Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mandyke schreef:Jouw pony lijkt op sommige foto's heel erg op mijn paardje maar dan in het klein, erg schattig!
Bij mijn paard gaat het ook op en af met het energiepeil. Als het hooi weer wat rijker is gaat haar energiepeil omlaag, is het hooi soberder dan gaat het energiepeil omhoog en voelt ze zich stukken beter. Ik maak me dan ook niet zo heel veel zorgen over energierijk voeren om haar meer beweging te kunnen geven. Hoe soberder ze leeft, des te meer energie ze heeft, maar dat gaat misschien niet op voor alle paarden.
Ik voer haar een flinke bodem van een voerschep spelt en daarbij pavo daily plus om haar GB in te mengen. De daily plus wil ik nog zien te vervangen door safe and sound van dodson and horrel of pre alpin aspero van agrobs aangezien er in de daily plus nog steeds melasse zit.
Donderdag komt de DA van Laarakker terug langs om haar een 3de keer door te meten. Ik hoop dat ze nog steeds aan het verbeteren is. Ik denk dat de schimmels in de organen opgelost zullen zijn maar ik vrees dat de IR niet verbeterd is ... Afwachten dus!
geerke schreef:over het algemeen verdragen IR paarden geweekte suikerbietpulp heel goed.
Ongemelasseerd of 3x spoelen.
Geweekte pulp heeft dezelfde energiewaarde als haver,maar geen zetmeel.
joyce B schreef:Heb inmiddels al 2x overleg gehad met de dierenarts. Urine moet de uitslag nog van binnen komen maar waarschijnlijk is het perifere insulineresistentie/equine metabole syndrome. Ze zal moeten afvallen, maar op dit moment was het advies onbeperkt ruwvoer vanwege de stalrust. Houd het zelf maar op beperkt meerdere keren per dag kleine beetjes en regelmatig het ruwvoer een uur of langer in het water weken van te voren.
Haar voeten doen zo'n pijn dat ik het verband om de rechtervoet niet kon vervangen omdat ze niet met haar volle gewicht op linksvoor kan steunen en zakt soms van ellende lichtelijk door de benen. Daarover vanmorgen dus weer gebeld, en moet extra pijnstillers (buut) halen en nu mag ze morgen of maandag uit de verbanden, hoefsmid dinsdag gaat niet door omdat ze zo niet te beslaan is en ze mag ook in (kleine) zandpaddock staan/liggen. Nu doet ze toch niet gek, kan immers amper lopen, dus kan ze gewoon met de anderen in de paddock.
Durfde haar daar alleen nu met dat natte weer niet in te laten voor het geval ze niet meer op haar benen zou kunnen staan en dan in de regen en waterplassen zou gaan/blijven liggen.
Hoop dat het snel weer droog wordt en de medicijnen aan slaan. Het ziet er nu echt heel slecht uit.
Verder oogt ze mentaal ze nog steeds positief en vriendelijk en staaat ze er glimmend als een spiegeltje bij. Wat een rotziekte!
Ninx schreef:Mandyke schreef:Jouw pony lijkt op sommige foto's heel erg op mijn paardje maar dan in het klein, erg schattig!
Bij mijn paard gaat het ook op en af met het energiepeil. Als het hooi weer wat rijker is gaat haar energiepeil omlaag, is het hooi soberder dan gaat het energiepeil omhoog en voelt ze zich stukken beter. Ik maak me dan ook niet zo heel veel zorgen over energierijk voeren om haar meer beweging te kunnen geven. Hoe soberder ze leeft, des te meer energie ze heeft, maar dat gaat misschien niet op voor alle paarden.
Ik voer haar een flinke bodem van een voerschep spelt en daarbij pavo daily plus om haar GB in te mengen. De daily plus wil ik nog zien te vervangen door safe and sound van dodson and horrel of pre alpin aspero van agrobs aangezien er in de daily plus nog steeds melasse zit.
Donderdag komt de DA van Laarakker terug langs om haar een 3de keer door te meten. Ik hoop dat ze nog steeds aan het verbeteren is. Ik denk dat de schimmels in de organen opgelost zullen zijn maar ik vrees dat de IR niet verbeterd is ... Afwachten dus!
Oh ja? Ik keek even in je profiel, maar geen foto's he? Ik heb bijna de helft van het topic gelezen, dus dikke kans dat ik een foto gemist heb.
Ik blijf nog steeds lezen totdat ik alles gelezen heb.
Is jouw paard al afgevallen Mandyke? Jij voert wel granen he? Ik ben nu bang om dat te doen... Voorlopig gaat het ook goed op die Agrobs grasmix.... Ik geef nu verdeeld over de dag 1,5% van haar lichaamsgewicht aan hooi... Maar ik ben gestopt het te weken op aanraden van Annika (Den Hoek), om toch iets meer energie aan haar te geven.
Ik merk het wel aan haar, ze heeft een opener oogopslag en wil wel weer wat doen.... TE weinig energie is dus ook niet goed.
Je hebt gelijk.... het is iedere keer weer sleutelen.
Ik ga straks op vakantie, 1 week, en laat duidelijke instructies achter.... evengoed vind ik het best eng om het los te laten, maar ook wel goed voor je gemoedsrust...
Spannend dat ze je paard weer komen doormeten, laat je weten hoe het ging?
Ninx schreef:
Ninx schreef:Ze is eigenlijk best slank... je ziet veel 'vollere' exemplaren voorbij komen...
Maar ze heeft die stiekeme gemene vetophopingen, rond de staart zie ik het inderdaad.
Net als mijn merrie glanst ze ook idd als een spiegel, en vol appeltjes.... onbegrijpelijk dat ze zo ziek is....
Ik heb wel eens gehoord dat 'teveel vet' JUIST zorgt voor een overdreven glans, vet dat via de poriën uitgescheiden wordt. Maar wellicht is dat een broodje aap verhaal.
Het is een mooie merrie...
Ik heb nog niet alle pagina's in het topic kunnen lezen (ben nu op de helft zo'n beetje) en zal dus wellicht eea nog niet hebben gelezen, maar wat deed je met haar? Qua arbeid dus?
En stond zij wel in het gras, of hield je haar daar juist uit?
Fijne lichte ruimte waar ze in staat..... nogmaals: sterkte!
Ninx schreef:Ze is eigenlijk best slank... je ziet veel 'vollere' exemplaren voorbij komen...
Maar ze heeft die stiekeme gemene vetophopingen, rond de staart zie ik het inderdaad.
Net als mijn merrie glanst ze ook idd als een spiegel, en vol appeltjes.... onbegrijpelijk dat ze zo ziek is....
Flosje446 schreef:Ninx schreef:Ze is eigenlijk best slank... je ziet veel 'vollere' exemplaren voorbij komen...
Sommige dieren slaan het vet vooral op rond de organen, wat veel gevaarlijker is dan onderhuids vet. Hier kan je wat meer eover lezen (is wel op mensen gericht, maar het zal voor paarden niet echt anders zijn):
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/uiterlijk/24084/ook-slanke-mens-moet-orgaanvet-te-lijf
@joyce: Misschien is het mogelijk om het hooi (grotendeels) te vervangen voor graszaadhooi.
Succes met je paard. Verschrikkelijk dat ze zoveel pijn heeft.
Ninx schreef:@ Mandyke: ze hebben inderdaad beiden een beetje een meelsnuit... en ook zachte ogen, lieve uitstraling.
Je kunt op die eerste foto inderdaad zien dat je paard zich zeker niet fit voelde, dat is erg duidelijk. Fijn dat ze al iets is opgeknapt.
Waarom heb je haar 3 maanden rust gegeven? Op aanraden van Laarakker? Dat is dus wel gewoon goed gegaan? Of stond ze niet op het gras?
Succes donderdag!
geerke schreef:mijn paard zijn glucose is ook prima in orde maar hij is zo insuline resistent als wat.
Ik denk dat je toch moet minderen met gras,met die strook die je erbij geeft.
Vaak zijn bulten,rare vetopslag een waarschuwing.
Die kun je beter niet negeren,voor je het weet staan ze bevangen
Mandyke schreef:Mijn paard is insulineresistent bevonden door de kliniek van Laarakker. Omdat ik die waardes ook graag op papier had dmv bloedafname heb ik contact opgenomen met een traditioneel DA uit de buurt. Ik heb toen echt een heel uitgebreide uitleg gekregen over IR en bloedonderzoek en het kwam erop neer dat IR niet altijd in het bloed is terug te vinden. Bloedsuikerspiegel kan enorm schommelen bij IR paarden en als men net prikt op het moment dat hij laag staat ... Dan zou je al meerdere malen bloed moeten laten afnemen denk ik. In ieder geval de traditionele DA zei mij eveneens dat zij meestal IR ook vaststellen op basis van uiterlijke kenmerken (oa de vetbulten)
De glucobalance is prima spul maar werkt ook niet als er verder geen maatregelen worden genomen. Dus voeding moet aangepast zijn.
geerke schreef:Mandyke schreef:Mijn paard is insulineresistent bevonden door de kliniek van Laarakker. Omdat ik die waardes ook graag op papier had dmv bloedafname heb ik contact opgenomen met een traditioneel DA uit de buurt. Ik heb toen echt een heel uitgebreide uitleg gekregen over IR en bloedonderzoek en het kwam erop neer dat IR niet altijd in het bloed is terug te vinden. Bloedsuikerspiegel kan enorm schommelen bij IR paarden en als men net prikt op het moment dat hij laag staat ... Dan zou je al meerdere malen bloed moeten laten afnemen denk ik. In ieder geval de traditionele DA zei mij eveneens dat zij meestal IR ook vaststellen op basis van uiterlijke kenmerken (oa de vetbulten)
De glucobalance is prima spul maar werkt ook niet als er verder geen maatregelen worden genomen. Dus voeding moet aangepast zijn.
klopt....bij mijn paard zie je dat hij IR heeft van een kilometer afstand.
Mijn paard is nooit te dik geweest trouwens.
Hij heeft erg streng dieet,weinig hooi,en hij loopt op een stuk waar ongeveer niets groeit.
Mij is ook ooit aanbevolen glucobalance te geven....door een handlanger van Laarakker,ik durf het niet.
Omdat ik niet weet wat het doet met schildklierhormoon....wat ik zo lees in het stukje van JP is dat goed geweest