pijnstillers (buut) halen en nu mag ze morgen of maandag uit de verbanden, hoefsmid dinsdag gaat niet door omdat ze zo niet te beslaan is en ze mag ook in (kleine) zandpaddock staan/liggen. Nu doet ze toch niet gek, kan immers amper lopen, dus kan ze gewoon met de anderen in de paddock.
Durfde haar daar alleen nu met dat natte weer niet in te laten voor het geval ze niet meer op haar benen zou kunnen staan en dan in de regen en waterplassen zou gaan/blijven liggen.
Hoop dat het snel weer droog wordt en de medicijnen aan slaan. Het ziet er nu echt heel slecht uit.

Verder oogt ze mentaal ze nog steeds positief en vriendelijk en staaat ze er glimmend als een spiegeltje bij. Wat een rotziekte!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:50

Mandyke schreef:
Jouw pony lijkt op sommige foto's heel erg op mijn paardje maar dan in het klein, erg schattig! :)

Bij mijn paard gaat het ook op en af met het energiepeil. Als het hooi weer wat rijker is gaat haar energiepeil omlaag, is het hooi soberder dan gaat het energiepeil omhoog en voelt ze zich stukken beter. Ik maak me dan ook niet zo heel veel zorgen over energierijk voeren om haar meer beweging te kunnen geven. Hoe soberder ze leeft, des te meer energie ze heeft, maar dat gaat misschien niet op voor alle paarden.
Ik voer haar een flinke bodem van een voerschep spelt en daarbij pavo daily plus om haar GB in te mengen. De daily plus wil ik nog zien te vervangen door safe and sound van dodson and horrel of pre alpin aspero van agrobs aangezien er in de daily plus nog steeds melasse zit.

Donderdag komt de DA van Laarakker terug langs om haar een 3de keer door te meten. Ik hoop dat ze nog steeds aan het verbeteren is. Ik denk dat de schimmels in de organen opgelost zullen zijn maar ik vrees dat de IR niet verbeterd is ... Afwachten dus!

Oh ja? Ik keek even in je profiel, maar geen foto's he? Ik heb bijna de helft van het topic gelezen, dus dikke kans dat ik een foto gemist heb.
Ik blijf nog steeds lezen totdat ik alles gelezen heb.

Is jouw paard al afgevallen Mandyke? Jij voert wel granen he? Ik ben nu bang om dat te doen... Voorlopig gaat het ook goed op die Agrobs grasmix.... Ik geef nu verdeeld over de dag 1,5% van haar lichaamsgewicht aan hooi... Maar ik ben gestopt het te weken op aanraden van Annika (Den Hoek), om toch iets meer energie aan haar te geven.
Ik merk het wel aan haar, ze heeft een opener oogopslag en wil wel weer wat doen.... TE weinig energie is dus ook niet goed.
Je hebt gelijk.... het is iedere keer weer sleutelen.

Ik ga straks op vakantie, 1 week, en laat duidelijke instructies achter.... evengoed vind ik het best eng om het los te laten, maar ook wel goed voor je gemoedsrust...

Spannend dat ze je paard weer komen doormeten, laat je weten hoe het ging?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:51

geerke schreef:
over het algemeen verdragen IR paarden geweekte suikerbietpulp heel goed.
Ongemelasseerd of 3x spoelen.
Geweekte pulp heeft dezelfde energiewaarde als haver,maar geen zetmeel.

Ik heb een en ander geprobeerd op te zoeken over geweekte bietenpulp.... maar wat een tegenstrijdige verhalen overal he?
Ook wel zeer goede verhalen, uit, zo te zien, redelijk betrouwbare bronnen.
Jij geeft het zelf ook? Voeg je er iets aan toe, of gewoon 'puur'... dus zonder zemelen o.i.d.?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:01

joyce B schreef:
Heb inmiddels al 2x overleg gehad met de dierenarts. Urine moet de uitslag nog van binnen komen maar waarschijnlijk is het perifere insulineresistentie/equine metabole syndrome. Ze zal moeten afvallen, maar op dit moment was het advies onbeperkt ruwvoer vanwege de stalrust. Houd het zelf maar op beperkt meerdere keren per dag kleine beetjes en regelmatig het ruwvoer een uur of langer in het water weken van te voren.
Haar voeten doen zo'n pijn dat ik het verband om de rechtervoet niet kon vervangen omdat ze niet met haar volle gewicht op linksvoor kan steunen en zakt soms van ellende lichtelijk door de benen. Daarover vanmorgen dus weer gebeld, en moet extra pijnstillers (buut) halen en nu mag ze morgen of maandag uit de verbanden, hoefsmid dinsdag gaat niet door omdat ze zo niet te beslaan is en ze mag ook in (kleine) zandpaddock staan/liggen. Nu doet ze toch niet gek, kan immers amper lopen, dus kan ze gewoon met de anderen in de paddock.
Durfde haar daar alleen nu met dat natte weer niet in te laten voor het geval ze niet meer op haar benen zou kunnen staan en dan in de regen en waterplassen zou gaan/blijven liggen.
Hoop dat het snel weer droog wordt en de medicijnen aan slaan. Het ziet er nu echt heel slecht uit.

Verder oogt ze mentaal ze nog steeds positief en vriendelijk en staaat ze er glimmend als een spiegeltje bij. Wat een rotziekte!

Jakkie.... wat vreselijk rot, en wat zul je je machteloos voelen dat je paard zo lijdt op dit moment...
Ik hoop en duim dat ze vlot hersteld, erg vervelend dit :(:)
Het wordt vanavond al droger, en morgen en overmorgen ook... kan ze even naar buiten.

Het is inderdaad een rotziekte... bah. Is ze veel te zwaar? Hoeveel zal ze moeten afvallen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:19

Ik vind haar iets te dik, met ruwvoerbuik.
foto's:
Afbeelding
Afbeelding
hals
billen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:48

Ze is eigenlijk best slank... je ziet veel 'vollere' exemplaren voorbij komen...
Maar ze heeft die stiekeme gemene vetophopingen, rond de staart zie ik het inderdaad.
Net als mijn merrie glanst ze ook idd als een spiegel, en vol appeltjes.... onbegrijpelijk dat ze zo ziek is....

Ik heb wel eens gehoord dat 'teveel vet' JUIST zorgt voor een overdreven glans, vet dat via de poriën uitgescheiden wordt. Maar wellicht is dat een broodje aap verhaal.

Het is een mooie merrie...
Ik heb nog niet alle pagina's in het topic kunnen lezen (ben nu op de helft zo'n beetje) en zal dus wellicht eea nog niet hebben gelezen, maar wat deed je met haar? Qua arbeid dus?
En stond zij wel in het gras, of hield je haar daar juist uit?

Fijne lichte ruimte waar ze in staat..... nogmaals: sterkte!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:08

Ninx schreef:
Mandyke schreef:
Jouw pony lijkt op sommige foto's heel erg op mijn paardje maar dan in het klein, erg schattig! :)

Bij mijn paard gaat het ook op en af met het energiepeil. Als het hooi weer wat rijker is gaat haar energiepeil omlaag, is het hooi soberder dan gaat het energiepeil omhoog en voelt ze zich stukken beter. Ik maak me dan ook niet zo heel veel zorgen over energierijk voeren om haar meer beweging te kunnen geven. Hoe soberder ze leeft, des te meer energie ze heeft, maar dat gaat misschien niet op voor alle paarden.
Ik voer haar een flinke bodem van een voerschep spelt en daarbij pavo daily plus om haar GB in te mengen. De daily plus wil ik nog zien te vervangen door safe and sound van dodson and horrel of pre alpin aspero van agrobs aangezien er in de daily plus nog steeds melasse zit.

Donderdag komt de DA van Laarakker terug langs om haar een 3de keer door te meten. Ik hoop dat ze nog steeds aan het verbeteren is. Ik denk dat de schimmels in de organen opgelost zullen zijn maar ik vrees dat de IR niet verbeterd is ... Afwachten dus!

Oh ja? Ik keek even in je profiel, maar geen foto's he? Ik heb bijna de helft van het topic gelezen, dus dikke kans dat ik een foto gemist heb.
Ik blijf nog steeds lezen totdat ik alles gelezen heb.

Is jouw paard al afgevallen Mandyke? Jij voert wel granen he? Ik ben nu bang om dat te doen... Voorlopig gaat het ook goed op die Agrobs grasmix.... Ik geef nu verdeeld over de dag 1,5% van haar lichaamsgewicht aan hooi... Maar ik ben gestopt het te weken op aanraden van Annika (Den Hoek), om toch iets meer energie aan haar te geven.
Ik merk het wel aan haar, ze heeft een opener oogopslag en wil wel weer wat doen.... TE weinig energie is dus ook niet goed.
Je hebt gelijk.... het is iedere keer weer sleutelen.

Ik ga straks op vakantie, 1 week, en laat duidelijke instructies achter.... evengoed vind ik het best eng om het los te laten, maar ook wel goed voor je gemoedsrust...

Spannend dat ze je paard weer komen doormeten, laat je weten hoe het ging?

Ninx schreef:
Afbeelding

Hier mijn paardje,
Afbeelding
vooral haar hoofd vind ik wel op het hoofdje van je pony lijken ;)
Afbeelding

De bovenste foto is van maart dit jaar, haar absolute dieptepunt. Beestje had geen puf meer, geen energie, ze voelde zich echt heel erg slecht in haar vel en dat zie je op deze foto ook. Even later zijn we toen een eerste keer naar Laarakker gegaan en sindsdien zijn we al een heel eind terug de goede weg op.
Mandy heeft net 3 maanden rust gehad (echt rust!), ze krijgt medicatie en zelfs tijdens de rust is ze stilletjes aan wat gewicht verloren maar niet heel spectaculair hoor. Ik voer haar enkel spelt, geen andere granen. De spelt geef ik op aanraden van Laarakker en zou een goede werking hebben bij diabetici.

Ik hoop op een positief resultaat donderdag! Ik hou jullie op de hoogte!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:56

Ninx schreef:
Ze is eigenlijk best slank... je ziet veel 'vollere' exemplaren voorbij komen...
Maar ze heeft die stiekeme gemene vetophopingen, rond de staart zie ik het inderdaad.
Net als mijn merrie glanst ze ook idd als een spiegel, en vol appeltjes.... onbegrijpelijk dat ze zo ziek is....

Ik heb wel eens gehoord dat 'teveel vet' JUIST zorgt voor een overdreven glans, vet dat via de poriën uitgescheiden wordt. Maar wellicht is dat een broodje aap verhaal.

Het is een mooie merrie...
Ik heb nog niet alle pagina's in het topic kunnen lezen (ben nu op de helft zo'n beetje) en zal dus wellicht eea nog niet hebben gelezen, maar wat deed je met haar? Qua arbeid dus?
En stond zij wel in het gras, of hield je haar daar juist uit?

Fijne lichte ruimte waar ze in staat..... nogmaals: sterkte!

Bedankt,
De stal is inderdaad heel licht. Ze heeft nu een dubbele box als ze opgesloten staat.

Ik heb hier een pony staan die veel dikker is en die heel moeilijk afvalt, maar die mankeert niets (niet van mij overigens)
En inderdaad, ze heeft vaak een opgezette ruwvoerbuik, na dagdeel gras erg snel opgeblazen en winderig, regelmatig harde dikke manenkam, "hengstenhals" met vetophoping, vet op de flanken/ribben en vetbobbels bij de staartaanzet. Ik zou niet weten hoeveel kilo er nog af moet. Ik wil graag die vetophopingen kwijt, maar dat gaat niet zo snel en als ik weinig ruwvoer geef wordt ze bloedje chagrijnig en gemeen met voernijd naar de andere paarden.

Ik reed dressuur, en buitenritten, en longeerde haar regelamtig. maar dat heb ik al erg lang niet meer kunnen doen. Laatste 2 jaar wat stapritjes af en toe.

Deze merrie heb ik gekocht met blessures, daar knapte ze goed van op met behulp van fysio/osteopaat en paardenmasseur, maar elke keer bleven er problemen komen. Het ene was nog maar net weg, of het volgende kondigde zich aan. Ze is altijd gevoelig geweest op het harde met draven en met stappen wanneer haar hoeven te kort werden. Had ook het verhaal erbij gekregen (toen ik haar ophaalde |o dat ze op ijzers moest. Waarom was er niet bijgezegd.
Ze was op dat moment ook iets te vet op billen en ribben, maar zonder ruwvoerbuik omdat ze op de pensionstal waar ze op het laatst stond spaarzaam voerden. Die gevoelige voeten en problemen met losse wand/schimmelinfecties waren terugkerend. Weidegang werd ze snel opgeblazen van, dus in de loop der jaren heb ik dat steeds verder teruggeschroefd van dag en nacht groot deel van het jaar, naar alleen overdag, of hoogzomer met de dazen alleen 's nachts. en van najaar t/m voorjaar tussen de 2 en 6 uur.

Sinds ze een losse wand had werd ze duidelijk te dik. kon niet trainen, dus met beweging was het niet in de hand te houden. Perioden dat ik wel flink beweging kon geven (1 tot 1,5 uur per dag rijden en longeren) slankte ze wel af. Helaas kon ik door weer en zwangerschap in winter 2009 niet meer trainen en toen ik haar weer oppakte werd ze ineens kreupel. Toen ze na een half jaar herstelde ging ze oktober 2010 te keer in de paddock en 2 dagen later stond ze met een flinke peesblessure linksvoor. Deze speelde de afgelopen maanden regelmatig op dus het bleef bij stappen. Helaas werd ze toen gevoelig op de voeten en stappen op de weg was niet meer mogelijk. 2 weken na een bekapbeurt begin maart, leek ze voor het eerst hoefbevangen, maar in de kliniek was dat niet te zien op de foto's, wel in het verleden al iets gekanteld hoefbeen opgelopen rechtsvoor en hield de hoefsmid het op dunne zolen en te kort bekapt.
20 mei was ze na een nacht in de wei en veel geren wel hoef- en spierbevangen. Na 3 weken pijnstillers/ontstekingremmers, dieet van grof natuurhooi en zeer beperkt weidegang met graaskorf (2x 1 uurtje per dag) draafde en galoppeerde ze binnen een paar dagen weer rond. 17 juli dus de nieuwe aanval nadat ze wat langer op de wei had gestaan (3x 1,5 uur bijvoorbeeld) en ook af en toe (half)uurtje zonder graasmasker en een regenperiode.
Zaterdagavond liep ze gevoelig op de stenen, zondagochtend liep ze stokkreupel. Op de foto's dus nu wel beide hoefbenen gekanteld, rechts erger dan voorheen. Daarbij rechtsvoor heel erg zoolkneuzingen.
Het gekke is dat ze nu linksvoor heel erg kreupel is en er niet op kan steunen, terwijl toen ik haar zondag zag lopen ze rechtsvoor heel erg kreupel was (de kant van de zoolkneuzing)

Maar goed, beweging geven wil dus niet zo goed.
Ik was net weer begonnen met 10 minuten stappen onder het zadel op stevige bodem (zand/gras) en toen ging het mis.
Het zou al heel mooi zijn als ze hier door komt, dat ze in de toekomst weer pijnvrij stapritjes zou kunnen maken. Vooruitzichten die me voorspelt zijn als rijpaard waren erg slecht, zo niet onbruikbaar...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:15

@ Mandyke: ze hebben inderdaad beiden een beetje een meelsnuit... en ook zachte ogen, lieve uitstraling.
Je kunt op die eerste foto inderdaad zien dat je paard zich zeker niet fit voelde, dat is erg duidelijk. Fijn dat ze al iets is opgeknapt.
Waarom heb je haar 3 maanden rust gegeven? Op aanraden van Laarakker? Dat is dus wel gewoon goed gegaan? Of stond ze niet op het gras?

Succes donderdag!

@ JoyceB: jouw omschrijving van de aankoop, en het verhaal over de ijzers e.d., doet vermoeden dat ze op haar vorige adres al bevangen is geweest he? Of trek ik een verkeerde conclusie?
Misschien is ze daar verkeerd gevoerd, in combinatie met haar evt aanleg voor IR/HB, en pats! Hartstikke bevangen?
En dan blijft het in de toekomst natuurlijk 'balanceren'.
Wel rot, wanneer dat zo zou zijn, dat je daar niet over ingelicht bent....
Maar goed, dan had je haar wellicht niet gekocht. En nu ga ik even 'vraag' doen: soms denk ik dat deze paarden niet 'zomaar' zijn een nieuwe baas terecht komen. Zo te lezen geef jij haar namelijk wel een kans en de juiste zorg, een ander had zich er wellicht al 'vanaf gemaakt'.
Wel een heftig verhaal.... zoveel blessures, zoveel zorgen...
Nu moet ik eerlijk zeggen dat Saela ook al vaker klachten heeft gehad dan dat ze aaneengesloten 'gezond' is geweest.... geen kreupelheden, maar wel regelmatig spierbevangen, en gewoon 'moeilijk' in haar lijf.... regelmatig de osteo en masseur op visite.
Mijn droom was 'afstanden rijden'... maar voorlopig is ze daar helemaal niet sterk genoeg en gebruik ze haar lijf vaak verkeerd op buitenritten... en ik kan het niet continue corrigeren/ ondersteunen.
Ik doe dus nu veel werk aan de hand, onbelast, en merk dat dat een positieve uitwerking heeft op het werken onder het zadel...
Toch blijft het puzzelen, ploeteren.... proberen.... Maar goed, ik wil optimistisch zijn en blijven....

Als ik jouw verhaal dan lees, slaat me toch wel weer de schrik om het hart hoor!

Ik ben erg benieuwd hoe het nu met je paard gaat, of ze inmiddels uit de verbanden is, en iets minder pijn heeft?
Ik zal voor je duimen dat ze straks toch wel weer iets zal kunnen doen, is voor haar uiteindelijk ook het prettigste....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:57

Ninx schreef:

Sommige dieren slaan het vet vooral op rond de organen, wat veel gevaarlijker is dan onderhuids vet. Hier kan je wat meer eover lezen (is wel op mensen gericht, maar het zal voor paarden niet echt anders zijn):
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/uiterlijk/24084/ook-slanke-mens-moet-orgaanvet-te-lijf

@joyce: Misschien is het mogelijk om het hooi (grotendeels) te vervangen voor graszaadhooi.
Succes met je paard. Verschrikkelijk dat ze zoveel pijn heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:12

Flosje446 schreef:
Ninx schreef:

Sommige dieren slaan het vet vooral op rond de organen, wat veel gevaarlijker is dan onderhuids vet. Hier kan je wat meer eover lezen (is wel op mensen gericht, maar het zal voor paarden niet echt anders zijn):
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/uiterlijk/24084/ook-slanke-mens-moet-orgaanvet-te-lijf

@joyce: Misschien is het mogelijk om het hooi (grotendeels) te vervangen voor graszaadhooi.
Succes met je paard. Verschrikkelijk dat ze zoveel pijn heeft.

Ik weet het.... ook wel 'binnenvetters' genoemd...
Bedankt voor je link, ik zal even kijken!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:52

Ninx schreef:
@ Mandyke: ze hebben inderdaad beiden een beetje een meelsnuit... en ook zachte ogen, lieve uitstraling.
Je kunt op die eerste foto inderdaad zien dat je paard zich zeker niet fit voelde, dat is erg duidelijk. Fijn dat ze al iets is opgeknapt.
Waarom heb je haar 3 maanden rust gegeven? Op aanraden van Laarakker? Dat is dus wel gewoon goed gegaan? Of stond ze niet op het gras?

Succes donderdag!

Inderdaad, vooral dat zachte aardse zag ik ook in jouw pony, en dan dat meelsnuitje <3

Die foto is echt een weerspiegeling van hoe slecht ze zich voelde. We zijn er nog lang niet hoor, maar ze is tegen 3 maanden geleden al terug een heel ander paard geworden. Maar er blijven ups en downs.
De rust is idd op aanraden van Laarakker. Ze was er echt heel erg aan toe. Alles was ook op haar spieren geslagen waardoor ze ook pijn had. Ik ben wel na een maand terug met haar grondwerk (NH) beginnen doen en geregeld eens 10 minuutjes longeren, maar that's it, en ze had het echt nodig merk ik nu, die rust.
Mijn paard staat niet op de wei, ze staat op een grote paddock paradise. Het onbeperkte ruwvoer is ook wel wat teveel van het goede voor haar dus heeft ze regelmatig een graaskorf om. We moeten roeien met de riemen die we hebben hé!

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:57

Ik heb weer even behoefte om hier te 'spammen'.
Het is elk jaar weer raak met mijn merrie. Op de bekende plekken de vetophopingen.
Dit jaar wat later dan normaal, maar de maand juli brengt elk jaar wel wat voort.

Vorig jaar een bloedonderzoek laten doen, o.a. glucosegehalte en selenium, maar er kwam niets schrikbarends uit.
Het magnesium was binnen de marges, maar wel aan de lage kant van de marge. De DA vond dat er geen probleem was.
Ik voerde magnesium bij, en dat leek wel te helpen.

Sinds kort krijgt ze weer verbulten rond haar staart en begint haar manenkam wat op te zwellen op sommige plekken.
Ze staat op kort gras, echt heel kort, dat ze moeten zoeken. En soms krijgen ze een strook uitgebloeid gras bij. Dat gras is wel goed, maar misschien toch teveel voor haar. Ik denk dat ik haar als ze een strook erbij krijgen, een dag op het zand zet. Wel sneu want dan is ze wel alleen. Kan wel andere paarden zien.

Ik heb hier gelezen over de Glucobalans en ik heb het nu via mijn dierenarts besteld (heb een andere DA genomen), zij kwam gelijk ook met het voorstel om een bloedonderzoek te laten doen. Maar ja, vorig jaar kwam daar niet uit. Ik zit te denken om het voor de laatste keer maar weer wel te doen en dan ook haar nier- en leverwaardes mee te laten nemen. Dan kunnen we het plaatje compleet maken.

Maar als haar glucose in orde is, wat kan het dan zijn??
Wordt vervolgd zodra ik de uitslag heb van het bloed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:16

mijn paard zijn glucose is ook prima in orde maar hij is zo insuline resistent als wat.
Ik denk dat je toch moet minderen met gras,met die strook die je erbij geeft.
Vaak zijn bulten,rare vetopslag een waarschuwing.
Die kun je beter niet negeren,voor je het weet staan ze bevangen ;(

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:54

geerke schreef:
mijn paard zijn glucose is ook prima in orde maar hij is zo insuline resistent als wat.
Ik denk dat je toch moet minderen met gras,met die strook die je erbij geeft.
Vaak zijn bulten,rare vetopslag een waarschuwing.
Die kun je beter niet negeren,voor je het weet staan ze bevangen ;(

Ik zie het inderdaad ook als waarschuwing. Daarom hoop ik dat de glucobalans snel komt en
ga ik vanavond maar even praten met de eigenaar van stal om haar halve dagen op zand te zetten komende maand.

Maar als de glucose van jouw paard in orde is, hoe weet je dan dat het insuline resistentie is?
Zijn de symptonen misschien ook niet verwijsbaar naar een andere aandoening?

Hoe hou jij het bij je paard in toom?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:23

Mijn paard is insulineresistent bevonden door de kliniek van Laarakker. Omdat ik die waardes ook graag op papier had dmv bloedafname heb ik contact opgenomen met een traditioneel DA uit de buurt. Ik heb toen echt een heel uitgebreide uitleg gekregen over IR en bloedonderzoek en het kwam erop neer dat IR niet altijd in het bloed is terug te vinden. Bloedsuikerspiegel kan enorm schommelen bij IR paarden en als men net prikt op het moment dat hij laag staat ... Dan zou je al meerdere malen bloed moeten laten afnemen denk ik. In ieder geval de traditionele DA zei mij eveneens dat zij meestal IR ook vaststellen op basis van uiterlijke kenmerken (oa de vetbulten)
De glucobalance is prima spul maar werkt ook niet als er verder geen maatregelen worden genomen. Dus voeding moet aangepast zijn.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:45

@ JoyceB Wat verschrikkelijk zeg. Is ze ook al wat ouder? Kan me voorstellen dat je best geschrokken bent. Heb je ook al een bloedonderzoek laten doen? Dan heb je zeker weten de juiste uitslag.
Voordat mijn pony last kreeg van IR zag die zij ook precies zo uit (dikke nek en bulten bij de staart)
Die van mij is heel erg opgeknapt van Vitamine E en Selenium. Was echt een wondermiddel (die van mij zweette ook heel erg op d'r buik, zelfs bij min 5)
Daarnaast moest ze van de DA ook Magnesium, die ik nu elke dag voer (Vitamine E en Selenium geef ik maar 1x in de week)
Zelf voer ik af en toe ook nog de Gold Mix, omdat ze ook aan d'r andere vitamine moet komen. Nadat ze iets beter is gaan lopen ben ik heel veel met haar gaan wandelen, eerst een half uurtje maar nu lopen we of lange lijnen we dagelijks toch zeker z'n anderhalf uur op rustig wandel tempo (hoewel ze daar op de terugweg wel eens anders over denkt :D) Vooral rustige duurzame beweging is erg goed en dan gewoon rustig aan.
Ik voer speciaal oud hooi van 3 jaar terug wat niet te stoffig is, maar hoor vaak dat graszaadhooi beter is. Gelukkig zijn we nu al weer 1.5 jaar verder vanaf het moment dat ze ziek is. Maar gelukkig gaat het nu goed, maar het blijft een rotziekte. Veel succes.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:18

Wie kan mij helpen.
Wij hebben een te dikke haflinger met IR. Nu heb ik veel goede reacties gelezen over gluco balance en willen dit graag proberen. Nu staat er dat het paard kan reageren en dan je dan een 1/2 dosering moet geven. Maar over welke verschijnselen hebben we het dan. Paard reageert wel heftig op drainage kuur van groene os dus willen voorzichtig te werk gaan. Wie kan mij meer informatie geven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:27

Net geplaatst in het Centrale topic hoefbevangenheid:

Both pergolide and Vitex (Vitex zit in Glucobalance) stimulate dopamine receptors. Vitex stimulates only one type of dopamine receptor. Pergolide stimulates two. Pergolide is more reliable for controlling ACTH. Horses that have symptoms like the thick coat controlled with Vitex often have to eventually go on pergolide and can be harder to control because their ACTH is very high.

There are people using both but we don't have any good information of what that does to the ACTH - which is the best measure of disease control.

Many of the other ingredients are herbs used to lower blood sugar. Most horses don't have elevated blood sugar so that is unnecessary, potentially even risky.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:54

Mandyke schreef:
Mijn paard is insulineresistent bevonden door de kliniek van Laarakker. Omdat ik die waardes ook graag op papier had dmv bloedafname heb ik contact opgenomen met een traditioneel DA uit de buurt. Ik heb toen echt een heel uitgebreide uitleg gekregen over IR en bloedonderzoek en het kwam erop neer dat IR niet altijd in het bloed is terug te vinden. Bloedsuikerspiegel kan enorm schommelen bij IR paarden en als men net prikt op het moment dat hij laag staat ... Dan zou je al meerdere malen bloed moeten laten afnemen denk ik. In ieder geval de traditionele DA zei mij eveneens dat zij meestal IR ook vaststellen op basis van uiterlijke kenmerken (oa de vetbulten)
De glucobalance is prima spul maar werkt ook niet als er verder geen maatregelen worden genomen. Dus voeding moet aangepast zijn.

klopt....bij mijn paard zie je dat hij IR heeft van een kilometer afstand.
Mijn paard is nooit te dik geweest trouwens.
Hij heeft erg streng dieet,weinig hooi,en hij loopt op een stuk waar ongeveer niets groeit.

Mij is ook ooit aanbevolen glucobalance te geven....door een handlanger van Laarakker,ik durf het niet.

Omdat ik niet weet wat het doet met schildklierhormoon....wat ik zo lees in het stukje van JP is dat goed geweest ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:02

geerke schreef:
Mandyke schreef:

klopt....bij mijn paard zie je dat hij IR heeft van een kilometer afstand.
Mijn paard is nooit te dik geweest trouwens.
Hij heeft erg streng dieet,weinig hooi,en hij loopt op een stuk waar ongeveer niets groeit.

Mij is ook ooit aanbevolen glucobalance te geven....door een handlanger van Laarakker,ik durf het niet.

Omdat ik niet weet wat het doet met schildklierhormoon....wat ik zo lees in het stukje van JP is dat goed geweest ;)

Ik zou de GB ook niet zonder begeleiding van een DA geven hoor. Het is per slot van rekening toch medicatie hé. Maar ik vertrouw er nu maar op dat die DA van Laarakker weet waar hij mee bezig en ik volg zijn advies op. Ik moet zeggen dat mijn paard, sinds ze half april op de GB staat, al prima is opgeknapt. Wat de toekomst brengt weet (helaas) niemand natuurlijk.

In ieder geval gisteren is de DA van Laarakker weer langs geweest en de IR zou onder controle zijn met de medicatie. Ook andere mankementen die ze had (schimmel in de organen enzo) zijn praktisch opgelost. Het enige wat niet verbeterd was was het feit dat lichaam en hoofd nog steeds niet in balans zijn maw de hypofyse reageert niet zoals het hoort. Dit baart me wel zorgen natuurlijk. De behandeling gaat dus verder en men gaat kijken of er beterschap kan gebracht worden door de hormoonhuishouding beter te gaan regelen.
Wat wel heel leuk was, er was gisteren een vroeger stalgenootje komen kijken en zij had Mandy al een hele tijd niet meer gezien en ze vond dat ze er echt zoveel beter uit zag! Was wel leuk om horen! :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:09

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:18