Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:48

Allereerst mijn medeleven voor de eigenaar van het overleden paard.

Een aantal jaren geleden zijn 2 enters van mij behandeld met een goedje wat op de rug werd gegoten, volgens mij Ivomec pour On.
Zou dat kunnen, bestaat dat? Het was als behandeling bij een hardnekkige spoelworm besmetting, die met gewoon ontwormen niet weg ging. Volgens mij is dat ook een middel voor koeien.
1 van de enters kreeg na verloop van tijd soort van brandplekken op haar rug.
Heb ik gewoon geluk gehad dat deze 2 het hebben overleefd of is dit middel ongevaarlijk?

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:55

Wel heel triest dat je op zo'n manier je paard moet verliezen..
Ik kan me dan een dergelijk felle reactie heel goed voorstellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:57

pour-on gebruikt m'n buurman voor zijn koeien,het ontwormd inderdaad tegelijkertijd....iets wat wormen bestrijdt dringt echt diep in het dier....meestal kun je dat aan de wachttijd om te slachten zien .
Op de huid is niet hetzelfde als intraveneus,maar inderdaad die brandplekken...een paard heeft een hele gevoelige huid,veel gevoeliger dan een koe...
Ik vermoed dat het risico minder is bij uitwendige middelen,alhoewel je inderdaad soms brandplekken krijgt,heel erg maar niet dodelijk.
Het blijft altijd uitkijken medicijnen te gebruiken voor een dier waar het eigenlijk niet voor bedoeld is ,lijkt mij...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:04

Ik gebruik zelf ook pour on, maar dan cydectin tegen de mijten, op mijn paard. Met Pour on mag een dier absoluut niet in de zon staan, dan krijg je dergelijke brandwonden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:09

romeorowan schreef:
Allereerst mijn medeleven voor de eigenaar van het overleden paard.

Een aantal jaren geleden zijn 2 enters van mij behandeld met een goedje wat op de rug werd gegoten, volgens mij Ivomec pour On.
Zou dat kunnen, bestaat dat? Het was als behandeling bij een hardnekkige spoelworm besmetting, die met gewoon ontwormen niet weg ging. Volgens mij is dat ook een middel voor koeien.
1 van de enters kreeg na verloop van tijd soort van brandplekken op haar rug.
Heb ik gewoon geluk gehad dat deze 2 het hebben overleefd of is dit middel ongevaarlijk?

Was dat geen Butox Pour on? Is ook voor koeien maar wordt door sommige ook vooor paarden gebruikt. Ze mogen daarmee een halve dag niet buiten in zonlicht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:18

dames, vriendelijk blijven tegen elkaar svp, de situatie is al ernstig genoeg.
Coliena, wil je hier blijven svp Knipoog je input wordt hoogst gewaardeerd!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:12

Hoorde gisteren het verhaal van de eigenaar van het paard en ben echt heel erg geschrokken dat dit kan. Heb meteen mensen bij mij op stal gewaarschuwd met hun mok paarden. Nogmaals sterkte met het verlies!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:48

Coliena schreef:
Om op vragen te antwoorden: ja. Maar om waaschijnlijk begrijpelijke redenen, loop ik hier liever niet mee te koop op bokt. zelfs openlijk reageren doe ik niet graag. Is niet mijn taak en is onbegonnen werk. Maar lezen doe ik graag en van zulke toestanden (ivomec en paarden) gaan mijn haren recht overeind staan. Dan word ik lichtelijk agressief. Met alle respect dus.

Dus vanaf nu ga ik weer een beetje in stand by toestand. Mensen die vragen hebben kunnen die altijd stellen. Geen probleem.

Kan ik me voorstellen, ik ervaar hetzelfde

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:33

Pasdedeux, ken jij de eigenaar? In welke context? mag ook per PM Knipoog

Uitslag van de sectie was in het kort als volgt: kerngezond jong paard en helaas in shock geraakt en overleden aan injectie ivermectine. Verdrietig
Dat staat dus vast.
Nou wat gaan we er mee doen....

Colienda, heb jij nog interessante artikelen waarin duidelijk vermeldt wordt dat er 1 op de zoveel paarden aan kunnen sterven? de VA beweert nl dat het 1 op de duizenden is en niet zoals hier al eerder geopperd 1 op de 100.

Heeft ook iemand toevallig het adres van het tuchtcollege waar DA´s kunnen worden ´aangegeven´?
mag allemaal uiteraard via PM indien nodig

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:44

9 jaar geleden kocht ik mijn ene paard die toen onder de luis zat. Ik ben gaan informeren hoe daar het snelst vanaf te komen. Wassen was tricky omdat het nog zo koud was en er geen stal ter beschikking stond die afgesloten kon worden. De 2e optie was spuiten met ivermectine.
Het klonk mij op één of andere reden niet goed in de oren en ik ben bij een andere DA gaan informeren. Deze waarschuwde me dat ivermectine (toen, dus 9 jaar geleden) niet eens ingespoten mocht worden en dat een DA die dat wel deed zijn licentie kon kwijtraken omdat het dodelijk kon zijn.

Weet niet hoe het er tegenwoordig bij staat maar lijkt me niet dat dat spul nu wel goedgekeurd zou zijn voor inspuiting.
Ik was maar wat blij dat ik bij een andere DA heb geïnformeerd. In 1e instantie leek het een goede oplossing. Als ik niet had verder gevraagd....

Heel veel sterkte voor de eigenaar van het paard.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:49

http://apps.isiknowledge.com/full_recor ... ge=1&doc=2

Dit is een artikel uit 1996 (!) dat zeer interessant is. Het is helaas niet online beschikbaar, maar ik zal eens bondig de interessantste stukken neertypen.

- in 1984 was er een injecteerbare oplossing van ivermectine op de markt voor paarden. Wegens necrose van de spieren en Clostridium infecties werd dit middel van de markt gehaald (Campbell et al., 1989).

- orale pasta's met ivermectine zijn zeer werkzaam tegen de meeste wormsoorten.

- ivermectine bezit geen enkele werking tegen larven van bloedwormen. (Toch vreemd dat dit telkens weer als argument gebuikt wordt om ivomec te spuiten bij paarden? Hij heeft bloedwormen, dus we kunnen niet anders?)

- producenten van ivermectine waarschuwen zeer duidelijk voor gebruik van ivermectine bij andere diersoorten dan waarvoor het product is geregistreerd, of andere doseringen en toedieningswijzen dan de aanbevolen toediening.

- er is geen enkel ivermectine product bij het paard geregistreerd voor parenterale (inspuiten dus) toediening. Er zouden wel kunnen voordelen aan zitten, dus is er nood voor de ontwikkeling van gepaste injecteerbare middelen bij het paard.

- door spiernecrose en Clostridiuminfecties op de inspuitplaats (na intramusculair of subcutaan spuiten) en anaphylactische shock na intraveneuze toediening van ivermectine bij paarden, zijn ALLE inspuitbare middelen van ivermectine van de markt gehaald voor paarden.

Voila, dus deze reacties zijn al gekend van 1984! Dan heeft men de middelen die geregistreerd waren voor het paard om in te spuiten van de markt gehaald. En nu zijn er snuggere veeartsen die dan maar gewoon het middel voor koeien en varkens gebruiken. Sterk hé.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 09:54

thanks!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:52

http://www.agro.nl/vtc/

Link naar het tuchtcollege. Succes! Oja hierbij word dus beroepsmatig naar de DA gekeken en hij kan een waarschuwing/berisping/schorsing krijgen. Levert verder voor jezelf geen schadevergoeding o.i.d. op, dit zal je via een advocaat moeten doen als je dat wil.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:10

succes...ik heb weinig zaken de gedupeerde zien "winnen"de da komt er altijd mee weg op de een of andere manier...
maar het is het proberen waard!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:12

bij de tuchtraad geerke? Ik heb al heel wat waarschuwingen/berispingen gezien voor heel wat minder dan dit! Of je er zelf wat aan over houd... tja dat hangt van je advocaat af denk ik!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:00

Allereerst voor de eigenaar; heel veel sterkte de komende tijd.

Ik heb net vol ongeloof het hele topic gelezen. Vind de uitleg van sommige bokkers behoorlijk verhelderend en sla deze informatie in mijn achterhoofd op. Hiervoor had ik namelijk nog nooit gehoord van de 'neveneffecten' van ivermectine.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:41

Geen neveneffecten van ivermectine, neveneffecten van IVOMEC of DECTOMAX!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:56

en ooknog het intraveneus/intramusculair toedienen bij paarden,oraal is er niets aan de hand.
trouwens als je het intraveneus toedient bij een koe is er ook een redelijk grote kans dat ie omvalt....

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:10

Coliena dank je voor de verhelderende uitleg elke keer want ik had er nog nooit van gehoord maar sla het nu wel allemaal mocht er een DA zijn die het tegen me zegt dan sta ik natuurlijk gelijk o mijn achterste benen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:16

Het verbaasd met dat er zo weinig mensen op de hoogte zijn van de werking van dit middel.
Een hele slechte zaak, ik was gelukkig al heel lang op de hoogte en mijn da hoeft er dus ook niet mee aan te komen. hopelijk draagt dit topic bij aan een stukje bewustwording.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:27

erleyne schreef:
Het verbaasd met dat er zo weinig mensen op de hoogte zijn van de werking van dit middel.
Een hele slechte zaak, ik was gelukkig al heel lang op de hoogte en mijn da hoeft er dus ook niet mee aan te komen. hopelijk draagt dit topic bij aan een stukje bewustwording.

Nou dat vind ik helemaa geen slechte zaak, als paardehouder zou je voor dit soort zaken op je DA moeten kunnen vertrouwen!
Ik vind het een slechte zaak dat die dat schijnbaar niet allemaal weten of toch de risico's nemen!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:29

Ik was ook niet op de hoogte maar heb het opgeslagen; uitkijken bij Ivomec of Dectomax!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:32

Ja nu onthou ik het ook wel!!

Maar ook maar alleen omdat ik het toevallig op bokt lees. Ik kan moeilijk van alle mogelijke medicijnen en behandelingen de risico's weten, dan had ik medicijnen moeten studeren. Ik heb gekozen voor een andere studie en wil voor dit vakgebied op mijn DA kunnen vertrouwen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:34

Als je dierenarts iets wil geven aan je paard,
gewoon vragen wat het is..
En wat de eventuele bijwerkingen zijn..
En of er nog andere mogelijkheden zijn.....

Anders zou je zelf het complete repetorium en formularium
uit je hoofd moeten gaan zitten leren...
En dan heb je die dierenarts ondertussen ook niet meer nodig...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 10:38

en als de DA het zelf ook niet weet (in dit geval) en dus niks vertelt of halve waarheden? dan moet je er ook maar vanuit gaan dat ze gelijk hebben....