Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Re: Help mijn paard is verbrand !!! ( foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:26

Jeetje wat erg zeg, weet er ook weinig van, maar leef met je mee. Weet je al meer inmiddels?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:25

Als een paard niet meer wil, of kan drinken:

Lauw suikerwater, met zeer veel suiker erin. Het liefste natuursuiker, maar gewone huis/tuin en kuikensuiker is ook prima.
Voor je begint met de suikerwater maak je eerst 1 spuit met electrolyten.

Je dient de suikerwater gewoon toe als een wormenspuit. Kleine spuiten van 10/20 cc.
Goed achter in de keel. Dit is en heidens karwei, daar een paard ongeveer 40 liter per dag nodig heeft.
Het komt meer aan op de wilskracht en doorzetting van de mens dan op logica.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:31

Handig weetje pvd, maar in hoeverre kan het suiker schadelijk zijn bij een paard met leverproblemen? Ik weet dat mijn paard heftig reageert op suikers in het voer, zou het paard dan ook niet reageren op deze suikers?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:33

ik ben benieuwd of je al wat hebt gehoord van de DA ondertussen??

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:40

nou goeie morgen allemaal
mijn telefoon is weer eens uitgevallen en ik ben dus nu net wakker Boos! ( de paarden zijn wel al gedaan door baasje van de quarter ) maar ik zou dus de Da bellen 8.00 wat dus niet gebeurt is nu , heb ik net gebeld maar zegt de assistente ja ze is nu op dagvisites en belt je als ze terug is wel terug ( kan dus eind van de dag wezen Boos!
schiet dus allemaal niet op

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:42

Lekker is dat he daar zat je net op te wachten

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:43

hey Witney, we vertrekken hier rond half 12.
moet je adres alleen heben, zou je die door willen pb-en?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:48

Heel veel sterkte met je paard!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:51

da heeft toch wel een mobieltje? kun je niet vragen of ze hem/haar ff bellen en zeggen dat je gebeld hebt met de vraag of zij/hij jou zsm wil terugbellen?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:54

komt wel goed Haha!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:20

gosh lijkt idd wel beetje op dat fytofotodermatitis.. (iig lijkt bijna 't zelfde als wat Canjer idd heeft (gehad)..
PVD goed dat je zelf eens langs wilt gaan om zelf te kunnen zien hoe en wat, omdat je zelf "weet" hoe het er bij Canjer heeft uitgezien en hoe 't dr uitzag...
TS ik hoop dat je DA je vandaag nog terug belt!!

wens je heeeel veel sterkte!!!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:55

Whitney, een pony van ons heeft dit vorig jaar ook gehad.

De oorzaak? Geen idee.
Het kan idd een plant geweest zijn, de Sulfatrim die ze kreeg omdat ze opdat moment onder behandeling was voor hele zware astma-aanvallen met ontstekingen aan haar luchtwegen en ze cubarmix categorisch vertikte op te nemen, kunstmest waar mee het weitje er naast gestrooid was..... we weten het niet.

Overigens, mijn dochter is vorig jaar naar een symposium over Jacobskruiskruid geweest en daat werd gesteld dat JKK weldegelijk fotosensabiliteit kan veroorzaken.

De pony waar het over gaat is een schimmeltje met een grote bles en 4 hoge witte benen en dus ook 4 witte hoefjes.

Alle rose huid is inderdaad afgestorven, de bles is in een stuk van haar hoofd gekomen.
De huid die terug gekomen is, is een beetje zoals de huid van een mens die verbrand geweest is. Wel behaard, maar dat haar staat alle kanten op. Net een egel.
Ook is deze huid nog erg gevoelig voor zon.
We laten haar dan ook niet meer in de volle zon buiten.

De hoeven zijn een enorme bron van zorg geweest, omdat ook de kroonranden aangedaan waren.
Het hoorn is erg slecht geweest en er ontstond een hele nare rand in haar voetjes.
Dat is gelukkig weer helemaal in orde gekomen, al heeft het maanden geduurt.

Eten was ook hier een probleem, al heeft ze wel steeds goed gedronken.

Ik heb haar geregeld slobber gegeven. Dat deed niet zoveel pijn bij het eten.
Misschien ook voor jou een idee, want dan krijgt ze zowel voedsel als vocht binnen.
Ook lieten we haar 's nachts grazen op een uitgeplozen stukje wei.
Met zonsondergang naar buiten en bij zonsopkomst weer op stal.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Vergeet bij dit verhaal niet, dat deze pony al weken heel, heel erg ziek was voordat ze dit kreeg. En daar na ook nog.
Dat zal zeker van invloed geweest zijn op haar herstel, dus best kans dat jouw merrie sneller weer oke is en met minder lidtekenweefsel.

Sterkte en hou moed.
Het komt waarschijnlijk allemaal weer goed.

Veel, veel sterkte

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:01

Alle DA's hebben een mobiel maar als elke patienteneigenaar hierop gaat bellen voor uitslagen wordt het wel een drukke bedoening zeg! Heel begrijpelijk dat het erg balen is dat je je verslapen hebt maar je kan nou eenmaal als DA niet teveel uitzonderingen maken en later vandaag hoor je het alsnog. Veel sterkte met het wachten!

Op de vorige pagina had iemand het over mariadistel o.i.d. Ik ken het zelf niet, en het kan best goede effecten hebben maar ik wil wel even je opmerking "kruiden kunnen geen kwaad" weerleggen, kruiden kunnen heel veel kwaad! Dit kan ook ontstaan zijn door een l*llig plantje.... Dus uitkijken met wat voor kruiden/planten je in je paard stopt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:01

potverdikkie schreef:
Als een paard niet meer wil, of kan drinken:

Lauw suikerwater, met zeer veel suiker erin. Het liefste natuursuiker, maar gewone huis/tuin en kuikensuiker is ook prima.
Voor je begint met de suikerwater maak je eerst 1 spuit met electrolyten.

Je dient de suikerwater gewoon toe als een wormenspuit. Kleine spuiten van 10/20 cc.
Goed achter in de keel. Dit is en heidens karwei, daar een paard ongeveer 40 liter per dag nodig heeft.
Het komt meer aan op de wilskracht en doorzetting van de mens dan op logica.

Super , bedankt! Ik zal zelf ook te denken met bv. zouten, net als die ORS zakjes voor mensen. Geloof dat je zoiets ook voor paarden hebt? Suikers moeten ze ook binnen krijgen uiteraard, en zal zeker helpen om de zoute smaak te verdoezelen. Zouden er geen grotere spuiten zijn trouwens?... Als ze 40 liter binnen moeten krijgen ben je met een 10 cc spuit wel effe bezig...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:25

Hmm, niet voor het een of ander, maar voordat ik mijn paard zou vol plempen met suikers, zou ik toch maar eerst met mijn DA overleggen wat betreft de hoeveelheden.
Anders zit je straks misschien met een dier dat EN verbrand is door fotosensibiliteit EN bevangen is.
Tel uit je winst.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:27

idje schreef:
Hmm, niet voor het een of ander, maar voordat ik mijn paard zou vol plempen met suikers, zou ik toch maar eerst met mijn DA overleggen wat betreft de hoeveelheden.
Anders zit je straks misschien met een dier dat EN verbrand is door fotosensibiliteit EN bevangen is.
Tel uit je winst.

alles lijkt in overleg te gaan met veearts Lachen
zou idd stom zijn als dit niet gedaan wordt Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 13-08-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:30

Deze reactie was ook niet richting TS maar naar Potverdikkie en Breghje.
TS lijkt het inderdaad heel verstandig aan te pakken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:31

idje schreef:
Tel uit je winst.

Uiteraard. Maar als je paard niet drinkt kan je bellen tot je een ons weegt, ze zal toch iets binnen moeten krijgen. En met een 10 cc spuit zal ze echt niet bevangen raken van de suiker hoor. Knipoog En ik heb het over suiker om de smaak van de zouten te maskeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:32

idje schreef:
Deze reactie was ook niet richting TS maar naar Potverdikkie en Breghje.
TS lijkt het inderdaad heel verstandig aan te pakken.

PVD is nu bij de TS-er. en de ts-er is altijd nog eindverantwoordelijke dus die zal wel overleg hebben Lachen
en PVD weet opzich wel hoe en wat wegens ervaring, en zal kleine hoeveelheden aangeven.

maar ik vind wel dat je een punt hebt idd Ja
en opzich.. bevangen van suiker heb ik nog NOOIT gehoord Knipoog wel van fructaan in gras.. maar suiker... niet van gewoon normaal kristalsuiker..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:34

Er zijn ook 50cc spuiten Breghje, maar die zijn vrij groot (logisch Haha!) en daarom moet het paard zijn mond daarvoor ver open doen. Omdat dat toch behoorlijk wat keren zal moeten denk ik dat dat vrij pijnlijk zal zijn. Misschien dan toch beter een 20cc spuitje nemen... Hangt een beetje van de reactie van het paard af, en van wat ze nog wel en niet kan doen met haar mond.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:35

tinker bij ons op stal heeft dit ook gehad
het is idd het eten van een plantje en zonlicht
deze is in 2 weeken bijna al zijn witte haren verloren nu zo 3 maand later zit die weer in zijn vacht ..

zij heeft zalf gehad en moest hem om de dag wassen .

.het kan nog veeel slimmer
Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:36

als het moet dan moet het, en dan maar met een 20cc spuitje, jullie willen niet weten hoeveel uren moniek met canjer bezig is geweets met dat kl*tespuitje...

als het moet om een leven van je paard(dier drinkt niet= levensbedreigend na een tijd) dan moét je wel... hoe dan ook!

zo dat ziet eruit!
en wat bedoel je met : het kan nog véél slimmer??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:37

Yinari schreef:
Er zijn ook 50cc spuiten Breghje, maar die zijn vrij groot (logisch Haha!) en daarom moet het paard zijn mond daarvoor ver open doen. Omdat dat toch behoorlijk wat keren zal moeten denk ik dat dat vrij pijnlijk zal zijn. Misschien dan toch beter een 20cc spuitje nemen... Hangt een beetje van de reactie van het paard af, en van wat ze nog wel en niet kan doen met haar mond.

Ja idd, ik heb het zelf ooit wel eens met de tuit van een jerrycan kunnen doen, maar die mond was niet beschadigd dat paard wilde alleen niet drinken. Dus dat kon met wat meer hoeveelheden dan nu. Maar die 50 cc kunnen de 10 en 20 cc mooi vervangen als het beter gaat, dan zit je zelf ook niet met een RSI als je paard weer drinkt Knipoog Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:39

Breghje schreef:
Yinari schreef:

Ja idd, ik heb het zelf ooit wel eens met de tuit van een jerrycan kunnen doen, maar die mond was niet beschadigd dat paard wilde alleen niet drinken. Dus dat kon met wat meer hoeveelheden dan nu. Maar die 50 cc kunnen de 10 en 20 cc mooi vervangen als het beter gaat, dan zit je zelf ook niet met een RSI als je paard weer drinkt Knipoog Haha!

dat is n goeie Ja
maar lijkt me op dit moment nog vrij pijnlijk voor het dier, arm beessie
ik hoop dat moniek inmiddels veilig aangekomen is daar.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:41

Dat is waar! Al denk ik dat ze, als het beter gaat, snel zelf weer zal beginnen te drinken. RSI van je paard, 't is weer eens wat anders Lachen.