[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:54

dorothea heb je het paard al eerder behandeld met imaverol? Dat legt namelijk een laagje op de huid (je moet het er niet afwassen) en dan krijg je ook van die schilfers. Dat heeft niets met eczeem te maken.

De mijne staat met halsdeken en hij heeft toch wel lichtelijk jeuk. Dus of hij heeft geen eczeem, of ik had toch een ander standpunt moeten nemen in de discussie die we hier een tijd terug hadden. Hij kan namelijk wel gestoken worden nu en wie weet uit de allergie zich dan toch alleen bij de manen.
Hij heeft ook jeuk aan de oortjes.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:55

Mijn paard heeft vorig jaar een schimmelinfectie gehad (althans, dat was wat de hoefsmid mij vertelde en ben van zijn jarenlange ervaring met paarden en kwaaltjes uit gegaan) en bij haar liet ook de huid op een gegeven moment los. Ik wilde het er dan af peuteren, maar als ik dat deed liep ik grote kans zelf de infectie ook te krijgen werd mij verteld. Dus ben er maar vanaf gebleven.

Idd wassen met Imaverol en dan 1x in de 3 dagen (dacht ik) de plekjes insmeren. Ook de omgeving van je paard kun je eens goed reinigen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:56

Annetje schreef:
Hij kan namelijk wel gestoken worden nu en wie weet uit de allergie zich dan toch alleen bij de manen.
Hij heeft ook jeuk aan de oortjes.

Dat vraag ik mij de laatste tijd ook af: steekt het mugje in de manen en staart en heeft het paard daarom jeuk? Of steekt het over het hele lijf en uit het zich in de manen en staart?

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:57

marieke1983 schreef:
Mijn paardje heeft lichte eczeem.
Nu vroeg ik mij af: kan ik een ivanhoe halsdeken op doen en haar staart insmeren met een goedwerkend goedje tegen eczeem/ jeuk en haar staart bij de wortel inbandageren of een staartbeschermer om doen? Zodat ze niet de hele dag een 1000D eczeemdeken op hoeft, maar alleen haar vliegendeken.

Als jullie andere tips hebben, ze zijn welkom!

Ik verhuis mijn vraag even mee naar deze nieuwe pagina, het zou fijn zijn als iemand me kan helpen aan een antwoord :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:02

Annetje schreef:
dorothea heb je het paard al eerder behandeld met imaverol? Dat legt namelijk een laagje op de huid (je moet het er niet afwassen) en dan krijg je ook van die schilfers. Dat heeft niets met eczeem te maken.

Ongeveer 100 jaar geleden. Ik zou ook niet weten hoe hij aan schimmel zou komen, hij heeft namelijk (ja ik weet het, het is zielig) sinds het begin van het weideseizoen alleen op een stukje weide gestaan, i.v.m. de reeds gevormde kuddes. Er is derhalve weinig tot geen contact onderling geweest, alleen over het draad (maar die van mij had meer oog voor het gras). En voor zover mij bekend heerste er op dat adres geen schimmel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:11

marieke1983 schreef:
marieke1983 schreef:
Mijn paardje heeft lichte eczeem.
Nu vroeg ik mij af: kan ik een ivanhoe halsdeken op doen en haar staart insmeren met een goedwerkend goedje tegen eczeem/ jeuk en haar staart bij de wortel inbandageren of een staartbeschermer om doen? Zodat ze niet de hele dag een 1000D eczeemdeken op hoeft, maar alleen haar vliegendeken.

Als jullie andere tips hebben, ze zijn welkom!

Ik verhuis mijn vraag even mee naar deze nieuwe pagina, het zou fijn zijn als iemand me kan helpen aan een antwoord :)

Ik heb altijd gehoord dat een staartbandage te verstikkend werkt, niet aan te raden dus. (helaas ;) zou het anders zelf ook wel willen gebruiken)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:28

Bedankt, Solleke! Ik was er zelf ook al een beetje bang voor eigenlijk...

Hmz...dan toch een andere oplossing zoeken ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:36

de huid bij manen en staart is veel makkelijker te bereiken dan op de rest van het lichaam.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:30

Bij lichte eczeem zou ik een goede vliegendeken kopen, eentje die lichtgevoerd is op de hals en staart.

Niet kunnen schuren vind ik niet zielig juist.
Als ze een beetje jeuk hebben kunnzen toch gewoon lekker rollen? Maar ze hebben niet de neiging zich open te schuren zoals ze aan scherpere dingen zouden doen (waterbakken, bomen, hekken enz).
Janet; Syb schuurde toch eerst het hoofd ook helemaal kapot tegen de waterbak bij Ritzema of was dat Otello?
Ik herb altijd mijn eczemers achter stroom gehad en 24/7 buiten en met deken op en dat bevalt mij erg goed. Was erg bang dat Wisse flink zou schuren nu hij de mogelijkheid heeft (hek en containers in de paddock) maar dat valt gelukkig mee! Hij schuurt nu wel, te zien aan de striemen en warrige manen, maar dat is denk ik nog steeds door de jeuk-aanval dankzij mijn stunt om de deken met de regen eraf te halen :o Ik hoop dat we de jeuk-cirkel weer kunnen verbreken!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:33

Ik heb de Amigo Bug Rug als vliegendeken. Gevoerd bij de manen, maar weet niet of dat bij de staart ook zo is. Anders vraag ik moeders of ze daar een voering in wil maken. Ik moet wel alle delen in de wei en stal weghalen waar ze haar deken aan kapot kan schuren, dat is wel een nadeel van de vliegendeken: veel gevoeliger voor beschadigingen.

Dan nog een jeukstillend middel erop smeren en maar hopen dat het helpt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:10

ellepel schreef:
ireika schreef:
pfff het wordt tijd dat er een wondermiddel op de markt komt die ZE gewoon geneest ofzo en liefst zonder bijwerkingen...

dat wonder middel is er wel hoor.
dat heet een eczeemdeken ;)

:P

dus niet als je paard op de weide gepest wordt waardoor het deken in een minimum van tijd tot flarden verwerkt wordt... (ze staan ook gewoon met veel te veel op een veel te kleine weide, maar het is dat of op stal blijven, ik ben al blij dat hij dit jaar wél buiten WILT staan -wat vorig jaar niet het geval was- dusja)
Heb zijn deken gisteren niet meer aangedaan, lekker veel befix, en hopelijk valt het mee (maar het is hier zonnig en nogal windstil dus ik vrees ervoor)

Ik ga blij zijn als hij weer op mijn weitje staat waar hij een wat paardwaardiger bestaan kan hebben!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:26

ik heb jarenlang van alles geprobeerd en bij sloopgrage paarden kun je geen deken-paard neerzetten.
dus staat appie gewoon apart.
wil ik hem laten ravotten dan gaat de deken af en zet ik hem bij de hengsten,maar verder staat hij bij een oudere fjord merrie die van zijn deken af blijft.
het is niet anders

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:29

Ja dat is dus ook wat ik denk, maar op de pensionstal waar ik sta is dat dus niet mogelijk... (zelfs zonder deken hou ik dus elke dag mijn hart vast, want tot nu toe staat hij 'alleen maar' onder de schrammen, maar als hij ook klop krijgt op zn benen of zn hoofd...)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:44

Bij ons is daar geen mogelijkheid voor. De halsdeken blijft tot nu toe heel, maar toen de deken nog helemaal een deken was toen zaten er heel vaak gigantische gaten in.
Ik wil mijn paard dat ravotten en stoeien niet afnemen, dat is juist de reden dat hij het zo fijn vindt op de wei.

Dorothea de schimmel kan ook op de weidepalen gezeten hebben, of op de poort, in de stal enz.... een schimmel weet heel lang zonder gastheer te overleven. Daarom hebben boeren met koeien ook heel vaak elk jaar aan het begin van het weideseizoen weer ringworm (is ook een schimmel)

En inderdaad niet teveel aanzitten, want het is heel erg besmettelijk voor jezelf.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:05

Nou, als dat daar zo aan toe gaat zou ik mijn paard niet veilig daar neer zetten.
Maar goed ieder zijn ding.

Wel vind ik dat als je paard echt niet zonder deken kan je maar een andere oplossing moet vinden zodat ie wel met deken kan staan.
Dat ben je gewoon verplicht naar je paard vind ik.
Dan maar evt. een andere stal, helaas.
Maar een paard ontzien van een deken, terwijl die die juist hard nodig heeft, omdat hij anders niet veilig is, vind ik echt not done.

Sorry

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:59

Ik heb die anti vliegen plak nou in zijn manen gedaan en dat lijkt wel te helpen.
Het is gif maar aan de andere kant je moet iets, deken is toch een beetje 2e keuze voor mij, het lijkt me erg beperkend .
Maar goed wellicht een verkeerde visie hoor.
Honden dragen ook een vlooienband en dan heeft niemand het over de giftigheid.
Ben me wel ook op voeding aan het orienteren hoor, natural's best gaat er uit en ik ga eggermann revital voeren, ook omdat ik een hoefbevangen shetje heb hoor maar ik denk dat goede voeding ook bijdraagt aan een goede huid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:01

voeding kan inderdaad een hele grote rol spelen hóór.
En gif, tja, mensen doen soms gekke dingen.
Vroeger gooiden ze ook afgewerkte olie over de paarden heen, en toen hoorde je er ook niemand over.
Maja de tijd veranderd en iedereen probeert altijd dingen uit, dat is menselijk.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:44

_CS_ schreef:
Nou, als dat daar zo aan toe gaat zou ik mijn paard niet veilig daar neer zetten.
Maar goed ieder zijn ding.

Wel vind ik dat als je paard echt niet zonder deken kan je maar een andere oplossing moet vinden zodat ie wel met deken kan staan.
Dat ben je gewoon verplicht naar je paard vind ik.
Dan maar evt. een andere stal, helaas.
Maar een paard ontzien van een deken, terwijl die die juist hard nodig heeft, omdat hij anders niet veilig is, vind ik echt not done.

Sorry

dit vind ik ook, maar hier in de buurt liggen de stalmogelijkheden niet zomaar voor het grijpen spijtig genoeg...
De stal waar ik nu sta ben ik oorspronkelijk naartoe gegaan omdat ik mijn paard zadelmak moest maken en hier graag goede begeleiding voor had, wat ik daar kon vinden (en eigenlijk nergens anders binnen een met-fiets-bereikbare omgeving) Ondertussen is er een man met veulentjes die mijn wei huurt, het contract loopt af eind juli als ik me niet vergis. Pas dan kan ik mijn paarden dus weer verhuizen en hem wél zijn deken oplaten, en niet meer zo bang moeten zijn dat hij door de andere paarden wordt aangevallen.

Ik begrijp je reactie dus zeker, maar ik wil duidelijk maken dat ik me er echt compleet van bewust ben dat ik daar weg moet, en sta dus echt de dagen af te tellen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:36

Kan ze niet bij die veulens in de wei?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:52

opisop_shop schreef:
Niet kunnen schuren vind ik niet zielig juist.
Als ze een beetje jeuk hebben kunnzen toch gewoon lekker rollen? Maar ze hebben niet de neiging zich open te schuren zoals ze aan scherpere dingen zouden doen (waterbakken, bomen, hekken enz).
Janet; Syb schuurde toch eerst het hoofd ook helemaal kapot tegen de waterbak bij Ritzema of was dat Otello?

Natuurlijk moet je gevaarlijke dingen proberen af te schermen, absoluut.. maar ik weet hoe erg het is om jeuk te hebben en dan is pijn beter te verdragen dan jeuk.. Dat is absoluut geen prettig gezicht natuurlijk.. maar zoals ik zei, ik heb ook verhalen gehoord van mensen die gewoon maar stroomdraad rondom de stal deden, zodat het paard niet aan de stal kon schuren :s .
Dat was Otello... Ik heb Syb zo snel als ik kon verhuisd naar een stalling waar ze 's nachts binnen zou staan. Syb schuurde haar hoofd maar nauwelijks (gelukkig). Zij ging 's avonds in draf de draden bij langs om maar geen jeuk te hebben.
Dat je paard nu geen jeuk heeft Ellepel, dat is natuurlijk fijn voor jouw paard, dat meen ik oprecht, maar ik vind dat je er soms wel wat makkelijk over spreekt nu (ik weet niet hoe erg jouw paard eczeem gehad heeft en/of daar last van gehad heeft.. daar kan ik niet over oordelen). Maar tegen zonsopkomst en zonsondergang is het gewoon drukker qua vliegjes, als mijn paard toch al jeuk zou hebben, dan zou ik hem daar niet aan bloot willen stellen maar "veiliger" op stal willen hebben staan (als je die mogelijkheid hebt natuurlijk). Ze krijgen dan m.i. alleen maar meer jeuk, en ze hebben al jeuk, dus het houdt echt niet ineens spontaan op :o . Een deken en 's nachts op stal was voor mijn paard de eerste twee jaar gewoon absoluut niet voldoende. Ik weet nog heel goed, dat ik echt dagen huilend bij haar heb gestaan, omdat ze ondanks al mijn pogingen toch aan het schuren was :(.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:56

yvonnedv schreef:
Kan ze niet bij die veulens in de wei?

Bij mij hebben juist de veulens de deken stuk getrokken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:01

Ik zou een eczemer echt niet zonder deken buiten zetten. Dat vind ik echt onwijs zielig. Bij paarden zetten die het deken slopen zou ik ook niet doen, dan kunnen er gevaarlijke dingen gebeuren.
Bij Senna op stal staan geen dekenslopers (5 merries, 1 ruin). Er staat nu wel een jong paard bij maar die laat de dekens tot nu toe wel gewoon heel. Voor de rest zijn het bijna allemaal oude paarden dus spelen en stoeien doen ze niet.

Als een paard een deken opheeft en toch steeds meer jeuk krijgt dan is de Culicoide zelf niet alleen de oorzaak, maar speelt er meer. In principe moet een paard met 24/7 een eczeemdeken op geen jeuk hebben (als het deken op is gedaan in een jeukloze periode).

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:07

Die veulens zijn van een soort 'hobby-fokker', een rare vent vind ik, ik zou het nooit vertrouwen moest hij op de wei komen waar mijn paard ook staat... Bovendien heeft hij een hele bende verzorgsters waarvan ik ook liever niet zou hebben dat ze iets met mijn paard doen...
(al moet ik toegeven dat het me nu wel aan het twijfelen zet, waar ik het meest schrik voor moet hebben -een bende penny's en een rare man -of een kudde die mijn paard 'pest') sja zowizo is de wei wel aan hem verhuurd, en zou het wellicht problemen geven voor de betaling enzo
en bovendien moet ik nu 3 weken op stage aan de kust (heb al gedacht om hem mee te nemen, maar lijkt me nogal zwaar om mn paard zo heen en weer te verhuizen + dan moet ik dubbel stalgeld betalen dusja...)

De stal waar ik nu sta staan ze dus met 9 samen, waarvan één ruin die heel erg brutaal is naar de rest... en mijn ruin is ook niet heel erg sociaalvaardig (heel erg gehecht aan 'zijn' merrie maar nogal bang van de rest en gaat dus hele tijd weglopen waardoor hij de andere paarden net nog meer uitdaagt om hem te 'pesten')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:11

Maar die andere paarden mollen dus de deken die op jouw paard ligt. En jij betaalt gewoon voor stalling daar? Dan zou je toch verwachten dat een staleigenaar zijn/haar best doet om te zorgen dat jouw paard daar in volle gezondheid kan staan.. kunnen ze de wei niet een stuk afzetten, dat jouw paard, al dan niet met een niet-sloper op dat andere stukje kan lopen?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:14

spijtig genoeg niet... alle ja, technisch zou het zeker mogelijk zijn, maarja